Jump to content
Annons

Artister vinnare på fildelningen


kirre777

Recommended Posts

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Reflektera: Och så vill ni ta ifrån musikartisterna det enda sätt de kan bidra med genom att kräva gratis nedladdning. Helt plötsligt har vi ännu mer folk som inte har något att byta tjänster med och inte kan bidra till systemet utveckling

Det har jag hört redan 100+ gånger och det är inte din åsikt utan någon stor musikindustri "gråtlåt". Du ignorerade helt andra saker igen att varför det fungerar inte så längre.

Dessutom kan du se hur några gratis saker fungerar -- Linux t.ex. var inte alls kommersiell utveckling. Kanske kommer strax tid att utveckla musik på det samma sätet.

Det är mer än komplicerad. Mäst tjatar om detta människor vem redan har pengar (och deras chefer). Det hade jag skrivit förut också.

Finns musiker som gör musik utan att få någon "klirr i plånboken". I någon by får ej musiker spela alla dagar utan plocka potatis dessutom. 😆

Men fråga är att vilken lösning hittar vi? ... allt detta om "musik är till salu" har jag läst 100 gånger och även du repeterar.

Bakom denna slogan ser jag människa med överlevnadsrädslor inte konstruktiv fråmatinriktade kommersmusiker. Den sloganen fungerar inte längre. Och om den slogan ska fungera, skulle vi haft sååå långa diskussionen här?!

(Vadå om att göra musik istället eller något annat?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt ut begreppet "chans till arbete" till att enable:a folket med en bytesvara/byteskompetens som de kan trade:a med. DÅ blir folket helt plötsligt kapabla att skaffa sig ett eget arbete. Det är vad det handlar om. Man skaffar sig ett eget arbete. Det är inget man får MEN samhället kan vägra och utbilda folk (t ex system trimmade åt utsugande kapitalism) ELLER ge folk utbildning och metoder och verktyg till att själva försörja sig. Lik förbannat försöjer man sig i det kapitalistiska systemet när man väl har verktyg och utbildning medans man i det kommunistiska systemet enbart bidrar till en långsam plågsam kollaps

Nej jag orkar inte... snälla... 😆😄 :D 😄

Tror du själv detta du skriver?!

Kanske är du för att argumentera bara...? Bytesvara, bytes... heh... verktyg som alltid... Jag tror att... Människa är aldrig något verktyg för att packa&skicka tillbaka efter arbete är färdig! Men i det systemet du talar om, människa är.

Kanske glömde du något viktigt vad fattas för att samhälle ska fungera? Det är inte "trade" utan mänsklighet.

Men vadå... i kommunistiska systemet lever vi inte, men just nu fick vi ju den plötsliga plågsamma kollapsen istället... eller är ekonomiska krisen något riktigt personligt bara? (kanske, nej, självklart.... 😄 )

Skriv skriv vidare, jag är borta några dagar och tittar senäre vad hände. Orkar inte mera.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Människa hit människa dit. Cd in cd ut. Marknaden ut på denna komma va? Inte vet vilja kunna säga. Detta överlevnadsrädsla befogad vara mig och alla de dig som kämpa skiva kunna eller? Och om detta långa slogan finnas fortfarande fungerande, vi ha den låååånga debattan ändåå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Människa hit människa dit. Cd in cd ut. Marknaden ut på denna komma va? Inte vet vilja kunna säga. Detta överlevnadsrädsla befogad vara mig och alla de dig som kämpa skiva kunna eller? Och om detta långa slogan finnas fortfarande fungerande, vi ha den låååånga debattan ändåå.

Jag kom tillbaka snarare än trodde...

Oj jaa, självklart, och vi debattar med största nöje!!

OK, (nej det är inte ok).

Men fråga nu ...

Strummindude, Demonproducenten, och den Johan o.s.v. kanske har du sysslad med musik många många år... vilken är din framtidsvision om musik? Hur ska se ut musikproducentens framtid i den tiden var teknik är billigare och billigare och många mera får möjlighet att bli producent från första not till färdigskiva och inget behov att boka studiotid även?

