Jump to content
Annons

Ljudkort QuataFire 610 + mixer eller preamp?


Mr163

Recommended Posts

Tja, jag har en Esi Quatafire 610 firewire ljudkort som jag använder. Jag kör med windows vista och allt fungerar så som det ska. Men när jag har mikrofonen inkopplad & fantommatningen är på så kan jag inte lyssna på låtar via windows media player t.ex när ja är inne i msn. De går att lyssna ett tag men sen lägger den av och ja blir tvungen att starta om datorn. Men ifall jag pluggar bort XLR kontakten och av aktiverar 48v matningen så funkar det ganska fint. Iaf just nu funkar det. Kan det vara fel på att jag använder vista? Men det kan det inte vara eftersom jag laddade ner drivrutiner för vista från tillverkarens hemsida.

Nu undrar jag om jag borde köpa ett mixerbord: Soundcraft Compact 4 och koppla ihop med ljudkortet för att plugga in micen där. Eller köpa en separat mikrofon preamp? När jag t.ex. skriver på msn lite för snabbt så hakkar det i ljudet lite grand.

Hoppas jag får hjälp nu.. Har kollat överallt men det finns inget svar.

EDIT: Nu stängdes ljudet av när ja precis skrev klart denna text. Är det fel på ljudkortet?

Ja har pluggat in 12v adapter så den drivs inte med firewire kabeln bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Får ljudkortet ström från firewire-porten? Prova i så fall att köra med en extern strömadapter. Annars kan jag inte komma på något som skulle vara knutet till fantommatningen...

En extern strömadapter är redan inkopplad. en 24v. Sen är firewirekabeln kopplad in till datorn det är väl rätt?

Firewire kabel från ljudkort->Datorn

Extern Adapter in i ljudkortet->Eluttaget

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Hur mkt har du ställt in latencyn?? (kan vara att den kraschar "audi engine")

Vad kör du för samplingsrate??

I manualen står det att kraftaggregratet måste vara över 300W!?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mkt har du ställt in latencyn?? (kan vara att den kraschar "audi engine")

Vad kör du för samplingsrate??

I manualen står det att kraftaggregratet måste vara över 300W!?!?!

Latencyn är på 10ms /Asio & WDM, sen samplingsrate är 44100 Hz. Ska jag ändra på något? Snälla hjälp orkar inte längre hålla på med den här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...