Jump to content
Annons

mixa efter frekvenser...


brynte

Recommended Posts

skulle behöva mixa efter frekvenser, men har aldrig gjort de förut (har bara eq:at lite efter lyssning, utan en tanke på frekvenser/ krockar osv..)!

nån som har nåt bra tips, för en som aldrig eq:at efter frekvenser förut?

skulle främst (denna gången) behöva få fram sången, men även acken behöver en bättre mix!

låten har acke, stråkar (både bas å "slinga", körer å sång!

de e den här låten, som behöver en bättre mix:

http://web.telia.com/~u23405803/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar lägga en frekvensanalysator på huvudkanalen och sedan sola en kanal i taget för att få en uppfattning om vart frekvensmässigt allt ligger. Sedan lyssnar och kollar jag om någon frekvens verkar sticka ut när allt spelas upp samtidigt. EQ:ar utifrån det jag ser och lyssnar hur det påverkar. Tycker det är ett utmärkt komplement att även se frekvenserna och eventuella toppar eller dalar....

Mvh Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig - tackar:)

den där ser användbar ut!

e säkert en dum fråga, men hur använder man sej av en sån där egentligen?

tex manlig sång! enligt den där frekvenskartan, ligger dom viktigaste frekvenserna mellan 100-900Hz, men har även "harmonics" mellan 900-8500Hz...

kan man alltså "generellt" lägga på ett högpass filter vid ca 100Hz å försiktigt börja "dra ner" kurvan, vid ca 900Hz?

kvinnlig sång ligger på 250-1100Hz... (viktigaste frekvenserna)

e de alltså lämpligt å "dra upp" den manliga sången vid ca 100-250Hz å den kvinnliga sången vid ca 900-1100Hz?

tänker ja rätt?

å sen om de e den manliga sången som e "lead", "dra ner" den kvinnliga sången lite, där dom "krockar" (alltså ca 250-900Hz)?

tog bara manlig å kvinnlig sång som exempel!

vill bara veta om ja har fattat de rätt, så ja kan använda de här på liknande sätt, me instrument osv...

Dingbats - ok, tack för tipset:) vore ju skoj å få lite bekräftelse på att man hör rätt dock, genom å kolla så de stämmer me kartan oxå...

MJInc - tackar för ett bra tips:)

vilken frekvensanalysator använder du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag håller med.. Öron först ögon sen.. Fast i symbios kan det bli riktigt bra!

Jo jag såg den! Men jag förstår fortfarande inte vad den gör för nytta. Jag tycker det är viktigare att mixen låter bra än att den ser snygg ut på skärmen.
Link to comment
Dela på andra sajter

skulle främst (denna gången) behöva få fram sången, men även acken behöver en bättre mix!

http://web.telia.com/~u23405803/

Hej igen.

Jag lyssnade på låten och tycker att gitarren är alldeles för stark!

Om du inte är nöjd med hur den låter så har jag tyvärr inget att komma med.

Jag har aldrig lyckats med att få akustiska gitarrer att låta riktigt bra.

Men som sagt, prova med att sänka gitarren mycket.

En bas hade väl varit fint också 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo jag håller med.. Öron först ögon sen.. Fast i symbios kan det bli riktigt bra!

Menar du att en snygg "julgransbelysning" (lånade demonproducentens uttryck) är en viktig del i den färdiga produktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att en snygg "julgransbelysning" (lånade demonproducentens uttryck) är en viktig del i den färdiga produktionen?

Ska man lära sig något om hur man KOMMER till den färdiga produktionen så kanske både kännedom om frekvenser och sånt ligger när det gäller mansröster, kvinnoröster, stråkar osv?

Klart man kan lyssna på det bara, men om det bara är viktigt att lyssna, varför finns då ens såna där frekvenskartor???

Vägen till ett bra ljud måste väl inte bara gå genom att man sitter och sveper med en EQ hela tiden, det är ju inte ens säkert att man vet från start var en röst ligger?

Är det runt 500 Hz, 5000 eller kanske högre? Ska man då svepa sig fram eller kolla på bilden?

Du verkar ju kunna en hel del, iallafall ser jag dig skriva det, så varför denna ton så ofta? Vill du lära någon nåt eller utgår du från att man ska göra som dig?

Det är lite grann tonen i många av dina inlägg som iallafall fått MIG att ibland dra mig för att fråga saker, för man vill inte känna sig som en idiot. Vilket risken är stor för uppenbarligen...

Det jag säger är bara att det finns många sätt att komma till målet, och man kanske kan uppmuntra fler än ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ska man lära sig något om hur man KOMMER till den färdiga produktionen så kanske både kännedom om frekvenser och sånt ligger när det gäller mansröster, kvinnoröster, stråkar osv?