Ursäkta, men vadå om följande saker... jag vill arbeta i studio och veta hur är det att använda 24-spår rullband och linjera dessa, eller arbeta som tekniker i radiostation... MEN för dessa saker får jag erkänna att det är förflutna och alldeles 20 år försent till mig -- dröm som fick inte ens chans! Dessutom känns det som stängt område. För vissa människor bara.

Jag är inte ensam i kö och så... varför ska så många bry om musikindustri krasch i framtiden om så många fick inte ens chans även och det är "spel för några man bara" ?!?!

(Jag ber ursäkt men bara ang. grammatik)

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen med upphovsrätt, om vi koncentrerar oss på ekonomin, är ju att säkerställa att skaparna har rätt till sina verk, vilket innebär en grundtrygghet och gör det möjligt för kulturarbetare att få betalt - vilket i sin tur främjar ett rikt kulturutbud.

Bra och klokt sagt. Det visar ju att det hänger ihop.

Men piraterna säger ju också att det de sysslar med gynnar kulturen!?

Säger de det? Alltså...visst, jag förstår hur de tänker. Men ta alla de som förlorat jobbet i skivbranschen p.g.a. den vikande skivförsäljningen (vi säger den vikande skivförsäljningen innan legala digitala alternativ var med i matchen för att undvika sidospår). Alla de personerna hade ju ett eget, personligt kulturellt uttryck. En unik kreativitet i det de gjorde (om det så var studiomusiker eller inspelnings/mixtekniker eller nåt annat). På det sättet har det ju inte gynnat kulturen direkt.

Klart fri fildelning gynnar utbudet av musik och dess tillgänglighet, men till vilket pris? Alla som medverkar i produktionen av ett album förutom artisten har ju ingen nytta av att verket sprids som en löpeld om ingen betalar för det. Undantaget är väl de som får en klumpsumma i samband med sin medverkan och sedan inget mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i mitt 24 åriga liv köpt 3-cd skivor

ALDRIG bet för ett windows ex

ALDRIG bet för musik program samt alla plug/fx/sample osv osv

vi är en egen generation! med napster/dc/torrents

sån är jag

hehe ... o du inte betalar för dig tror du någon kommer att betala dig för dina tjänster? Lycka till säger jag bara där ute i den riktiga världen. Har du gått på en koncert eller plankar du där med?

napster/dc/torrents är gammalt. Alla byter till Spotify eller liknande, dvs laglig tjänst som SKAPAR ekonomi kring det hela. Jag har kört Spotify sedan 2008. Välkommen till den dagen din generation blev gammal 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ... o du inte betalar för dig tror du någon kommer att betala dig för dina tjänster? Lycka till säger jag bara där ute i den riktiga världen. Har du gått på en koncert eller plankar du där med?

napster/dc/torrents är gammalt. Alla byter till Spotify eller liknande, dvs laglig tjänst som SKAPAR ekonomi kring det hela. Jag har kört Spotify sedan 2008. Välkommen till den dagen din generation blev gammal 🙂

Klart jag sponsrar och bet på koncert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker debatten börjar gå i cirklar. Väldigt intressant fortfarande.

Kanske skulle detta vara en ny tråd men...

...det hade varit roligt att se hur samhället kommer att se ut om 10 år om man följer t.e.x Strummingdudes(eller någon annans) ideal kontra någon med "andra sidans" ideal.

Inte några tomma framtidsutopier utan lite mer konkret.

Så skippa alla "i framtiden kommer allt vara gratis för så vill alla unga ha det" inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men låt oss säga att du hade ett val. Låt oss säga att det var grymt lätt att planka in på konserterna. Ingen åkte dit för det och de flesta av dina kompisar gjorde det. Skulle du fortfarande "sponsra" då?

Japp, om jag tycker om artist och biljettprisen är rimlig!

