Jump to content
Annons

Gym är överskattat


base10

Recommended Posts

Annons

ööh..

jag håller med om att gym är skit, men det är svårt att få någon massa när man bara använder kroppsvikten. En ryggsäck full med studentliteratur och ett par hantlar är ett bra komplement dock. Plus att man måste äta rätt.

Har du skadat dig på gymmet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

ööh..

jag håller med om att gym är skit, men det är svårt att få någon massa när man bara använder kroppsvikten. En ryggsäck full med studentliteratur och ett par hantlar är ett bra komplement dock. Plus att man måste äta rätt.

Har du skadat dig på gymmet eller?

Ryggsäcken och skolans trappor... ersätter allt!

Nja inte direkt, fick ont i ryggen någon gång har jag för mig. Det ger inte så mycket det där känner jag, första gången jag gick dit tog jag maxvikt på benen och det såg väl ut som om jag vore en steoridsnubbe eller något xD

Mina kompisar orkade det inte däremot. 😛

... Och så kommer något gymfreak och säger "man ska börja med liten vikt...."

Men jag har tränat i ca 10 år innan så nps för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan av medicinska skäl inte springa eller göra armhävningar, och den lokala simhallen ägs av den italienska maffian

(obs sanning). Har du några andra förslag.

I princip gör du samma sak på ett gym som när du ger armhävningar.

Rehab / sjukgymnastik kanske fungerar för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan av medicinska skäl inte springa eller göra armhävningar, och den lokala simhallen ägs av den italienska maffian

(obs sanning). Har du några andra förslag.

hmm, hur var det med cykling? jag har för mig att du började cykla någon gång, men så slutade du... minns inte om det var medicinska eller tekniska skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, hur var det med cykling? jag har för mig att du började cykla någon gång, men så slutade du... minns inte om det var medicinska eller tekniska skäl.

Fick en gammal damcykel men den börjar sjunga på sista versen. Cyklar jag inte nu så beror det på tekniska och metereologiska skäl. Ska köpa en ny damcykel så snart jag får råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska bygga muskler så behöver du mer vikt än din egen kroppsvikt.

Dels för att dina muskler är så vana vid den vikt som du hela tiden bär runt på.

Vad du där emot kan göra med din egen kroppsvikt är att bli "smidigare".

Det vill säga träna upp kroppsmuskulaturens förmåga att samarbeta vid speciella muskelrörelser.

Du kan bli snabbare, mer uthållig, bättre kondis osv osv.

Men ska du bygga muskler så behöver du använda mer än kroppsvikt och dels äta rätt.

Man bygger inte muskler genom att enbart arbeta med sin egen kroppsvikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Soundborn säger. Man kan dock träna upp musklerna en del med sin egen vikt men bara till gräns - beroende på sin vikt - och denna gräns uppnår man ganska snabbt.

Så visst kan man hålla god form utan gym, så om detta är ditt mål så är såklart gymmet "överskattat" vilket beror på att gymmets funktion är en annan, nämligen styrketräning, muskelbyggande!

Jag gymmar, och varför? Varför gör man musik?

Det är en hobby liksom alla andra fritidsaktiviteter.

Nu vill inte jag till skillnad från muskelknuttarna på gymmen bli monsterstor och sliskig utan jag vill bara träna upp en atletisk och vältränad kropp.

Känns gött att hålla igång med det och se resultat efter hand.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag håller med soundborn och memphis riktigt.

En atletisk och vältränad kropp kan man visst få på egen hand, även om det kan ta lite längre tid. Gym är bäst när man vill få upp sin MUSKELMASSA så snabbt som möjligt. Stannar man hemma och kör sina armhävningar, så blir man stark(are) och får funktionella muskler. Man BLIR dessutom större, men speciellt biffig blir man inte. Men att säga att det inte ger någonting alls i muskelmassa känns bara fel.

Trådstartaren tycker som bekant att man är vältränad när man är underviktig, så gym är helt enkelt ingenting för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha en massa muskler, är stor så det räcker ändå. Vill bara ha någon träningsmetod som funkar. Får väl googla lite Finns det inte något som heter isometrisk träning? Annars kanske sån där pensionärsgympa där man sitter på en stol kunde va ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha en massa muskler, är stor så det räcker ändå. Vill bara ha någon träningsmetod som funkar. Får väl googla lite Finns det inte något som heter isometrisk träning? Annars kanske sån där pensionärsgympa där man sitter på en stol kunde va ett alternativ.

Du borde gå på besök hos en sjukgymnast eftersom du behöver speciell träning på vissa muskelgrupper. Så kan du få upp förmågan i de musklerna också, eller om det handlar om leder som behöver stöd i ditt fal, kommer inte ihåg vilket men att du hade besvär med händerna. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tror inte jag håller med soundborn och memphis riktigt.

En atletisk och vältränad kropp kan man visst få på egen hand, även om det kan ta lite längre tid. Gym är bäst när man vill få upp sin MUSKELMASSA så snabbt som möjligt. Stannar man hemma och kör sina armhävningar, så blir man stark(are) och får funktionella muskler. Man BLIR dessutom större, men speciellt biffig blir man inte. Men att säga att det inte ger någonting alls i muskelmassa känns bara fel.

Trådstartaren tycker som bekant att man är vältränad när man är underviktig, så gym är helt enkelt ingenting för honom.

Att man kan få en atletisk och vältränad kropp mha sin egen vikt sade jag ju inte alls emot. xD

Skrev ju:

"Man kan dock träna upp musklerna en del med sin egen vikt men bara till gräns ".

Man kan alltså bli vältränad men inte biff, det var liksom det jag menade. 😛 Och vid "biff" så kommer ju gym in i bilden. Kaffe på det.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Simning är bra om lederna far illa.

Träning med vikter i maskin kan också vara bra, om det sker varsamt.

Promenader är underskattat på många sätt.

Gåstavar för mer kondition.

Mitt Nyårslöfte är att träna 48 gånger per 31-dagarsmånad enligt följande:

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

LEDIG

FM - KV

FM - KV

FM - KV

Link to comment
Dela på andra sajter

låter overkill. konceptet, inte forumanvändaren.

Nej, inte alls. Det är en effektiv timme per pass vi talar om. Då kan man vara fokuserad och få ut mesta möjliga.

När jag tränade förr så kunde det dra iväg på uppemot 2.5 timme per gång i styrkehallen. På tennisbanan lätt 4-5

timmar. Så mitt schema blir ju bara 11 timmar i snitt per vecka. Därmed ligger jag under Therese Alshammar,

som jag gärna har som referens i sammanhanget.

Ena brorsan tränar dock säkert uppemot 30 timmar i veckan. DET är overkill...

Det viktiga blir att äta regelbundet, 5 gånger om dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...