Jump to content
Annons

Fotopapper för albumomslag


Soxic

Recommended Posts

Alltså. Det finns flera dubbelsidiga papper för bläckstråleskrivare. Men de flesta är tjocka.

Svenskt Papper 120 gram heter ett papper. Det är 120 grams och 5.20 kr per blad (för några år sedan). Finns i Svenskt Pappers egna butiker eventuellt. Nu ingår dessa i Map Antalis och heter Maps. [svenskt Pappers egna butiker - finns bara i Gbg och Sthlm] OBS!! Pappret har tyvärr UTGÅTT!!!

HP Broschure and Flyer är ett alternativ. Nu är de 180 grams. Kostar ca 2.50kr per blad. [t.ex. Wettergrens]

Matton Photobrite 175 grams kostar 223 kr för 100 st, dvs. 2.23 kr per blad. Hög opacitet (ogenomtränglighet). Känns tjocka och knappast fler än för ett 12-sidigt häfte.

[Mattonbutiken-webshop och fysiska butiker i Sthlm, Gbg och Malmö]

Plexgear Foto 220 grams kostar 79 kr för 50 st ark. Det innebär drygt 1.50 kr per st. [Kjell & Compani]

Alla dessa är matta utom HPs som är Semiglossy.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
debatt, återigen massor med matnyttig information som jag måste processa. Riktigt stort tack till dig för ditt enorma engagemang i denna fråga som jag inte hade stort hopp om att få hjälp med.

Jag hade bara tänkt att ha ett blad och inget mer. Ingen "booklet" eller nåt cd-häfte alltså, bara en framsida. Vill ha den hyfsad tjock så det känns kvalitet och så har jag fått för mig att det bör vara matt. Läste det nånstans här på forumet.

Låter bra! Vart får jag tag på dessa?

Mattonbutiken webshop och fysisk butik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara ha ett enda papper i cd-n kan ju Plexgear på 220 gram vara ett alternativ, vilket är ett matt dubbelsidigt fotopapper. Rabatt finns också vid köp av 3 paket.

Jag ska köpa det imorgon och testa under helgen.

Test av Mattons och Plexgear blir det tal om.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej denna lördagsmorgon *gäsp*!

Hittade ett 11 år gammalt cd-häfte här... Omslaget var ett Canon Glossy Papper 180 grams och glättat, skrivbart enbart på ena sidan, tämligen tjockt. Det har behållit färgerna bra på bilden. Men det har böjt sig i kanterna något och gulnat i kanterna på den sida som skulle baktill i häftet. Antagligen icke åldersbeständigt. En egenskap man kan och nog bör titta efter - t.ex. har Maps bra info om detta för vart och ett av sina papper, liksom vad de bör användas till: inkjet, laser, tryck eller annat, samt opaciteten (hur mycket som lyser igenom).

Inuti samma häfte var klamrat fyra blad med det där tunna pappret (känns som vanligt 80 grams) jag nämnde tidigare, men är det där på 120 gram från Svenskt Papper som då kostade 5.20 kr per blad(!) inkl moms och såldes i 50-pack. Bookleten jag har här är alltså på 20 sidor och går lätt ned i en jewel case, trots att omslagspappret, Canons är så tjockt. Skulle nog dock rekommendera ett annat papper som omslagspapper, som är mer åldersbeständigt, eventuellt kan Matton jag köpte igår, 179 grams fungera - det är ju dessutom bestruket på bägge sidor, vilket kan vara en fördel om man har en transparent cd-ask och vill ha med info bakom cd-n...

Blir till att bege sig snart nu, innan de stänger.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

debatt, åh ja, ännu en faktor detta att tänka på att det är åldersbeständigt (suck) 🙂 Det är uppenbarligen en hel vetenskap bara att välja fotopapper för sitt albumomslag. Kanske en idé till en artikel för tidningen Studio?