I några utställningen kan du se följande sak --- "Biljett 20 SEK, lämna pengar i den lådan här -->", inga väktare och system fungerar.

Det kan fungera att någon lämnar mera än 20 SEK även.

...Men det fungerar inte med 200 SEK biljettpris. Bättre lösningen är då att "naah, det är dålig i alla fall..." attityd för att inte planka.😏

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker debatten börjar gå i cirklar. Väldigt intressant fortfarande.

Kanske skulle detta vara en ny tråd men...

...det hade varit roligt att se hur samhället kommer att se ut om 10 år om man följer t.e.x Strummingdudes(eller någon annans) ideal kontra någon med "andra sidans" ideal.

Inte några tomma framtidsutopier utan lite mer konkret.

Så skippa alla "i framtiden kommer allt vara gratis för så vill alla unga ha det" inlägg.

Om 10 år? Intressant fråga. Hur samhället i sin helhet ser ut är ju svårt att sia om, men om vi förutsätter en välfärdsutveckling ungefär på dagens nivå, och håller oss till ämnen som har nån relevans för denna diskussion, så gissar jag på nåt i stil med detta:

Teknikutvecklingen har för länge sedan hunnit ikapp den illegala fildelningen, vilken förpassats till skuggsidan. Nätet är så integrerat i varenda pryl och allt man gör att det faktum att det finns en personlig signering inbakad i varje liten transaktion är fullständigt naturligt, och nödvändigt för att hålla koll på ens vardag. Allt ska vara tillgängligt och lätt att använda, hela tiden, överallt, och det innefattar även personliga data. Köpa plastbitar är ersatt av att köpa eller abonnera på tjänster. Tjänster är en upplevelsebaserad kombination av tillgång till musikkataloger och möjlighet att delta på live events. Tjänster är personliga och inte möjliga att spara eller vidareförmedla.

Skivbolag i traditionell bemärkelse finns inte längre. Allt media kopplat till en fysisk produkt betraktas som eftermarknad och har en mindre men stadig marknadsandel som hanteras av separata aktörer som licensierar material från rättighetsägarna. Det kommer att finnas möjlighet för privatpersoner att köpa eftermarknadslicenser. De som köpt en sån licens kan ingå i legala fildelningsnätverk. Gränsen mellan populär- och eftermarknad blir mer konkret och påtaglig, vilket skapar ett extra tryck vid "släpp", dvs den tidpunkt då en produkt övergår från populärmarknad till eftermarknad. Här finns det en möjlighet att framtida lagstiftning kommer att spegla det här trycket och reglera den tid som får förflyta innan en produkt hamnar på eftermarknad.

Alltså: Dagens implicita och generella konsumenträttigheter i anslutning till mediainnehåll (musik, film) kommer att ersättas av ett explicit tjänsteutbud och personlig licensiering. Eftermarknadsattributet kommer i praktisk bemärkelse att ersätta det som idag kallas skyddstid.

Det är vad jag gissar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i mitt 24 åriga liv köpt 3-cd skivor

ALDRIG bet för ett windows ex

ALDRIG bet för musik program samt alla plug/fx/sample osv osv

vi är en egen generation! med napster/dc/torrents

sån är jag

och ett sus av beundran gick genom skaran åhörare

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, om jag tycker om artist och biljettprisen är rimlig!

I några utställningen kan du se följande sak --- "Biljett 20 SEK, lämna pengar i den lådan här -->", inga väktare och system fungerar.

Det kan fungera att någon lämnar mera än 20 SEK även.

...Men det fungerar inte med 200 SEK biljettpris. Bättre lösningen är då att "naah, det är dålig i alla fall..." attityd för att inte planka.😏

Om du ska på konsert i Globen och se nån stor artist så kostar det åtminstone en femhundring.

20 spänn? Du måste för fan skämta!?

Link to comment
Dela på andra sajter

...det hade varit roligt att se hur samhället kommer att se ut om 10 år

Min tur att gissa.