Klart man kan lyssna på det bara, men om det bara är viktigt att lyssna, varför finns då ens såna där frekvenskartor???

Vägen till ett bra ljud måste väl inte bara gå genom att man sitter och sveper med en EQ hela tiden, det är ju inte ens säkert att man vet från start var en röst ligger?

Är det runt 500 Hz, 5000 eller kanske högre? Ska man då svepa sig fram eller kolla på bilden?

Du verkar ju kunna en hel del, iallafall ser jag dig skriva det, så varför denna ton så ofta? Vill du lära någon nåt eller utgår du från att man ska göra som dig?

Det är lite grann tonen i många av dina inlägg som iallafall fått MIG att ibland dra mig för att fråga saker, för man vill inte känna sig som en idiot. Vilket risken är stor för uppenbarligen...

Det jag säger är bara att det finns många sätt att komma till målet, och man kanske kan uppmuntra fler än ett.

Jag vill inte att du känner dig rädd för att fråga mig om saker. Jag hjälper dig mer än gärna om det är nåt jag kan hjälpa dig med. Men i det här fallet är en frekvenskarta dumt

därför att man då kanske slutar använda öronen ifall det visuella plötsligt inte stämmer överens med det man tycker låter bäst. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte att du känner dig rädd för att fråga mig om saker. Jag hjälper dig mer än gärna om det är nåt jag kan hjälpa dig med. Men i det här fallet är en frekvenskarta dumt

därför att man då kanske slutar använda öronen ifall det visuella plötsligt inte stämmer överens med det man tycker låter bäst. :rolleyes:

Jo, DET håller jag med om...mixa efter en sån där karta enbart skulle ju innebära att man inte ens BEHÖVER ha ett ljudkort? 😛

Men alternativet att kolla i det för att veta vart kärnan ligger i en fagott tex är ju inte så dumt, jag har ingen musikutbildning bakom mig så för mig är det rena grekiskan, men jag vill lära mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo, DET håller jag med om...mixa efter en sån där karta enbart skulle ju innebära att man inte ens BEHÖVER ha ett ljudkort? :rolleyes:

Men alternativet att kolla i det för att veta vart kärnan ligger i en fagott tex är ju inte så dumt, jag har ingen musikutbildning bakom mig så för mig är det rena grekiskan, men jag vill lära mig.

Men om man inte hör vars kärnan ligger så kanske man ska fundera på om man har förutsättningar för att hålla på med ljudredigering.

Det är inte alla som blir en bra simhoppare bara för att man köper en badmössa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte hör vars kärnan ligger så kanske man ska fundera på om man har förutsättningar för att hålla på med ljudredigering.

Det är inte alla som blir en bra simhoppare bara för att man köper en badmössa.

Nej, men om man inte vet vart man ska stå när man ska hoppa så kan en karta innan göra susen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, men om man inte vet vart man ska stå när man ska hoppa så kan en karta innan göra susen... :rolleyes:

Det kan jämföras med att du behöver en karta som visar vars du ska sitta när du mixar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jämföras med att du behöver en karta som visar vars du ska sitta när du mixar. :rolleyes:

Nja, tänkte mer på att det är bra att veta vart frekvenser LIGGER om man är nybörjare, tids nog så kommer man nog kunna dra slutsatser och skära där man veta att det behövs, men vi är ju alla barn i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte hör vars kärnan ligger så kanske man ska fundera på om man har förutsättningar för att hålla på med ljudredigering.

Det är inte alla som blir en bra simhoppare bara för att man köper en badmössa.

Absolut inte, men om man tycker det är kul med simhopp så kanske man vill hålla på med det

som en typ av hobby även om man inte tävlar i OS. Jag tror att flertalet av oss på detta forum är

av typen "hobbysimhoppare". Vi tycker det är kul med simhopp, och vi kommer att hålla på med det

även om vi saknar förutsättningar!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte hör vars kärnan ligger så kanske man ska fundera på om man har förutsättningar för att hålla på med ljudredigering.

Det är inte alla som blir en bra simhoppare bara för att man köper en badmössa.

Du kommer inte ihåg alls hur det var att vara nybörjare va?

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle behöva mixa efter frekvenser, men har aldrig gjort de förut (har bara eq:at lite efter lyssning, utan en tanke på frekvenser/ krockar osv..)!

nån som har nåt bra tips, för en som aldrig eq:at efter frekvenser förut?

skulle främst (denna gången) behöva få fram sången, men även acken behöver en bättre mix!

låten har acke, stråkar (både bas å "slinga", körer å sång!

de e den här låten, som behöver en bättre mix:

http://web.telia.com/~u23405803/

Hej "Brynte"!

