Jump to content
Annons

Tips på hårdvarukompressor


evilrocker

Recommended Posts

Annons
alex30free (oregistrerad)

DBX är väldigt bra och robust...

kolla också in Toft Audio...väldigt bra!!

dc2.gif

edit:

glömde APhex 240, har inte provat den men har bara hört gott om den!!

240_FP_rendering_700x63.jpg

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela på andra sajter

Aphex 230 är en channelstrip med bla en väldigt bra kompressor. Får mycket bra recensioner på sång och gitarrinspelningar. Har du inte värstingpreamp kan det kanske vara läge att inte bara köpa en kompressor utan en hel chanelstrip. Jag inbillar mig att det är svårt att få det lika bra med flera burkar hopkopplade med insertkablar, att få anpassningen av nivåer och ohm(?) exakt mellan tex ljudkort och kompressor. Aphex 230 har enligt dem själva en mkt bra A/D omvandlare.

Jag har precis fått min, men jag är nog inte rätt person att uttala mig om den, men jag är helsåld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många föreslår Aphex som också är min favorit. De har nog nischat sig lite mot broadcast men gör förbaskat bra grejer! Har ett gäng prylar Om du vill ha hyggligt lättskruvade prylar så är 320 eller ett par 651-or (i autoläge) klart att rekommendera. Transparentare kompressorer är nog inte möjligt att hitta! Tycker man att det är kul att skruva och är ute efter lite mer extrema sound så går det att få till med 661 i manuellt läge eller med den äldre 651 som vissa tom föredrar.

Fast "Toften var snygg! ☺️

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

BC1 ( http://www.tkaudio.se/ ) har blivit hyllad av alla (jag känner till) som provat den. Har inte hunnit testa själv.

Ja tack! Det är en kompressor som duger till det mesta. Den användes bland annat på mixbusen i låten Last Look At Eden, av Europe. Bohus studios har ett par, och rekommenderar den dessutom. Jag har själv mitt sikte inställt på den, när pengarna finns till hands. Nån dag.. Den är ju väldigt komplett om man ser till funktionerna dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt många kompressorer i den prisklassen både vid mix och vid tracking. Framförallt tycker jag att Teltronix (Unviversial Audio) LA-2A fungerar mycket bra på mycket, dock ligger den ju en bra bit över din prisklass. DBX 160A tycker jag själv inte fungerar något vidare på t.ex. sång och gitarr men kan vara grym på kick, snare, elbas och trummor.

BC-1:an är ju en buskompressor och den är mycket bra, tycker själv att den i många fall kan passa bättre än SSL:s quadkompressor (Masterbuskompressor) har dock endast använt BC-1 på hel mix. Universial Audio eller Urei 1176 tycker jag är en mycket bra kompressor som jag använder flitigt, framförallt på sång och elbas, denna har som senast igår använts vid tracking av elbas och användes senare på leadsång vid en första mix, men kommer nog ligga kvar när slutmixen görs. 1176 borde gå att få loss för ca 13000-17000kr beroende på skick eller ny samt om det är en gammal vintage eller en relativt ny. De gamla som är i bra skick tenderar att kosta en bra slant extra. Annars kan jag också förespråka Emperical Labs EL8-X Distressor som är en grymt bra kompressor, hyffsat transparent kompression med möjlighet till snygg distorsion och höga kompressionsration.

Har dock inte testat TL-audios kompressorer men är på jakt efter att skaffa en då jag hört mycket gott om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt många kompressorer i den prisklassen både vid mix och vid tracking. Framförallt tycker jag att Teltronix (Unviversial Audio) LA-2A fungerar mycket bra på mycket, dock ligger den ju en bra bit över din prisklass. DBX 160A tycker jag själv inte fungerar något vidare på t.ex. sång och gitarr men kan vara grym på kick, snare, elbas och trummor.

BC-1:an är ju en buskompressor och den är mycket bra, tycker själv att den i många fall kan passa bättre än SSL:s quadkompressor (Masterbuskompressor) har dock endast använt BC-1 på hel mix. Universial Audio eller Urei 1176 tycker jag är en mycket bra kompressor som jag använder flitigt, framförallt på sång och elbas, denna har som senast igår använts vid tracking av elbas och användes senare på leadsång vid en första mix, men kommer nog ligga kvar när slutmixen görs. 1176 borde gå att få loss för ca 13000-17000kr beroende på skick eller ny samt om det är en gammal vintage eller en relativt ny. De gamla som är i bra skick tenderar att kosta en bra slant extra. Annars kan jag också förespråka Emperical Labs EL8-X Distressor som är en grymt bra kompressor, hyffsat transparent kompression med möjlighet till snygg distorsion och höga kompressionsration.

