Jump to content
Annons

Köpa stålsträngad åt min bror


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Då var det dags att köpa min bror en stålsträngad gitarr. Han har tidigare haft en sunkig nylon som har gått sönder (hans första gitarr) och nu vill han alltså ha en stålsträngad som han tillåts utvecklas med. Han har spelat i ungefär ett år nu och har framförallt insett att han vill fortsätta spela.

Själv äger jag en Eastone för 1000:- som jag själv är nöjd med men är medveten om att det inte är någon höjdare. Min bror har ingen möjlighet att testa gitarren först. Jag kan testa lite olika modeller, men har endast begränsad kunskap och därför ställer jag då frågan till er.

Vad för dreadnought hade ni valt för max 1600kr vad gäller allmän kvalitet i både ljud och bygge? Mest för pengarna helt enkelt!

Dessa har jag kollat på hittills men kom gärna med egna förslag om ni tycker någon annan modell är bättre:

Ibanez V72EBK

Cort AD850

Cort AD870

Oscar Smidht by Washburn OG2N

Fender CD100

Tack för hjälpen!

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte en sån där Fender till flickvännen i stockholm för typ 1200 kr. Vet inte varför den är dyrare på thoman. I vilket fall, den låter bra och är skön att spela på tycker både hon och jag, även om hon spelar bas och jag sjunger som huvudinstrument. Alltså, ingen av oss är direkta gitarrister, men vi gillar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta dig för Fender och Ibanez... egentligen alltid, men i den prisklassen speciellt. De gör fina elgitarrer men i allmänhet riktigt sunkiga och överdyra akustiska gitarrer. Washburn skulle jag också steka om jag vore du. Det är ju naturligtvis en smaksak, men... jag har säkert testat över 50 gitarrer av de märkena, i alla prisklasser, och endast en gång stött på en Ibanez som jag skulle kunna tänka mig att göra en spelning på.

Oftast har tjocka dåliga lock med så mycket polyuretanlack att kan segla till Egypten i dem. Ibanez gjorde ett försök för några år sedan med oljade gitarrer, som Seagull, Durango, S&P m.fl. med inte ens då blev det bra... det lät som man hade strängat upp en kanot.

Köp ingenting i den klassen med mikrofon inbyggt heller. Då betalar du överpris för en stendöd gitarr med en asdålig mikrofon som ingen orkar lyssna på och som får Tommy Emmanuel att låta som om han precis tragglat sig igenom Ulf G Åslunds första Hej Gitarr.

Däremot har Cort sedan några år tillbaka en ny ägare och gör plötsligt gitarrer i en helt ny klass. De gjorde skräp förr.

Kan rekommendera deras Earth serie, ligger under 2000:- och har solida granlock (helt sjukt faktiskt).

Men det bästa jag testat i de lägre prisregionerna de senaste åren är Tanglewood.

Det är Jam som har dem och jag har ännu inte testat en Tanglewood som riktigt suger, ens bland de billigaste. Däremot har jag testat flera som låter otroligt bra för sin peng.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Tophe. Cort AD850 är superb, inte provat 870 dock - MEN se till att provspela flera olika ex, för de skiljer sig oftast från ex till ex även om det är samma modell och märke, vissa kan låta lite lådiga eller utan high end - medan en del låter ett par prisklasser högre. Kan också bero på hur pass fräscha strängarna är som sitter på, men det ser man oftast ganska lätt om man tittar på dem.

Skulle dock aldrig beställa en akustisk gitarr via nätet, särskilt inte under vintertid med diverse temperaturväxlingar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Tack för alla svar! Har faktiskt suttit den senaste timmen och kollat lite på olika gitarrer och Cort verkar inte alls tokigt. Tanglewood har jag också kikat på, speciellt på detta http://jam.se/do?keyword=tanglewood+lagerskadad

Man kanske skulle slå till på den billigaste modellen TW28YCSG?:

Normalpris 2295kr, Specialpris på de sista exen av dessa, solitt cederlock, mahogny i sidor och botten, högglanspolerad lack, vi fick tag i 12st som inte gick igenom tillverkarens stenhårda kvalitetskontroll och lät vår verkstad fixa iordning dem så att de är perfekta spelbarhetsmässigt, passa på!
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar den här tråden lite.

Jag ska köpa akustisk stålsträngad gitarr till mig själv, för runt 2000-2500 spänn. Är det likadant i den prisklassen att det är Tanglewood och Cort som anses mest prisvärt?

En annan fråga: Är det stor skillnad på ljudet på en gitarr med/utan cutaway?

Ska till musikbörsen och testa lite, men behöver lite att gå på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar den här tråden lite.

Jag ska köpa akustisk stålsträngad gitarr till mig själv, för runt 2000-2500 spänn. Är det likadant i den prisklassen att det är Tanglewood och Cort som anses mest prisvärt?

En annan fråga: Är det stor skillnad på ljudet på en gitarr med/utan cutaway?

Ska till musikbörsen och testa lite, men behöver lite att gå på...

Ja, det tycker jag... Du kan kolla in Norman också, de görs av Godin-folket (som också gör Simon&Patrick och Seagull).

Hamnar du i 2500-spännklassen så tycker jag absolut att du ska gå iväg till Jam och testat ett gäng Tanglewood.

Tror de ska ha inne ett gäng som inte gått igenom kollen (färgfel etc.) som de släpper billigare nu.

Skulle nog tro att över 2000 kör Tanglewood över Cort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...