Jump to content
Annons

Discjockeyn 2009, posör eller artist?


Göran Ewertsson

Recommended Posts

Detta blir min första "egna" tråd här på forumet, så jag ska verkligen försöka få länkar och sådant rätt. Hoppas ni har överseende med ev misstag!!

Med anledning av resonemang förda i en annan tråd tänkte jag höra med er andra om er syn på discjockeyns roll i musikbranschen anno 2009.

Jag upplever att discjockeyr förr bröt ny mark med effektfulla mixningar och spännande låtval. Discjockeyn höll festen igång med oväntade inpass, tvära kast och halsbrytande genreblandningar. Men sedan ungefär tio år tillbaka tycker jag att djs verkar ha blivit låsta till smala underavdelningar i olika dance genres, man är rädd för att se utanför "sin" nisch och framförandet har blivit förutsägbart.

Än värre, discjockey-yrket verkar mer än någonsin förr, för i viss mån har det nog alltid handlat om att jaga kjoltyg, som en magnet på folk som vill bli berömda. Att vara dj är idag drömmen för samma människor som tidigare sökte sig till docu-såpor. Den som vill bli dj idag tycks i första hand vara intresserad av uppmärksamhet och kvinnors beundran, musiken kommer i andra hand, det räcker ju med att spela sådant som ligger på topplistan (i rätt genre då).

Det mest talande exemplet torde vara Madonnas pojkvän, som enligt uppgift tar 70 000 kronor för ett dj-gig där han inte ens mixar själv.

Sedan slutet av 90-talet är det också så att man inte kan bli riktigt stor som dj om man inte gör egna låtar. Men då har jag förstått att de flesta discjockeyr inte klarar detta, utan måste hyra in ett studioproffs för att göra jobbet. Man medverkar inte ens i studion, det enda discjockeyn har med låten att göra är när han sätter sitt namn på den.

Hur har det blivit så, och är det inte en trist utveckling?

Jag minns optimismen och spontaniteten som fanns i dance scenen i mitten av 80-talet, framförallt i USA men även i England och Tyskland. Musiken som kom då kände ny och unik. Idag upplever jag att dance music "bryter ny mark" genom att återupprepa sådant andra redan gjort, oftast i tioårscykler. Just nu är tydligen sång och slagverk påväg tillbaka.

Jag har haft kontakter med dance folket sedan början av 90-talet, för promotion och remixar etc, men de senaste åren har jag sysslat med annat och bara passivt följt utvecklingen på avstånd.

Var finns genreöverskridarna, innovatörerna idag?

Berätta, diskutera!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta hade jag inte en aning om. Intressant. Tänk att DJ-branschens utveckling följer så många andra delar av musikskaparvärlden. Är det kanske därför jag utan att egentligen tänka på det mest lyssnar på gamla DJ-sets från 90-talet och sådant, fast jag egentligen "inte var med då", med Goldie och Orbital och sådant som jag har på konstiga format? När jag har varit ute på klubb enstaka gånger har det bara låtit jättetrist men jag kan ju bara ha haft otur också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt om det har med din frågeställning att göra men spånar lite ändå.

Discjockey är ju ett relativt nytt yrke. Innan 70/80-talet så var det ju livemusik som gällde på uteställena. Det stod 5 halvkassa dansbandsmusiker och spelade. De skulle ju ha lön och kostade alltså massa pengar för arrangören. När det blev möjligt att spela skivor så kunde man ju ta in en mycket billigare kille som stod och vände plattor istället (discjokey). Det kan man ju bli ganska skicklig på och göra snygga övergångar mellan låtarna mm.

Detta ledde till "dansbandsdöden" där många som levde på att spela musik fick skaffa sig ett annat arbete.

Som jag ser det idag så känns discjockey mer och mer förlegat. Det går idag att skapa playlists och man behöver alltså inte fyskiskt byta några skivor. En bra discjockey hade även oftast tillgång till en mängd skivor som kunde vara rätt unika för just dem. Även detta känns mindre och mindre aktuellt nu med Spotify mm som ger tillgång till ett oerhört stort låtbibliotek på några få sekunder.

Vad en bra discjockey gör är ju även att känna av vilka låtar som går hem den kvällen och låter människor få önska låtar. Det kanske inte en dator kan ersätta?

