Jump to content
Annons

Byte av hårddisk i macbook pro


SyntaxError

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att hotta upp min MBP så jag har tjackat en ny hårddisk och lite nya minnen. Är dock lite osäker på hur jag ska gå till väga med att spara den information jag har på den gamla disken. Jag har en extern 500gb firewiredisk som jag vill kopiera över allt till men hur gör jag? Jag vill alltså göra en direkt kopia av hela min hårddisk för att sedan kopiera tillbaka den igen på den nya disken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Jag har bestämt mig för att hotta upp min MBP så jag har tjackat en ny hårddisk och lite nya minnen. Är dock lite osäker på hur jag ska gå till väga med att spara den information jag har på den gamla disken. Jag har en extern 500gb firewiredisk som jag vill kopiera över allt till men hur gör jag? Jag vill alltså göra en direkt kopia av hela min hårddisk för att sedan kopiera tillbaka den igen på den nya disken...

Carbon Copy Cloner

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, finns ju i OSXet!

Skivverktyg och Restore! Går säkert även i Time Machine!

Men ok, hur går jag tillväga då?

Jag måste börja med att överföra all information på min externa disk, sedan installera den nya. Hur gör jag då för att få över allt till den nya , tomma disken? Kan man boota upp från den externa? isåfall hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett chassi som du monterar den gamla disken i så slipper du kopiera över datan till din externa hårddisk, dessutom får du en till.

http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?...amp;ppk=pg16815

Oh, tack för det tipset....verkar ju enklare än allt annat. Nu ska jag bara försöka följa internetguiderna som visar hur man byter hårddisken. Återkommer jag inte så vet ni varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, tack för det tipset....verkar ju enklare än allt annat. Nu ska jag bara försöka följa internetguiderna som visar hur man byter hårddisken. Återkommer jag inte så vet ni varför.

Om du bygger in den gamla hårddisken i ett fw-chassi bör du kunna föra över allt genom OSX migreringsassistent som du kan välja att använda vid installationen av systemet på den nya hårddisken. Var ett tag sen jag gjorde det men har far mig att det fungerade väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hmm man tackar, är det något som du har provat? Verkar ju faktiskt vara det jag letar efter...

Ja fungerar klockrent eftersom den kopierar ALLT även dolda filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog gjort tvärtom. Stoppat den nya discen i fw-chassit! Bootat upp macen. Kört restore till den nya discen. Skruvat ur discarna och satt den nya discen i macen! På så sätt får man två identiska discar, bra ifall om något skulle strula på vägen!

Fördelen är att man får exakt samma som förut!

Nackdelen är om det har strulat tidigare. Och då kan det ju kännas lite fräscht med helt nytt op.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...