Jump to content
Annons

Ljud av samtal kring lägereld?


ONSatan

Recommended Posts

Håller på med en låt som jag vill ska börja med ett samtal kring en lägereld (sprak, knaster och "nattljud" i bakgrunden).

Hittar en del ljud på www.freesound.org. Ljuden har dock för kraftiga knaster men jag jämnar till det hyfsat genom att sänka peakar i ljudfilen samt lägga på en multibandskompressor.

Dock, nu återstår "rummet" eller bristen på rum… Hur ska man få ihop lägerelden och samtalet men inte få samtalet "in your face"? Eftersom en lägereld normalt befinner sig utomhus så känns det mentalt konstigt att lägga reverb (elelr vad ska man ha för reverb)…

Nått tips? Vad händer med tex frekvenserna om man mickar ett samtal på ca 4-5 meters avstånd utomhus (så vill jag att det ska låta men samtalet kommer mickas inne, för mycket ljud där jag bor…)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bestäm först var "betraktaren" (micen) befinner sig i förhållande till "samtalarna" och hur dessa sitter vid/kring/runt elden (olika djup)...

Jobba mest med EQ:n när det gäller "samtalarna" (låt EQ bestämma nivåerna snarare än volymkontrollen); skär bort mycket botten och en hel del topp, och laborera omkring 4kHz för att bestämma närheten (avståndet till/från betraktaren) i rösterna. För rösterna skulle jag rekommendera torrt hela vägen, och om du slänger på någon rumseffekt så ska den vara jävligt snål.

Ett hårt knaster här och där får på sin höjd eka till mellan trädstammarna, men var ytterst noga med val av "rum" — annars kommer det i värsta fall att låta som en gammal Eastwood-spaghettiwestern från 1968; dvs, allt utspelar sig utomhus men låter som om det kom från ett skyddsrum med betongväggar.

Testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...