Jump to content
Annons

Genväg till Malcom Youngs tunga riff


adamin (oregistrerad)

Recommended Posts

adamin (oregistrerad)

Jag har som många andra fastnat för Malcom Youngs tunga spelstil med AC/DC. Jag har länge försökt härma hans ljud och jag börjar närma mig ett någorlunda liknande sound. Jag använder mig av en Gretsch Jet Sychromatic (liknande MY Signature) och en Peavey Rage 580 en ganska liten rackare som jag haft ganska länge. Jag använder mig av grova strängar, vet inte riktigt hur mycket men jag kan garantera att de är grova. Basic för att köra M. Youngs sound är

-Inte mycket Gain

.Tjocka strängar

-Öppna ackord

Jag skulle kunna ta bort Peaveyn och byta ut till nån Marshall men jag har tunt med pengar för tillfället(ingen inkomst +17). Det jag skulle vilja göra är att införskaffa lite olika effekter och pedaler av olika sorter. Kanske även nån baspedal för jag läste på wikipedia att M. Young använder sig av en marshall superbass. Jag har varit runt lite på musikaffärer och testat olika pedaler o grejer men jag är inte insatt så jag har svårt att komponera fram ljudet som önskas.

Någon som letar eller har hittat samma ljud som jag är ute efter? i så fall vilken utrusning?

// adrian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har försökt efterlikna Angus Youngs ljud. Fattig som man är så köpte jag Guitar Rig 4. Funkar väldigt bra att få till ett AC/DC ljud. Okej, det är inte helt 100 procentigt, men avsevärt mycket bättre än vad det brukar gå med många förstärkare.

Nu googlade jag på Peavey Rage 580 men hittade bara en som hette Peavey Rage 258 eller nåt sån. Men jag skulle hellre försöka med Guitar Rig 4 eller någon annan förstärkarsimulerings-program än att försöka med massa pedaler. Men om du ska spela på andra ställen än i hemmet så är ju inte Guitar Rig så smidigt.

Har du testat med att skruva ner volymen på gitarren lite grann, och öka volymen på förstärkarn? Och mycket av både Malcolms och Angus ljud ligger i anslaget på strängarna. Dom slår hårt som fasen.

Edit: Jag skulle kunna spela in en liten snutt med Malcolm-preset från guitar rig och slänga upp här om du vill det...

Redigerat av Riffraff
Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)

a bra tips ska testa sänka volymen lite. peavyn är inte speciellt bra, den har inga direkta valmöjligheter, en clean kanal en distkanal o 3 equlizerskruvar som jag inte fattar egentligen

ja fin fint om du kunde göra det:)

Redigerat av adamin
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans, (tror det var i studio) att Malcolm på låten back in black spelade in varje ton i ackorden för sig, detta för att få mer attack i varje sträng. Ljudet är ju grymt där!! Skulle vara kul att testa någon mindre rörstärk annars, det finns ju små 5-10 wattare. Tror rör är att föredra om man ska komma i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)
Läste någonstans, (tror det var i studio) att Malcolm på låten back in black spelade in varje ton i ackorden för sig, detta för att få mer attack i varje sträng. Ljudet är ju grymt där!! Skulle vara kul att testa någon mindre rörstärk annars, det finns ju små 5-10 wattare. Tror rör är att föredra om man ska komma i närheten.

tror min är en 15 wattare och rör, var lite besviken i början lver att alldrig få spela högt(bor hemma) men när ingen är hemma drar jag ner den i vardagsrummet och efter den är uppvärmd låter den ljuvligt tungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans, (tror det var i studio) att Malcolm på låten back in black spelade in varje ton i ackorden för sig, detta för att få mer attack i varje sträng. Ljudet är ju grymt där!! Skulle vara kul att testa någon mindre rörstärk annars, det finns ju små 5-10 wattare. Tror rör är att föredra om man ska komma i närheten.

Vilket bullshit! Tror jag inte en sekund på. Och är det Studio som har skrivit detta så vill jag verkligen se bevis på detta av Olsberg omgående!

Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)
Menar du inte att han spelade varje ackord för sig kanske?

