Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej och God Jul pÄ er!

Har tidigare inte brytt mej om att akustikbehandla mitt rum, men nu tĂ€nkte jag ta tag i det! 🙂

AlltsÄ, jag har ett par monitorer med basventilation (eller vad det heter?) bakÄt, dvs mot en vÀgg.

DÀrför tÀnkte jag börja med att bygga nÄt slags absorbenter, frÀmst för bas, bakom dessa monitorer.

Hur tjockt ska det vara för att absorbera bas?

Har försökt lÀsa trÄdarna hÀr, men standardsvaret brukar vara att "det Àr alldeles för tunt för att absorbera bas".

Har nu ca. 20cm utrymme bakom monitorerna. Detta kan ökas med kanske 10cm, om det behövs.

Och material dÄ? Jo, saken Àr den att jag har en massa material, som jag skulle vilja anvÀnda, fast det kanske inte

Ă€r sĂ„ optimalt(?) 😆 Det Ă€r alltsĂ„ skumgummi madrasser (ja jag har lĂ€st att det Ă€r för mjukt, men vĂ€nta lite nu!) och skivor

av nÄt slags pressat pappersludd (tror jag). Dessa skivor har suttit i taket i vardagsrummet och dom Àr ca 1.5cm tjocka och ganska hÄrda, men lÀtta.

Nu tÀnkte jag sÀtta flera lager av detta, sÄ att det skulle bli madrass-papperskiva-madrass-papperskiva (kanske 2 sÄna lÀngst bak).

Sen tĂ€nkte jag klĂ€ in detta i nĂ„t snyggt tyg som behagar frun i huset... 🙂

Vad tror ni om detta?

Skulle det bli bÀttre med flera papperskivor och mindre madrass?

Eller ska jag skita i allt och köpa dyrt akustikmaterial istĂ€llet? 😼

Annons
Postat
Hej och God Jul pÄ er!

Har tidigare inte brytt mej om att akustikbehandla mitt rum, men nu tĂ€nkte jag ta tag i det! 😏

AlltsÄ, jag har ett par monitorer med basventilation (eller vad det heter?) bakÄt, dvs mot en vÀgg.

DÀrför tÀnkte jag börja med att bygga nÄt slags absorbenter, frÀmst för bas, bakom dessa monitorer.

Hej

Basreflex Àr nog ordet du söker pÄ högtalar konstruktionen.

Om du har öppningen bakÄt sÄ skall du nog inte dÀmpa bort det direktljud som kommer dÀrur.

Det man vill dÀmpa ut Àr bastoner som snurrar runt i rummet och skapar oreda.

Kolla i manualen till högtalarna, dÀr stÄr vilket avstÄnd du skall ha till vÀgg.

Detta med papper/madrass/papper ........... skit i det!

Dyrt akustikmaterial behöver du inte heller köpa,

det finns otaliga trÄdar hÀr som beskriver andra alternativ.

Postat

Hej

Just det! Basreflex heter det ju... 😏

Du tycker alltsÄ att jag inte ska dÀmpa bakom högtalarna utan pÄ andra stÀllen i rummet?

Det jag upplever som det största problemet Àr att basen lÄter luddig och otydlig. Har för mej att det Àr

ljudet som kommer ut bakvÀgen som studsar mot vÀggen och grötar till det.

VÀggen Àr en innervÀgg och inte speciellt bra isolerad. LÄter som en trumma, nÀstan, nÀr man knackar pÄ den.

Skulle det vara bÀttre att svÀnga pÄ bordet och ha monitorerna ut mot rummet? Eller blir det dÄ för snabba

reflexer frÄn vÀggen bakom?

Jag tÀnker ju inte bygga nÄn studio, utan bara förbÀttra ljudet lite.

I manualen stÄr det bara att det blir mera bas om man har dom mot en vÀgg.

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Ett vettigt stÀlle att börja med att dÀmpa Àr alla 4 hörn i taket.

HĂ€r ser du hur jag menar

studio3.jpg

Postat

Se ocksÄ till att ha en absorbent under monitorerna, sÄ att inte vibrationerna gÄr ner i underlaget. Om man inte har dÀmpning dÀr, sÄ kan man lÀtt fÄ just en otydlig bas. Det Àr ingen nackdel att dÀmpa bakom monitorerna Àven om man har basreflexporten pÄ baksidan, men du ska se till att inte tÀppa igen hÄlet. Basen börjar bli rundstrÄlande vid ungefÀr 500Hz och Àr i princip helt rundstrÄlande vid ca 100Hz, sÄ den kommer fram ÀndÄ...