Om vi säger så här då, om jag nu beger mig till Elgiganten, Siba och Onoff, vilket papper kan du rekommendera?

ps.

Slängde precis alla mina 100 Canonfotopapper som hade Canontryck på baksidan. Helt sjukt att man kan sälja något sådant. Vem har intresse av att ha ett kanontryck på baksidan av sina privata bilder. Detta gör mig lite skeptiskt till att köpa Canonpapper igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slängde precis alla mina 100 Canonfotopapper som hade Canontryck på baksidan. Helt sjukt att man kan sälja något sådant. Vem har intresse av att ha ett kanontryck på baksidan av sina privata bilder.

Tja, man kanske tittar på framsidan och inte på baksidan av bilden 🙂

och om man händelsevis skulle få för sig att printa ut några bilder och sätta i ett album

lär ju inte Canontrycket synas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, man kanske tittar på framsidan och inte på baksidan av bilden 🙂

och om man händelsevis skulle få för sig att printa ut några bilder och sätta i ett album

lär ju inte Canontrycket synas.

Det stämmer ju inte när man använder bilden som albumomslag för då är det första du ser canontrycket när du öppnar skivan. Inte bra! Finns ingen anledning alls att trycka en företagslogga på baksidan av ett papper. Som någon skrev, det upplevs som ett demoex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer ju inte när man använder bilden som albumomslag för då är det första du ser canontrycket när du öppnar skivan. Inte bra! Finns ingen anledning alls att trycka en företagslogga på baksidan av ett papper. Som någon skrev, det upplevs som ett demoex.

Det var jag som skrev det. Och som jag skrev tidigare i tråden så tog jag fram ett gammalt cd-häfte jag gjort för 11 år sedan (gamla datorn och gamla skrivaren) och då använde jag i mitten som tunna blad Svenskt papper 120 grams. Och som omslag i det häftet ett Canon Photo Glossy Papper. Pappren i häftet var som nya och inte gulnade och inte böjda och de klarade vattentestet, rann inte då och rann inte nu heller. Däremot var resultatet för det glansiga Canon-pappret inte alls lika bra. Pappret hade med åren böjt sig och det värsta var att det hade gulnat betänkligt.

Idag var jag inne på samma butik men pappret jag då köpte var dock utgånget. Det kostade då 5.20 kr per blad minns jag. Nu hade de istället ett annat liknande papper. De säljer ju bara verkligt högklassiga papper utan motstycke någon annanstans, och främst papper för tryckerier, men även en del för skrivare för hemmabruk. Det nya pappret de nu förde kostade 610 kr för 100 st, dvs. 6.10 kr per blad. Det säljs även löst för 8 kr styck. Jag fick två blad för att gratis kunna testa hemma... Kände på pappret nu härhemma och det var verkligen fint och för att vara 160 grams så är det bara lite tjockt. Tror jag skulle kunna ta fyra sådana blad, skriva ut på alla sidor, klamra och få ihop ett 16-sidigt cd-häfte som skulle gå in i cd-askens hållare utan problem. Men inte fem blad för 20 sidor.

Sedan gick jag till Kjell & Compani och handlade Plexgear Studio dubbelsidigt matt papper. Det är 220 grams och också väldigt fint. Vitt med vad det verkar hög opacitet. Kostar bara 79 kr för 50 papper och köper man tre paket betalar man alltid bara för 2. Det innebär 158 kr för 150 ark - helt otroligt billigt!! På förhand innan jag testat de olika pappren så får det bli min rekommendation därför, särskilt om man BARA ska ha ett dubbelsidigt papper och inte klamra och greja för ett helt häfte.

Jag tror generellt att man inte behöver köpa samma märke som ens skrivare är. Det är ett sätt för dem att tjäna pengar på kringutrustning.

Test blir det i helgen hoppas jag av Matton Matt 175 grams 2.23 kr/st, Plexgear Studio 220 grams 1.52 kr/st och Svenskt Papper 160 grams 6.10 kr/st.

