joachime Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 EQ Àr nÄgot som alla anvÀnder. Men vilken EQ anvÀnder ni? AnvÀnder ni olika EQ för olika tillfÀllen? Just nu anvÀnder jag mest EQ för mix (sitter och gör slutmixar pÄ ett lÀngre proejkt). Den jag anvÀnder mest för tillfÀllet Àr Voxengo GlissEQ. PÄ andra plats kommer UAD EX-1 tror jag.
Henke Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 NyquistEq Parametrisk 5-bands-eq. Gratis och god! đ
Neko Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 NyquistEqParametrisk 5-bands-eq. Gratis och god! đ Helt klart min favorit. Löjligt enkel att anvĂ€nda och funkar skitbra 5/5 till den.
dbd Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Nomad Factory PEQ-2B. LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal đ
joachime Postat 5 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 5 januari 2005 NyquistEqParametrisk 5-bands-eq. Gratis och god! đČ Helt klart min favorit. Löjligt enkel att anvĂ€nda och funkar skitbra 5/5 till den. Jo, jag trodde verkligen att jag skulle anvĂ€nda den oftare Ă€n jag gjort. Men det blir lĂ€tt en vanesak vilken eq jag öppnar. Har kĂ€nnt pĂ„ den flera gĂ„nger och gillar den verkligen. Kanske jag ska anvĂ€nda enbart nyquist till en mix sĂ„ jag fĂ„r höra vad den gĂ„r för.
freddie Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 NyquistEqParametrisk 5-bands-eq. Gratis och god! đ Aldrig hört om den tidigare, men den var nice. Skitskumt interface, fast bra blev det đČ
Neko Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Han sparade in pÄ allt grafiskt trams för att fÄ plats med det man faktiskt vill ha.
One night in The Trance Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 TLAudio EQ1 . kosta men bra tycker jag,
Claes Holmerup Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Testa ocksÄ Sonalksis SV-517. Demoversionen kan anvÀndas i en mÄnad innan man mÄste köpa sin licens. Denna kostar ocksÄ en del (1995:- ), men enligt mÄnga Àr den vÀrd pengarna flera gÄnger om... Den finns ocksÄ i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).
punkrockdude Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Testa ocksÄ Sonalksis SV-517. Demoversionen kan anvÀndas i en mÄnad innan man mÄste köpa sin licens. Denna kostar ocksÄ en del (1995:- ), men enligt mÄnga Àr den vÀrd pengarna flera gÄnger om... Den finns ocksÄ i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ). Den mest vÀlljudande jag hört. Underbar
dbd Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Testa ocksÄ Sonalksis SV-517. Demoversionen kan anvÀndas i en mÄnad innan man mÄste köpa sin licens. Denna kostar ocksÄ en del (1995:- ), men enligt mÄnga Àr den vÀrd pengarna flera gÄnger om... Den finns ocksÄ i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ). Den mest vÀlljudande jag hört. Underbar Det tyckte jag ocksÄ till jag hörde PEQ-2B.
punkrockdude Postat 5 januari 2005 Postat 5 januari 2005 Testa ocksĂ„ Sonalksis SV-517. Demoversionen kan anvĂ€ndas i en mĂ„nad innan man mĂ„ste köpa sin licens. Denna kostar ocksĂ„ en del (1995:- ), men enligt mĂ„nga Ă€r den vĂ€rd pengarna flera gĂ„nger om... Den finns ocksĂ„ i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ). Den mest vĂ€lljudande jag hört. Underbar Det tyckte jag ocksĂ„ till jag hörde PEQ-2B. Ăr det den Paragrafiska EQ:n i Blue Tubes serien? Jag har för mig att jag gillade den skarpt ocksĂ„.
joachime Postat 5 januari 2005 TrÄdstartare Postat 5 januari 2005 Han sparade in pÄ allt grafiskt trams för att fÄ plats med det man faktiskt vill ha. Fast det jag fastnade för först hos Nyquist EQ var just anvÀndargrÀnssnittet (kan vi inte kalla det GUI istÀllet? SÄ fruktansvÀrt lÄngt ord!). Det Àr som en korsning mellan eq och arkadspel eller nÄgot.
joachime Postat 5 januari 2005 TrÄdstartare Postat 5 januari 2005 Nomad Factory PEQ-2B. LÄter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal GÄr den att köpa/pröva separat eller Àr det hela paketet som gÀller?
