Jump to content
Annons

PCM har mjukare ljud än FLAC


LebakTFark

Recommended Posts

Annons

Det borde inte vara någon skillnad, inte vad jag har lagt märke till iaf.

Att flac packas upp "samtidigt" som det spelas är ju ett sätt att säga det på, faktum är att det packas up en bit i taget i en buffert innan det spelas - alltså en kort stund i förväg.

Flac kan liknas vid .zip eller .rar bara att flac är optimierat för ljud. Alltså icke-destruktiv komprimering, bara ett smartare sätt att lagra på. Att processorn får arbeta mer under uppselning har inget med ljudkvaliteten att göra och har aldrig gjort - förutom undataget att datorn bottnar och är för långsam för att spela upp filen.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte vara någon skillnad, inte vad jag har lagt märke till iaf.

Att flac packas upp "samtidigt" som det spelas är ju ett sätt att säga det på, faktum är att det packas up en bit i taget i en buffert innan det spelas - alltså en kort stund i förväg.

Flac kan liknas vid .zip eller .rar bara att flac är optimierat för ljud. Alltså icke-destruktiv komprimering, bara ett smartare sätt att lagra på. Att processorn får arbeta mer under uppselning har inget med ljudkvaliteten att göra och har aldrig gjort - förutom undataget att datorn bottnar och är för långsam för att spela upp filen.

Jag provade byta från 1000 ms buffer till 16 000 ms buffer i Foobar och ändå använder FLAC 1% CPU en gång i sekunden. Vad gör jag för fel? Jag har också problem med ljudet när min externa USB hårddisk är igång, skillnaden är mycket större där.

Redigerat av LebakTFark
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för problem du har med ljudet mer exakt? Det är ingen skillnad i ljudkvalitet på formaten wav och FLAC.

Det låter ljusare och skarpare och det gör ont i mina öron av FLAC, men med wav låter det mjukare och det finns mer inre detalj. Jag hör samma skillnad när jag undervoltar min dator så det använder mindre ström. Det är samma problem med datorskärmen och andra datortillbehör. Alltså ju mindre ström = mjukare ljud. Hur kan jag fixa detta problem? Jag har provat dCS Elgar Plus DAC, dCS Verdi Encore SACD, olika förstärkare, många strömrengörare etc, jag tyckte dom alla förstörde ljudet för att dom tog för mycket ström. Jag har också testat i 4 olika lägenheter men det fixade inte problemet. Jag har provat nästan allt, jag vet inte vad det kan vara för fel. Just nu använder jag Asrock nettop 330 (undervoltad), EMU0404 USB, Adam A7 och Adam A5 högtalare, jag tycker A5 låter bättre pga mindre ström. Ingen annan tycker att A5 är bättre så det måste vara nåt allvarligt fel nånstans i min anläggning, jag vet inte vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Låter lite osannolikt men om du tror att strömförbrukningen har med saken att göra så kan du köra prim95 (eller något annat stresstest) samtidigt som du spelar en wav-fil. Som redan tidigare nämnts så innehåller en FLAC-fil exakt samma information (efter att den packats upp) som en wav-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Låter lite osannolikt men om du tror att strömförbrukningen har med saken att göra så kan du köra prim95 (eller något annat stresstest) samtidigt som du spelar en wav-fil. Som redan tidigare nämnts så innehåller en FLAC-fil exakt samma information (efter att den packats upp) som en wav-fil.

Jag provade nyss att ha på ett spel i bakgrunden och det lät skadat när jag spelade upp wav filen. När jag stänger ner alla program så låter wav mjukt och avslappnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för dator?

Jag har Asrock nettop 330 nu. Jag hade AMD 939 först och det lät väldigt illa, sen bytte jag till Asus X50SL laptop och skillnaden var väldigt stor, jag kom fram till att det var pga av att hårddisken tog mindre ström. Sen bytte jag till Asrock nettop 330 och skillnaden var enorm, men ändå är den inte tillräckligt bra. Kanske borde jag köpa nåt med ännu lägre strömförbrukning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Asrock nettop 330 nu. Jag hade AMD 939 först och det lät väldigt illa, sen bytte jag till Asus X50SL laptop och skillnaden var väldigt stor, jag kom fram till att det var pga av att hårddisken tog mindre ström. Sen bytte jag till Asrock nettop 330 och skillnaden var enorm, men ändå är den inte tillräckligt bra. Kanske borde jag köpa nåt med ännu lägre strömförbrukning?

Du verkar ha bestämt dig för att strömförbrukningen är orsaken. Jag har mina tvivel... Om du har provat med ett 0404 USB (som har separat strömförsörjning) så kan du nog utesluta detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ha bestämt dig för att strömförbrukningen är orsaken. Jag har mina tvivel... Om du har provat med ett 0404 USB (som har separat strömförsörjning) så kan du nog utesluta detta.

Jag har alltid haft en DAC med separat strömförsörjning men har ändå samma problem. Jag kunde fixa problemet när jag använde optisk anslutning mellan DAC och dator, men bara när datorn var inkopplad till ett annat uttag i lägenheten med förlängningssladdar. Jag provade med Toslink till dCS Elgar Plus och Benchmark DAC1, jag kunde överklocka datorn och ha CPU:n på 100% utan nån skillnad på ljudet, det lät fortfarande väldigt mjukt och rent. Men optisk anslutning låter så tomt för att inre detaljerna är borta. När jag bytte till laptopen fick jag bättre ljud med elektrisk USB anslutning även fast det gav ström problem. Nu vill jag fixa ström problemen och det ända sättet jag funnit är att sänka strömförbrukningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror du jagar spöken.

Om det inte är fel på din utrustning så är det ingen ljudmässig skillnad på optisk och koppar överföring.

Men för vissa är ju vikten viktig också. Du kanske har för lätt laptop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du jagar spöken.

Om det inte är fel på din utrustning så är det ingen ljudmässig skillnad på optisk och koppar överföring.

Jag har provat Firewire, spdif rca, AES/EBU, USB, Toslink, alla hade olika sorters problem med ljudet och det lät olika för mig.

Men för vissa är ju vikten viktig också. Du kanske har för lätt laptop?

Jag hade 40 kg vikter på min dCS Elgar Plus DAC (denna DAC har redan en inbyggd stenvikt men det var inte tillräckligt). Jag hade ungefär 8 kg vikter på min laptop och det gav mer inre detalj, det var svårt att öppna locket dock. Det var anledningen till varför jag köpte en Asrock nettop istället, och som en bonus fick jag mjukare ljud pga lägre strömförbrukning. Jag blev förvånad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...