Jump to content
Annons

Motsatsen till musik?


laxlaxlax

Recommended Posts

Kul att höra era tips, allihopa!

Har anmält mig till en tangokurs, inte minst för utmaningen. Är två meter och har alltid känt mig som en älg. Sen lånade jag en metalldetektor av farsan, jag och polaren ska dra och leta efter göingeskatten och fiska i några dar! 😱

Hellpig: Ett jobb vore något - men svårt att kombinera med studier. Som tyvärr är alldeles för ostimulerande, men måste göras för examineringen. Men du verkar ha det gött!

SvenCanz: Tror också på sporten. Nån kampsport, det kanske vore nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja det är så typiskt att de som aldrig spelar själva ska tala om för de som gör det vilka låtar de ska spela och kunna. Finns det någon som inte har varit med om det på något vis?

Ja sjön är verkligen ingenting för mig men för dig som det är det är det verkligen en bra motsats till musik som kräver full koncentration på det man gör att man helt kan glömma musik när man håller på med det man nu gör. Och som du inser att det ska vara något som är helt annorlunda till kreativa saker. Men en akkegura är ju bra ha med sig på båten. Den kan ju bli ens livbåt om det värsta skulle hända. 😱

Segling är fint på så vis att det är så tyst också. Rocknroll är ett j-a liv, och fyllon som skriker och kanske tom slåss. Här på hälsingekusten är det så lite båtar att det inte är några problem att hitta ett eget tyst ställe att lägga till på så själen kan få ro. Och att kunna förflytta sig utan att en motor låter eller stinker är nåt helt otroligt. Upplevelsen att segla är omöjlig att begripa innan man gjort det. Att man kan segla mot vinden är ett av de stora undren.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Träna inte Judo eller Jujutsy för det är lätt hänt att man skadar fingrarna när man måste greppa motståndarens gi hela tiden...

Testa karate om det finns någon klubb där du bor. Kumite eller Kata är kul när man väl lärt sig. I gummits slås man utan att träffa och vinner bara om man har kontroll och tar poäng på att markera. Kata så rör man sig i olika rörelsemönster och variarar snabba och långsamma tekniker. Bägge är bra för konditionen, styrkan, koncentrationen och balansen.

Tai Chi är också kul när man väl kommit igång med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

K9 har en bra punkt om fingrarna, vissa kampsporter ar "finger fientliga..."

Saknar ocksa den svenska seglingen, Guitar Nilsson.... fina skargardarna.

Samt skridsko akningen (pa isbana) - jag var "varst" i Malmo pa busakning pa skridsko under tre-fyra ar i ungdomen.

Har i NZ finns det inga isbanor i narheten...

Pa vissa platser i Sverige kan man ju gora langfards-akning pa sjoarna....

S

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jag haaaatade orientering i plugget. Var nog det allra värsta man kunde göra fysiskt. Skulle jag gräva ned någon skulle jag verkligen inte ljuga när jag säger att jag inte vet var. Men annars är ju att umgås med människor som inte sysslar med musik alls bra så det blir andra samtalsämnen och glömmer musiken för ett kort tag i alla fall. Eller resa bort någonstans. Men kanske lite svårt om man är student och inte har så fet plånbok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är nog allting musik. Eller snarare är mycket ett uttryck för samma sak som musik är.

Min första tanke var matematik men när jag tänkte efter så är ju matte bara ännu ett sätt att angripa musiken. Arkitektur är frusen musik och idrott liknar allt för mycket det som innebär hård och analytisk träning på samma sätt som en riktigt bra instrumentalist måste åka sina mil i ett enfaldigt dike för att uppnå teknisk perfektion. Dessutom svänger idrott och rytmen är a och o.

Själv tror jag att musik är en yttring som många andra. En yttring som går ut på att skapa en verklighet som närmar sig den storhet som vi alla en gång bär på. Om man skriver en bok eller tjunar en förgasare har ett andligt värde som kan vara så mycket större än vi dagligdags erkänner.

Mitt råd är därför. Välj bara yta ett tag. För pasion (som jag tror att du har i musiken) är någonting som behöver ställas mot något annat för att uppskattas. Ge dig själv en vecka där du konsekvent väljer allt du normalt inte skulle välja. Förmodligen kommer du att upptäcka att din livskvalitet inte sjunker. Kanske kommer du att upptäcka saker som är fantastiska som du aldrig skulle ha get en chans tidigare. Sen kommer du att upptäcka många saker som du redan viste men som kommer att vara desstå tydligare varför du inte väljer detta i framtiden.