joachime Postat 7 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 7 januari 2005 Tredje inlĂ€gget i rad. Det mĂ„ste vara ovanligt att nĂ„gon hi-jackar sin egen trĂ„d! đ Men... Jag kom att tĂ€nka pĂ„ en sak. För kanske tvĂ„ mĂ„nader sedan prövade jag ett antal eq's (bl a GlissEQ som jag nu anvĂ€nder). En EQ jag verkligen gillade, men som var relativt dyr och krĂ€vde sina resurser, var PSP MasterQ. Fast nu nĂ€r det gĂ„tt en tid har jag tappat kĂ€nslan för hur den lĂ€t egentligen. Ăr det nĂ„gon som har testat den eller kanske rentav anvĂ€nder den? NĂ„gra synpunkter?
Disobedient Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Nomad Factory PEQ-2B. LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal đ Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller nĂ€r ammon Ă€r slut i UAD kortet.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Nomad Factory PEQ-2B. LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal đ Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller nĂ€r ammon Ă€r slut i UAD kortet. Orka vara sĂ„ dryg - hela tiden? Dbd klĂ€mmer fram bra musik med sin mediokra đ utrustning, hur gĂ„r det för dig och ditt UAD-kort? Det Ă€r liksom ganska bra att ha nĂ„t i ryggen nĂ€r drar pĂ„ med sĂ„nt snack som du gör överallt. Fattar du? Jag gillar Equim bĂ€st. Och sĂ„ anvĂ€nder jag SX inbyggda till ganska mycket faktiskt. EQ har ju alltid varit ett problem i Reason, skönt att det Ă€ntligen ska bli Ă€ndring pĂ„ det... Annars har jag svĂ„rt att uppskatta det dĂ€r "varma" som folk hĂ€nvisar till nĂ€r man pratar om equalizers. Hör inte riktigt skillnad pĂ„ en "varm" och "kall" eq. Eller sĂ„ anvĂ€nder vi bara olika termer.
browno Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 hade jag haft pengar skulle jag utan att tveka investerat i equim och frium. Efter att ha provat demoversionerna Àr jag helt sÄld pÄ dem.
punkrockdude Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 hade jag haft pengar skulle jag utan att tveka investerat i equim och frium. Efter att ha provat demoversionerna Ă€r jag helt sĂ„ld pĂ„ dem. För min del sĂ„ tycker jag de Ă€r vĂ€ldigt fina. Andra sidan Ă€r jag nog en som "gillar fĂ€rgade" đ En liten latinare hade inte varit fel.
dbd Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 (redigerat) Nomad Factory PEQ-2B. LĂ„ter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal đ Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller nĂ€r ammon Ă€r slut i UAD kortet. Vad kan jag sĂ€ga. Jag tycker UAD Ă€r vĂ€ldigt överflödigt om man inte sysslar med vĂ€ldigt seriösa inspelningar. NĂ€r hjĂ€lpte ditt UAD dig att fĂ„ fram en bra lĂ„tide senast? đ NĂ€r det kommer till kritan och du ska slĂ€ppa nĂ„got, sĂ„ kommer det inte spela nĂ„gon roll om du masterkomprimerat med C1 eller 1176LN och EQat med Pultec eller Blue Tubes, för det kommer inte lĂ„ta tillrĂ€ckligt bra för skivbolaget Ă€ndĂ„ (och detta gĂ€ller de flesta). So why bother? Ge dem en mix, sĂ„ fixar erfarna tekniker pĂ„ skivbolaget resten! VĂ€l mött! Redigerat 8 januari 2005 av dbd
Neosus Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Sant, Dbd!! SjĂ€lv har jag ett UAD kort men blir det mer musik frĂ„n mig? Nepp. BĂ€ttre att satsa pĂ„ bra musikinstrument... Men det Ă€r ju jag det för jag har inga... đ
dbd Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 ...men en Pultec Ă€r inte sĂ„ dumt. Hehe nĂ€ jag tror dig đ Men jag kĂ€nner inget behov đ
