Jump to content
Annons

Pro-Ject Head Box 2


Leon

Recommended Posts

Köpte idag en Pro-Ject Head Box 2 hörlursförstärkare, kopplade in den i mitt fw410.............men.

Provade att koppla in lurarna utan att ha någon rca till mitt ljudkort men den surrar/knastrar (låter ojordad som tusan) och får fina popps om jag tar, knäpper på den samt vrider upp volymen (typ singelcoil).

Låter även lika när jag kopplat in den i ljudkortet och mutat musiken dock lite mindre.

Får mest störningsljud när volymen är vriden till ca 70%.

Har provat andra uttag i huset, kan den vara defekt eller har jag bara otur;)

Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Köpte idag en Pro-Ject Head Box 2 hörlursförstärkare, kopplade in den i mitt fw410.............men.

Provade att koppla in lurarna utan att ha någon rca till mitt ljudkort men den surrar/knastrar (låter ojordad som tusan) och får fina popps om jag tar, knäpper på den samt vrider upp volymen (typ singelcoil).

Låter även lika när jag kopplat in den i ljudkortet och mutat musiken dock lite mindre.

Får mest störningsljud när volymen är vriden till ca 70%.

Har provat andra uttag i huset, kan den vara defekt eller har jag bara otur;)

Vad göra?

Det ska ju inte bildas missljud om du vrider på volymkontrollen. Om du däremot har ett svagt brus runt max-volym är det normalt. Det låter som att du ska kontakta återförsäljaren.

Har en Head Box II jag också, och den gör inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det ska ju inte bildas missljud om du vrider på volymkontrollen. Om du däremot har ett svagt brus runt max-volym är det normalt. Det låter som att du ska kontakta återförsäljaren.

Har en Head Box II jag också, och den gör inte så.

Detta ljud är identiskt med att ta på toppen av en inkopplad telekabel, blir när man rör på lådan eller vrider volymen.

Känns inte vidare audiofiliskt med detta ljud samt brus. Borde väl vara knäpptyst tills maxvolymen är nådd.

Har du din head box nära dataskärmen? har provat att ha min på olika avstånd utan resultat....blir en ny i morgon:)

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ljud är identiskt med att ta på toppen av en inkopplad telekabel, blir när man rör på lådan eller vrider volymen.

Känns inte vidare audiofiliskt med detta ljud samt brus. Borde väl vara knäpptyst tills maxvolymen är nådd.

Har du din head box nära dataskärmen? har provat att ha min på olika avstånd utan resultat....blir en ny i morgon:)

Nej, jag upplever min Head Box som väldigt välskärmad. Vad jag än gör med den lämnar den inte ifrån sig några missljud. Jag har använt den i alla möjliga sammanhang, nära CRT-skärmar, och ihop med all möjlig utrustning, och det har aldrig varit några problem. Det låter verkligen som att du har strömvandring som når ingångssteget på något vis. Kanske något som rör chassiet som inte ska röra det?

Ja den ska vara helt missljudsfri, bortsett, som jag nämnde, bruset som blir lite hörbart när volymen är uppvriden riktigt högt. Men det är ju normalt.

EDIT: Kanske har du råkat trycka in ena RCA-ingången så att jorden på kontakten kommer åt att röra chassiet?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo strömvandring är det definitivt, har kopplat ur rca sladdarna och man hör verkligen jordfelet när jag rör med handen på den (oavsätt var, lurarna i kopplade).

Sedan testade jag volymknappen, vid låg volym spelas inte båda lurarna utan ljudet "fadas" in från höger till vänster vid ca 25% av fullt.

Väldigt subtilt detta med stärkare och kan inte säga att hörlursutgången på fw410:an spelar sämre (annat än vridning kvar till max). Eventuellt blir det lite fylligare vid lägre volym men jag måste endå ha "ratten" vriden till 50% för att K701:orna skall komma till sin rätt.

En annan skum sak är att vid inkoppling av Rca kabeln stämmer inte panoreringen (blir spegelvänd) dvs Röd måste sitta i vitt för att stämma med stereobilden när jag anv head boxen inkopplad i hörlursutgången (var tvungen att prova).

Har du provat någon dyrare stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnade tillbaka head boxen, visade sig vara trasig. Provade även en annan som fanns inne i affären och även den led utav detta "jordfels-oljud.

Kommer troligen köpa "någon" annan modell/märke, tycker dock inte att denna skiljde sig nämnvärt från mitt ljudkorts hörlursutgång (annat än att volymen nästan är på max).

En tredje underlig sak var att Head boxen var korskopplad i rca ingångarna jämfört med mitt ljudkorts hörlursutgång (skumt)...

Har fått ett fint pris på en stereostärkare modell ca 6-7000:- som har hörlursingång och jag undrar om det blir någon skillnad jämfört med en separat lurstärkare (klarar ic-kretsen driva mina 65ohms lurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...