Jump to content
Annons

Sömnsvårighet


Anders F

Recommended Posts

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Prova att stänga av elementet i sovrummet så du får behaglig sovtemperatur. Mitt är avstängt trots att utetemperaturen nu är -30.

Drick vatten 😄

De två i kombination är det bästa. Funkar garanterat. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sömnproblem är stressrelaterat. Släpp på kraven, slappna av och ta allt som det kommer. 🙂

Kan ofta vara så... Det ingen verkar förstå varken här eller bland alla jag snackat med detta om är att faktiskt kan vara ett helt medicinskt fel. Jag har sovit dåligt hela livet, till slut sov jag inte alls, ständig hjärtklappning orkade inte gå mer än 25 meter. Efter att ha tagit en massa prover kom läkaren fram till att jag hade brist på B12, så j-a enkelt var det. Nu sover jag ofta riktigt bra, nåt jag aldrig gjort förr, inte ens som barn, jag har haft vitaminbrist hela livet tills jag började äta B12 för typ två år sen. Om jag är nervös pga arbetslöshet, bråk med damen, eller om jag är psykiskt på topp spelar ingen roll alls, nu kan jag sova. Glömmer jag att äta går det inte att sova, och jag fryser så ini h-e på nätterna.

Det kan säkert finnas fler än jag som har brist på B12. Eller nåt annat medicinskt som sabbar sömnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas, och då uteslutande insomningsproblem.

När jag väl somnat så har jag extrema uppstigningsproblem, det har inte blivit bättre av att mitt jobb tillåter mig att sova okristligt länge.

Det känns som att min kropp skulle funka bra i 27 timmarsdygn.

Det har fungerat bättre om jag bara sover 7 timmar/natt, men då tar det ca 2-3 timmar innan jag orkar göra något efter att jag gått upp.

Problemet är oftast negativ stress, dåliga tankar tränger sig på och jag börjar svettas och pulsen går upp.

Det kan till och med vara en positiv tanke från början, som hjärnan sen bearbetar till något negativt och tvingar mig att tänka på.

De senaste åren har jag haft en genomsnittlig insomningstid på ca 2 timmar, visst har jag fått mycket gjort under den tiden musikmässigt, men det har också varit jobbigt.

Förr lyssnade jag mycket på avslappningsband och dylikt, det hjälpte en del och jag minns en fras som jag tycker är bra:

"Oron över förlorad sömn är skadligare än den förlorade sömnen i sig"

Jag försöker komma ihåg det när man har en helvetesnatt.

De senaste åren har talböcker och podcasts hjälpt mycket, men alldeles för ofta så blir jag klarvaken så fort jag stänger av Ipoden, så det brukar bli några omgångar med att lyssna tills man somnar ifrån rösten, stänga av Ipoden, sätta på den, somna ifrån den, sätta på den osv....

Jag har provat sömnpiller en gång, Imovan tror jag det var. Det var ljuvligt, men jag är emot sådant då jag vet att jag skulle bli torsk på det.

Motion, god hälsa och allt annat hjälper till, det vet jag, men jag tror att det är något medicinskt fel främst, så när jag får tummen ur ska jag kontakta läkare.

Lista över konstiga saker jag kan tänka på för att somna:

*Att ha en pausknapp för omvärlden, så att jag exempelvis kan trycka på paus och sova 9 timmar mellan kl 0600-0700.

*Att ha en flygande matta

*Att kunna teleportera sig

*Att kunna vara osynlig

*Att bo i ett hemligt hus i underjorden mitt i skogen, där man bygger en studio som är så jäkla ljuddämpad. Väggarna är av jord och rötter, och pizzan tar aldrig slut.

Psykoanalys på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

wow, du kan verkligen lägga orden..

Aldrig slagit dig att sömnsvårigheter är sitt eget symptom? Rädsla för sömnsvårigheter skapar sömnsvårigheter.

Fast han har ju rätt, i det långa loppet kan det orsaka högt blodtyck och annat elände om man inte sover ordentligt. Det är vad jag hört läkare säga i alla fall. Å andra sidan... när jag var yngre sov jag väldigt lite, skulle tro jag snittade 2-3 timmar / natt under långa perioder. Men sist jag mätte mitt blodtryck så var det för lågt, så vad fan vet jag egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lista över konstiga saker jag kan tänka på för att somna:

*Att ha en pausknapp för omvärlden, så att jag exempelvis kan trycka på paus och sova 9 timmar mellan kl 0600-0700.