För mig personligen så skulle ett uteställe inte behöva någon discjockey som kostar pengar. De skulle istället kunna streama någon förinställd playlist (som någon skicklig discjockey gjort). Då sparar de in några kronor. Jag har varit på uteställen med visst tema (samma varje vecka) där jag lyckats gissa exakt vilken minut vissa låtar kommer. Då känns ju discjockey rätt onödigt eftersom det är i princip samma musik varje vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det här i den tidigare tråden, men jag säger det igen.

Att vara DJ handlar inte om att byta musik. Det är trist att det finns så många som fortfarande tror det.

Madonnas pojkvän är knappast något större namn bland någon som är intresserad av musik eller klubbliv.

Det är heller inte sant att man inte kan bli en stor DJ (definitionsfråga) utan att göra sin egen musik. Alex Moreno får ses som en stor DJ i Sverige, och han har inte gjort musik som påverkat hans kändisskap nämnvärt.

Varför skulle det inte gå att ha färdigmixad musik som spelar på utestället? Jo, eftersom en av de viktigare egenskaperna hos en DJ är att anpassa sig efter publiken. Man vet aldrig på förhand vilket humör publiken kommer vara på, eller vilka låtar just de vill höra. En duktig DJ kan smyga in en viss typ av låt för att pejla av dansgolvet och se hur publiken uppfattar denna. Om låten uppskattas kan man fortsätta att lägga in fler såna låtar.

Vidare planerar en DJ vilken musik som ska spelas, och för att klara av detta behöver man lägga ner oerhört mycket tid och energi på att hitta rätt musik, och det är ingen lätt sak att planera ett perfekt set.

Sen får ni inte blanda ihop de som står som profil för musik, som kallar sig själva DJ:s, och de som är ute och spelar skivor på klubbar.

Här har ni några exempel på vad moderna DJ:s gör.

Sebastian Ingrosso

Swedish House Mafia

Sander van Doorn

Och här kommer en väldigt bra video med James Zabiela där man ser det rent tekniska. Varje effekt måste läggas på, inte bara i rätt tid med musiken själv, utan även i rätt tid för publiken.

Avslutningsvis vill jag påstå att det krävs oerhört mycket mer av en proffs-DJ idag än tidigare. Det är mer ett heltidsjobb, och det går inte att hålla uppe sina kunskaper bara genom att spela varannan helg på lokala ölhaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det här i den tidigare tråden, men jag säger det igen.

Att vara DJ handlar inte om att byta musik. Det är trist att det finns så många som fortfarande tror det.

Madonnas pojkvän är knappast något större namn bland någon som är intresserad av musik eller klubbliv.

Det är heller inte sant att man inte kan bli en stor DJ (definitionsfråga) utan att göra sin egen musik. Alex Moreno får ses som en stor DJ i Sverige, och han har inte gjort musik som påverkat hans kändisskap nämnvärt.

Varför skulle det inte gå att ha färdigmixad musik som spelar på utestället? Jo, eftersom en av de viktigare egenskaperna hos en DJ är att anpassa sig efter publiken. Man vet aldrig på förhand vilket humör publiken kommer vara på, eller vilka låtar just de vill höra. En duktig DJ kan smyga in en viss typ av låt för att pejla av dansgolvet och se hur publiken uppfattar denna. Om låten uppskattas kan man fortsätta att lägga in fler såna låtar.

Vidare planerar en DJ vilken musik som ska spelas, och för att klara av detta behöver man lägga ner oerhört mycket tid och energi på att hitta rätt musik, och det är ingen lätt sak att planera ett perfekt set.

Sen får ni inte blanda ihop de som står som profil för musik, som kallar sig själva DJ:s, och de som är ute och spelar skivor på klubbar.

Här har ni några exempel på vad moderna DJ:s gör.

Sebastian Ingrosso

Swedish House Mafia

Sander van Doorn

Och här kommer en väldigt bra video med James Zabiela där man ser det rent tekniska. Varje effekt måste läggas på, inte bara i rätt tid med musiken själv, utan även i rätt tid för publiken.

Avslutningsvis vill jag påstå att det krävs oerhört mycket mer av en proffs-DJ idag än tidigare. Det är mer ett heltidsjobb, och det går inte att hålla uppe sina kunskaper bara genom att spela varannan helg på lokala ölhaket.