Alla dubbelsidiga.

Jag köpte förresten även ett Plexgear Studio Phot Professional papper som kostade 129 kr för 20 ark, ca 6.49 kr/st således. Det är Plexgear Studios bästa papper för foton.

Köpte även ett Plexgear Studio t-shirttransferpapper. Det kostar 99 kr för 5 blad, ca 20 kr styck alltså. Finns dels för mörka tyger och dels en variant främst för ljusa. Fick rådet att inte tvätta t-shirten efteråt,iaf inte direkt efteråt.

🙂

godis//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger så här då, om jag nu beger mig till Elgiganten, Siba och Onoff, vilket papper kan du rekommendera?

Känner inte till deras papper, men har de ett dubbelsidigt för bläckstråle som inte är ett rent skrivarmärkes papper, så... testa det.

De sorter jag handlat i helgen är:

Matton Matt 175 grams dubbelsidigt (223 kr, 100 ark) [Matton butik]

Plexgear Studio Photo Pro 260 grams enkelsidigt (129 kr, 20 ark) [Kjell & Compani]

Plexgear Studio Matt 220 grams dubbelsidigt (79 kr, 50 ark) [Kjell & Compani]

Svenskt Papper 160 grams dubbelsidigt (testexemplar, 2 blad - pris annars 610 kr, 100 ark) [Map butik]

Test kommer.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på Siba i dag och fick tillåtelse att öppna 2 olika HP-fotopapper. BÄGGE hade HP-tryck på baksidan! Hmm, vilken besvikelse. Något matt papper hade de inte heller.

debatt, jag ska ta och läsa igenom dina inlägg nu så snart ungj*vlarna slutat skrika. Du har alltid massor av mattnyttigt att bidra med! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju inte klokt att firmanamnet står på baksidan.

Inget av de papper jag någonsin köpt har haft det.

Och definitivt inget av de jag köpt i helgen, Plexgear, Matton och Svenskt papper.

Alla papper verkar bra, men för mina ändamål, att göra en cd-häfte med ganska många sidor, 16 eller 20 stycken, så verkar det bara vara aktuellt med Svenskt Papper 160 grams. Men de kostar ju as...

Som omslagspapper till bookleten väljer jag nog Matton Photobrite matta 175 grams tror jag.

Som omslag eller ska vi kalla det instickspapper runt PP-caset väljer jag en glossyvariant. Kan bli Plexgear Studio Photo Pro som är Plexgear Studios dyraste, även om den hade struktur som ett Canon-papper jag köpt en gång i tiden och som var konstigt att skriva ut på, det gled och tålde inte heller väta om jag minns rätt. Även om det var Canons dyraste. Denna typ av papper med den strukturen är nog mer avsedda för enstaka fotografier som ska ramas in. Så det kan bli Matton Photobrite matt 175 grams även som instickspapper runt PP-caset. Men å andra sidan så läggs ju detta "finpapper" inne i en plastficka som löper runt hela cd-fodralet, så det spelar inte så stor roll vad det har för egenskaper förutom att det ska ge extremt bra bildåtergivning!

Faktum är att det kan bli enbart Mattons papper, eftersom Svenskt Papper 160 grams är så dyra...

Köper man 5 eller fler förpackningar av Mattons 175 grammare så blir det rabatt, 183 kr per 100-fp kostar de då.

Fyra blad ger 16-sidigt cd-häfte och sedan ett omslagspapper som instick runtom PP-caset. Ska testa om detta får plats för det första.

Ger en papperskostnad på drygt 9 kr per cd.

Vad är det för PP-case jag pratar om? Jo, denna typ av fodral:

499_0__939_pp_flexbox-schwarz-1.jpg

499_1__939_pp_flexbox-schwarz-2.jpg

Dessa finns även transparenta så man kan skriva och delge info på bägge sidor av pappret.

Pappret som ska stoppas runtom har måttet 28.2 x 12.0 cm.

