Jump to content
Annons

Närlyssning i referensmonitorer


Strummindude

Recommended Posts

Jag håller på och inreder mitt lilla inspelningskyffe, den före detta familjebastun. Som arbetsbord har jag valt att använda ett hörnskrivbord, med fast monterad bokhylla i vinkel. På utsidan av bokhyllesidorna har jag monterat extrahyllor, på konsoler isolerade med gummibussningar. På dessa hyllor har jag ställt mina referensmonitorer, ett par M-Audio BX5a.

Varje högtalare spelar alltså i 45 graders vinkel framifrån in mot mina öron, och de hamnar bra nära, typ nån dryg halvmeter från skallen bara. Frånsett den uppenbara faran att spela för högt och skada hörseln, finns det några andra uppenbara fallgropar med detta sätt att ordna sin lyssning? Ska tillägga att stereobilden är nästan sjukt bra, till och med överlägsen hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej på dig!

Vad jag skulle testa ordentligt är basåtergivningen. Om jag förstår din uppställning rätt, ökar risken att ditt ljud kommer att låta bas-fylligare än om du skulle ha en mer vanlig placering. Om det blir så, kanske du mixar ned basen för mycket så att din musik låter lite för tunn i andra system. Jämför med provisoriska högtalaruppställningar och med att köra några testspår i olika anläggningar. Har du kalibreringsmöjligheter på monitorbasarna, kan du i oc hför sgi också kompensera för rätt mycket extra mullerbas.

Det också med din uppställning kanske bli så att du i ditt inspelningsprogram behöver kompensera för hur ljudenergin fördelas vid panorering av ljud så att det inte blir ett "akustiskt hål" i mitten av ljudbilden på andra anläggningar (eller blir det tvärt om, en "ljudpuckel"?).

mvh Fredrika

Link to comment
Dela på andra sajter

två

du riskerar att hamna innanför "triangeln"

Du menar att högtalarna spelar "bakom huvudet"?

du riskerar få en för bred stereobild

Okej - kan tänka mig att det kunde leda till att man exempelvis fegar ur vid panoreringar, eller underdriver stereoeffekter. Eller tänkte du på något annat?

Tackar för synpunkterna! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller samma regel med monitorer som med hemmabio/stereo att det ska vara en liksidig triangel i avstånd högtalare - högtalare - huvud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller samma regel med monitorer som med hemmabio/stereo att det ska vara en liksidig triangel i avstånd högtalare - högtalare - huvud?

Yes, och glöm inte väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att högtalarna spelar "bakom huvudet"?

Okej - kan tänka mig att det kunde leda till att man exempelvis fegar ur vid panoreringar, eller underdriver stereoeffekter. Eller tänkte du på något annat?

Tackar för synpunkterna! 😳

du har förstått precis vad jag for efter 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...