Om 10 år finns det naturligtvis fortfarande skivbolag. För 25 år sedan sa man att vinylen skulle vara borta till nästa jul, och den finns ju fortfarande kvar - förra året ökade försäljningen av vinylskivor rätt ordentligt. Sånt här går långsamt.

Handeln med fysiska skivor kommer förstås att vara en udda grej och mest för nördar och pensionärer som inte vill krångla med dator.

Skivbolagen kommer att arbeta med licenser för kommersiell användning av sina kataloger samt även fortsättningsvis ge ut nya Beatles-remastringar vartannat år. Kommersiell användning av musik kommer att vara dyrare, reklamradion får räkna med kraftigt höjda Stim-avgifter osv.

Kopiering och fildelning mellan privatpersoner i icke-kommersiellt syfte kommer att vara laglig. Teknikintresserade (läs ungdomar) har tillgång till musik på reklamfinansierade plattformar som Spotify, i mobilen och via fildelningsnätverken för nedladdning och betalar inte längre för att få tillgång till vissa inspelningar. Däremot accepterar man höjda konsertbiljettpriser och höjda avgifter på tjänster som använder musik och film; tv-licensen blir dyrare, bredbandet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, om jag tycker om artist och biljettprisen är rimlig!

I några utställningen kan du se följande sak --- "Biljett 20 SEK, lämna pengar i den lådan här -->", inga väktare och system fungerar.

Det kan fungera att någon lämnar mera än 20 SEK även.

...Men det fungerar inte med 200 SEK biljettpris. Bättre lösningen är då att "naah, det är dålig i alla fall..." attityd för att inte planka.😑

Ok, grabben, läs, lär och tugga i dig detta: http://berlinvandringar.se/vandring5#destr..._bostadspolitik så "fungerar" ett system där någon annan än leverantören dikterar prisnivån. Enbart genom sund konkurrens kan man pressa priser korrekt och verkligen få en bättre vara på ett billigare sätt. Gör man på annat sätt är det slaveri. Kommunism är ett annat ord för slaveri. Frågan är om du har förstånd till att förstå innebörden? Men därmed vill jag också skänka en tanke om hur Sverige skulle se ut om 10 år om förståndshandikappade fick bestämma allt?

Men frågan är ju egentligen överflödig. Vi har redan sett hur det gick med DDR och östblocket när de förståndshandikappade* regerade.

*Förståndshandikappad i detta sammanhang menas de utan ekonomiskt förstånd. De som tycker de kan diktera priser åt andra utan att överhuvudtaget vara involverad i produktionen. Det finns mycket hårdare och elakare ord för denna grupp av personer men förståndshandikappad låter ju lite snällare. De har liksom inte förstånd till bättre.

Tror ni den nya unga generationen verkligen att ni kan komma undan med att stjäla av andras produkter utan att betala något för sig? Likt 68 revolutionen kanske ni med får bita i det sura äpplet och hanka er till ett vanligt dagskneg och göra rätt för er.

Min personliga åsikt i fildelningsdebatten är: Mycket vore vunnet om priset sänks till 1-2 SEK per nedladdad låt. MEN ALDRIG GRATIS! Likt den mest effektiva metoden att få bukt med Talibanerna genom att köpa loss deras vapen och skapa en civil ekonomi istället för att kriga med dem är en drastiskt sänkning till 1-2 SEK mycket bättre än FRA och liknande åtgärder. Det finaste med 1-2 SEK per nedladdad låt är att det vore snabbare och enklare att surfa in på CDON och streama ner hela kvällens underhållning rakt ner till förstärkaren och om man dessutom slapp att lagra sin lagligt inköpta musik och alltid hade den tillgänglig via ett online konto så skulle denna tjänst vara vida överlägsen torrentar som dessutom sprider virus ..... MEN MEN det är inte bara anarkistiska fildelare som är utan förstånd, så även saknar skivbolagsdirektörer tillräckligt med förstånd i dessa tider 😛

Redigerat av johaseo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska på konsert i Globen och se nån stor artist så kostar det åtminstone en femhundring.

