Jump to content
Annons

Nånting är spräckt i min solid state


TerraSoul

Recommended Posts

Nybörjartråd kan man säga för jag hittar ingen utförlig info nånstans på nätet.

Jag kör min gitarr i en 2x12 transistorcombo FARFISA TR 60 på 150W tror jag det var, den är lite gammal sådär minst 30 år och vart med om en del. Jag kan säga att den kan ha fått för mycket diskant och mellanregister i sig och kanske för hög input överhuvudtaget (sigaler har gått genom pedaler och så). Tror inte att det är högtalarna då det låter lika på båda utan nåt i för- eller slutsteget?

Problemet är att den fuldistar och brummar vid låg volym, den har flera ingångar ca 5 st och det börjar brumma oavsett vilken på samma upplevda nivå (inte hur högt man vridit förstärkaren utan på samma ljudnivå man upplever med örat). Den har annars betett sig lite skumt som att den kan knastra till lite utan att man gör något, då man startar den och så är det oxidering på nåt volymreglage (knaster när man vrider).

Enkla felsökningstips? Jag kan inte mycket om förstärkare eller elektronik 🙂 Var hur som helst nöjd med det gamla åbäket 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...