Jump to content
Annons

Hårddisken pajat


Tokas

Recommended Posts

Igår startade jag datorn, allting funkade fint, satte på lite musik.

Sen efter några minuter så skulle jag gå ut på internet och allting hängde sig, men musiken fortsatte spela.

"Sånt som händer" tänkte jag och startade om datorn.

Men nu så hittar inte min dator min hårddisk!!

Det verkar som att den inte får ström över huvud taget. Det är ingenting som snurrar eller låter i den.

Hur fan kan nånting bara gå sönder så?

Finns det något sätt att laga hårddiskar?

Jag hade en MASSA oersättliga saker där i, typ alla projekt jag jobbat med sen somras.

Någon som har något råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ajaj! Det låter riktigt svettigt!

Kolla om nätagget verkligen levererar ström, pröva med andra kontakter.

Testa också att boot afrån annan disk (ifall du har möjlighet) och kolla hd'n med något lämpligt program (kommer inte på ett enda namn just nu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar sorgen.

Steg 1: Öppna datorn och se till att alla sladdar och sånt sitter i.

Steg två: Stoppa i hårddisken i en fungerande dator och köra nåt bra diskreparationsprogram. Detta kan hjälpa om disken inte är paj fysiskt utan den bara tappat bort information om vart filerna ligger.

Steg tre: Kontakta nåt proffs på datarekonstruktion t.ex Ibas. Dock risk för att det kostar mer pengar än en normal hemmastudio.

Gissar att det är totalt onödigt att påpeka vikten av backup. Alla hårddiskar har en begränsad livslängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

IBAS, ja...

För ett antal år sedan var deras startkostnad 8000:- exkl moms - och sedan var det säkert en hisklig summa per timme...

Hoppas verkligen att det andra alternativet fungerar.

Har den slutat snurra helt, så kan det också vara så att motorn har dött - och då är det nog inte mycket att göra (annat än att skicka till IBAS...). Har däremot interfacekortet dött, så kan du kanske leta upp en exakt likadan hårddisk begagnad och byta interfacekort - så är det bara att tuta och köra sedan igen - och göra en backup det första du gör... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att byta kablar och sladdar har jag gjort tusen gånger om i alla typer av olika kombinationer, och koppla in den i annan dator fungerade inte.

Men hur ska jag kunna köra ett diskreperations program på min hårddisk om inte datorn hittar hårddisken över huvud taget?

Jag hade en hårddisk och en dvd inkopplad i datorn, båda satt på samma sladd, både genom ström och den som överför data, och datorn hittar dvd'n finfint.

Hårddisken är inte ens ett år gammal, så man räknade ju inte direkt med att den skulle paja den närmaste tiden.

Extra surt är det eftersom jag planerat att köpa en ny SATA nästa månad och skrota den som gick sönder nu. =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara moderkortet som gjort sitt också. Råkade ut för samma sak för 3 månader sen c:a och va helt hundra på att det va nätaggregatet. Sen testade jag grafikkort och rubbet.

Men det va moderkortet som spökade tillslut

(ska tilläggas att jag inte ens kunde starta datorn iof:))

Link to comment
Dela på andra sajter

...så skulle jag gå ut på internet och allting hängde sig...

...virus? 🙂

Nej, jag kollar min dator dagligen för virus, plus att jag stenhårt kollar ALLA mina filer som kommer in i datorn.

Chansen att virus kommer in i min dator är minimal.

Fast man vet ju aldrig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara moderkortet som gjort sitt också. Råkade ut för samma sak för 3 månader sen c:a och va helt hundra på att det va nätaggregatet. Sen testade jag grafikkort och rubbet.

Men det va moderkortet som spökade tillslut

(ska tilläggas att jag inte ens kunde starta datorn iof:))

Jag köpte en helt ny dator för ganska exakt en vecka sedan.

Jag köpte alla delar, utom hårddisk, mus, tangentbord, högtalare och skärm pga av att pengarna började svida.

Därav mitt planerade SATA-köp nästa månad.

Så mitt moderkort är helt nytt, och allt fungerade klockrent fram tills igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ringt runt till några företag som återställer diskar.

Det blir inte billigt, men om man slipper gå IN i disken och reparera så kommer det att kosta 500-4000 spänn.

Jag frågade inte om det var med eller utan moms, men det borde vara med, eftersom de visste att det var en privatperson de pratade med.

Fast man vet ju aldrig..

I alla fall, det skulle man kunna punga ut, även om 4000 är i värsta laget...

MEN......

Om man måste gå IN i disken, och det är något fel på nån liten krets inne i disken så kan det kosta upp emot 25000 spänn.

Fast i mitt fall så trodde dem jag pratade med att man inte skulle behöva gå in i disken. *puh*

Det är cirka 99% chans att min disk kan återställas.

Frågan är bara vilket företag man ska vända sig till. Alla verkar bra och seriösa, och alla har typ samma pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev att du köpt ett nytt moderkort. Försök kolla upp om det finns några kända problem mellan just den modell/märke av moderkort och den modell/märke av hdd du har. Jag har själv råkat ut för en liknande grej:

Köpte ett abit moderkort (kommer inte ihåg modell) och en seagate hdd. Allt funkade bra i början, men efter ett tag så började filer försvinna från hårddisken och så. Första man tänkte var ju virus, men det visade sig att just seagates hårddiskar och den biosversion jag hade på moderkortet inte fungerade så bra ihop. Var bara att fixa nytt bios sen funkade allt igen, iaf ända till blixten slog ner och sabbade moderkortet 😄

En annan grej som du antagligen kollat redan är om du har hdd och cdrom inställda rätt, den ena ska ju vara master och den andra slave ifall du har dem på samma kabel.

Hoppas det ordnar sig iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat alla slags tänkbara och otänkbara lösningar, till och med dbd's tips, utan något resultat alls.

Det finns ingenting som hittar hårddisken över huvud taget.

Jag ska ringa företagen igen på fredag och förmodligen skicka den då.

Lite trist att man ska behöva punga ut med flera tusen kronor för en sån här grej. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den inte snurrar igång alls, så kan du också testa att vrida till den snabbt vid uppstarten, så att den kan lossna om motorn har råkat fastna i ett illa valt läge... Annars är nog den billigaste varianten att leta upp en likadan begagnad och byta interfacekortet för att se om det hjälper. Om det inte hjälper, så är den extra utgiften en piss i Atlanten, så det är värt ett försök innan du tar till storsläggan och lämnar bort det och får den fixad för flera tusenlappar... 🙂

Anledningen till att de har lämnat ungefär samma priser, är kanske att alla skickar vidare till IBAS... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...