20 spänn? Du måste för fan skämta!?

20 spänn... du pratar om konsert, jag skrivit om _utställning_. Och med 20 spänn var för att illustrera var fungerar systemet med självbetalning!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 spänn... du pratar om konsert, jag skrivit om _utställning_. Och med 20 spänn var för att illustrera var fungerar systemet med självbetalning!

"Självbetalning"? Kör dom med det på ditt lokala Konsum också? Du pröjsar "det du tycker det är värt"? 😆

Kom igen nu och skärp till dig lite. Alla kan inte ha råd med allt, så är det ju bara. Du betalar det som står på prislappen. Om du kan pruta lite, fine. Men du kommer överens med säljaren annars blir det ingen affär. I vilka situationer tycker du att det är okej att köparen bestämmer priset? När du själv ska handla men inte annars?

Så - du skulle alltså inte planka in på en konsert om det var så att du själv fick bestämma vad du skulle betala för att komma in. Right, jag hajar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Självbetalning"? Kör dom med det på ditt lokala Konsum också? Du pröjsar "det du tycker det är värt"? 😉

Kom igen nu och skärp till dig lite. Alla kan inte ha råd med allt, så är det ju bara. Du betalar det som står på prislappen. Om du kan pruta lite, fine. Men du kommer överens med säljaren annars blir det ingen affär. I vilka situationer tycker du att det är okej att köparen bestämmer priset? När du själv ska handla men inte annars?

Så - du skulle alltså inte planka in på en konsert om det var så att du själv fick bestämma vad du skulle betala för att komma in. Right, jag hajar.

"Det jag tycker det är värt", schema kan du se på utställningen, pensionärer behöver inte betala så mycket. Så, varför inte liknande schema på konsert? En prislapp för alla fungerar inte i alla situationer för högsta vinst, eftersom 100 SEK för en människa är 1% från lön, till andra människa 0.01%.

Men med rabatt kan artist vinna mera än förlora.

Ett exempel:

Om vanlig pris är 1500 SEK och människa kan inte betala hög pris, kommer han inte på konsert. Men om det samma människa

betalar 1000 SEK, vinner artist i alla fall, eftersom det är bättre än 0 SEK (och människa kommer inte alls på konsert).

Och därefter kommer i alla fall fråga att hur mycket får artist från 1000 SEK? Hur mycket får artist betala för administration

för att få konserttid i Globen... Om biljett är svindyrt p.g.a. administrationkostnader, menar det bara att konsert är i helt fel plats.

Om konsertbiljett kostar 10 000 SEK (exempel bara!), och rabattbiljett är 5000 SEK eller 3000 SEK, spelar det ingen roll till människa vem kan inte betala mera än 1000 SEK. Resultatet är att artist förlorar faktisk.

Är det inte så att köpare bestämmer priset i alla fall? Med andra ord -- köper, eller köper inte alls.

Om du priset är för högt, dödar det alla kunder. Om priset är hög att bara några kan köpa inte massor, måste produkt bli med hög hög kvalitet. Och säljare fuskar även då!

Bli försiktig med konsum och andra jättebutiker vilka behöver uniform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om konsertbiljett kostar 10 000 SEK (exempel bara!), och rabattbiljett är 5000 SEK eller 3000 SEK, spelar det ingen roll till människa vem kan inte betala mera än 1000 SEK. Resultatet är att artist förlorar faktisk.

Fast om artisten måste betala lokalhyra, ljudtekniker och scenutrustning samma kväll och ingen har råd att betala de där 10 000 SEK då? Säg att det skulle behövas tio stycken fullpris för att det skulle gå runt. Det kommer tio pers men ingen av dem har råd att betala mer än 1000 SEK, spelar det roll då om artisten går back 90 000 eller 100 000? Hellre då att det kommer två och betalar fullpris.

