Jump to content
Annons

Brum med linade instrument


Zyan

Recommended Posts

Kopplar jag in gitarren, både via pod xt och sen linad in till GuitarRig. Blir brus i båda situationer.

Jag tror det är problem med jorden och även lite hederligt lågnivåbrus. Försöker felsöka men det går inte så bra.

Förutsättningar:

Har inget jordat uttag.

Bevis att det är jorden som spökar:

Kör jag endast med min PODXT, gitarr och lurar (alla andra kablar förutom strömsladden är utdragna) låter det brusfritt. Bruset kommer när jag sätter i USB-kabeln till datorn även fast den inte används till någon informationsöverföring. Bruset är mer tydligt vid hård dist.

Försök till lösning:

Kopplar jag in en billig Samson DI-box mellan Focusrite Saffire Pro Preamp och gitarren. Lyfter jorden på boxen, trycker in instrumentknappen på Saffire och driver DI boxen med matning. Det blir lite bättre men ändå inte perfekt. Låter fortfarande lite brusigt. Knäpper tydligt när jag vidrör gitarren på metalldelarna. Utan att lyfta jorden blir det mycket brum.

Har kopplat som på bilden nedan. Dock glömde jag rita upp en passiv volymkontroll som heter nanopatch mellan ljudkortet och monitorerna.

Hör även ett svagt brum/brus i högtalarna när de är mutade på den passiva kontrollern, måste lägga örat nära elementet för att kunna höra detta. Låter mer än en hifi-anläggning. Vilket får mig att skylla på strömkablarna.

Ett viktigt tillägg är att jag använder en Patchbay. Den verkar inte vara skadad av läckage och har bland annat en annan dators ljud kopplad genom den. Men på en helt annan kanal. Detta ska i mitt tycke inte påverka men bör skriva ut det i alla fall.

Använder bara ett strömuttag till allt.

Allt är kopplat balanserat förutom sladden från gitarren såklart.

Möjliga lösningar:

Hört att detta problem kan uppstå för att man sätter strömkontakter åt olika håll. Att problemet skulle avhjälpas med att vända på vissa kontakter så det inte blir fasliknande fel. Så växelströmmen är synkad så att säga. Har provat alla utom dator och ljudkort.

Att dra om sladdarna (redan försökt men inte hittat vilken sladd som spökar).

Att dra in en sladd med jord från köket är livsfarligt och olagligt. Tänker jag inte göra.

Inspelningar med mick blir väldigt bra i brusförhållande.

Alla kablar är av hög kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antagligen är det din gura som är dåligt jordad/skärmad. Vad har du för gitarr?

Försvinner problemet när du lägger fingrarna på strängarna eller rör metalldelen på inputen?

Hade samma problem med knäpp och brum på min Gibson SG tills jag drog en ny kabel till bryggan. -Har nämligen bytt till Bigsby; original-jorden gick till gamla stallet som är borttaget.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...