Jump to content
Annons

Nån som vet nåt program som man kan mixa skit lätt ?


Dozmusss

Recommended Posts

Annons

Mixa tar tid att lära sig oavsett vilket program du använder. Personligen tycker jag Logic är lättast men det är (troligtvis) enbart p.g.a. att jag är van att jobba med logic. Har du några vänner som mixar så kan det vara en idé att se vad de har för program och börja med det så kan de säkert hjälpa dig. Annars kan du gå in i en musikaffär och se hur de olika programmen ser ut och hur de känns. Man hinner inte sätta sig i i ett program på det sättet men man kan i.a.f. se hur de ser ut och känna lite på dem.

Men som sagt. Min röst ligger på Logic

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill mixa mina låtar men vet inte så mycke hur man gör!

Ska jag skaffa mixer eller mixa i program ?

vilken är lättast ?

Mixar hiphop , rap!

Du behöver ett Daw-program (musikprogram). Det finns många där ute (Cubase, Logic, Protools etc).

Du får helt avgöra själv vilket som passar dig bäst. Kolla in deras hemsidor, sök på google.

Det finns inget program som gör att dina mixar låter bra med en gång, att

mixa och förstå musiken är i sig är något man måste lära sig.

Köp, eller ladda ner något gratisprogram från internet och sitt och pilla lite. Alltid en bra början! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så är Fruityloops Studio ett program som är populärt bland folk som håller på med sån musik. Vet att det är enkelt att få till beats, slingor att sjunga till, men själva mixandet har jag aldrig provat på i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör på samma sätt med mixningen vare sig det är i ett DAW-program eller i en "riktig" mixer, så av den anledningen spelar det ingen roll.

"Lätt" att mixa blir det aldrig, utan det är något man lär sig efter mycket träning, men välj helt enkelt det DAW-program som du trivs bäst att arbeta med, så blir det "lättast".

Det finns inga genvägar, utan det som gäller, är träning, träning och åter träning. Om du behöver få ett snabbt resultat innan du har lärt dig tillräckligt bra själv, så kan du alltid fråga i forumet om någon kan hjälpa dig med en mix.

En start för att lära dig grunderna, kan vara Studios Mixologi: http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?item=20842

Link to comment
Dela på andra sajter

De här liteverisionerna, vad är det de inte har som "riktiga" Cubase har?

Det som skiljer är antal spår man kan köra samtidigt, antal slots för plugineffekter, antal medföljande plugins, medföljande VSTi etc.

Med enkla arrangemang behöver man inte ens uppgradera till de större versionerna, utan kan klara sig bra med liteversionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det som skiljer är antal spår man kan köra samtidigt, antal slots för plugineffekter, antal medföljande plugins, medföljande VSTi etc.

Med enkla arrangemang behöver man inte ens uppgradera till de större versionerna, utan kan klara sig bra med liteversionen.

Men jag har Cubase LE? Har den DAW Grejen ? Och gåre o mixa på programmet ?

EDIT: Jag tycker Audacity är lätt o mixa på!

Redigerat av Dozmusss
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill mixa mina låtar men vet inte så mycke hur man gör!

Ska jag skaffa mixer eller mixa i program ?

vilken är lättast ?

Mixar hiphop , rap!

Något program vet jag inte om, men när jag ska mixa skit brukar jag använda mig av min trogna blender. Vill jag tunna ut bajset tillsätter jag lite vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men jag har Cubase LE? Har den DAW Grejen ? Och gåre o mixa på programmet ?

EDIT: Jag tycker Audacity är lätt o mixa på!

DAW är detsamma som sequenser eller som vi säger på ren svenska inspelningsprogram. Så ja LE är detsamma, som Claes skrev, bara en mindre version av större Cubase. Det är det enda som skiljer sig.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast egentligen borde alla hip hopare köra Record eftersom Record har kopierat SSL och SSLs kanalkompressor är väl det mest fruktade vapnet för att få till rätt hip hop sound... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har Cubase LE? Har den DAW Grejen ? Och gåre o mixa på programmet ?

DAW = Digital Audio Workstation

Ja - Cubase LE är ett DAW-program. 😉

EDIT: Jag tycker Audacity är lätt o mixa på!

Då har du nog inte riktigt rätt uppfattning om vad det är som kallas mixning. Jag har nämligen bestämt för mig att Audacity bara är en 2-kanalig editor och inte ett DAW-program.

Mixning är när du lägger samman flera kanaler till en stereokanal och lägger eventuella effekter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audacity har fler kanaler än 2.

Men inget stöd för realtidseffekter.

Ok - tack för korrigeringen och sorry för mitt dåliga minne. 😉

Då ska det gå att mixa med Audacity också - men väldigt begränsat eftersom det inte finns realtidseffekter. Bättre att köra med Cubase LE i så fall. Utan realidseffekter kan man ju inte göra annat än att ställa nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annnan fråga nu, Har en Presonus Firebox, När jag höjer högsta på min firebox så är det fortfarande lågt ? Några idea ??

Du har kanske för låg volym när du spelar in eller så har du ställt in låg volym ut från ditt program...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för allt hjälp.