Hej "Pikzel",

tack för ditt inlägg i tråden.

Jag känner till Moreno, men han är väl mer eller mindre en lokalkändis och så vitt jag vet ett undantag. För att bli riktigt stor krävs hits, inte sant?

Det är möjligt att det krävs tid och planering för att kunna spela ett två timmar långt dj-set där beats per minute varierar mellan 126 och 128, men jämfört med vad pionjärerna gjorde under 70- och 80-talen ter sig dagens övningar som rena barnleken, om du ursäktar!!

På samma sätt är det egentligen med "rätt musik" och att överraska publiken. Jag upplever att stilbrotten är få och att dom flesta discjockeys som spelar på toppnivå är extremt förutsägbara. Det räcker med att gå tillbaka tio år i tiden för att se exempel på motsatsen, Norman Cook är enligt mig den sista superstar-dj:n som spelade genre överskridande och mixade mer som "förr i tiden" dvs tekniskt vågat snarare än fegt, som SHM-killarna t ex alltid gör. Inget ont om dem, det är trevliga killar, men du "Pikzel" håller säkert med om att deras set innehåller ganska få överraskningar?

Finns det verkligen inget exempel på framsynta discjockeys idag som vågar ta risker, som inspirerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej "Pikzel",

tack för ditt inlägg i tråden.

Jag känner till Moreno, men han är väl mer eller mindre en lokalkändis och så vitt jag vet ett undantag. För att bli riktigt stor krävs hits, inte sant?

Det är möjligt att konkurrensen är så pass hård att för att verkligen nå ut till mainstream-publiken så krävs ett par hits, men hur påverkar dennes talang som DJ? Gör det dem till mer av en posör?

Det är möjligt att det krävs tid och planering för att kunna spela ett två timmar långt dj-set där beats per minute varierar mellan 126 och 128, men jämfört med vad pionjärerna gjorde under 70- och 80-talen ter sig dagens övningar som rena barnleken, om du ursäktar!!

Mycket möjligt att det verkar så för dig, men jag tror snarare det handlar om brist på insikt, om du ursäktar. Det är klart att det låter enkelt om man tror att det handlar om att bara mixa låtar mellan 126 och 128 bpm. Idag har man ännu fler effektmoduler och saker att leka med än förr i tiden. Vissa kanske tolkar det som att det är lättare för att man har fler effekter, andra menar nog att det är mycket svårare eftersom man har mer att ta hänsyn till. Visst, man har ofta hjälp av bpm-räknare och automatisk loopdetektering som man inte hade förr, men det gör ju att man kan höja ribban ännu högre för vad som är möjligt.

På samma sätt är det egentligen med "rätt musik" och att överraska publiken. Jag upplever att stilbrotten är få och att dom flesta discjockeys som spelar på toppnivå är extremt förutsägbara. Det räcker med att gå tillbaka tio år i tiden för att se exempel på motsatsen, Norman Cook är enligt mig den sista superstar-dj:n som spelade genre överskridande och mixade mer som "förr i tiden" dvs tekniskt vågat snarare än fegt, som SHM-killarna t ex alltid gör. Inget ont om dem, det är trevliga killar, men du "Pikzel" håller säkert med om att deras set innehåller ganska få överraskningar?

Jag vet inte riktigt om jag anser att det finns något egenvärde i att överraska publiken, det kan vara minst lika viktigt för euforin att beatet kommer in precis när man förväntar sig det. Därmed inte sagt att hela setet ska vara förutsägbart, men det tycker jag inte riktigt heller att de är. Därtill tror jag att variationerna blir mindre i spellistan eftersom proffs-dj:s spelar i princip varje kväll, det finns helt enkelt inte tid till att ändra allt för mycket.

Finns det verkligen inget exempel på framsynta discjockeys idag som vågar ta risker, som inspirerar?

James Zabiela som jag länkade till i mitt förra inlägg kör sin egen stil, och det är att ta stora risker om man ser till karriären.

Det finns förmodligen många som tar risker under setet, och kastar in riktiga wildcards, men det har jag för dålig koll för att svara på.

De allra största tar naturligtvis inga jätterisker; det gör ingen, vare sig de är musiker, dj eller skådespelare.