*Att ha en flygande matta

*Att kunna teleportera sig

*Att kunna vara osynlig

*Att bo i ett hemligt hus i underjorden mitt i skogen, där man bygger en studio som är så jäkla ljuddämpad. Väggarna är av jord och rötter, och pizzan tar aldrig slut.

Psykoanalys på det?

Seriemördarprofil... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Många gånger handlar det ju bara om att röra på sig och få frisk luft. Det kanske är att svära i kyrkan här men när jag spelar fotboll nån gång i veckan så ändrar det hela min livskvalitet. Sover bättre, andas bättre, sitter skönare( det är sant).

Detta märks också på mitt blodsocker. Jag mäter det ganska ofta eftersom jag har diabetes. Det är en S T O R skillnad på hur kroppen fungerar mellan en aktiv o stilla livsstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ät rätt, ha någon form av fysisk aktivitet några ggr under veckan, om du inte redan har det. Det är viktigt.

Gå upp i tid. Sitt inte i sängen med datorn eller liknande när du ska "sova". Då blir det som ett powernapp. Gå ut på en promenad och ta en varm kopp choklad nu under vintern, sedan lägg dig.

Eller gör som jag gör. Lägg dig när du är trött :S. Funkar inte det med jobbet eller vad du gör, byt jobb eller arbets tid.
Inget bra förslag kanske 😛

Det värsta är att om du väl somnar och vaknar 15-20min senare är det inte så mycket man kan göra. Du är stressad eller uppe i varv, ta en....lugn... promenad som MattiasA skriver ovan. Så kroppen får varva ner.

Det jag brukar göra annars är att, gå upp på en gång om du inte kan sova, blir bara värre om man ligger kvar. Sätt på datorn, tv, Studion eller gå ut en sväng. Sedan säger man att inte man ska äta direkt innan, sömn men det är det bästa jag vet. Då sover jag bäst.

ps, har inte läst alla tidigare inlägg, antar att flera redan skrivit samma.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick precis bekräftat att jag sovit tungt inatt.

Tydligen hade brandalarmet utlöst i huset och stått o tjutit en bra stund. Väckt alla i huset utom jag, som sov.

Det är nog dax att sätta in ett brandallarm inne på mitt rum också. (Bor hemma..)

men det var hur som helst bara ett falks larm. Bytte batteri idag på skiten för det är ointe första ggn det piper...

Sist då jag märkte det, var jag vaken, klockan halv 4 på morgonen. Höll på att avlida av chockskador 😑 var inte ett skit berred på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att natten till idag så fick jag riktigt bra med sömn 😑 Dels va det nog att jag sov så lite natten innan, men också att jag testade de tips ni har gett. Satte på en film en timme innan som jag kan varenda scen ur och stängde av dator och försökte att inte ha några musikaliska tankar alls.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget har funkat för mig än 😄. Testade att lägga mig jätte tidigt men då låg jag och försökte sova i ungefär 3 timmar om inte längre. Testade att kolla på teve, läsa studio tidning, lyssna på musik (Enya) men inget funkade bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget har funkat för mig än 😄. Testade att lägga mig jätte tidigt men då låg jag och försökte sova i ungefär 3 timmar om inte längre. Testade att kolla på teve, läsa studio tidning, lyssna på musik (Enya) men inget funkade bra...

Hitta ditt rum. Tänk dig en plats, ett ställe. Det kan finnas, eller det kan vara fantasi. TÄnk alla detaljer. Även om man inte sover, så "blir väntan" på sömn bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad min tjej skulle säga om jag ville ha sex och samtidigt ligga med örproppar och lyssna på radio eller nåt. Fyllon som ringer in till Karlavagnen.

Hahahaha!

Jag slåss. Jag har en väldigt fin betongvägg att slå på.

Lätt mest udda metoden hittills!