Jag tycker du ska lyssna på en kanal i taget, och som många andra sagt, titta i en analysatorplugg samtidigt. Kom ihåg att grundregeln är att det är bättre att skära bort än att förstärka. Glöm inte heller att sådant som panorering och effektläggning (Våt gitarr / torr sång?) också kan skapa kontraster i mixen!

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig - tackar:)

den där ser användbar ut!

e säkert en dum fråga, men hur använder man sej av en sån där egentligen?

tex manlig sång! enligt den där frekvenskartan, ligger dom viktigaste frekvenserna mellan 100-900Hz, men har även "harmonics" mellan 900-8500Hz...

kan man alltså "generellt" lägga på ett högpass filter vid ca 100Hz å försiktigt börja "dra ner" kurvan, vid ca 900Hz?

kvinnlig sång ligger på 250-1100Hz... (viktigaste frekvenserna)

e de alltså lämpligt å "dra upp" den manliga sången vid ca 100-250Hz å den kvinnliga sången vid ca 900-1100Hz?

tänker ja rätt?

å sen om de e den manliga sången som e "lead", "dra ner" den kvinnliga sången lite, där dom "krockar" (alltså ca 250-900Hz)?

tog bara manlig å kvinnlig sång som exempel!

vill bara veta om ja har fattat de rätt, så ja kan använda de här på liknande sätt, me instrument osv...

Dingbats - ok, tack för tipset:) vore ju skoj å få lite bekräftelse på att man hör rätt dock, genom å kolla så de stämmer me kartan oxå...

MJInc - tackar för ett bra tips:)

vilken frekvensanalysator använder du?

Hejsan!

De frekvenser du pratar om är där själva tonen och "kroppen" ligger! Men drar du upp dem och struntar i resten riskerar du att få ett väldigt burkigt ljud!

Man får inte glömma "luften" i de högre registren! jag föredrar att höja lite där själva tonen ligger, skära bort lite runtom! sen höjer jag gärna lite 5000-7000 khz upp! För att få upp luften lite... efter detta brukar jag kunna dra upp volymen lite på sången!

Kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen inte... du kanske kan berätta då?

Jag tyckte att det var skitsvårt att ratta EQ i början. Visst hörde jag att det hände saker när man svepte fram och tillbaka, men jag fattade inte riktigt vad det var jag skulle lyssna efter. Jag var dessutom så inkörd på att lyssna efter melodier, ackord, färgningar, rytmer o.s.v. att det var knepigt att koppla bort det och bara lyssna efter frekvenser.

Så var det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tyckte att det var skitsvårt att ratta EQ i början. Visst hörde jag att det hände saker när man svepte fram och tillbaka, men jag fattade inte riktigt vad det var jag skulle lyssna efter. Jag var dessutom så inkörd på att lyssna efter melodier, ackord, färgningar, rytmer o.s.v. att det var knepigt att koppla bort det och bara lyssna efter frekvenser.

Så var det för mig.

Jag känner inte igen mig i nåt av det du skrev. Jag har ända sen barnsben haft förmåga att lyssna efter frekvenser eftersom jag redan då upplevde

produktioner och stereoanläggningar som antingen professionella eller Kalle-Anka

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder SPAN. Då ser man vilka frekvenser just den kanalen(instrumentet eller sång etc.) har och behöver inte kika på kartan. Kartorna är oftast generella och behöver inte stämma överens med just din röst, instrument eller vad det nu är. Har kikat på flertalet kartor men minns inga frekvenser.... 😉

Mvh Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hastalavista - tackar för länken:)

ok, ja ska testa hur de låter å sänka gitarren då, men från början va de menat å va bara acke, sång å lite körer, så de bär mej lite emot...

får väl höja stråkarna lite me isf, så inte sången blir för hög...

de ligger faktiskt en bas på redan, men de e oxå stråkar å rätt diskret!

kanske borde testa nåt annat bassound, eller höja den befintliga...

har gjort den här senaste mixen enbart i lurar, så de kanske e lite därför de låter "skevt"...

ska lyssna i mina stereohögtalare oxå när tillfälle ges, så kanske de blir lite lättare å höra...

Göran Ewertsson - tackar för tipsen:)

DuckieTheAnk - ok, tackar för förklaringen å tipset:)

jarlo - ja, så e de nog ca för mej...

MJInc - tackar:)

Redigerat av brynte
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag såg den! Men jag förstår fortfarande inte vad den gör för nytta. Jag tycker det är viktigare att mixen låter bra än att den ser snygg ut på skärmen.

Det tycker jag med men om man inte vet, eller inte har kunnat det utantill sedan man var nyfödd så kan en vägledning vara bra att ha. Jag brukar använda den som skrivbordsbild i studioburken och använda den som en lathund när det uppstår behov för det. Det finns inte en chans att jag hör direkt vilka frekvenser som bråkar men bilden kan ge lite vägledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...