Jump to content
Annons

Dioder på gitarr


Zmolker

Recommended Posts

Tjena ! Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag köpt en skrotgitarr som ska pimpas sönder till fördärvelse. Tyvärr så fick jag inga svar på hur man skulle göra för att färga gitarren (https://www.studio.se/index.php?showtopic=69667), så jag hoppas nu att ni är mer pigga på att hjälpa mig att koppla ljuset.

Jag hade tänkt att min telecaster skulle innehålla 8 lysdioder av denna typ:

http://www.kjell.com/?item=90623&path=

Dessa ska monteras vid stall och kanske halsmick. Jag tänker även att jag skulle vilja sätta dit en tredje ratt för att dimmra dioderna eller i alla fall slå dem av och på. Frågan är hur man smartast kopplar detta. Problemet är att batteriet måste rymmas i gitarren, så jag kommer inte få någon hög inspänning. Å andra sidan slipper jag hög värmeutveckling då.

1. Jag tänker mig att man skulle kunna använda vanliga 2032-batterier till detta. Dessa har spänningen 3v. Dioderna bör väl fungera på denna spänning (vid paralellkoppling) utan några problem? Inga resistorer behövs? Läste någonstans att man skulle ha 3volt + drivspänningen, stämmer detta, varför?

2. Hur löser man dimrings funktionen. Dioder dimmras ju nämligen genom strömreglering? Ideer på hur det fungerar med strömregulator + potentiometer? Det begriper jag inte riktigt?

3. Om man ställer en potentiometer på högsta motståndet, då drar det väl fortfarande ström från batteriet? Alltså behöver man en på/av-knapp och en potentiometerratt? Det är opraktiskt. Lösningar på detta? Går det att göra så att dioderna bara lyser på ett läge på mickväljaren?

4.Kan denna elektronik ge upphov till brum eller andra dumheter? Måste det isoleras? I så fall hur? eltejp, vulktejp?

Har ni några andra sköna tankar, lösningar, problem eller ideer så säg till! allting ni säger är till hjälp. Ett kopplingsschema skulle ju vara hundrapoängaren. Jaja, hoppas ni svarar, tack på förhand =)

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Dioderna har framspänningsfall på ungefär 2,8V (max 3,4V, står fel på kjells spec). Du bör alltid ha ett motstånd för att begränsa strömmen i serie med dioden. Du kan serie/paralellkoppla, men tänk på att alltid begränsa strömmen (med motstånd) i varje parallell "kedja". Mer info för att räkna på motsånd o. dyl.

Jag vet inte vad 2032 har för kapacitet, men jag skulle nog satsat på något större som räcker längre, t.ex. ett vanligt 9-volts.

2. Dimning går att göra med en pot, men det drar onödigt mycket ström. PWM (med en 555:a) är strömsnålare, men aningen mer komplicerat. Finns väl viss risk för störningar med PWM, men jag vet inte om det är nåt stort problem. Om man drar ledningarna smart går det att minimera (i värsta fall, kör med tvinnad och skärmad kabel).

3. Köp en pot med inbyggd brytare (push-pull).

4. Om det blir störningar kan du skärma, med t.ex. metallfolie som jordas. Eltejp/krympslang är för att förhindra kortslutning, eltejp har en tendens att släppa med tiden... Skulle rekommendera att du isolerar alla "nakna" metalldelar på dioder/sladdar för att undvika problem, men det är inte helt nödvändigt. Testa utan skärm först, det räcker kanske att placera grejerna smart, så långt från signalkabel/mickar som möjligt.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Dioderna har framspänningsfall på ungefär 2,8V (max 3,4V, står fel på kjells spec). Du bör alltid ha ett motstånd för att begränsa strömmen i serie med dioden. Du kan serie/paralellkoppla, men tänk på att alltid begränsa strömmen (med motstånd) i varje parallell "kedja". Mer info för att räkna på motsånd o. dyl.

Jag vet inte vad 2032 har för kapacitet, men jag skulle nog satsat på något större som räcker längre, t.ex. ett vanligt 9-volts.

Bra länk! Känns som om jag lärde mig ett och annat!

Men om dioden funkar på 3v (vilket den gör?) och jag har ett 3v batteri slipper jag väl resistorn? Du har rätt i att 2032 är klena. Jag kanske borde ha ett 6v batteri eller kanske till och med 9v. Men det är inte säkert att det är så lätt att få plats med i telecastern. Jag får ju förstora hålet så mycket jag kan. Men ändå, desto smidigare elektronik desto lättare. Om jag har ett 9voltsbatteri; Kan jag seriekoppla dioderna tre och tre utan att behöva resistorer?

2. Dimning går att göra med en pot, men det drar onödigt mycket ström. PWM (med en 555:a) är strömsnålare, men aningen mer komplicerat. Finns väl viss risk för störningar med PWM, men jag vet inte om det är nåt stort problem. Om man drar ledningarna smart går det att minimera (i värsta fall, kör med tvinnad och skärmad kabel).

Hur fungerar PWM. Hittade en byggsats om det på kjell, men begrep inte riktigt. Just nu så tror jag att jag satsar på en pot till att börja med. Man kan ju alltid byta upp sej till bättre saker efter hand:)

3. Köp en pot med inbyggd brytare (push-pull).

Jag fick en idé på diskantforum om att koppla in ett telestereojack till kabeln, och att koppla kretsen därigenom, så att ström enbart vandrar när kabeln är isatt. Jag tror jag kör på det sättet; då blir brytaren mycket enkel och potetntiometern behöver inte modifieras eller fixas 😛

TACK så fruktansvärt mycket för ditt svar! Varje litet ord om dioder lyser upp min vardag 🙂! Jag känner att jag börjar få en bild av vad som är möjligt och omöjligt! Som sagt, Tack! Och ha en trevlig dag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog köra tre dioder på ett 9 V-batteri (blir ~0,6 V för mycket), men jag skulle nog petat dit en resistor i alla fall, särskilt om du ska parallellkoppla. Dom kostar nästan inget, och du kan montera den via benet på en av dioderna. Om du kör 9 volt så är 3*3 serie/parallellkoppling perfekt.

-----||-----
|		  |
|-X-X-X-[]-|
|-X-X-X-[]-|
|-X-X-X-[]-|

(det översta ska föreställa batteriet, sen tre set om tre seriekopplade dioder + resistor)

Tänkte inte på att det är så trångt i Telen, men hur är det med djupet, det kanske går att lägga batteriet på platten eller sidan eller så? Har du plektrumskydd så kan du ju jacka ur under det. Iom att det är en "skrotgitarr" så gör det kanske inte så mycket, annars håller jag med, det tar emot att göra ingrepp i trät.

PWM kan man säga "hackar up" spänningen, så att man kan variera tiden kretsen är på/av. Man slår helt enkelt på/av lysdioderna snabbt hela tiden, hur lång tid som är av/på i varje period avgör hur starkt dioderna lyser. Ofta väljer man en ganska hög frekvens för att lura ögat och göra det lättare att filtrera bort eventuella störningar. Goggla på "pwm 555 led" så får du lite tips på hur det funkar. 555 är en llten timerkrets som man styr med några motstånd och kondensatorer, det är den som gör själva upphackningen.

Kör du på en enkel pot så länge, så kan du testa 555:an om du känner för det senare. Poten kan du ju alltid återanvända för att styra 555:an sen.

Tricket med stereotele-jack är en klassiker, kör på det, tänkte inte på det när jag skrev mitt förra inlägg. Det enda du förlorar är möjligheten att stänga av dioderna medan du spelar, men det är väl lyx...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...