Jump to content
Annons

DEN STORA I-onix U42S Lexicon-tråden


nilsemil

Recommended Posts

Annons

Köpte en review på SOS; hittade en faktaruta jag tar mig friheten att piratkopiera;

USB 2.0 audio & MIDI Interface. • 24-bit digital recording and playback at

sampling rates up to 96kHz. • Compatible with Mac OS 10.4.9 or higher and

32-bit Windows XP/Vista. • Analogue inputs: eight mic/line preamps fed

from rear-panel balanced combi-jack/XLRs, each with 58dB available gain via front-panel control; first two preamps can accept instrument-level signals via side-access jack sockets; rear-panel phantom power switches for each input pair, each with front-panel status LED.

• Analogue outputs: two line-level outputs on TRS jacks with front-panel rotary level control.

• Headphone output: two side-access headphone jack outputs with front-panel level controls; headphone feed follows main outputs.

• Digital I/O: coaxial S/PDIF input and output. • Metering: eight-segment LED bar-graph meter for all analogue inputs and outputs; status

LEDs for all three hardware monitor-mixer

dynamics modules. • Other I/O: MIDI In and Out; USB sockets; 12V

DC mains inlet.

Link to comment
Dela på andra sajter

breaking the law;

The preamps are of a very similar design to those in the FW810S, and as such are clean, quiet, and quite neutral, which means that they’ll cope with the gamut of project-studio recording tasks confidently. As on the flagship, though, the gain range is fairly ordinary, so some ribbon mics may pose a challenge, and the gain is also bunched a little towards the upper end of the control, especially the last 6dB or so. Although the conversion doesn’t feature Dbx’s Type IV peak-protection system, as the FW810S does, the quality nonetheless seemed fine to me, and headroom is less of a concern with modern 24-bit interfaces than it used to be in the days of 16-bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen köpt detta kort och kan säga följande:

Bra 🙂

+ Pre-amparna förefaller vara väldigt tysta och neutrala.

+ Bra layout och det är skönt att bli av med kablar från skrivbordet. Logisk placering av reglage.

+ Ja, det ÄR verkligen snyggt och _känns_ kvalitetsmässigt som ett par steg upp från mitt E-mu 0404USB.

+ Reverbet som följer med tycker jag är bättre än vad en del recensenter anger (kanske inte som Cubase nya Reverence men mer av en "effekt").

+ Uppgraderingsbara LE-version (mot betalning givetvis) gör att man kan få rabatt vid nyköp av Cubase, EZ-Drummer, Superior Drummer,

Amplitube mfl (skriver mfl då jag säkert glömt något...).

Dåligt 😮

- Inga Windows 7 drivare ännu (ska komma nu i November dock). Kör ftf med Vista 64 drivarna och det funkar men jag hade lite problem vid installationen.

- Bara två instrumentingångar.

- Pre-amparna har lägre förstärkning vid tele-anslutning än vad mitt E-MU hade (gäller en sunkmick jag har för att föra över data från en Polar-pulsklocka...).

- Ingen on/off-knapp på kortet. Har satt en vanlig brytare på kabeln men stänger jag kortet med den så kraschar datorn ibland (kanske löses med nya W7 drivaren?).

- Supporten ska enl. vad jag läst på nätet vara riktigt riktigt kass.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

fick svar från amerikanska lexicon.

Hello Emil,

The preamps are a high-quality professional design. The original preamp design was by Soundcraft for use in their consoles. Dbx then became involved to re-engineer the preamp design for the Lexicon IONIX series.

The U42S will work with ribbon mics.

Please let me know if you have additional questions.

Randy Garrett

Lexicon, Director of Marketing

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)
Jag spelade in med en AKG perception 170 njure småmembransmik. jag måste dra upp långt upp på gainen för att komma upp i den nivå jag vill ha, och då kommer man in på den biten där gainen är hackig. det ska härmed undersökas.

Det är vanligt för vissa "amps" att majoriteten av förstärkningen sker på övre skalan...den är inte linjär utan extrem exponentiellt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandmikar kräver en jädrans massa gain, (många mindre ljudkort orkar inte) och ska inte brusa för mycket då bandmiken i sig redan gör det.

Ah, du tänker så! Men det betyder ju också att det fungerar även om den inte har tillräckligt med kräm, om än på låga nivåer och höga brusgolv, vilket jag antar att Lexicon i det fallet skulle vara fullt medvetna om och därför kunna svara ja på din fråga. Men å andra sidan är det väl pessimisten i mig som talar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag köpte en Lexicon I-Onix U42S för någon månad sedan, och har använt den sedan dess.

Den är både snygg och praktisk. Mikpreamparna låter fantastiskt bra, men gainkontrollerna är nästan löjligt logaritmiska. Det händer absolut ingenting på den första 3/4-delen. Allt under klockan 3 blir nästan oanvändbart lågt inspelat, och det blir då väldigt lite utrymme att spela på om man vill ställa in en lagom stark inspelningsnivå. Men då är det å andra sidan praktiskt med LED-indikatorn på varje ingångskanal, där man kan se när det börjar närma sig rött.

Förutom detta så är det främt två saker jag irriterat mig på:

* Reglaget för utljudet (den stora ratten) är inte symmetrisk mellan höger och vänster kanal. Drar man ner till riktigt låga volymer så blir osymmetrin katastrofal. Ljudet försvinner helt ur vänster kanal medan den högra fortfarande spelar.

* Drivrutinens latency för utgående ljud är väsentligt högre än för ingående. I kontrollpanelen för ASIO-drivisen finns sex olika lägen man kan välja för hur aggressivt den ska jobba. Det läge som benämns "Normal" är oanvändbart för monitorering av inspelning via drivrutinen. Man måste upp i åtminstone den näst högsta ("Rapid") för att närma sig användbarhet, men då slukar drivrutinen systemresurser i en takt som riskerar att påverka prestanda, med pops och cracks som följd.

ASIO-drivrutinen tillverkas av ett företag med det övertygande namnet Ploytec, i Tyskland. De finns på sajten http://usbaudio.com Det förtjänar att påpekas att den senaste drivrutinen på Lexicons uppdateringssida för U42S har ett högre versionsnummer än den drivis som bjuds ut på Ploytecs egen sajt.

Man kan ju tycka att latencyn inte ska spela någon större roll, eftersom man kan få direktljud från mic-, line- och instrumentkanalerna i hörlurarna (blandas med det redan inspelade ljudet med en ratt), men om man vill spela gitarr genom en förstärkarplugg så betyder det att man behöver medhörning från kanalen i DAW:en. För sång och akustiska instrument eller liknande så går det förstås bra.

Jag kör på Windows 7 Premium Home, 64-bitars, med 32-bitars Cubase 5, och har inte haft några problem med denna konfiguration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...