Jump to content
Annons

Vilken parameter?


Fertan

Recommended Posts

I refrängen i

i slutet av varje "runda", se runt 47 sekunder in i klippet eller vilken av refrängerna du vill, får de till det här scratchaktiga ljudet. Lite svårförklarat, men det är synthen som kör någon slags baslead som får till den här wee/wöö effekten.

Försökte trixa lite med pitchparametern för att få den att glida upp en skvätt och sen börja på nästa ton, men det gick inte att modda upp tillräckligt högt. Jag är ganska vilsen inom just det här området, så någon får gärna hjälpa mig med hur jag åstadkommer just den grejen. Mitt midi-klav vägrar att fungera som det ska också, annars hade jag provat runt lite med pitch- och modwheel, men eftersom jag var snål och lat köpte jag för ett par år sedan ett Miditech(må gud vara nådig när de går i graven) midistart-2 med kassa drivrutiner och elvahundra andra problem kan jag tyvärr inte göra det. Lång mening.

Så, hur gå tillväga?

Använder cubase och får automatisera, så namn på parametrarna i midieditorn där vore superbt och vad jag ska göra med dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget portamento.. Ett helt vanligt resonnasfiltersvep.. Styrs av decay-parametern på VCF-adsr. Du måste först vrida upp resonance på filter så det börjar självsvänga lite sen styra resonance med endra decay eller realese-parameter..

filtersvep på subtraktiv synth helt enkelt Här en artikel om hur man gör http://emusician.com/mag/emusic_resonant_filter_sweeps/

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget portamento.. Ett helt vanligt resonnasfiltersvep..

Fast då menar du väl svepet i ettan på refrängen? Jag tror han frågar om den distade basens manövrar i andra och fjärde takten, och det är väl ändå portamento...

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det har du rätt i.. 😉 Basen är det portamento på.. Osså duttar man till en oktav högre upp.. Lite synceffekt hör jag på basen ock då den spelar en oktav högre.. Tänkte på precis 0.47 så är det en filtersvep i bakgrunden också.

Fast då menar du väl svepet i ettan på refrängen? Jag tror han frågar om den distade basens manövrar i andra och fjärde takten, och det är väl ändå portamento...

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, det är i andra och fjärde takten jag menar, var lite trött när jag skrev så blev kanske lite otydligt förklarat av mig.

Och portamento har jag aldrig ens hört talas om förut, så det här kan ju bli spännande att lära sig! Nu blir det pill och prov... Tack så mycket både Hegobald och Mahawi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade lite men fick inte till det riktigt, eller ja, inte alls faktiskt. Hände absolut ingenting när jag provade med portamento och tidsparametrarna där, provade både med Superwave P8, Tal Elek7ro och den inbyggda Monologue i cubase... Några mer konkreta förslag på inställningar och allt vad tänkas kan? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch då... Ska kolla själv när jag kommer hem. Ska sägas att jag är själv rätt rudis på Cubase... En blind leder en blind...

Finns det kanske nåt portamento-reglage i interfacet på nån av dina softsynthar, så du kan "knäppa på" effekten direkt där istället för att göra det i midi-editorn? Bara för att se om det händer nåt då, menar jag?

Annars har jag inga tips mer än att portamento är off mellan värdena 0 - 63, och on från 64 - 127, så dra upp värdet till 127 så kanske det händer nåt. Ev. behöver det vara ett monofoniskt ljud + att du ska hålla ner tangenten du ska glida från när du slår ner tangenten du vill glida till.

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha petat i ca två timmar och provat allt möjligt körde jag igenom det mellan alla presets i TalElektron och fick äntligen någon typ av resultat, så fortsatte att peta och prova att lägga in oktaver på olika ställen osv utan att ens komma i närheten av samma resultat. Fick förvisso till en viss skillnad, men inte det där riktiga knycket! Argh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Killarna har nog rätt. Även om jag inte kan syntarna du kör, och därför inte vet om de kan göra det du frågar efter, så kan du söka efter följande:

Portamento då så klart.

Men dessutom kolla också efter legato (legato/glide) och kanske nåt i stil med single-trigger eller mono-trigger. Olika syntar döper olika men där har du knycket med rätt spelstil och tid inställd.

Alltså: portamento - legato och om det finns olika trigger/mono inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Killarna har garanterat rätt, det är hos mig eller vst-syntharna problemet ligger, säkert en blandning av båda.

Superwaves:en hade portamento, men har aldrig lyckats kräma ur ett ljud ur den synthen som jag gillat eller som varit användbart för den musik jag gjort, och portamentot där gjorde nästan ingen skillnad. Men som sagt, är ganska novis på synthar över huvudtaget, men lär mig vart eftersom! Vet inte riktigt hur jag ska dutta ut tonerna i pianorollen heller för att få den eftersträvade effekten, provade runt på alla möjliga sätt åt både höger och vänster utan att få till det. Oktav först och sen ner till grundton? Eller hoppa över grundoktaven helt och bara hoppa upp en oktav över hela tonen?

TalElektron var det någon här på forumet som gjorde en tråd om häromdagen, så drog ner den och den verkar schyst, men portamentot verkar inte göra någon påverkan alls hur mycket jag än vrider och drar i både synth och portamentoparametrar. Kanske någon som har tips på någon annan schyst free vst för den här typen av sound? Hur många oscillatorer, typ av våg?

Kan väl säkert kräma ur det ur de jag har också, men kunskapen är bristande för tillfället, så ska försöka gå igenom lite 101 nu och se om det gör mig klokare. Det är nu jag får ta smällen för att alltid tittat på synthar med skepsis förut och därför aldrig satt mig in i det 🙁

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag sitter bredvid min kära Virus 😛 och med H4:an i handen plockade jag fram ett av mina ljud som demo:

MP3

Denna är alltså inställd på Legato (mono portamento kan man säga) där ljudet (egentligen envelopen) triggas när man har släppt tangenterna och trycker ner dem på nytt. Precis som den nedersta tonen spelar i demot. När man håller en tangent nedtryckt däremot triggas inte envelopen igång utan istället glider tonen mellan den senast nedtryckta tangenten och den nya som trycks ned. Om jag då håller den nedersta tangenten/tonen i demot nedtryckt hela tiden och spelar de övre och släpper dem lite snabbt innan jag trycker ned nästa får jag effekten i demot. Portamentot (glidningen mellan noterna/oktaverna) är relativt snabb.

Legato och ställ in glidningen mellan noterna i portamento. Håll en tangent nedtryckt och tryck på nästa.

Jag antar att det är denna effekt du menar till att börja med iallafall. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, tack så mycket, börjar haja det här lite nu efter att ha petat en del!

Hittade nu för ett tag sedan en trevlig grej som hette glide, som själv inte gjorde så mycket, men som gjorde att jag kollade igenom vad jag kunde automatisera! På syntspåret då alltså, inte midispåret, och där fanns det minsann portamento så det dög och blev över! Har fortfarande inte fått till det riktigt, riktigt ännu, men kommit en bra bit närmre! Antar att det nu bara är prova sig framåt och finjustera som gäller! Just nu tror jag det beror lite på hur jag duttar ut tonerna, har kört sextondel grundton, åttondel fyra oktaver upp och sedan sextondel tillbaka till grundton och sedan samma rulle på nästa sväng. Nu ska jag fortsätta leka här, whoa!

Kul när man lär sig något nytt, blir säkert användbart på någon produktion/låt framöver! Nu är det bara resten av synthskogen kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...