Jump to content
Annons

Sångtydlighet i skrikmusik


Cartman

Recommended Posts

Tjena allehop, behöver hjälp med o få lite tydlighet i sången, vi har spelat in med en sm58 för att vi tyckte det lät jäkla bra men märker nu i slutskedet av mixningen att det går väl sådär och jag har slut på ideer. Jag har tänkt på att förstärka med lite dist men har ingen till hands, finns det nån schysst gratisdist plug i rtas som nån kan? Hur brukar ni göra för typ growl o skrik i inspelnignar?

Hittar inte hur man lägger ut audiofiler, kan nån hjälpa till?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Har inte PT men undrar om det finns någon gratisplugg för dist. I annat fall om du har Bomb Factorys emulering av 1176 så kan du använda den som dist på sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett kan man väl säga att det torde vara lättast att få fram sången med hjälp av en eq, boosta en del med ett peakfilter någonstans mellan 3-4kHz och kanske en del i toppen.

Tror inte att dist är nåt att satsa på om det redan ligger massa distade gitarrer i mixen men kan funka det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massey plugins ska du kolla upp, dom har nån tape-dist som e Nice. Gratis, med det minuset att det inte går att spara inställningen, vilket gör att pluggen nollas varje gång du startar om PT. Kolla även upp Blue Cat's gratis-bundle, tror det finns dist där.

Båda i RTAS-format.

Edit: Länk massey tape-head

Edit2: Länk Blue Cat Free bundle

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

SSL har en gratis kompressor, LMC-1, som jag tycker är as-bra på att få till en riktigt skitig och distad kompression. Har använt den på allt från efx-sång till loopar och trummdist. Låter roligare ju mer volym man trycker in. Stödjer dock inte mac nyare än G5

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt den sång ni har ligga kvar. Tappa signal till en buss, eller skapa en ny kanal där du skär med ett högpassfilter till dess att du bara har "visk"-frekvenser kvar. Brukar hamna någonstans mellan två och fyra kilohertz.

Jag brukar lyssna på originalsignalen samtidigt som jag letar skärningspunkten för att tyligt höra vilken effekten blir.

Reducera sedan dynamiken på "visk"-kanalen. Kompressor funkar bra, även dist. Går också att lägga de-esser på för att forma/tämja de starkaste transienterna något.

Lyssna sedan på hela mixen och blanda in "visk"spåret efter behag.

Kan vara lite knepigt att hitta rätt nivå. Det kan underlätta att sätta nivå när man lyssnar på svag volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt den sång ni har ligga kvar. Tappa signal till en buss, eller skapa en ny kanal där du skär med ett högpassfilter till dess att du bara har "visk"-frekvenser kvar. Brukar hamna någonstans mellan två och fyra kilohertz.

Jag brukar lyssna på originalsignalen samtidigt som jag letar skärningspunkten för att tyligt höra vilken effekten blir.

Reducera sedan dynamiken på "visk"-kanalen. Kompressor funkar bra, även dist. Går också att lägga de-esser på för att forma/tämja de starkaste transienterna något.

Lyssna sedan på hela mixen och blanda in "visk"spåret efter behag.

Kan vara lite knepigt att hitta rätt nivå. Det kan underlätta att sätta nivå när man lyssnar på svag volym.

Håller med Joachime, har själv för första gången börjat jobba som han säger. Det blir en helt annan tydlighet i sången då. Jag håller med att det kan vara knepigt att hitta rätt mixnivå mellan spåren,,men det är ju bara att kasta ut en demo här så får folk kommentera nivåerna. Det finns ingen genväg genom att bara kasta in en massa mirakel pluggar.

Mvh

Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom alla är så kåta på att rapa ut div pluggar så håller jag med zeahl

Annars var du själv rätt så kåt på att rapa ut en "favorit"-plugg, menar du?

För övrigt: att boosta vid 3-4 KHz på sång/röst — som du "höll med om" — riskerar man inte att få ett himla "tjutande" sound på sången, snarare än sångtydlighet?

Nu är jag inte i din liga — men jag brukar hellre skära i nämnda område och/eller öka vid 1kHz respektive 5kHz och uppåt för att få tydlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt: att boosta vid 3-4 KHz på sång/röst — som du "höll med om" — riskerar man inte att få ett himla "tjutande" sound på sången, snarare än sångtydlighet?

