Jump to content
Annons

Makron i Cubase?


Martin

Recommended Posts

Annons
Det ska göras en mixdown bara. Automatiskt.

Medans du jobbar? Vad jag vet finns ingen sån funktion. Du menar alltså att programmet skulle exportera med jämna mellanrum så att du senare har en mapp med olika versioner där du kan höra utvecklingen mellan de olika versionerna? Jag tror du får göra det manuellt faktiskt. Sätt ett larm varje halvtimme-timme, sätt datorn på att bounca och lämna rummet för en bensträckare under tiden - det gynnar resultatet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är när man har tid att sätta sig och lyssna igenom den skörden.

Kanske bättre att lägga den tiden på att helt enkelt börja om med mixen och förhoppningsvis få den "rätt".

Det kan ju vara trevligt i enstaka fall om man vill se efteråt hur låtarna utvecklas. Knappas någonting jag skulle orka syssla med på varje projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 100 på att jag fattat poängen.

Om du har 10 mixdowns som du sitter och jämför och gillar åttan bäst, hur hittar du då tillbaks dit?

Är det inte bättre att spara ditt projekt i olika upplagor 1-10?

Eller är det i något slags utbildningssyfte, eller för att visa ex kund som lyssnar på annan plats?

Men detta med att automatisera det hela verkar onödigt och konstigt,

då har du ju ingen koll på när i din arbetsprocess detta sker.

Jag brukar spara olika varianter av mina projekt, men det är mer när jag arrar upp låten.

/HV

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 100 på att jag fattat poängen.

Om du har 10 mixdowns som du sitter och jämför och gillar åttan bäst, hur hittar du då tillbaks dit?

Är det inte bättre att spara ditt projekt i olika upplagor 1-10?

Eller är det i något slags utbildningssyfte, eller för att visa ex kund som lyssnar på annan plats?

Men detta med att automatisera det hela verkar onödigt och konstigt,

då har du ju ingen koll på när i din arbetsprocess detta sker.

Jag brukar spara olika varianter av mina projekt, men det är mer när jag arrar upp låten.

/HV

Det han menar är att han vill ha det för egen skull så att han kan analysera sitt arbetsflöde i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en autosave funktion som sparar ned med intervaller du ställer in men inte så intelligent du söker.

Det är sant, men det finns ingen funktion som bouncar ut automatiskt under arbetets gång.

EDIT: Om det hade funnits två autosave-funktioner paralellt hade det gått att ställa den ena på att göra en save varje timme och begränsa antalet autosaves till 100 så att de inte ersätts av nya saves. Då kan man öppna varje autosave för sig i efterhand och bounca ut.

Men som det är nu tror jag inte någon vill offra sin autosave för en sån här grej. Autosave är det absolut käraste man har i sitt musikprogram! <3

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Autosave är det absolut käraste man har i sitt musikprogram! <3

det käraste jag har är UAD Quad-kortet och alla pluggar.. 🙂

Men det blev ju en intressant tanke det där med nån form av intelligent autosave /bouncefunktion som sparar ner successivt under skapandet.

kan tänka mig att det kan bli en drivkraft att göra färdigt musiken snabbare om man vet att en dialogruta dyker upp med jämna intevaller o skriker " ÄR DU INTE KLAR SNART? DAX ATT BOUNCE'a"

Link to comment
Dela på andra sajter

det käraste jag har är UAD Quad-kortet och alla pluggar.. 😮

Men det blev ju en intressant tanke det där med nån form av intelligent autosave /bouncefunktion som sparar ner successivt under skapandet.

kan tänka mig att det kan bli en drivkraft att göra färdigt musiken snabbare om man vet att en dialogruta dyker upp med jämna intevaller o skriker " ÄR DU INTE KLAR SNART? DAX ATT BOUNCE'a"

Det hade vart intressant om de lämnade lite spelrum i programmen så man kunde scripta fram olika lite enklare funktioner själv! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade vart intressant om de lämnade lite spelrum i programmen så man kunde scripta fram olika lite enklare funktioner själv! 🙂

Med risk för att diskussionen går offtopic tycker jag att utvecklarna gjort en del misstag under åren och hur många väl fungerande funktioner tagits bort, alternativt gjorts om till något mediokert.

Ta t.e.x mediabay och tag' systemet: Hur användbart är det när man inte själv får möjlighet att döpa etiketterna till något optimerat?

Man får ganska ofta använda den fiffiga tag'en "Other" - 10.000 olika ljud med tag'en "other" är ju en briljant lösning och väldigt effektiv! ?

Vid förra uppdateringen blev jag så irriterad att jag gick in hårt i Cubasekoden och skapade specialtag's, vilket var en bortkastad manöver när de försvinner efter en uppdatering, men helt suveränt före det.

Många små, j&%ligt irriterande detaljer de tagit bort eller ändrat på som man nu bara hopplöst måste ta sig förbi varje gång man jobbar i programmet. ( och jag menar även om man skapar en minutiöst anpassad template.)

Sorry om jag spårade ur, men det känns lite som om hela diskussionen berörs av det faktum att utvecklarna inte har någon direkt verklighetsanpassad förankring. Och det som är mest frustrerande är att Steinberg inte har någon officiell kanal där de uppenbarligen ger användarna en chans att komma med idéer och sen i bästa möjliga mån försöker anpassa programmet efter vad användarna vill ha.

Man kan bara spekulera i hur optimerat programmet hade kunnat bli om det vore mer lyhördhet från de som styr.

/Gnäll-spik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bara spara ner manuellt så fort jag är nöjd med någon större ändring som jag gjort.

Hos mig ser det typiskt ut så här:

namn-datum-version.cpr

t.ex:

bralåt-091119-01.cpr

bralåt-091119-02.cpr

bralåt-091120-03.cpr

bralåt-091121-04.cpr

...

Svinbra om man råkar spara ner en ändring som man senare upptäcker förstörde hela skiten.

Man får passa sig lite så man inte tar bort någon ljudfil i ljudpoolen som någon tidigare version är beroende av, därför brukar jag bara rensa ljudpoolen när projektet är helt färdigt.

Anyway, funkar bra hos mig i alla fall, men alla arbetar ju olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...