Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Jag tycker att välja ett moderkort för i7 som passar musik är svårt. Vad är för- och nackdelarna med de olika?

Här är en lista på moderkort från datorbutiken.com (finns säkert fler)

post-1397-1259344336_thumb.jpg

Jag är inne på ASUS P6T Deluxe V2, men varför? -Inte vet jag. 😄

Därför vänder jag mig till er expertis på det älskade forumet.

Vad har ni för erfarenhet av olika moderkort?

Viktigt för mig är:

• Ska fungera med mitt Firewire ljudkort
  • Kunna koppa in många hårddiskar
  • Duga bra till lite spelande
  • Framtidssäkrat, dvs. kunna köra 64-bitars system med mycket minne mm.

Jag kommer använda min dator till musik och spel och allt annat fuffens man gör på en dator 😉

Men håll gärna diskussionen till hur moderkortet duger till musik, eftersom det är på det området jag har problem att välja.

Mvh

Stefan

Edited by Mossman
Annons
Posted
Jag är inne på ASUS P6T Deluxe V2, men varför? -Inte vet jag. 😄

Jag kommer använda min dator till musik och spel och allt annat fuffens man gör på en dator 😉

Mvh

Stefan

Ska du inte köra dubbla grafikkort tror jag du lika gärna kan köpa ASUS P6T SE och spara nästan 1000 spänn.

Cheers!

Guest Glaskatten
Posted
Vem vet om jag vill det i framtiden.. 😉

Jag kan lägga uppemot 25 000 så en tusing hit och dit...

Ska du lägga 25000 och vill ha en värsting dator ska du nog vänta till mitten av Januari innan du bestämmer dig ,för då händer det saker i processorfabrikerna...

Posted
Ska du lägga 25000 och vill ha en värsting dator ska du nog vänta till mitten av Januari innan du bestämmer dig ,för då händer det saker i processorfabrikerna...

Jaså är intel på gång med något nytt?

Posted (edited)
Det är dom ALLTID!

Se deras roadmap här

Tittar jag fel eller? för på den sidan ser jag bara processorer som finns idag:

Rumors also suggest Intel will introduce a new 3.06GHz Core i7 950 CPU, unlike the 975 EE however, this hasn’t been confirmed officially or unofficially with representatives from Intel.

Denna finns ju idag...

och det är ju den jag tittar på i dagsläget

Edited by Mossman
Guest Glaskatten
Posted
Tittar jag fel eller? för på den sidan ser jag bara processorer som finns idag:

high-end 6-core part coming in early 2010.

Posted
high-end 6-core part coming in early 2010.

OK, men då är frågan om jag köper ett moderkort nu med socket 1399, kommer då de nya processorena passa?

Posted

Sen har vi ju Gigabytes moderkort med - de har oftast Texas Instruments (TI) chipset på firewiren vilket brukar vara att föredra på musikdatorer. Annars kan man ju köpa ett dedikerat TI-firewire-kort. Sitter själv med ett Gigabyte GA-EX58-UD5 tillsammans med 6gb ram och en "vanlig" i7 920.

Posted

Jag har tidigare alltid kört på Asus, men läste någonstans om ett par som fått strul vad gäller I7. Där rekommenderades också Gigabyte så jag körde på det.

Jag har EX58-UD4. Det funderar klockrent och har som sagt TI firewire, dvs inget strul.

Posted
Moderkort till i7 socket 1399
OK, men då är frågan om jag köper ett moderkort nu med socket 1399[...]

Du måste mena 1366, inte sant?

(Core i7 920 tom 975)

[...]kommer då de nya processorena passa?

Alla 32nm använder inte samma sockel, men många kommande i7-processorer kommer istället använda µPGA-989 (skrivs ibland ut som mPGA-989)

I vår kommer Core i9 som sitter i en 1366-sockel men istället är 32nm (mer grejer på mindre plats helt enkelt) så den kommer att bli den nya "värstingen".

Frågan är vilka moderkort med 1366 som kommer att stödja i9? Sockeln i sig garanterar inte kompabiliteten.

Det kommer säkert uppdaterade modeller av moderkort också.

• 3 weeks later...
Posted

Hur kompatibelt kommer XP vara med i7 och i9? Eller måste man ge upp det och köra Windows 7? Börjar bli sugen på att bygga ny burk till sommaren för skojs skull =)

Posted

Finns väll antagligen inte program som drar nytta av de 6 kärniga propparna?

Ska du köpa nu så gå på Asus, kalasbra prylar! Och det finns ingen mening att lägga mer än ca 1500:- på ett kort i musikdator sammanhang!