Att gå så långt som att kalla 2009 års DJ:s för posörer är att inte respektera dem. Det är litet som att säga "all musik som görs nu för tiden är skit, det har inte gjorts en enda bra/vågad/nyskapande låt sedan '69". Då är man trångsynt, i min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå så långt som att kalla 2009 års DJ:s för posörer är att inte respektera dem.

Det är möjligt att det är att gå till överdrift, men frågan är å andra sidan vilken respekt den som lever rockstjärneliv av att mixa andras musik egentligen förtjänar?

Jag vet att du föraktar allt som hör historien till, men kom ihåg att det fanns en tid då discjockeyn var den som grävde fram och letade upp musik ingen hade hört förut, gjorde halsbrytande mixar av percussion-driven rockmusik, soul och tyska elektronexperiment.

Att riva av två timmar strömlinjeformat material man köpt från Beatport Progressive House Topp 100 Downloads smäller inte lika högt i min värld!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån perspektivet som klubbesökare (om än inte speciellt bra sådana) så måste jag säga att dom flesta är riktigt dåliga. I princip ingen beatmixar bra och övergångarna är generellt rejält usla.

Musiken som spelas är typisk sådan som "svennebanan" gillar och inga osäkra kort körs, men visst kan det säkert bero på risken att folk slutar dansa. Jag är inte den typen som dansar, men mina kompisar är, jag är snarare en sådan som står med en öl i handen och analyserar hela situationen. Och det blir fel för mig när låten byter tempo, men folk är för fulla för att märka det.

Jag vet inte riktigt vad denna småfulla analys egentligen pekar på, men det första stället jag var på ikväll hade utan tvekan ett antal mp3or köade i en playlist. Och det var absolut nedladdade mp3or, det hördes snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för ställen ni går på med såna uppfattningar? Ta Solidaritet här i Stockholm, det är knappast någon som spelar där som har problem att beatmixa. Jag gissar på att ni går på ett vanligt 25+-ställe i en mindre tätort, och där kanske uppfattningen om hur en professionell DJ är inte är representativ. Lite som att man går på en spelning på en RixFM-festival och tror att det är hur de bästa musikerna låter.

För övrigt, Göran Ewertsson, kul påhopp om att jag "föraktar allt som hör historien till" när du själv fick tårar i ögonen av att höra att du blivit litet till åren 🙂

Let's just agree to disagree.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställena jag brukar dras med till får väl anses vara dom populära i Uppsala, jag säger inte att alla är dåliga där, bara att det överlag brukar låta dåligt. Var på plats när Axwell spelade på ett ställe i stan, men då tänkte jag inte vidare på musiken som spelades. Jag påstår inte att jag skulle kunna beatmixa bättre, men jag hör att det är dåligt gjort och tempot bryts på ett riktigt dåligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som DJ kan väl hålla med dig på några punkter.

Många av dagens DJ's lever efter principen "Jag är kändis, jag får ligga"... Och visst, att DJ'a är ett yrke som får flickorna att dra lite extra på läpparna.

Men, att vi spelar samma musik en hel kväll, utan att "våga" slänga in en helt annan grene, har inte med vad vi vill. Det är våra arbetsgivare som vill att vi ska spela house en kväll (som exempel), och då är publiken inte intresserade av att höra "Sash, in my mind". Det ska vara samma stil hela kvällen, för det är vad publiken vill höra. Går du sen till närmaste öl-hak, så kan du höra allt från Lillbabs till Aqua....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menade du?

Om du läser tråden igen så ser du att jag aldrig påstått att det handlar om att "leka med andras produktioner".

Var har du fått det ifrån? Insinuerar du att ingen DJ har egna produktioner?

Sluta trolla i trådar och kom med något vettigt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om du läser tråden igen så ser du att jag aldrig påstått att det handlar om att "leka med andras produktioner".

Var har du fått det ifrån? Insinuerar du att ingen DJ har egna produktioner?

Sluta trolla i trådar och kom med något vettigt istället.

Kan du inte berätta vad en dj gör förutom att spela andras låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte berätta vad en dj gör förutom att spela andras låtar?

