merbid Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 Undrar bara lite snabbt hur man överför information från kasett till hårddisk och hu sparar man det på datorn när man väl fått in det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Påsen Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 (redigerat) Ta en kassettbandspelare med någon sorts utgång på (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd från den utgången till datorns mickingång. Du spelar bara in som vanligt i nåt passande program. Soundforge och Wavelab har ju lite justa funktioner som man kan ta bort brus med samt markera ut vart låtarna börjar och slutar och sen är det bara bränna ner till en CD! EDIT: stavfel Redigerat 23 december 2004 av Påsen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 Ta en kassettbandspelare med någon sorts utgång på (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd från den utgången till datorns mickingång. Du spelar bara in som vanligt i nåt passande program. Soundforge och Wavelab har ju lite justa funktioner som man kan ta bort brus med samt markera ut vart låtarna börjar och slutar och sen är det bara bränna ner till en CD! EDIT: stavfel Ta lineingång istället för mikingången! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
®offe Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 Har gjort överföringar med gott resultat. Använde Cool Edit, ett bra program tycker jag. Var beredd på att gå in i mixern och justera kanske både in och ut-signal innan du är nöjd. Cool Edit har en funktion där man kan köra "Start VU-meter" för att få den bästa nivån. Lycka till! /® Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 Var hittar man en kassettbandare nuförtiden? Finns de i handeln eller måste man ge sig ut på begagnademarknaden? Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 Var hittar man en kassettbandare nuförtiden?Finns de i handeln eller måste man ge sig ut på begagnademarknaden? Danne/ Hemma i morsans garage! Det var ju någon tidning (kommer ej ihåg vilken) som förklarade kassetbandet och bandspelaren död! Det verkar ju inte stämma då, tidningar kan man aldrig lita på 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mickel Postat 23 december 2004 Dela Postat 23 december 2004 (redigerat) Har gjort överföringar med gott resultat. Använde Cool Edit, ett bra program tycker jag. Var beredd på att gå in i mixern och justera kanske både in och ut-signal innan du är nöjd. Cool Edit har en funktion där man kan köra "Start VU-meter" för att få den bästa nivån. Lycka till! /® Cool Edit kan rekomenderas. BRA! EDIT: Cool Edit (Syntrillium) har köpts upp av Adobe. Länk här: http://www.adobe.com/products/audition/main.html Redigerat 23 december 2004 av mickel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 10 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 10 januari 2005 Ta en kassettbandspelare med någon sorts utgång på (hörlur eller AUX eventuellt) och koppla in en sladd från den utgången till datorns mickingång. Du spelar bara in som vanligt i nåt passande program. Jo, men jag har en bärbar dator utan ingångar, är det ett inteface (heter det så..) som jag ska ha? så jag kan koppla in aux eller hörlur in till datorn via usb? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 januari 2005 Dela Postat 10 januari 2005 Jo, men jag har en bärbar dator utan ingångar, är det ett inteface (heter det så..) som jag ska ha? så jag kan koppla in aux eller hörlur in till datorn via usb? Inga ingångar alls? Köp ett USB-ljudkort och koppla från Line out på kassetdäcket till Line in på ljudkortet. Tryck Play på bandaren och Rec i något datorprogram som kan spela in audio. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 11 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2005 Inga ingångar alls? Bara usb porten, plats för extern skärm, mus och tangentbord. skrivargrejs. sen inget mer, så så gott som inte... Vad kostar ett usb ljudkort då?`Tips på ngt billigt sådant? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 11 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2005 (redigerat) Edirol UA-1X Prisvärt USB Audio interface med många finesser Prisvärt USB Audio interface - "kabelutförande" Ersätter tidigare modellen UA-1A Nyheter:- Gain switch- Hörlursuttag (ministereotele)- Hörlursvolym- S/P DIF optisk ut- Diodindikering av audio in/ut Strömförsörjning via USB-porten Stöder 5.1 kanals Dolby digital ut Stöder standars OS drivrutiner Kompatibel med WindowsXP/2000/me/98, MacOS9, OSX Låter det här för 895 kronor vettigt?? Ändrat: Fan vilka stora bokstäver "stor" text är 😠 Redigerat 11 januari 2005 av merbid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 11 januari 2005 Dela Postat 11 januari 2005 Var hittar man en kassettbandare nuförtiden?Finns de i handeln eller måste man ge sig ut på begagnademarknaden? Danne/ Finns faktiskt fåtal varianter kvar hos Siba, OnOff, Expert & c:o. Men de kostar oftast lika mycket som en DVD-spelare. Eller mer. 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 11 januari 2005 Dela Postat 11 januari 2005 Finns faktiskt fåtal varianter kvar hos Siba, OnOff, Expert & c:o. Men de kostar oftast lika mycket som en DVD-spelare. Eller mer. 🙂 Du kan kanske hitta nån ministereo på Siba som har line out. Annars kan du eventuellt koppla in den på hörlursuttaget (se annan tråd om detta). // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 11 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 11 januari 2005 (redigerat) Fortfarande inga tips om usbaudio kort? eller ska man starta en ny tråd? Redigerat 11 januari 2005 av merbid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 23 januari 2005 Dela Postat 23 januari 2005 Wow hittade en Sony TC-FX4 för 125 kr på läkaremissionen. Funkar perfekt! Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nanne Postat 24 januari 2005 Dela Postat 24 januari 2005 Gjort som ni sa. Men får fortfarande inte igång mina C64 spel. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 24 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 24 januari 2005 Gjort som ni sa. Men får fortfarande inte igång mina C64 spel. 🙁 Samma sak hände med min badanka när jag skulle stoppa in en telesladd i den. Jävla kina-saker att de inte håller vad förpackningarna lovar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 25 januari 2005 Dela Postat 25 januari 2005 Gjort som ni sa. Men får fortfarande inte igång mina C64 spel. 😄 Hö. Påminner mig om när jag skulle porta över gamla SpectraVideo-spel från kassett till emulator på PC/Windows... fick sampla över kassettbanden till WAV filer och sedan kör nån WAV2BIN util som förvandlade den analoga signalen till en .BIN fil som man sedan kunde köra i emulatorn... snacka om nördnytta!! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Åhman Postat 28 januari 2005 Dela Postat 28 januari 2005 Annars kan ni köpa den här för knappa tusenlappen: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
merbid Postat 28 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 28 januari 2005 I..I Fan va coolt! Var köper man en sån då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nossloh Postat 28 januari 2005 Dela Postat 28 januari 2005 Gjort som ni sa. Men får fortfarande inte igång mina C64 spel. 🙁 För att få igång C64-spel måste du köra ljudet från en C64-bandstation eftersom C64-kassetterna är inspelade med ett "mono-tonhuvud" (En vanlig bandspelare har ett stereotonhuvud och det finns en "glipa" som inte kommer med när man spelar från ett vanligt kassettdäck.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 4 februari 2005 Dela Postat 4 februari 2005 Saknas program för inspelning i datorn, räcker ju gratisprogrammet Audacity mer än väl. Finns för Windows, Mac OS X och Linux. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.