Glöm papperskivorna och skumgummimadrasserna. Vill du komma billigt undan, sÄ Àr det bÀttre om du klÀr in glasull i tyg och anvÀnder som absorbenter. Vill du ha det bekvÀmare sÄ skaffar du tjocka varianter av skumabsorbenter (som har en annan celluppbyggnad Àn skumgummimadrasser, om det handlar om seriösa skumprodukter...). MÀrk vÀl att sÄdant inte hjÀlper mot stÄende vÄgor, men efterklang och flutter hjÀlper de mot.

Postat

Sorry för denna uppenbara trÄdkapning...

men jag önskar mej i julklapp att nÄn som har koll pÄ alla dessa sökbara trÄdar pÄ forumet, mÄtte komma till mej och sÀga:

"Tjena, grabben! Nu ska jag hjÀlpa dej att fÄ full koll pÄ hur du ska dÀmpa alla oönskade frekvenser i din fula kÀllarstudio. Molton pÄ vÀggarna??? Men kÀra du... hör du inte hur det lÄter?! Och dom dÀr glasullsmadrasserna i hörnorna... dom ska vi nog mÀta upp ordentligt...!"

Det Ă€r inte lĂ€tt med akustikbehandling, tycker jag! 😆

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

men jag önskar mej i julklapp att nÄn som har koll pÄ alla dessa sökbara trÄdar pÄ forumet, mÄtte komma till mej och sÀga:

"Tjena, grabben! Nu ska jag hjÀlpa dej att fÄ full koll pÄ hur du ska dÀmpa alla oönskade frekvenser i din fula kÀllarstudio. Molton pÄ vÀggarna??? Men kÀra du... hör du inte hur det lÄter?! Och dom dÀr glasullsmadrasserna i hörnorna... dom ska vi nog mÀta upp ordentligt...!"

SĂ„ rĂ€tt sĂ„ rĂ€tt. Jag Ă€r sjĂ€lv helt fĂ€rsk inom omrĂ„det och jag har inte en susning om vad jag ska ta mig till egentligen. Har ju varken pengar eller lust till att köpa mikrofoner för att mĂ€ta mitt rum och analysera vattenfall (inte företaget 😎 ) och jag fattar noll av resultaten man fĂ„r nĂ€r man anvĂ€nder sig av en sĂ„n dĂ€r kalkylator som bland annat Claes har lĂ€nkat till. Jag tröstar mig med att jag trots allt Ă€r en Auralex kund och dĂ€rför kan fylla i ett formulĂ€r och bilder pĂ„ min studio och fĂ„ ett utlĂ„tande av en sakkunnig person hos Auralex (Ă€ven om det Ă€r en grovt generaliserat utlĂ„tande).

Redigerat av thrinithan
Postat

😎 Jo det Ă€r ju precis pĂ„ grund av det som jag inte brytt mej sĂ„ mycket hittills. Men nu nĂ€r man har en hel vecka ledit frĂ„n jobbet sĂ„ börjar man fundera pĂ„ en massa saker...

Postat
Claes sa:

Se ocksÄ till att ha en absorbent under monitorerna, sÄ att inte vibrationerna gÄr ner i underlaget. Om man inte har dÀmpning dÀr, sÄ kan man lÀtt fÄ just en otydlig bas. Det Àr ingen nackdel att dÀmpa bakom monitorerna Àven om man har basreflexporten pÄ baksidan, men du ska se till att inte tÀppa igen hÄlet. Basen börjar bli rundstrÄlande vid ungefÀr 500Hz och Àr i princip helt rundstrÄlande vid ca 100Hz, sÄ den kommer fram ÀndÄ...

Glöm papperskivorna och skumgummimadrasserna. Vill du komma billigt undan, sÄ Àr det bÀttre om du klÀr in glasull i tyg och anvÀnder som absorbenter. Vill du ha det bekvÀmare sÄ skaffar du tjocka varianter av skumabsorbenter (som har en annan celluppbyggnad Àn skumgummimadrasser, om det handlar om seriösa skumprodukter...). MÀrk vÀl att sÄdant inte hjÀlper mot stÄende vÄgor, men efterklang och flutter hjÀlper de mot.

