Jump to content
Annons

mellan monitor och bord


dagsljus

Recommended Posts

har sett på många bilder från studios att de som har monitorerna liggandes eller ståendes på bord eller liknande har en platta mellan monitorn och bordsskivan. jag antar att det är någon sorts ljudisoleringsskiva men jag är inte säker.

någon som vet vad som används och hur har ni monitorerna ? har ni någonting under eller bakom som dämpar basen te x. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör ett par Auralex MoPads, funkar kanon. Som du är inne på dämpar det vibrationer och bas genom bordet. Du måste inte ha märkes prylar det går att fixa till egna varianter. Köp ett liggerunderlag, klipp till i lagom stor bitar. Kör 3-4st under varje monitor. Vill du gör dom snyggare köper du tyg som du klär runt, nita i botten och tadaa! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst på banan är Primacoustic Recoil Stabilizers (som också är hiskligt dyra, men ändå...), tvåa är Auralex MoPads (som också kostar en bra slant, men absolut är prisvärda) - och sedan är det ganska spridda skurar mellan bra till meningslösa alternativ...

Sönderklippt liggunderlag är faktiskt helt ok och funkar troligen bättre än vissa av de sämre dämpkuddar som förekommer. Jag körde själv med 3 eller 4 lager (kommer inte ihåg vilket eftersom det var länge sedan...) av polyeten-liggunderlag, som finns på bl a Jula för ett par tior. Löjligt billigt alltså, men inte överdrivet snyggt... 🙂 Det blev dock både bättre och snyggare när jag bytte till MoPads (och sedan till Recoil Stabilizers till de bästa monitorerna, för att inte chansa...).

Link to comment
Dela på andra sajter

ah.. ok!

det är alltså det som gäller.. jag vet precis hur det kommer att gå.. jag kommer först gå och köpa ett liggunderlag som jag kommer att klippa sönder och använda.. men det är bara en tidsfråga innan jag köper det lite dyrare alternativet.. det går inte att lura sig själv egentligen.. jag gör samma sak varje gång.. man kanske borde lära sig att köpa ordentliga prylar från början.. men men.. =)

tack för all info !

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det någon som har sina monitorer ståendes på betong/stenplattor/tegelstenar ? har bara hört någonstans att det är bra att ha en isolerande platta/ liggunderlag och sedan stenplattor under.. eller?

Redigerat av dagsljus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...