Jump to content
Annons

Förslag på nya forum


wonderboy

Recommended Posts

Av allt det roliga vi håller på med i vårt musicerande, tycker jag att ovanstående är de roligaste momenten.

Att få en låtidé i huvudet som rider en likt en mara tills man får ner den "på pränt" är ju en skön plåga. Ibland kör man fast. Då skulle det vara kul att ta del av hur andra jobbar med sitt låtsnickeri. Det måste ju finnas en uppsjö olika metoder för hur man kan gå tillväga. Jag föreslår alltså att det startas ett forum som behandlar "Komposition" eller "Låtsnickrande". Detta skulle ju säkert kunna ligga nära Demoforumet. Då skulle man ju kunna lägga upp en snutt man kört fast med och kanske få hjälp av någon annan forummedlem.

Att arrangera en låt är ju en konst i sig. Själv minns jag hur Lasse Holm (Nattvaktaren?) för många år sedan var lite förtvivlad över att en av hans svagare låtar det året var den som hade tagits ut till Melodifestivalen. Rutger Gunnarsson kallades in för att försöka göra någonting åt eländet. Han gjorde, enligt Lasse, underverk med låten tack vare ett fett arrangemang som byggde mycket på saxofoner. Jag kan inte komma ihåg vilken låt det var men den blev en hit. Lili och Sussie hade en hit för många år sedan med "Oh Mama". Alla rockers hatade både artisterna och låten. De var favorithatobjektet för många "riktiga musikälskare". Ett par år senare gjorde Sator en cover på denna låt, det som skilde var arrangemanget. De fick också en hit med denna. Denna gång var det dock "Rockarna" som köpte singeln! Nu var den kalasbra! Samma ackord, sångmelodi, harmisar men annat arrangemang och produktion, konstigt va?! En bra låt är ju en bra låt är ju en bra låt, eller?

Sen har åtminstone jag svårt att dra en knivskarp linje mellan producent- och arrangörsrollen. De verkar ibland gå i varandra. Ett eller två forum? Jag vet inte, det kanske andra kan ha åsikter om. Jag föreslår dock tillsvidare att det blir ett forum som behandlar "Arrangemang" och ett som behandlar "Produktion". Med det sistnämnda menar jag det där som en producent kan tänkas stå för - visionen. "Så vill jag att det ska låta" och hur man tar sig dit.

Vad säger Olsberg? Vad säger Ni andra?

Gott Nytt, förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag försökte få dem att starta ett kaliborerings forum där man kan leta efter folk som kan vara sugna på att jobba tillsammans på olika project. Eller hitta eventuella vocals eller en gitarrist etc etc...

Det värkar ju vara fler än jag som gillar den här typen av ide.

Jag tycker den låter väldigt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag försökte få dem att starta ett kaliborerings forum där man kan leta efter folk som kan vara sugna på att jobba tillsammans på olika project. Eller hitta eventuella vocals eller en gitarrist etc etc...

Det värkar ju vara fler än jag som gillar den här typen av ide.

Jag tycker den låter väldigt intressant.

Ja!

Eller ett kalibrerings-forum. Min våg är skitdålig, den visar 63 kg, jag är är säker på att jag väger minst 70.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte få dem att starta ett kaliborerings forum där man kan leta efter folk som kan vara sugna på att jobba tillsammans på olika project. Eller hitta eventuella vocals eller en gitarrist etc etc...

Det värkar ju vara fler än jag som gillar den här typen av ide.

Jag tycker den låter väldigt intressant.

Ja!

Eller ett kalibrerings-forum. Min våg är skitdålig, den visar 63 kg, jag är är säker på att jag väger minst 70.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé men det är ju också så att i dagens sequencervärld är gränserna flytande mellan traditionell och "realtids"-komposition. Det finns ru redan fora för inspelningsprogrammen. I dessa finns ju program för notation. Samtidigt sker mycket komponerande utan not-notation. Programvarorna kräver också en annan sorts uppmärksamhet än traditionella kompositionsmetoder varför det i dessa sammanhang ofta krävs att problem och lösningar relaterade till komposition etc måste behandlas simultant med problematiken med de datoriserade verktygen de flesta av oss nyttjar. Det bör kunna bli svårt att separera spörsmål beträffande komposition från frågor kring inspelningsprogrammen. Det kommer inte alltid att vara självklart till vilket forum frågorna skall postas. Kanske har jag fel men jag uppfattar det som att det skulle vara bättre att förlägga dessa frågor till respektive sequencerforum. Å andra sidan missar säkert många viktiga diskussioner beträffande komposition om dessa behandlas i forum Reason om man själv använder ProTools.

Idén är bra men man behöver tänka igenom hur frågor skall klassificeras och eventuellt kunna korsrefereras, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé men det är ju också så att i dagens sequencervärld är gränserna flytande mellan traditionell och "realtids"-komposition. Det finns ru redan fora för inspelningsprogrammen. I dessa finns ju program för notation. Samtidigt sker mycket komponerande utan not-notation. Programvarorna kräver också en annan sorts uppmärksamhet än traditionella kompositionsmetoder varför det i dessa sammanhang ofta krävs att problem och lösningar relaterade till komposition etc måste behandlas simultant med problematiken med de datoriserade verktygen de flesta av oss nyttjar. Det bör kunna bli svårt att separera spörsmål beträffande komposition från frågor kring inspelningsprogrammen. Det kommer inte alltid att vara självklart till vilket forum frågorna skall postas. Kanske har jag fel men jag uppfattar det som att det skulle vara bättre att förlägga dessa frågor till respektive sequencerforum. Å andra sidan missar säkert många viktiga diskussioner beträffande komposition om dessa behandlas i forum Reason om man själv använder ProTools.