Mycket givande men Àven lite deprimerande nÀr man inser hur mycket man borde göra för att fÄ bra ljud!

Men om man nu skulle bygga nÄt av glasull dÄ, hur tjockt borde det vara dÄ, för att ge nÄn effekt? RÀcker 20cm?

Postat

Om jag förstÄtt akustikteorin rÀtt (vilket jag hoppas, annars var den dÀr högskolekursen inte nÄ vidare bra, eller sÄ har jag glömt bort för mycket av den) sÄ ska tjockleken pÄ absorbenten vara i storlek med en fjÀrdedels vÄglÀngd av frekvensen man vill nÄ ner till. SÄ 20 cm ger:

vÄglÀngd=ljudets hastighet/frekvens -> frekvens=330/0,8=412,5

En sÄdan absorbent gör alltsÄ ingen vidare nytta för frekvenser under 412 Hz.

Om jag rÀknat totalt fel sÄ ligger ju bollen framför öppet mÄl - bara drÀm in den nÄgon!

Postat (redigerat)
Om jag förstÄtt akustikteorin rÀtt (vilket jag hoppas, annars var den dÀr högskolekursen inte nÄ vidare bra, eller sÄ har jag glömt bort för mycket av den) sÄ ska tjockleken pÄ absorbenten vara i storlek med en fjÀrdedels vÄglÀngd av frekvensen man vill nÄ ner till. SÄ 20 cm ger:

vÄglÀngd=ljudets hastighet/frekvens -> frekvens=330/0,8=412,5

En sÄdan absorbent gör alltsÄ ingen vidare nytta för frekvenser under 412 Hz.

Om jag rÀknat totalt fel sÄ ligger ju bollen framför öppet mÄl - bara drÀm in den nÄgon!

Det ska vara sÄ för att fÄ bÀsta effekt. Det blir alltsÄ inte helt overksamt för lÀgre frekvenser - och flyttar man ut materialet en bit frÄn vÀggen, sÄ blir det effektivt i lÀgre frekvenser (man kommer ju nÀrmare dÀr 1/4 vÄglÀngden har sin topp med materialet dÄ, sÄ att det kan fungera mest effektivt).

Ljudhastigheten i luft Ă€r förresten ca 344m/s vid ca 21 grader... 😉

Vid 40Hz behöver man ca 2m tjock porös absorbent för att dÀmpa bort en stÄende vÄg - och det Àr ju inte vidare praktiskt, utan i sÄ fall mÄste man bygga en avstÀmd basfÀlla i stÀllet - men om man inte har en stÄende vÄg som brÄkar, sÄ blir det en lite annan frÄga och de flesta sorters absorbenter har ganska bra effekt. http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Redigerat av Claes
Postat

Om basreflexporten Àr vÀnd bakÄt Àr monitorerna förmodligen konstruerade för att stÄ emot en vÀgg, sÄ att dÀmpa lÄga frekvenser dÀr kommer det mer skada Àn nytta.

Att basen blir otydlig kommer inte lÀsas av nÄgon enklare absorbering, för att det ska kunna ÄtgÀrdas mÄste hela rummet byggas om. Men man klarar sig bra ÀndÄ , det Àr bara att lÀra sig leva med det helt enkelt. För en stabil bas - bygg ett rum för 6-siffriga belopp. Eller sÄ kan du helt enkelt dra fram ett par lurar och fÄ en bra bas för en brÄkdel av priset!

Postat

LĂ„t mig inflika en annan Ă„sikt och förtydligande (det lĂ€t ju korrekt sĂ„ det rĂ€cker ... 😉 ):

AvstĂ„ndet mĂ€ts alltsĂ„ ut frĂ„n den reflekterande ytan. Åtminstone 60% bör vara absorbent material. (FlödestĂ€theten spelar ocksĂ„ viss roll men vi antar "normal" glasull el. stenull).

Du kommer troligtvis ha hyfsad effekt ned till 1/7 av vÄgens lÀngd (runt -10 db).

Visst kan man ta hand om stÄende vÄgor med detta (det finns ju ett antal) men de första brukar ligga relativt lÄngt ned i frekvens samt ha sÄ stora skillnader att effekten blir begrÀnsad.