Många producerar sitt eget material. Förutom det så handlar det om att läsa av dansgolvet, att bygga upp musiken till peak och sedan bryta ner den igen. Ofta används 3 eller 4 cdspelare och effekter för att forma musiken i realtid.

Det handlar inte om att bara spela musiken och få dem att överlappa, det är som sagt så mycket större än så. Läs t.ex. http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseact...iendId=73739234 om du vill ha en djupare insikt.

Igen, hur mycket handlar det här om att spela andras musik, och hur mycket är ens egen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en rolig tråd:)

Man kan faktist dela upp alla djs i en massa olika typer av grenar så att säga. Det finns stureplans djn, som kommer med förmixat set till klubben trycker på play och sen är kvällen räddad (enligt dom). Har sett flera som tom kör samma repliker i micen på exakt samma tidpunkt som kvällen/helgen innan..

Sen har du Club djn, som har med sig alla skivor och spelar det folket vill höra.

Du har oxå den professionella djn som spelar det folket vill höra utan att han behöver få requests, som den ovanför. han är den som känner av dansgolvet och vet av lång erfarenhet vad som slår och inte slår på ett dansgolv.

Sen har du kändis djn, Ungefär en blandning av alla dessa och han kan spela när han vill men oftast "uppträder" han mera och flashar, Har tex sett nån B-kändis dja på ett uteställe och hade inte ens på sig hörlurarna mitt i mixen, Hur trovärdigt är det då att det är han som mixar?? 🥰

Och det som ni sagt innan att om man vill lyckas som dj så måste man producera stämmer till 100%. Vill man kunna överleva endast som dj måste man kunna göra mer än bara trycka på play.. Enligt min mening.

Men sen har du ju djs som Eddie Halliwell, Judje Jules, Tiesto m.fl. Som inte producerar eget utan lever bara på sina namn.. han jag nämde sist är ett utmärkt exempel på att vara DJ. Tiesto som bla spelat på OS invigningen har ett team av producenter som producerar åt honom i hans namn som sen släpps som album och singlar..

Lite kort om dj världen 😉

// Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta används 3 eller 4 cdspelare och effekter för att forma musiken i realtid.

Fast än mer ofta används två spelare, på sin höjd adderas lite eko från mixerbordet. Eller hur?

Dessutom, vidhåller jag från mitt första inlägg, är scenen idag statisk. Det är inte skickligt eller överraskande eller intressant att lägga eko på en acapellamix, samtidigt som man mixar ihop två spår som båda går i 126 bpm. Det är inte nyskapande eller spännande att hålla sig till en underkategori till en underkategori av house musik kvllen igenom. Framför allt finns det inget artistiskt värde i detta, det handlar enbart om poserande. Detta blir extra tydligt om man håller i minnet att dessa "artister" inte ens klarar av att skapa sin egen musik, utan hyr in proffs för uppgiften. I vissa fall klarar man inte ens mixa, utan hyr in ytterligare någon. Så varför ska dessa gymkortsinnehavare ha 70 000 kronor i lön för att spela andras musik i två timmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med till stor del att en DJ är mer posör än artist. Dock finns det många undantag.

Att bara lira låtar ute och beatmatcha är ju ingen konst, speciellt inte om man kör mp3or från te.x Traktor.

Sen finns det vissa artister som verkligen gör en grej av själva DJandet. Såg Axwell för ett tag sen och måste bara säga wow... Han körde inte en låt längre än 20 sek och blandade in olika grejer från olika låtar hela tiden. Det kändes lite som en rock-konsert, alla var vända mot honom på golvet och han levererade verkligen.

Sen Alex Moreno tillhör enligt mig inte posör-gruppen.. Precis som Axwell så JOBBAR han bakom spelarna och gör rätt sjuka grejer hela tiden.

Känner många "hus-djs" på olika klubbar och för dom är det ju lite så.. Arrangören vill ha en viss musikstil och då är det bara att lyda och endast bry sig om en beatmatchning var 4e minut. För mig är det ett vanligt jobb precis som att stå i baren och servera drinkar.

Det finns ju rätt mycket "in the studio with.."-filmer på nätet med bl.a Benny Benassi och Steve Angello.. Rätt intressant. Benassi sitter brevid en snubbe som proddar utan att verka bry sig om vad Benassi tycker:) Benassi försöker förklara något tekniskt för intervjuaren men verkar inte förstå det själv.. Haha.. Steve Angello verkar ha mer koll på produktion, förutom kanske för det musikaliska.. han lägger stråkstämmor som min gamla arrangeringslärare hade spytt av..