joachime Postat 8 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 8 januari 2005 ...men en Pultec Ă€r inte sĂ„ dumt. Hehe nĂ€ jag tror dig đ Men jag kĂ€nner inget behov đ Jag har Pultec (pĂ„ UAD-kortet) och jag gillar den. Men det Ă€r ju bara tvĂ„ filter (ett för hög och ett för lĂ„g). Jag skulle ha svĂ„rt att göra en hel mix med enbart Pultecs. Skulle krĂ€va en del UAD-kort att köra Pultec hela vĂ€gen ocksĂ„. SĂ„ jag sĂ€ger sĂ„ hĂ€r. Pultec Ă€r bra, men jag behöver mer! đ
Neosus Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 ...men en Pultec Ă€r inte sĂ„ dumt. Hehe nĂ€ jag tror dig đ Men jag kĂ€nner inget behov đ Inte jag heller... đ
Neosus Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 ...men en Pultec Ă€r inte sĂ„ dumt. Hehe nĂ€ jag tror dig đ Men jag kĂ€nner inget behov đ Jag har Pultec (pĂ„ UAD-kortet) och jag gillar den. Men det Ă€r ju bara tvĂ„ filter (ett för hög och ett för lĂ„g). Jag skulle ha svĂ„rt att göra en hel mix med enbart Pultecs. Skulle krĂ€va en del UAD-kort att köra Pultec hela vĂ€gen ocksĂ„. SĂ„ jag sĂ€ger sĂ„ hĂ€r. Pultec Ă€r bra, men jag behöver mer! đ Sant. Cambridge EQ:n till UAD kortet Ă€r ganska bra...sĂ€ger dom som vet. Funderar pĂ„ att köpa den sjĂ€lv. đ
Disobedient Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Orka vara sĂ„ dryg - hela tiden?Dbd klĂ€mmer fram bra musik med sin mediokra đ utrustning, hur gĂ„r det för dig och ditt UAD-kort? Det Ă€r liksom ganska bra att ha nĂ„t i ryggen nĂ€r drar pĂ„ med sĂ„nt snack som du gör överallt. Fattar du? Jag försöker faktiskt inte framstĂ„ som dryg och jag Ă€r inte det utanför forumet heller. Man ser det man vill se. Du fĂ„r tolka mig hur du vill och jag tĂ€nker inte spendera min tid att formulera mig sĂ„ att andra inte ska uppfatta mig som en idiot och vrĂ€ka ut glada gubbar överallt osv. Det gĂ„r jĂ€ttebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i nĂ€rheten. Jag kör Sonalksis eller Equim nĂ€r jag Ă€r pĂ„ kirurg humör. Och jag Ă€r jĂ€tteavundsjuk pĂ„ folk som har stora tjocka analogsynthar. Skulle vilja ha rĂ„d med ett par stycken sjĂ€lv.
Disobedient Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Vad kan jag sĂ€ga. Jag tycker UAD Ă€r vĂ€ldigt överflödigt om man inte sysslar med vĂ€ldigt seriösa inspelningar. NĂ€r hjĂ€lpte ditt UAD dig att fĂ„ fram en bra lĂ„tide senast? đNĂ€r det kommer till kritan och du ska slĂ€ppa nĂ„got, sĂ„ kommer det inte spela nĂ„gon roll om du masterkomprimerat med C1 eller 1176LN och EQat med Pultec eller Blue Tubes, för det kommer inte lĂ„ta tillrĂ€ckligt bra för skivbolaget Ă€ndĂ„ (och detta gĂ€ller de flesta). So why bother? Ge dem en mix, sĂ„ fixar erfarna tekniker pĂ„ skivbolaget resten! VĂ€l mött! Om du hade suttit med ett maxat uad nĂ„gra mĂ„nader hade du aldrig kunnat Ă„tervĂ€nda till native grejer:) Jag Ă€r kinkig, om jag inte fĂ„r mastra sjĂ€lv blir det inget slĂ€pp. Dom ska inte fĂ„ sabba mina grejer. Om det inte handlar om ett cd album förstĂ„s, men sist det hĂ€nde vaknade jag upp i en gul pöl i sĂ€ngen.
joachime Postat 11 januari 2005 TrÄdstartare Postat 11 januari 2005 Det gÄr jÀttebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i nÀrheten. Jag köpte EMT Plate jag med. Den Àr grym! Precis sÄ vill jag att ett reverb ska lÄta.
dbd Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Det gĂ„r jĂ€ttebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i nĂ€rheten. Jag köpte EMT Plate jag med. Den Ă€r grym! Precis sĂ„ vill jag att ett reverb ska lĂ„ta. Nu blev jag nyfiken och vill höra! Reverba nĂ„got och lĂ€gg upp exempel pĂ„ hur det lĂ„ter före och efter. Hade varit skoj om ni gjort samma sak med Pultecen och 1176an ocksĂ„! đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.