Det låter högst osannolikt att en gitarrist av Malcoms kaliber spelar in en ton i taget. Eftersom den är inspelad 1980 så måste det blivit ett jädra klipp och klistra i tapen.

aa, de där känns som man hört tidigare. så är det nog. men jag har också för mig att malcom och angus var emot att hålla på att ''klippa o klistra'' över huvudtaget

Link to comment
Dela på andra sajter

aa, de där känns som man hört tidigare. så är det nog. men jag har också för mig att malcom och angus var emot att hålla på att ''klippa o klistra'' över huvudtaget

Ja de två bröderna, eller hela bandet, är mycket för enkelhet. Vad jag vet så använder de inga pedaler alls, inte heller live. Utan de pluggar rakt in i topparna. Dock så har jag läst att Malcom använder en mycket unik och åtrovärd kompressor. Kommer inte ihåg namnet tyvärr.

Fast på två låtar på Black Ice skivan spelar Malcolm in med Amplitube 2.

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de två bröderna, eller hela bandet, är mycket för enkelhet. Vad jag vet så använder de inga pedaler alls, inte heller live. Utan de pluggar rakt in i topparna. Dock så har jag läst att Malcom använder en mycket unik och åtrovärd kompressor. Kommer inte ihåg namnet tyvärr.

Fast på två låtar på Black Ice skivan spelar Malcolm in med Amplitube 2.

Yep, Anything Goes och Big Jack om jag inte minns fel.

Så Amplitube 2 kanske vore bättre än Guitar Rig, om man vill köra med förstärkarsimulering-mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja de två bröderna, eller hela bandet, är mycket för enkelhet. Vad jag vet så använder de inga pedaler alls, inte heller live. Utan de pluggar rakt in i topparna. Dock så har jag läst att Malcom använder en mycket unik och åtrovärd kompressor. Kommer inte ihåg namnet tyvärr.

Fast på två låtar på Black Ice skivan spelar Malcolm in med Amplitube 2.

Nä inte pedaler eller nåt alls. Bara rakt in. Läste nån gång för länge sen att Angus hade nån multirackeffekt eller om det var lite olika pedare.. Han sade han brukade plocka fram det då och då när han satt och lirade hemma men efter en kvart brukade han ledsna på det och köra rakt in i stärkaren igen som vanligt. 😏

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte helt fel att ha "rätt" gitarr heller. Jag läste en intervju med Angus för många herrans år sedan där det frågades varför han alltid kör med en Gibson SG. Svaret var att han alltid velat ha en Gibsongitarr och på den tiden var SG den enda modellen han hade råd med och när han sedan fick råd mer dyrare varianter så insåg han att SG var rätt för honom. Som lite kuriosa kan jag säga att jag hade aldrig spelat på en SG förrän bara för 2-3 månader sedan... har en granne och när vi hade lite partaj så berättade han att han ägde en och när han åkte bort en vecka fick jag låna den. Måste säga att det var en förbannat go' gura att lira på!!

Vad det gäller deras sound i övrigt så tror jag definitivt att de inte sparar på volymen (det gör de ju inte live i alla fall!!), så en rörhäck som får jobba arlset av sig är nog en del av ekvationen. Bor man i lägenhet så är det ju dock inte så "hot". Inte för grannarna i alla fall. 😏 Så, ett alternativ är att skaffa en mindre rörförstärkare... jag har skrivit om det förut men kan nog upprepas; det är inte watt-antalet som räknas. Det är mycket lättare att få en 50-watts förstärkare att låta bra, än en 100-watts. Dock är det nog så att till och med 15 watt kan vara för mycket för en lägenhet, om man vill bevara grannsämjan det vill säga. Så då återstår valfri rörförstärkare med en så kallad power break (heter det väl...?). Som exempelvis dessa:

http://www.thomann.de/se/attenuator.html

Finns även en del förstärkare med inbyggd sådan. Och så finns det ju lite Forumrävar som jobbat på samma ljudideal -

Arocker rockar loss i No writings on the wall:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6977

Gizmosis (//forum.studio.se/index.php?showuser=12080) har jobbat på det också men jag hittar inte den tråden just nu.