För att bli en framgångsrik DJ idag tror jag man måste ha egna hits. Att bara spela skivor kommer man i regel nog inte längre än den lokala klubben..

Däremot tror jag DJ-scenen kommer att förändras.. När bara datorn blir accepterad och mer folk börjar använda program som Ableton Live där de liksom kan SKAPA en låt medans de uppträder.. Jag tror det kommer bli stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en DJ oftast spelar en och samma genre har också mycket med personlig smak också.

Många DJ's vill bara lira house, andra vill bara lira trance, vissa techno medans andra radiotoplistan.

Sen är det ju också så att (IMO) om jag går för att se exempelvis Axwell skulle jag bli ganska besviken om han efter halva setet börjar lira psytrance. Jag kom ju dit för att lyssna på house? Annars hade jag väl valt att se någon psyDJ istället?

Det är iallafall min erfarenhet från EDM-världen.

Fast sen om en vanlig krogDJ hoppas runt mellan RnB, pop, rock och basshunter spelar mig ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast än mer ofta används två spelare, på sin höjd adderas lite eko från mixerbordet. Eller hur?

Dessutom, vidhåller jag från mitt första inlägg, är scenen idag statisk. Det är inte skickligt eller överraskande eller intressant att lägga eko på en acapellamix, samtidigt som man mixar ihop två spår som båda går i 126 bpm. Det är inte nyskapande eller spännande att hålla sig till en underkategori till en underkategori av house musik kvllen igenom. Framför allt finns det inget artistiskt värde i detta, det handlar enbart om poserande. Detta blir extra tydligt om man håller i minnet att dessa "artister" inte ens klarar av att skapa sin egen musik, utan hyr in proffs för uppgiften. I vissa fall klarar man inte ens mixa, utan hyr in ytterligare någon. Så varför ska dessa gymkortsinnehavare ha 70 000 kronor i lön för att spela andras musik i två timmar?

Poserande är väl i allra högsta grad en form av artisteri, inte sant? Det är inte alla som klarar av att posera sig till 70 lök. Frågan "varför" dessa dj:s ska ha 70 tusen är rätt märklig tycker jag, är det inte så enkelt att om någon är villig att betala det så... Var är problemet? Det finns människor som får betalt för att bajsa i en hink. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Poserande är väl i allra högsta grad en form av artisteri, inte sant? Det är inte alla som klarar av att posera sig till 70 lök. Frågan "varför" dessa dj:s ska ha 70 tusen är rätt märklig tycker jag, är det inte så enkelt att om någon är villig att betala det så... Var är problemet? Det finns människor som får betalt för att bajsa i en hink. 🙂

70 lök? House Mafia har väl fått 500.000kr för nått gig... Har för mig att Axwell tog runt 220.000 när han spelade på Slagthuset i malmö... Men han är värd det enligt mig.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

70 lök? House Mafia har väl fått 500.000kr för nått gig... Har för mig att Axwell tog runt 220.000 när han spelade på Slagthuset i malmö... Men han är värd det enligt mig.

Precis. Man kan ju fråga sig varför alla besökare skulle betala för att se Axwell om han bara "spelade andras musik". Då kunde man lika gärna gå på en vanlig krog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det gage Madonnas pojkvän fick för att stå brevid och se tjusig ut när en annan kille mixade skivorna!!

OK! Jag menar att 70 lök är nog rätt lite om vi snackar stora djs:) Som sagt kan ju vissa svenska DJs få en vanlig årslön som gage för 3 timmars spelande.. Och då har vi inte börjat spekulera i de stora utländska DJsen te.x Tiesto..

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta, diskutera!!

Sen allt blev digitaliserat och indipendent (typ 2005) så har musiken generellt blivit sämre. Idag måste man som DJ leta igenom hundratals titlar för att hitta guldkornen. Var iof likadant förr då man fick gå till skivbutiken. Idag kan man sitta på dasset med laptopen liksom.

Det är förberedelse som gäller, ju mer tid du investerar ju bättre. Köp titlar regelbundet och mixa efter tonart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...