Jump to content
Annons

Hjälp mej med utbildning


blackmore

Recommended Posts

Hejsan! Jag går sista året på gymnasiet nu och ska söka högskola till nästa år. Jag har bestämt mej vad jag ska läsa och det blir ljud-musikproduktion. Jag har bestämt mej för att det blir Ljudteknik i Piteå eller ljud-musikproduktion i Falun, men kan inte bestämma mej vilken jag ska söka i första och som jag verkligen gå. Jag har läst mycket på forumet om utbildningar och sett va andra tycker och så men alla tipsar då också om massa andra ljudutbildningar i Sverige som jag inte är intresserad av. Alltså min fråga är vilken skola är den som är mest lämpad, bäst, och mest lärorik att gå på av den i Piteå eller Falun? Jag har läst mycket el på gymnasiet då jag läst 9 olika elkurser så själva elen som sägs vara mycket av i Piteå kommer nog inte bli alltför stora problem att ta sej igenom.

Jag vill både lära mej PA/liveljud och mycket inspelning i studio och mixning/produktion.

Behöver lite guide och hjälp på vägen för att veta vilken jag ska söka 😐

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en kompis som går i Falun.. Kan ju fråga honom vad han tycker om utbildningen.

ja snälla gör det. Det vore perfekt att få nån som går där nu berätta lite om varför jag just ska börja där 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med musikteorin då? I piteå har dom nämligen prov i både el-lära samt musikteori! Ett alternativ är ju att gå på svefi i Haparanda annars, där jag går just nu faktiskt

Jag kan noter och så men musikteori är väl inte min starkaste sida. jag spelar trummor, piano, elgitarr/gitarr och elbas, men mitt huvudinstrument är elgitarr. Hehe tack för att du tipsar om andra bra skolor men jag har redan bestämt mej för att det blir Falun eller Piteå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du har bestämt dig. Bara säger hur det ligger till, att det är intagningsprov i musikteori också!

okej aa men det hinner jag plugga in mer under det har sista aret pa gymnasiet 🙂

nan annan som har nat vettigt att saga som kan hjalpa mej i mitt svara beslut?

(ar i Belgien och skriver med hollandskt tangentbord om ni undrar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att jag är den vän Rabieshund syftar på, som bara råkade ramla in på den här tråden.

Jag gillar utbildningen, däremot är det en del slit mer rapportskriveri med litteratur, b+c-uppsats osv i och med att utbildningen är akademisk.

Den är inte så värst inriktad på en viss del av musikproduktion, utan det handlar om allt möjligt; Ljud till film, inspelning i studio, mixning, ljudtekniker live/spela in live, sända radio, musikterori, akustik, utrustning/elektronik.. Som sagt, allt möjligt. Fråga gärna om det är något speciellt du undrar om vi får lära oss. Mycket ansvar ligger på dig själv när det handlar om att utvecklas. Du har tillgång till studio/mixrum/dyl dygnet runt, vilket innebär att du kan lägga i princip hur mycket tid som helst på att utveckla dig själv, och gå vidare på det som tas upp på lektionerna.

Jag har några vänner som gått ut utbildningen som inte var helt nöjda med den, då den under deras tid var lite mer under ett utvecklingsstadie. Jag, mina vänner/klasskamrater, samt de jag känner från andra årskurser är däremot väldigt nöjda med den. Som sagt, du lär dig väldigt mycket om allting, och mycket blir upp till dig, självklart.

Du.se - utbildningens informationssida.

Fråga allt du är intresserad av att veta! Jag är aningen trött nu, så skriver lite kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...