Som avslutning kan man ju tillägga att en stor del av en gitarrists sound ligger i händerna, hur han/hon spelar... man kan komma nära men originalet behåller alltid sitt personliga uttryck på ett sätt som kan vara svårt att nå upp (eller ner!) till. Personligen anser jag att större delen av soundet ligger just där. Det är som Eddie van Halen sa en gång när någon frågade vad som krävdes för att skapa hans fantastiska ton (inte min åsikt....); du kan ge mig vilken gitarr som helst och vilken förstärkare som helst så kan jag ändå återskapa min ton. Lite överdrivit kanske, men grundtesen förblir sann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket bullshit! Tror jag inte en sekund på. Och är det Studio som har skrivit detta så vill jag verkligen se bevis på detta av Olsberg omgående!

Det sas i en intervju med Scott Ian från Anthrax i studio nr 6-09, det inledande riffet i back in black spelas tydligen sträng för sträng.

Tänk efter lite, dels så får du ett lite "spretigare" ackord men framför allt ett jäkla tillslag på alla strängar, inte bara dom översta. Kanske kan vara föremål för ett litet test? Har inte haft ork själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, om det är introt de menar så kan jag förstå. Där hör man att det är spretigt. Men där är handen mutade mot strängarna och det spelas sex gånger. Men det är inte ett ackord.

Nej inte inräkningen, tar för givet att det är när trummorna kommer in.....fan, måste testa själv, kanske hinner i kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det måste testas. Nu är det testat. Kanske inte världens mest tighta spel men nu skall jag inte gnälla över min egen slarvighet;

http://www.speedyshare.com/files/20248079/backinblack.mp3

Edit:

Visst fa... ! Det är ton-för-ton till vänster och hela "normala" ackord i höger (den som kör slingan ensam). Kan ju vara bra att veta.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det måste testas. Nu är det testat. Kanske inte världens mest tighta spel men nu skall jag inte gnälla över min egen slarvighet;

http://www.speedyshare.com/files/20248079/backinblack.mp3

Edit:

Visst fa... ! Det är ton-för-ton till vänster och hela "normala" ackord i höger (den som kör slingan ensam). Kan ju vara bra att veta.

Den vänstra låter fylligare i mina öron helt klart, har en tendens att låta lite otajt om man bara lyssnar på den men tillsammans blir dom riktigt bra. Jag köper historien rakt av!!

Tack Hellpig för testet!! Ska göra det själv nån vacker dag:)

Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)

tack för alla länkar jag förstår att de ligger i fingrarna såklart men jag gillar alltid att ha nått att pila med. Jag har en fråga till att bita i

Gretschen eller kopian, vet inte riktigt vad har ett bra ljud men jag är inte riktigt nöjd med tonen ibland. den låter lite murkigt o dovt och biter inte riktigt. Jag skulle gärna vilja ha en riktig MY Signature men jag fundera på att byta ut mickarna på min kopia istället.

Min gitarr kostade 4.500 kr (beg)

MY Signature kostar lite mindre än 20.000 (nypris)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att fixa min:

Filtertrons kostar 900kr ungefär (tror jag bara behöver bryggmicken)

(Finns eller fanns på thomann för nåra veckor sedan)

Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)
Redigera ditt inlägg. Lägg bilderna över och under varandra. Annars så får man scrolla efterkommande inlägg i sidled!

är de inte de? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och lyssnar på lite live-framträdanden av AC/DC och har tystat ner högra högtalaren så man mest hör Malcolms gitarr. Och jag blir mer och mer övertygad att det inte går att få likvärdigt ljud med mjukvaruprogram. Hans ljud är som en jävla mattpiska som piskar en i ansiktet.

Redigerat av Riffraff
Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)
Sitter här och lyssnar på lite live-framträdanden av AC/DC och har tystat ner högra högtalaren så man mest hör Malcolms gitarr. Och jag blir mer och mer övertygad att det inte går att få likvärdigt ljud med mjukvaruprogram. Hans ljud är som en jävla mattpiska som piskar en i ansiktet.

haha (känner igen mig) 🙁 . Älskar när man mest hör malcom. brukar också ändra balansen mellan högtalarna så bara den sidan där malcom är hörs. Ganska annorlunda på vissa låtar fakiskt. 😛

Redigerat av adamin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...