Jump to content
Annons

För hög Hz-inställning


Soxic

Recommended Posts

I vår gemensamma studio var inställningen i Cubase 96000Hz och 32 Bit. Tänkte inte på detta förrän jag importerade projektet hemma där inställningen normalt är 44100 Hz och 24 Bit vilket jag själv tycker räcker gott och väl.

Innebär de förstnämnda inställningarna att mer processorkraft och ram krävs? Känns rimligtvis så.

Undrar också om det är dessa inställningar som resulterar i att downmix till wav gör att det klipper konstigt i låten. Det är inte att det peaker för det gör inte låten, dessutom kan jag backa så är klippet borta, men återkommer senare så det verkar inte sitta i själva inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inspelning i 32 bit känns ju overkill eftersom inga DA-omvandlare ens kan utnyttja 24 bitar. Går åt 33% mer diskutrymme och kan ju reducera antalet spår som datorn kan spela upp samtidigt. Kör på 24!

96khz är också lite overkill skulle jag säga. ingen har väl lyckats höra skillnad i kontrollerade A/B-tester. 😑

Men som med många andra ljudmyter så finns det en masa heta känslor kring detta... vi får väl se här i tråden hehe

Mer processorkraft behövs japp.

Skulle inte tro att RAM-behovet påverkas av ovanstående dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäpparna uppstår då ljudkortet/processorn inte orkar med alla uppgifterna samtidigt. Höj din buffersize så blir det bra. Kolla i DAW manualen om det finns en sk "priority" inställning för audio. Alltså att audio går före allt annat såsom grafik etc.

96KHz tar dubbelt så mycker HD utrymme som 48KHz. 32 bitar är sk. floating point (som datorn jobbar med internt i programmet för optimal ljud/processeringskvalitet). När man bouncar så brukar man ändra det till 24 eller 16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...