Nu är jag inte i din liga — men jag brukar hellre skära i nämnda område och/eller öka vid 1kHz respektive 5kHz och uppåt för att få tydlighet.

verkligen inte

betänk: hur långt ifrån ligger 4kHz från dina 5kHz?

nånstans mellan 4-6kHz brukar jag personligen öka lite enl mitt öra

att det skulle uppstå ett "himla tjutande" vid 3-4kHz ter sig helt främmande för mig faktiskt - däremot kan det upplevas som vasst om man ökar mycket

men det upplever man ju vid 5kHz också

1Khz däremot börjar ju närma sig ner mot honkigare ljud

sen hänger det ju på vilken mick man använt etc

har du redan från början mycket av en viss frekvens å dip nån annan stans så blir ju vägen fram till guld något annorlunda

och ja

jag är himla sur faktiskt för att jag inte fick vara med å rapa pluggar 😆

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja att ni kunde höra nåt bouncat redan, fick ner en dist igår som jag provade villt på allt möjligt, vill ha rätt skräpigt sound så körde en del på kaggen o virveln vilket verkligen gav dom en helt annan karaktär, mycket glad. Satt uppe till 8 på morgonen och provade på allt möjligt, jag älskar nu dist lika mycket som eq o kompressor. Men jag håller nog inte med om att det inte blir tydligare, man får ju en helt annan tydlighet med rätt dist på i princip allt, åtminstone om eqn inte hjälper, men hur lägger jag ut grejjre här? skulle älska o få lite feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

att det skulle uppstå ett "himla tjutande" vid 3-4kHz ter sig helt främmande för mig faktiskt - däremot kan det upplevas som vasst om man ökar mycket

OK, "vasst", eller skärande, eller skarpt, eller skrikigt, eller spetsigt, eller tjutande...

(Jag får kanske dra ner lite på raljeri't)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men den funkar inte till PT.

Det är därför man ska ha fxpansions vst-rtas wrapper. Då kan man köra de flesta vst's si pt. Jag tyckter iaf att det är en grymt bra investering. Man får ju så mkt mer gratis plug-ins att välja på 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vi har kört med ett spår med rensång som sjunger samma sak i bakgrunden, det kan också funka...

Annars så är det nog så att om inte ovanstående tips hjälper så får du/ni jobba mer på sången.

Jag har börjat growla lite lite snällare nu på senaste produktionerna och då kommer tydligheten fram mycket mer, ungefär som när erfarna gitarrister drar ner på disten för att få ett klarare och bättre gitarrljud.

Men det är svårt.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har frågat två gånger redan hur man lägger ut en audiofil på forumtråden (om det går) så kan ni höra på det andra också.

Hej finns massa gratis ställen att ladda upp filer på sedan länkar du bara.

Typ http://rapidshare.de/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, nåväl här är länken: http://rapidshare.de/files/48788501/Calm_as_arson_2.wma.html

jag tycker nog sången blev helt ok, inte klart än men den är ganska tydlig utan allt för mycket dist, dom jag mixar åt vill inte ha för mycket dist, problemet är att vi spelade in med en sm58 som alla tyckte lät bättre då. Men hur som helst ge kritik på resten, helheten o så. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, nåväl här är länken: http://rapidshare.de/files/48788501/Calm_as_arson_2.wma.html

jag tycker nog sången blev helt ok, inte klart än men den är ganska tydlig utan allt för mycket dist, dom jag mixar åt vill inte ha för mycket dist, problemet är att vi spelade in med en sm58 som alla tyckte lät bättre då. Men hur som helst ge kritik på resten, helheten o så. Tack på förhand!

Tycker disten du lagt på lät för rå och kall, om nu dist kan vara det, men det är enda beskrivningen jag kan komma på. Testat att skicka ut det till en stärkare istället och micka upp den? Sedan som helhet tyckte jag mixen saknade tyngd och tryck.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

den känns väldit torr, och kanske lite för mycket skuren i basen, vet inte, sent på kvällen och öl innanför västen,

Dra på lite Reverb eller ett slapback delay, och kanske en stereobreddare,..

pröva dig framm lite, låten i sig känns väldit distig och sprakig, mycket som händer i övre mid / Diskant,.

Redigerat av Hansar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är ju nybörjare på det här, enda jag känner att jag fått till är trummorna, men allt saknar ju tryck det vet jag, det är ju det svåraste eftersom det beror inte på bara en grej, men har ni något tips på hur man kan öka det? känns som jag drar på mer dist för att kompensera fettman i det hela. Har en del reverb och delay på sången också men det känns inte som om det är felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...