Har dock inte testat TL-audios kompressorer men är på jakt efter att skaffa en då jag hört mycket gott om dem.

Har du testat BC-1 på enstaka spår, och hur var resultatet i så fall? Den har ju rätt ranges attack och release-mässigt för att klara annat material också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla härliga tips! 😄

LA2A har varit görintressant länge fast kostar ju, har ev råd men har ett par funderingar.

När det gäller hårdvarukompressor så har jag inte haft någon direkt möjlighet att jämföra olika enheter.

Är en hårdvarukompressor för ca 20 papp så överlägsen en för 5000kr? Är det så att man direkt hör

"Åhhhh där har vi kompressorn för 20,000kr ååå vad lätt det var att höra det hör till och med min mamma"

Eller är det dom med superörat som bara hör skillnaden?

Pluggar har jag redan både från waves och urs så det får räcka med sånt, jag gillar pluggar men det känns så jäkla

meningslöst att köpa mer mjukvara, känns som om man bara köper något abstrakt som kommer att försvinna sen när

xp inte funkar längre och utveckling går vidare, medans hårdvaran består.

BC1 har jag läst om flera gånger men som sagt det är väl bara en för stereo bus och inte tracking?!

Rör är jag heller inte så noga med om den har, dock ska apparaten ha snabb attack, sen om den är ställbar eller automatiskt programjusterad

spelar mindre roll. Och med snabb attack menar jag under 5ms. Sen ska den ha möjlighet till hård komprimering, jag sysslar inte med dynamisk

Beatles-musik, jobbar med modern punkrock/skate (typ No use for a name) och vill ha allt hårt, högt och mindre dynamiskt hehe.

Kommer jag att nöja mig med en billigare variant som Aphex, TL osv eller kommer jag efter jag skaffat en sån alltid att sukta efter en LA2A-typ-av-kompressor???

För jag lägger ju hellre 15-20000kr med en gång än att köpa en för 5000kr och bli missnöjd och sen köpa en för 20,000 också.....

Många funderingar.... sen när detta klarnar så ska jag sluta tjata 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat BC-1 på enstaka spår, och hur var resultatet i så fall? Den har ju rätt ranges attack och release-mässigt för att klara annat material också.

Har tyvärr inte provat den på enstaka spår, ska dock göra det så fort jag får möjlighet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de dyrare kompressorerna typ LA2A och 1176 känns som om de har mer karaktär än andra billigare, typ DBX osv.

Man märker t.ex. direkt när man hör leadsång komprimerat med 1176 och alla 4 knapparna intryckta. Kör själv också med en del pluggar även om jag gillar hårdvara mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Om man inte vet vad man vill att kompressorn ska göra, så kommer man inte höra stor skillnad på dyra och billiga prylar.

Vill du att den ska trycka ihop dynamiken lite innan det spelas in? Köp vad som helst som inte distar. Ju lägre ratio och långsammare attack och release, desto mindre dist, det klarar även billigare burkar.

Om du verkligen är ute efter karaktären och ljudavtrycket från en LA2, LA3, LA4, 1176, Gates, Neve eller någon annan enhet för finrummet, då borde du kolla på dem. Har du länge längtat efter det lilla "klicket" som en 1176a ger i början på konsonanterna och disten när alla knapparna är inne samtidigt, då är det värt pengarna. Försök låna och pröva...

Om du inte hör någon skillnad så finns det ju ingen anledning att köpa något dyrt, att lyssna slarvigt är ett bra sätt att spara pengar 😲

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag kanske skulle bli lika nöjd med Waves Cla classics.... funkar antagligen lika bra

med mina trasiga öron efter allt turnerande å supande...

Jaså, har även du varit glad i rusdrycker? Ja fy fan säger jag, tur jag är för gammal för det där nu. Att vakna icke bakis på helgerna och ta sig en stor balja Liptons Earl Grey och pyssla med gitarrer, mickar och kompressorer, det är ju så härligt att det inte går att beskriva. 😲

Det är ju det som är det riktiga livet för oss musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen jag gjorde slag i saken och köpte mig en ordentlig kompressor blev mitt liv betydligt roligare.