Jag kan nog sälla mig till skaran kreativ-i-sömnögonblicket, även om jag efter lite läsning här inser att mina problem är i mildaste laget. När jag har en låt som är i uppbyggnadsstadiet kan det hända att jag plockar fram den när ljuset är släckt och det är dags att somna. Då ligger jag och lyssnar på den i huvudet och arrangerar allt. Oftast kommer jag ihåg det dagen efter, om jag koncentrerar mig på att göra det just när jag kommer på det. En gång har det hänt att jag pillat ihop en låttext i huvudet och direkt satt ackord till vers och refräng. Den gången tände jag faktiskt och gick upp och spelade, mest för att se om det funkade och lät som jag hört det i huvet.

Kassettband var ju oslagbart i mina yngsta år, med bamse, morfar prosten och andra klassiker som de mest effektiva. Var nog samma där som någon redan sa i den här tråden - man ska ta något man kan utan och innan, dels för att känna sig trygg och dels för att inte bli intresserad och uppmärksam!

De få gånger jag har problem att somna nuförtiden så kör jag med fokus på total avslappning. Sysselsätt hjärnan med att koncentrera sig på att få varje del av kroppen (även sig själv) att var maximalt avslappnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror allt handlar om när man går upp på morgonen. Sätt väckarklockan på att ringa en eller ett par timmar tidigare än vad du brukar så kommer det bli mycket lättare att somna. Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut, men mina arbetstider tillåter mig att ibland gå upp när jag vill och om jag sovit för länge en morron vet jag att det är absolut ingen ide att jag går å lägger mig tidigt, det kommer inte gå att sova ändå. Som idag vaknade jag vid 12 och imorron ska jag gå upp kl 5 på morronen, men det är ändå ingen ide att jag går å lägger mig förräns vid 2-3 inatt eftersom jag vaknade så sent. Hade jag varit smart skulle jag satt klockan på 8 i morse och då hade det inte varit några problem 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta kan ju om man tittar på rubriken tänkas ligga under OT. Men jag tror detta är musikrelaterat/konstnärsrelaterat.

I natt va en av många andra nätter som jag har samma problem med att sova. Grejen är att jag somnade till, vaknade till efter ca 15 min och sen va det kört. Det som kommer upp i min skalle är musik helt enkelt. Det kan vara att jag börjar göra en analys av något sound jag hört under dagen, funderar kring produktioner, nynnar melodier och gör arr i skallen. osv. Jag har läst att man ska ha svalt och i god tid släcka ner i rummet. Och det har jag testat, det underlättar men hjälper inte alltid.

Vad har ni för knep för att koppla ifrån? Misstänker att jag inte är ensam.

MVH

Anders

Välkommen. Det är farligt kan jag säga. En rekommendation är att ha en semester utan musik och

ha dagar för att bara vara, utan att göra ingenting än att bara motionerar omkring, äter och sover. 🙂

Byt område för semester -- du får bli någonstans var finns inga datorer eller musikaliska instrumenter.

Har du provat att sömna även tidigare än vanligtvis? Det hade fungerat till mig.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går upp 04:00 varje dag när jag jobbar så jag har jätte svårt att lägga mig så tidigt. Väldigt ovant och jobbigt. Jo händer samma sak här. Blir galen efter ett tag och går upp o städar eller något istället. Har testat att lägga mig i soffan istället också men ingen success.

Du skrivit svaret här klockan 19:56. Du får sova klockan 6..7 PM, om du får bli vaken 04:00 varje dag. Så

har du max 9 timmar sömn.

Kneppet är att det är inte lättare att öva vakna alltid på det samma tid, men det går bra och är bästa

för din hälsa att öva sömna alltid på det samma tid eftersom kroppens sömnbehov varierar (ibland är det

ok att sova 6 timmar, men iblan vill och behöver vi 11 timmar sömn (speciellt om för många viruser är

ute!))!

Tipset: Skalman sömn-mat klocka) Det har jag. 🙂 Alternativ är en enkel 5-alarm-casio.

Det är bara att prova... om sömn kommer inte klockan 22, kanske har du missat det

första tåget klockan 20!!

Dessutom kaffe, alkohol går inte ihop med sömn. Minst 5 timmar innan sömn får du inte dricka dessa dricker.