Köpes med fördel från www.mediaprostore.com, som även har Sony CDR som på den inspelningsbara ytan inte kan skiljas från i butiken köpta audio-cd!

laptop//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även passa på att tipsa om att i Plexgear Studio-serien ingick självhäftande A4-papper. Man kan skriva ut på dessa och sedan om man köpt ett tjockt papper, t.ex. i en konstnärsbutik, kanske ett miljövänligt sådan med en massa kvistar, så kan man klistra fast på det pappret. Sedan viker man det manuellt. Förutsätter att man skrivit ut riktmärken också. Sedan kan man köpa små cd-hållare i plast som också är självhäftande. Matton säljer 25 st för 79 kr. På så sätt kan man tillverka sina egna cd-fodral. Man kan avsluta hela härligheten med någon liten klisteretikett som håller ihop det hela också. Hemmagjord personlig Digipak.

Kjell & Compani: Plexgear Studio självhäftande Glossy fotopapper A4 för infosidor och låsande etikett - 10 st 79 kr = 7.90 kr/st

Matton: CD-hållare i plast, självhäftande, 25 st 79 kr = 3.16 kr/st

SKC AB eller Map butiken: Handgjort, tjockt ekologiskt papper A4 = 6.00 kr/st

Cirka 17 kr/st

Laborerar man med att klistra på en ficka i fodralet också blir det lite dyrare.

Bläck tillkommer.

De självhäftande A4-pappren finns även i en variant där de är löstagbara, men ändå självhäftande. Lite skumt...

katalog//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

debatt, jag litar på dig då du verkar jävligt kunnig inom detta område. Matton Photobrite matta 179 gram vart får man tag på dessa? Kollade på Mattons hemsida men hittar ej. Har även googlat men hittar ej. 😄

Såg att de var 175 grams nu. Desto bättre. Under www.mattonbutiken.se, under Kontor->Papper->Bläckstrålepapper.

Matton Photobrite 175 grams A4 Matt Dubbelsidigt

Men hade jag inte skrivit in dubbelsidigt papper som sökord på deras sajt så vete sjutton. Den var en aning svårupplagd.

Antingen handlar man från deras webbutik, eller från någon av deras fysiska butiker om de ligger inom räckhåll. Priset verkar vara detsamma oavsett.

Har man en Canon-skrivare sätter man in "Högupplösningspapper" som val i mjukvaran, när man ska skriva ut.

Jag har bestämt mig för att trots allt ha ett 20-sidigt cd-häfte och att välja just detta pappret för hela häftet. Det blir fem blad. Men för att dessa ska få plats i cd-asken så måste jag byta ut mina PP-case mot vanliga jewel cases, då det visade sig att 20 sidor av just detta papper, förvisso med nöd och näppe, fick plats i en jewel case!! Om jag benhårt skulle stå fast vid mina PP cases (som jag nu får nyttja till andra projekt), så skulle jag "bara" få plats med ett 12-sidigt cd-häfte (3 blad) om jag använde detta Matton-papper.

Svenskt Papper 160 grams är ju tunnare, men de är såpass mycket dyrare att det inte är någon vits.

Testar utskrifterna imorgon söndag!!!

🙂

sportbrödsmörgåsar med gallerrökt skinka och blodapelsinjuice//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla klockrent debatt!! Ser fram emot testet imorgon! 😄

Skulle vara intressant att se exakt hur du gör ett cd-häfte! Vore ju stencoolt om man kunde få lyrics och allt och dessutom printa på bägge sidor av pappret, men sådant kan inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla klockrent debatt!! Ser fram emot testet imorgon! 😄

Skulle vara intressant att se exakt hur du gör ett cd-häfte! Vore ju stencoolt om man kunde få lyrics och allt och dessutom printa på bägge sidor av pappret, men sådant kan inte jag.

Jag gör en mall i Word (eller annat program går bra, bara du kan göra en mall). Sitter och knåpar med det denna helgen.