Det lät bara helt plötsligt fan så mycket bättre om sången än det nånsin gjort, och framför allt blev det

roligare och inspirerande att sjunga. Rekommenderas. Köp en bra burk!!

Innan jag gjorde detta har jag haft 4-5000 kr kompressorer i flertal. Jag har väl vetat hur kompressorer

har fungerat och läst och lyssnat mig till hur dom ska ställas, men behärskar konsten gör jag ännu inte.

Ibland är det bara ett enda gissande och provande, men med riktiga grejor är chansen att lyckas bra mycket

större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar driva kompressorn hårt, särskilt på sång, där har jag misslyckats med de hårdvarukompressorer jag provat

och även med plugins har jag inte blivit nöjd. (idag fick jag min licens till cla classics för ett jääävla bra pris). Ja det är

något i ljudet från en kompressor som jag söker... något sådär speciellt. Men jag får se hur jag känner efter dessa pluggar.

Om man inte vet vad man vill att kompressorn ska göra, så kommer man inte höra stor skillnad på dyra och billiga prylar.

Vill du att den ska trycka ihop dynamiken lite innan det spelas in? Köp vad som helst som inte distar. Ju lägre ratio och långsammare attack och release, desto mindre dist, det klarar även billigare burkar.

Om du verkligen är ute efter karaktären och ljudavtrycket från en LA2, LA3, LA4, 1176, Gates, Neve eller någon annan enhet för finrummet, då borde du kolla på dem. Har du länge längtat efter det lilla "klicket" som en 1176a ger i början på konsonanterna och disten när alla knapparna är inne samtidigt, då är det värt pengarna. Försök låna och pröva...

Om du inte hör någon skillnad så finns det ju ingen anledning att köpa något dyrt, att lyssna slarvigt är ett bra sätt att spara pengar 😄

Mmm ja fan... många gånger vi körde tors köpenhamn, fre malmö, lörd halmstad, söp till 5 på mornarna, sen på söndagen när man skulle bära

upp grejerna till repan hemma i Göteborg så var man inte kaxig.

Jaså, har även du varit glad i rusdrycker? Ja fy fan säger jag, tur jag är för gammal för det där nu. Att vakna icke bakis på helgerna och ta sig en stor balja Liptons Earl Grey och pyssla med gitarrer, mickar och kompressorer, det är ju så härligt att det inte går att beskriva. 😄

Det är ju det som är det riktiga livet för oss musiker.

Ja det kommer nog bli en bla burk till slut. Kommer nog sikta på en UA LA3A för dom gamla originalen är väl ingen

idé att jaga. 😄

Den dagen jag gjorde slag i saken och köpte mig en ordentlig kompressor blev mitt liv betydligt roligare.

Det lät bara helt plötsligt fan så mycket bättre om sången än det nånsin gjort, och framför allt blev det

roligare och inspirerande att sjunga. Rekommenderas. Köp en bra burk!!

Innan jag gjorde detta har jag haft 4-5000 kr kompressorer i flertal. Jag har väl vetat hur kompressorer

har fungerat och läst och lyssnat mig till hur dom ska ställas, men behärskar konsten gör jag ännu inte.

Ibland är det bara ett enda gissande och provande, men med riktiga grejor är chansen att lyckas bra mycket

större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar driva kompressorn hårt, särskilt på sång, där har jag misslyckats med de hårdvarukompressorer jag provat

och även med plugins har jag inte blivit nöjd. (idag fick jag min licens till cla classics för ett jääävla bra pris). Ja det är

något i ljudet från en kompressor som jag söker... något sådär speciellt. Men jag får se hur jag känner efter dessa pluggar.

Har du provat UAD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen jag gjorde slag i saken och köpte mig en ordentlig kompressor blev mitt liv betydligt roligare.

Det lät bara helt plötsligt fan så mycket bättre om sången än det nånsin gjort, och framför allt blev det

roligare och inspirerande att sjunga. Rekommenderas. Köp en bra burk!!

Innan jag gjorde detta har jag haft 4-5000 kr kompressorer i flertal. Jag har väl vetat hur kompressorer

har fungerat och läst och lyssnat mig till hur dom ska ställas, men behärskar konsten gör jag ännu inte.

Ibland är det bara ett enda gissande och provande, men med riktiga grejor är chansen att lyckas bra mycket

större.