Idén är bra men man behöver tänka igenom hur frågor skall klassificeras och eventuellt kunna korsrefereras, tror jag.

Det behöver inte bara handla om just sammarbeten mellan olika program. Utan även ifall någon letar efter vocals.. så kan man annonsera det på det forumet... eller kanske nån som spelar gitarr osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko: Du menar att om vi skulle lägga till ett forum som hett t.ex samarbeten, så skulle folk bli förvirrade och blanda ihop det med demo delen?

Iofs har du rätt.. man kan ju faktiskt lägga upp en skiss för att be om hjälp.

Men det är ju inte direkt rätta platsen för att söka en teammate från början?

Eller ansöka om eventuell sångare.. (bla bla bla)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med alla reaktioner!

Ett förtydligande dock: Jag menar "komponerandet", "arrandet" och "producerandet" i sig, den process som pågår inom oss. Intelektuellt, känslomässigt etc. Idén uppstår ju på något sätt i huvudet även om man sitter framför datorn och "rafsar ihop" något. Sen är det väl ändå meningen att man flyttar diskussionen till det forum som är lämpligt. Jag menar att när vi kommer till teknikaliteterna för HUR man ska göra, rent tekniskt, för att nå dit man vill med en låt, ett arr eller en produktion så kan den diskussionen, med fördel, ligga någon annanstans. Jag har själv deltagit i diskussioner kring de tre teman jag föreslår på diverse forum och de är verkligen inte lätta att hitta!

Återigen, det är ju ingen idé att sitta här och diskutera sidechaining, panorering och mastering om vi inte har låtar, tankar om lämpligt arr och ett sound vi skulle vilja nå!

Mången god låtidé har förlorats för att folk inte haft någon att "studsa" mot. Lika många låtar har dött arrangemangs-döden, eller ännu oftare, brist på genomtänkt arr. Sen har jag själv lyssnat till mången god inspelning där artisten/låtskrivaren, i pressen, ondgjort sig över produktionen av densamma. Ian Gillan slängde en kassett på den färdiga mixen av "Double Trouble" ur sin bil på någon motorväg i England. Han var så besviken på produktionen. Sen har vi ju skivor och artister som "lyfts" flera snäpp av en duktig producent.

Det börjar ju med låten. Arret och produktionen är ju oerhört viktiga för hur låten sen ska nå ut. Jag tror att alla här skulle ha nytta av de diskussioner vi skulle kunna föra där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det känns som att det finns ett behov av en sådan underavdelning - men om Olsberg inte tycker att det passar inom detta forums ramar, så lägger jag gärna upp en lämplig rubrik för detta i mitt recensionsforum. Kunde vara kul att få mer action där också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det känns som att det finns ett behov av en sådan underavdelning - men om Olsberg inte tycker att det passar inom detta forums ramar, så lägger jag gärna upp en lämplig rubrik för detta i mitt recensionsforum. Kunde vara kul att få mer action där också... 😄

låter great!

Skicka adressen så signar ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressen dit finns i min signatur - men man ska kanske först komma fram till vad som behövs.

Ett allmänt för kompositions- och arrangemangs-hjälp, eller separata?

Eftersom detta är saker som ofta flyter samman i hemstudions lugna vrå, så kanske det fungerar bäst som ett forum, men vad tycker ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressen dit finns i min signatur - men man ska kanske först komma fram till vad som behövs.

Ett allmänt för kompositions- och arrangemangs-hjälp, eller separata?

Eftersom detta är saker som ofta flyter samman i hemstudions lugna vrå, så kanske det fungerar bäst som ett forum, men vad tycker ni andra?

Det kan nog funka bra om du smackar ihop dem i ett forum som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sagt och gjort!

Vem blir först? 😉

Registrera er på forumet, så får ni ett mail med en länk för bekräftelse - och sedan är det bara att tuta och köra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sagt och gjort!

Vem blir först? 😉

Registrera er på forumet, så får ni ett mail med en länk för bekräftelse - och sedan är det bara att tuta och köra. 🙂

När jag reggade stog det: "insert data loss (eller nåt liknande)

Jag kan inte regga mig längre för det står att emailen är upptagen. :S

Skit skumt

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt!

Prova igen. Det borde inte vara några problem. Jag tog bort användaren nu, så att du ska kunna använda samma namn och mailadress som tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det funkar - utan att jag har gjort något dessutom... 😳

I går kväll strulade det som 17 - och jag hade världens problem att logga in själv också, så jag misstänker att det har varit knas med servern och att den kanske har startats om i morse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Är lite småstressad just nu, men i morgon regar jag mig ( om Katzenjammarna tillåter). Gott Nytt år till alla och tack för ett raskt iniativ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra initiativ, Claes, tack!

Dock vill jag nog framhärda. Ett forum av den här kalibern behöver ha de tre kategorier jag föreslår. Jag menar, varför har vi skaffat all vår utrustning? Just det, och då känns det lite konstigt att vi inte har forum för de saker som torde vara en förutsättning för alla de andra forumen.

God fortsättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Kan du ta bort min buggiga användare?

Jag vill regga med samma användarnamn och email

EDIT: Särskrivning

Du är bortplockad nu - så att du kan registrera dig igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra initiativ, Claes, tack!

Dock vill jag nog framhärda. Ett forum av den här kalibern behöver ha de tre kategorier jag föreslår. Jag menar, varför har vi skaffat all vår utrustning? Just det, och då känns det lite konstigt att vi inte har forum för de saker som torde vara en förutsättning för alla de andra forumen.

God fortsättning!

Jag tycker att vi kan vänta lite och se hur det utvecklar sig. Blir det stort intresse, så kan det vara befogat att dela upp mer...

Är det många tycker att det redan nu är bättre med fler kategorier, så hojta till. Det kan ju kanske gå att övertala mig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...