Som en kille sa , Han sa nånting om Record program vad tycker ni om den ?

Slår Cubase allt då ? ^^ 😆

EDIT: Vad ska jag ha för Latency på min firebox ?

Använder SP B1. 😄

Redigerat av Dozmusss
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för allt hjälp.

Som en kille sa , Han sa nånting om Record program vad tycker ni om den ?

Slår Cubase allt då ? ^^ 😆

EDIT: Vad ska jag ha för Latency på min firebox ?

Använder SP B1. 😄

Med Record går det inte att använda vsti eller vstpluggar. Väldigt begränsat pga det.

Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* Även jag reagerade på rubriken "Nån som vet nåt program som man kan mixa skit lätt ?"

Tänkte på han som blev utkastad från krogen då han satt och rökte fast det stod klart och tydligt "rök fritt" på en skylt .. 😆

Något program vet jag inte om, men när jag ska mixa skit brukar jag använda mig av min trogna blender. Vill jag tunna ut bajset tillsätter jag lite vatten.
Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* Även jag reagerade på rubriken "Nån som vet nåt program som man kan mixa skit lätt ?"

Tänkte på han som blev utkastad från krogen då han satt och rökte fast det stod klart och tydligt "rök fritt" på en skylt .. 😄

hahahaha. ah men aja tack för allt hjälp.

Men nu äre så, Vill ba veta Latency och Clock Source och Sample rate ?

Vad ska jag ha på dessa ? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På frågan om Record är bra eller ej, det handlar om hur man jobbar skulle jag tro.

Du kommer att lära dig vilket program som helst bara viljan finns.

Alla program har sina för och nackdelar.

Angående Record, det har man nog av tre skäl antingen som ett av skälen eller i kombination:

1. Man kör mest akustiskt och behöver ett snabbjobbat verktyg.

2. Man äger Reason innan.

3. Man mixar sina låtar i Record.

Förut så såg jag Record som ett komplement till min DAW. Nu ser jag min DAW som ett komplement till Record..

Med Record så blev det lite som att komma tillbaka till "oldschool" mixer/outboards/tape... det passar mig fin fint.

Och jag slipper en massa irriterande pop-up fönster.

Som sagt smaken är som baken.

Ett program jag gillar och som är lätt att lära sig är Tracktion 2. Kostar 30$.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar också för Reason+record. Det är sant att de inte stödjer vst, men vad skall man med det till när allt redan kommer med i programmen. Du kan lätt skapa beats i Redrum, reason har också den bästa disten och det bästa reverbet jag testat. Multisamplade instrument i NN-Xt låter bra och Thor grejar alla synthljud i världen. Det enda man skulle kunna önska sig är en åttabands eq (vet att det går att seriekoppla eller använda voccodern, en dedikerad åttabands eq skulle göra det mer överskådligt.) och en pitchshiftfunktion i tool window. Utöver detta tycker jag att Reason har det snyggaste och mest inspirerande gränsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag röstar också för Reason+record. Det är sant att de inte stödjer vst, men vad skall man med det till när allt redan kommer med i programmen. Du kan lätt skapa beats i Redrum, reason har också den bästa disten och det bästa reverbet jag testat. Multisamplade instrument i NN-Xt låter bra och Thor grejar alla synthljud i världen. Det enda man skulle kunna önska sig är en åttabands eq (vet att det går att seriekoppla eller använda voccodern, en dedikerad åttabands eq skulle göra det mer överskådligt.) och en pitchshiftfunktion i tool window. Utöver detta tycker jag att Reason har det snyggaste och mest inspirerande gränsnittet.

Tja om man sitter och gör techno å sånt så kan lika gärna köra på Reason och Record. Lite sämre om man ska spela in audiofiler. Lite onödigt för de flesta skaffa sig en till DAW bara för den sakens skull. Och gillar man fristående pluggar och syntar å sånt så är inte Record ett alternativ. Eller att man senare upptäcker att man skulle vilja ha något fristående. Men hur som helst så hittar man det som passar en själv bäst. Nackdelen är som sagt var om man gillar något fristående går det inte att använda. Fördelen är att man tvingas begränsa sig och bara använda det som finns med och det lär en att lära sig allt innan och utantill.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
WOW, vilken tråd! Nita!

Ja för fan precis som dina gratispluggartrådar. 🙁 95%? Du har inte legat på sofflocket och ätit och slöat under julen ser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen är att man tvingas begränsa sig och bara använda det som finns med och det lär en att lära sig allt innan och utantill.

Precis, jag kör stenhårt Reason och Record just för att jag inte orkar lära mig något annat program på djupet nu när jag börjar känna mig bekväm med de pluggar som följer med. Och visst lämpar det sig bäst för elektronisk musik, men jag sysslar till stor del med Indiepop i programmen. Blir bättre än om jag skulle använda cubase, samplitude eller Fl (tre program som jag också har på datorn och har använta korta perioder) just för att jag känner mig hemma med prylarna i Reason. Saknar aldrig några pluggar, för det mesta finns i reason och de håller hög klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...