Det är ju en underbar känsla när man hittar det man söker! 😄 Att hålla på och "skruva" för att få fram något som liknar det man gillar dödar bara inspirationen. Men det är nog lite skillnad på vad man uppskattar beroende på vill roll man har i musikskapandet. För en ljudtekniker är själva skruvandet en del i processen men ju mer musiker/kompositör man är dessto mer vill man att det "bara ska funka" för att inte störa den kreativa processen.

Så jag tror inte att priset sätts efter prestanda eller tillverkningskostnad utan av vad vi efterfrågar. Ett känt fabrikat med en mytomspunnen modell prissätts naturligtvis högre än en pryl från en mindre känd tillverkare hur genial den än är!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att hålla på och "skruva" för att få fram något som liknar det man gillar dödar bara inspirationen. Men det är nog lite skillnad på vad man uppskattar beroende på vill roll man har i musikskapandet. För en ljudtekniker är själva skruvandet en del i processen men ju mer musiker/kompositör man är dessto mer vill man att det "bara ska funka" för att inte störa den kreativa processen.

Vilken roll man har beror på var i stadiet man är som musiker och egenproddare. Det finns ingen motsättning alls som du försöker påskina. Men självklart ska man inte börja och ratta och så när man inte är klar med låten än. Ser man bara till att bli klar först så kan man ratta hur mycket man vill. Då har har man tagit på sig rollen som tekniker och bör inte låta den processen störas av musikskapande. Ombytta roller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken roll man har beror på var i stadiet man är som musiker och egenproddare. Det finns ingen motsättning alls som du försöker påskina. Men självklart ska man inte börja och ratta och så när man inte är klar med låten än. Ser man bara till att bli klar först så kan man ratta hur mycket man vill. Då har har man tagit på sig rollen som tekniker och bör inte låta den processen störas av musikskapande. Ombytta roller!

Du är välstrukturerad! Själv får jag ofta nya infall när jag trodde jag var klar! 🙂

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Du är välstrukturerad! Själv får jag ofta nya infall när jag trodde jag var klar! 😄

/Jocke

Du menar att du inte kan hålla dig från att pilla? Pilla dig i naveln eller något annat ställe istället så ska du se att det går bättre. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en färdig låt att spela in är det nog inga problem att vara strukturerad för mig heller. Ofta använder jag min DAW som ett kreativt verktyg för att testa olika rytmer, stämmor, komp osv. kan ju i vart fall inte klaga på idétorka! ;-)

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr brukar jag ofta "skruva sönder" låtarna vid mix. Antagligen för att öronen domnar. Får alltid för mig att det är fel

på min lyssning, men antagligen ska man lyssna på mycket mer "färdig" musik i anläggningen man sitter vid så att man

lär sig hur det ska låta, och helst på samma volym, eller ha ett par olika att växla mellan

Just nu håller jag på att försöka få ett nytt och endast 4 kvm. stort kontroll/produktionsrum att fungera. Glömde tyvärr att

tänka på det där med ventilation innan jag började.... Hur fasen kan man lösa det i efterhand. Några idéer.

Men nu ramlade jag visst ur ämnet. Sorry...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får alltid för mig att det är fel på min lyssning...

Just nu håller jag på att försöka få ett nytt och endast 4 kvm. stort kontroll/produktionsrum att fungera.

Om ditt rum bara är 4 kvm så är risken övergängande att lyssningen inte är att lita på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har förstått att det kan bli svårt, men jag har inte fått igång just detta lilla rummet ännu. Hade större förut men ändå

bekymmer. Nu blir det väl nya bekymmer. Men jag tänkte att en rejäl neddämpning och toppning med en KRK ERGO skulle

hjälpa till lite. Ett par ordentligt bra hörlurar kan ju kanske också vara till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr brukar jag ofta "skruva sönder" låtarna vid mix. Antagligen för att öronen domnar. Får alltid för mig att det är fel

på min lyssning, men antagligen ska man lyssna på mycket mer "färdig" musik i anläggningen man sitter vid så att man

lär sig hur det ska låta, och helst på samma volym, eller ha ett par olika att växla mellan

Just nu håller jag på att försöka få ett nytt och endast 4 kvm. stort kontroll/produktionsrum att fungera. Glömde tyvärr att

tänka på det där med ventilation innan jag började.... Hur fasen kan man lösa det i efterhand. Några idéer.

Men nu ramlade jag visst ur ämnet. Sorry...

Dykartuber?

/J ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...