Jag förstår ditt resonemang men jag tycker inte det går att jämföra med skivförsäljning. En skiva kan du spela in och distribuera nästan gratis (enbart digital distro t.ex. och inspelning på fritiden hemma) men det är väldigt sällan du kan arrangera en konsert gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Självbetalning"? Kör dom med det på ditt lokala Konsum också? Du pröjsar "det du tycker det är värt"? 😉

😲 Säkert finns "donationware" 😄 :D Hitills dessa människor vem frågar pengarna på tunnelbana linjer FÅR pengar (med eller utan musikspel)). Så, det samma sak i nätet också(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att köpare bestämmer priset i alla fall? Med andra ord -- köper, eller köper inte alls.

Fint - kör med den på Konsum också då:

"Hörrö handlarn! Det här Bregottpaketet för 25 spänn tänker jag bara betala två å femti för. Det är väl åkej? Jag menar, två å femti är ju mer än de noll kronorna du får om jag går härifrån utan att handla?"

Link to comment
Dela på andra sajter

1) "Det jag tycker det är värt", En prislapp för alla fungerar inte i alla situationer för högsta vinst, eftersom 100 SEK för en människa är 1% från lön, till andra människa 0.01%.

2) Är det inte så att köpare bestämmer priset i alla fall? Med andra ord -- köper, eller köper inte alls.

Är det bara jag som har problem med språket? Nåväl, dessa två inlägg i debatten vill jag kommentera:

1) Nej, en prislapp för alla kanske inte fungerar i alla situationer för högsta vinst, exempelvis i sammanhanget konsert eftersom efterfrågan i princip alltid är högre än utbudet om vi menar större kända artister åtminstone. Därför skulle man kunna ha ett auktionsförfarande istället, där de som bjuder högst blir de som får gå på konserten och inte de låt säga 2000 personer som råkat stå först i kön. Man kan sätta en deadline till en vecka innan konsertdatum. Jag är helt övertygad om att priset skulle vara ännu högre då och generera ännu högre vinst.

2) Nja, marknaden bestämmer priset. Efterfrågan men även utbudet reglerar priset. Den största restriktionen för biljettpriset är dock just att priset är satt i förväg. Låt säga att Katie Melua ska ut på Europaturné och låter inkludera Sverige och Göteborg, vilket bandet gör kanske vartannat år bara. Eftersom en eventuell spelning kommer att äga rum på Lisebergshallen eller möjligen Konserthuset Gbg så kommer priserna att vara därefter. Likväl kommer det att finnas missnöjda som inte fått biljett. Vad beror det på? Jo, efterfrågan är hög i förhållande till utbudet. Å andra sidan, om Katie Melua Band av någon anledning bosatt sig i Sverige ett år och spelat ett gig varje kväll i stan, så hade säkerligen efterfrågan varit avsevärt lägre.

Så länge efterfrågan är högre eller lika med utbudet är det inte befogat med en prissänkning av biljettpriset, ceteris paribus.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du betalar det som står på prislappen. Om du kan pruta lite, fine. Men du kommer överens med säljaren annars blir det ingen affär. I vilka situationer tycker du att det är okej att köparen bestämmer priset? När du själv ska handla men inte annars?

Det är svarare än jag trodde... ingen betalar!

Just nu har vi överflödd bara. Alla kan få möjligheter att syssla med musik, många vill göra musik, lägger på nätet för gratis, även du kan lyssna helt gratis. Men det är även sämre, finns också look-a-likes marknad som kan göra liknande låtar om någon vill beställa en låt för TV men första kandidat frågar för mycket (det var i ett Sound On Sound numret förra året).

http://www.soundonsound.com/sos/may09/arti.../notes_0509.htm

Läs igenom och tänk efter att vem ska betala helt pris...

Det blir helt science fiction om människor tänker "jag vill få musik, jag behöver det, jag kan även betala för det" --

efterfråga för musiker och deras musik utan att ifrågasätta prislappa. Musik får bli raritet först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...