Vet inte klassiker om "räkna får/mississipi" , att hur fungerar det till andra. När jag var ung, det var över 1500 får

räknat... och sömnade inte alls. Följande dagar ville jag inte alls räkna något på dagsljuset även.

Problemet är att koncentration svajar till andra saker och kan inte sömna eller räkna även.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Lista över konstiga saker jag kan tänka på för att somna:

*Att ha en pausknapp för omvärlden, så att jag exempelvis kan trycka på paus och sova 9 timmar mellan kl 0600-0700.

*Att ha en flygande matta

*Att kunna teleportera sig

*Att kunna vara osynlig

*Att bo i ett hemligt hus i underjorden mitt i skogen, där man bygger en studio som är så jäkla ljuddämpad. Väggarna är av jord och rötter, och pizzan tar aldrig slut.

Psykoanalys på det?

Det är helt normallt, ljuddämpad studio menar att du visar hänsyn till vargar och alla andra djur i skogen 🙂

men pizza går inte. Maten får bli bättre, du har bättre mat i skogen omkring än pizza. I skogen har du allt

färskare.

Jag ska adda en sak till: om bor i stan tänker jag att så får se ut sömnrummet --

säkerhetslåst, ljuddämpad 100dB, med tyst ventilation och regulerad fuktighet och

ingen elektronik i rummet.

Det är den enda rummet jag kan lita på -- kanske.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrivit svaret här klockan 19:56. Du får sova klockan 6..7 PM, om du får bli vaken 04:00 varje dag. Så

har du max 9 timmar sömn.

Kneppet är att det är inte lättare att öva vakna alltid på det samma tid, men det går bra och är bästa

för din hälsa att öva sömna alltid på det samma tid eftersom kroppens sömnbehov varierar (ibland är det

ok att sova 6 timmar, men iblan vill och behöver vi 11 timmar sömn (speciellt om för många viruser är

ute!))!

Tipset: Skalman sömn-mat klocka) Det har jag. 😄 Alternativ är en enkel 5-alarm-casio.

Det är bara att prova... om sömn kommer inte klockan 22, kanske har du missat det

första tåget klockan 20!!

Dessutom kaffe, alkohol går inte ihop med sömn. Minst 5 timmar innan sömn får du inte dricka dessa dricker.

Vet inte klassiker om "räkna får/mississipi" , att hur fungerar det till andra. När jag var ung, det var över 1500 får

räknat... och sömnade inte alls. Följande dagar ville jag inte alls räkna något på dagsljuset även.

Problemet är att koncentration svajar till andra saker och kan inte sömna eller räkna även.

Är det inte runt 7-8 timmar som är ganska vanligt eller standard? Isf måste jag gå och lägga mig 20:00. Det är väldigt tidigt och ovant även om jag har jobbat några månader här nu. Men sen när man är ledig så är det helt annorlunda. Ska man börja kliva upp samma tid även om man är ledig 🥰 ? Har faktiskt testat att lägga vid 19/20:00 men det har inte hjälpt. Kaffe dricker jag inte överhuvudtaget så det är bara att räkna bort, desamma med alkohol. Räkna några får kommer inte ske hehe 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte runt 7-8 timmar som är ganska vanligt eller standard? Isf måste jag gå och lägga mig 20:00. Det är väldigt tidigt och ovant även om jag har jobbat några månader här nu. Men sen när man är ledig så är det helt annorlunda. Ska man börja kliva upp samma tid även om man är ledig 😮 ? Har faktiskt testat att lägga vid 19/20:00 men det har inte hjälpt. Kaffe dricker jag inte överhuvudtaget så det är bara att räkna bort, desamma med alkohol. Räkna några får kommer inte ske hehe 😳

Japp, det samma här. Jag räknade får men det blev över flera tusen och soluppgången, men inte alls sömn. 😛

Men... klockan 20 på vintras... hehee, det är illusion. Eftersom på sommaren är det redan klockan 21 och då börjar den naturens rytm. Att sömna klockan 22..23 är

väldigt försent. Och är det skillnaden om du sömnar klockan 22 eller klockan 17 om det är mörkt ute just nu? Men på sommaren soluppgången är klockan 3! 🙂

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...