Det Ă€r bara att rĂ€kna pĂ„ det .... 😛

Fotnot: Den dÀr studiotips lÀnken hade fler tillverkare förr, men nÄgra har tydligen velat bli borttagna.

Postat
För en stabil bas - bygg ett rum för 6-siffriga belopp. Eller sÄ kan du helt enkelt dra fram ett par lurar och fÄ en bra bas för en brÄkdel av priset!

6-siffrigt Ă€r lite att ta i frĂ„n tĂ„rna va..? 😛

RÀknade ihop hÀrom dagen vad min akustikbehandling kostat mig hittills... 4635:- inkl. moms. I den investeringen har jag fÄtt med (förutom insikt i akustik och förbÀttring av snickerikunskaper), inte mindre Àn 5 st(!) perforerade Helmholtz lÄdor samt 10 st 115x55cm absorbenter plus fÀrg till att mÄla om studion.

Hade kommit undan med mindre om jag inte hade köpt till lite verktyg jag behövde och om jag inte att gjort lite misstag under byggandets gĂ„ng. 😉 Men men, det ser jag som att det Ă€r investerat i lite kunskap! 😄

MVH

JB

Postat

Hej och tack för alla svar!

Jag fĂ„r nog ta och lĂ€sa pĂ„ lite mera om Helmholz Ă„ dyligt innan jag börjar bygga nĂ„t, mĂ€rker jag 😕 .

Annars blir det som att famla i mörkret! TÀnkte experimentera lite med placering av skrivbordet med monitorer,

kanske Àven övervÀga att byta rum. Fast det krÀver ju en del övertalning av andra familjemedlemmar...

Nu börjar det ju ocksĂ„ bli panik med granklĂ€dning Ă„ paketpackande! â˜șïžđŸ˜ź FĂ„r Ă„terkomma nĂ€r det

lugnar ner sej!

Ha en riktigt god JUL allesammans! 😄

Postat
6-siffrigt Ă€r lite att ta i frĂ„n tĂ„rna va..? 😄

RÀknade ihop hÀrom dagen vad min akustikbehandling kostat mig hittills... 4635:- inkl. moms. I den investeringen har jag fÄtt med (förutom insikt i akustik och förbÀttring av snickerikunskaper), inte mindre Àn 5 st(!) perforerade Helmholtz lÄdor samt 10 st 115x55cm absorbenter plus fÀrg till att mÄla om studion.

Hade kommit undan med mindre om jag inte hade köpt till lite verktyg jag behövde och om jag inte att gjort lite misstag under byggandets gĂ„ng. 🙂 Men men, det ser jag som att det Ă€r investerat i lite kunskap! 🙂

MVH

JB

OKej, jag rÀknade med fÀrdiga helmholtzare, dÄ priset ökar markant. Men sen mÄste rumsdimensioneringen göras noggrant om man vill fÄ riktigt bra kontroll. Helmholtzare Àr ju effektiva mot resonanstoppar, men mot utslÀckningar har de inte sÄ mycket att komma med. DÄ finns det inga andra metoder Àn att ge rummet rÀtt dimensioner sÄ vitt jag vet.

Postat
Helmholtzare Àr ju effektiva mot resonanstoppar, men mot utslÀckningar har de inte sÄ mycket att komma med.

DÀr kan jag inte hÄlla med riktigt. Skulle t.o.m. drista mig att sÀga att den pÄ ett sÀtt Àr effektivare mot utslÀckningar.

Iallafall med det lilla jag vet. Hur tÀnker du?

Postat
DÀr kan jag inte hÄlla med riktigt. Skulle t.o.m. drista mig att sÀga att den pÄ ett sÀtt Àr effektivare mot utslÀckningar.

Iallafall med det lilla jag vet. Hur tÀnker du?

FörutsÀttningen för att det ska bli stÄende vÄgor, Àr att det blir bÄde toppar och nollpunkter i rummet, sÄ man mÄste nog pÄstÄ att Helmholtz Àr precis lika effektivt mot bÄda delar...

Postat

Precis, och medan stĂ„ende vĂ„gor Ă€r ett fenomen för sig sĂ„ ger ju tvĂ„ samverkande vĂ„gor max +6dB i fas men full utslĂ€ckning (-xx dB ?) i motfas. đŸ„°

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.