Vid utskrift på bägge sidor kan man antingen välja det i skrivaren som Val eller så kan man låta skriva ut enkelsidigt och sedan stoppa i pappret igen och skriva in enkelsidigt på nästa sida, så blir det ju dubbelsidigt dvs. på bägge sidor.

För label (etikett) använder jag inte självhäftande etiketter med cd-labelpress längre. De kan lossna av värmen från spelare med tiden och göra att cd-spelare inte spårar dvs. läser skivorna så bra. CD-na blir också onödigt tjocka, varför det också kan leda till sämre läsning av skivorna. Numera köper jag bara cd-printable cdr och dvr. Favoritmärket är Sony, men det finns även andra som Taiko Yuden (som DCM - skivpressfabriken använder). Programmet jag har för cd-labeldesign är Acoustica CD Label Maker. Kanonbra!

www.acoustica.com.

Photo Studio 5.5 från ArcSoft har jag för bildbehandlingens skull. Det kan man ju också ha för att göra instickskort för PP-Casena jag nämnde tidigare. Man skapar en mall i rätt mått först bara, som man följer med bakgrundsfärg, text och bilder. Hur man vill. Detta program ingick till min Canon Lide Scanner, men har ändå funktioner för CMYK- och RGB-separering t.ex. Det är vad tryckerier vill ha om man lämnar digitala filer på usb-minne eller cdr till dem för "riktigt" tryck.

För baksideskort kan man använda CD-LabelPrint eller CD Acoustica Label Maker.

Canon PiXMA 5000 har ju en käck insats där man placerar cd-na för utskrift direkt på dem. Det är bra!

För skärning av häftena nyttjar jag en Dehle skärmaskin. Det är en av de bättre modellerna, som klarar rätt många blad. Inköpt på Wettergrens.

Klamring funkar manuellt med en klassisk häftapparat som är förlängd så att den når längt in, OM det skulle vara långt in som man skulle vilja sätta en klammer. Inte tillämpligt på cd-häften kanske, men om vi tänker på större grejer, såsom nothäften. Fodrar ju dock att vi har en A3-skrivare. Jag hade (har egentligen) en sådan från Canon också, men den har jag inte använt på 5 år och den har printerkontakt. Men det finns nog någon usb till printeradapter? Häftapparaten heter Rapid Akthäftare 40 cm (syftar på djupet) och är från Isaberg AB.

CD-bränningsprogram jag har är enkla Toshiba Disc Creator; och Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3 som är bättre för där kan man lägga in ISRC-koder.

Sedan använder jag ett ProStore Colour Protection spray för att spraya ytan på cd-na, även om jag inte tror att det behövs egentligen. Något annat sprayar eller laminerar jag ej.

Från samma webbutik utomlands köper jag bläck till min Canon. BC00006 heter de?!

Lite off topic kanske, men ändå inte.

😎

blad//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite knep och knåp. Räkna med att det inte hamnar rätt och att du kanske tänker fel nån gång med sidorna innan du fått allt på rätt plats. Tänk också på att alltid kalibrera så att det hamnar centrerat där det skall. Det finns funktioner för det. Testa också ett skrivartest innan, med text och färgpunkter och gör en rengöring.

Vid skärningen gäller det att vara noggrann och bestämd.

Gå alltid igenom första häftet du skrivit ut flera flera massor av gånger och leta efter stavfel m.m.

Klamringen är det värsta momentet. Där gäller det delvis att ha tur. Men ett riktmärke måste man ha. Räkna med ett visst bortfall!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat och jag kommer att använda Mattons 175 grams dubbelsidiga matta papper för bookleten. I och med att jag kommer att byta från mina PP-case till vanliga jewel cases (med mörkgrå eller transparent tray) så kommer jag att få plats med en booklet på 20 sidor, vilket är viktigare än att ha en viss cd-ask. All den stund det i nuläget inte går att frambringa ännu tunnare dubbelsidiga papper till rimlig kostnad.