Välj tvärtom i en vecka och tala gärna om för dina närmaste att du tänker göra detta. Jag lovar att det kommer att bli intresant och att du kommer att få en nystart bara du är konsekvent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippklättring, när du hänger på väggen så finns det inget annat i ditt huvud än hur du skall nå nästa grepp.

Nu till vintern finns det ju många möjligheter till klättring inomhus så du kan komma igång.

Redigerat av Knappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är nog allting musik. Eller snarare är mycket ett uttryck för samma sak som musik är.

Min första tanke var matematik men när jag tänkte efter så är ju matte bara ännu ett sätt att angripa musiken. Arkitektur är frusen musik och idrott liknar allt för mycket det som innebär hård och analytisk träning på samma sätt som en riktigt bra instrumentalist måste åka sina mil i ett enfaldigt dike för att uppnå teknisk perfektion. Dessutom svänger idrott och rytmen är a och o.

Själv tror jag att musik är en yttring som många andra. En yttring som går ut på att skapa en verklighet som närmar sig den storhet som vi alla en gång bär på. Om man skriver en bok eller tjunar en förgasare har ett andligt värde som kan vara så mycket större än vi dagligdags erkänner.

Mitt råd är därför. Välj bara yta ett tag. För pasion (som jag tror att du har i musiken) är någonting som behöver ställas mot något annat för att uppskattas. Ge dig själv en vecka där du konsekvent väljer allt du normalt inte skulle välja. Förmodligen kommer du att upptäcka att din livskvalitet inte sjunker. Kanske kommer du att upptäcka saker som är fantastiska som du aldrig skulle ha get en chans tidigare. Sen kommer du att upptäcka många saker som du redan viste men som kommer att vara desstå tydligare varför du inte väljer detta i framtiden.

Välj tvärtom i en vecka och tala gärna om för dina närmaste att du tänker göra detta. Jag lovar att det kommer att bli intresant och att du kommer att få en nystart bara du är konsekvent.

Bra inlägg, vad man också kan upptäcka är att det som ser fullt ut vid en första anblick är det nya vackra.

Som att äta lunch på en sliten restaurang i ett industriområde och förundra sig över den ruffa 60-tals arkitekturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba extra som flyttkarl, då får du se alla typer av hem, ifrån alla samhällets nivåer, allt ifrån vräkta socialfall till stormrika, och galna samlare som har belamrat sitt hem.

Man uppskattar sitt liv mycket mer där efter, å så får du känna på hur det är att vara grovis, vilket ju är raka motsatsen emot musiker.

Redigerat av Knappen
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Klippklättring, när du hänger på väggen så finns det inget annat i ditt huvud än hur du skall nå nästa grepp.

Nu till vintern finns det ju många möjligheter till klättring inomhus så du kan komma igång.

Klättra på väggarna? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tränar thaiboxning, det känns som en bra motpol och ett bra sätt att bli lite mera utåtagerande.

Kung Fu tränas här, skönt och inspirerande med kamsport som en avvägning till allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du inte brukar läsa böcker så kan ju ju börja med det. Ett bra sätt att både få använda fantasi och få underhållning. Är man ordblind som jag är så räcker en bok väldigt länge, hehe . Är man inte ordblind så kostar det ju inte så mycket att låna på biblioteket. Läser du redan så kan du börja läsa på engelska. Jag brukar läsa Conn Iggulden på engelska bara för att han använder språket på ett så intressant sätt att det blir lite fattigare med han böcker översatta till svenska. Fast de översatta böckerna är också grymt bra efter som de historiska romaner han skriver har en otroligt bra handling med. Lite sagan om ringen fast mera på riktigt.

"The Dirt är" ju en annan bok som särskilt musiker kan ha glädje av att läsa med. Även om den inte handlar så mycket om musik så är det kul att läsa om det kanske vildaste rockbandet hittills Boken handlar om grabbarna i Mötley Crue. Men den är ganska obehaglig att läsa kan vissa tycka.

(edit/ själv tränade jag Gendai Budo kai. En vidareutveckling av Kung Fu. Var kul att både få köra sparring och kata. Samtidigt som vi tränade en del med vapen också. Bo stav, nunchakus bla. Själv så ska jag börja simma nu. Mest bara för att jag bor några hundra meter från simmhallen.)

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...