Riktigt liten text blir mycket tydlig med Mattons papper (Times New Roman, storlek 12 i programmet Photo Studio 5.5, men det är inte jämförbart med storlek 12 i Word, påminner mer om 4-5 där skulle jag tro). Bilderna blir välbalanserade färgmässigt. Särskilt kontrasten är bra. Skärpan är vad man kan förvänta sig med ett matt papper för bläckstråleskrivare i Canon PiXMA 5000s klass. Opaciteten är bättre än för det 120 grams Svenskt Papper jag köpte för några år sedan, tjockleken gör sitt till här. Man kan nog tycka att det skulle ge ett mer proffsigt intryck med ett Glossy Papper, men dessa kan man ju bara skriva på ena sidan på, eller ja, båda kanske, men bara ena sidan garanterar att väta inte gör att text och bilder rinner. Jag har även gjort ett test med väta direkt efter utskrift, men absolut inget hände med Mattons papper. Utmärkt! Sedan beror det på källan man använt i slutänden ändå. Dåliga bilder blir inte bra liksom.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tillägga att idealet hade varit att ha en glossy utsida och resten i häftet matt. Då vill jag ha ett papper som är dubbelsidigt, glossy på ena sidan och matt på andra sidan - för pärmen. Det är svårt att hitta sådana papper. Esselte Dataline 150 grams fanns ett som hette, men nu vet jag inte om det finns kvar, dubbelsidigt glossy+matt. Observera att det även finns dubbelsidigt glossy. Men inte Dataline då. Verbatim har ett glossy+matt, på 180 gram. Vem som för dem vet jag inte. PPD i England har flera av varianterna. Personligen tycker jag att det ser proffsigare ut med en blank utsida nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är några förslag på inköpsställen:

Som ni märker listar jag inga av de vanliga stora elektronikkedjorna som oftast "bara" för skrivarmärkespapper från Canon, HP, Epson etc. Min erfarenhet från dessa märken är att de är bra på skrivare, men mindre bra på papper i vissa fall. Specialiserade papperstillverkare ger ofta ett både billigare och bättre resultat, inte minst ur arkivbeständighetssynpunkt. Dessutom har ju inte de stora skrivarmärkena ett lika stort utbud av papper för olika behov. Ska man dock skriva ut på ena sidan enbart så är deras papper dugliga och lättillgängliga.

CONSUMABLE MAD UK

PAPER MILL UK sedan 1753

PHOTO PAPER UK

&

HELMER NILSSON

som är en av de butiker i Sverige som för Esseltes sortiment (av bl.a. papper). Esselte är världens ledande tillverkare av kontorsutrustning. I Esseltes sortiment finns en serie papper för bläckstråleskrivare som heter Dataline. I Göteborg finns tyvärr numera ingen butik som för dessa papper (vad jag vet), däremot finns hela fem stycken i Borås! På följande sida:

ESSELTE finns Datalineserien och här Esseltes återförsäljare ,finns en förteckning över butiker med deras sortiment.

Bla. finns butiker i Borås (Ahnviks), Stockholm, Karlstad, Linköping, Luleå, Anderstorp och Uppsala. Det som är bra med Datalinepappren är att de finns i relativt tunna utföranden. Ett dubbelsidigt matt papper är på 100 gram och ett dubbelsidigt papper med ena sidan glossy och den andra matt är på 150 gram. Det senare perfekt som omslag i en cd-booklet, eller hur? Efterfrågan är låg på dessa typer av papper, så efterfråga gärna, så de får en plats på marknaden alltjämt.

För protokollet: jag har nu beställt lite mer papper, denna gång lite olika varianter från England. Frakten är 300 SEK dock. Hittar jag pappren ur Datalineserien härhemma nångång så är dock dessa högintressanta. Även Satinpapper kan vara av intresse för just cd-häften.

😠

kåldolmar m mos//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...