Jump to content
Annons

Studio-taxa


Tophe

Recommended Posts

Min hemmastudio börjar närma sig ett färdigställande.

Jag har redan fått 2-3 förfrågningar från folk som vill komma och spela in sina låtar hos mig.

Det handlar då om enkla arrangemang, oftast gitarr och sång, och lite annat tingeltangel.

Alla de som frågat är goda vänner och de har också erbjudit sig att betala.

Jag har tackat nej till pengarna just nu eftersom jag gärna vill spela in dem och jag har inte möjlighet

att prioritera det på den nivån som jag skulle kräva av mig själv om jag tog betalt.

Det är helt enkelt kul att få möjlighet att slipa på min studio genom att spela in andra.

Men på sikt vill jag gärna spela in folk och ta lite betalt för det.

Det handlar ju mest om folk som vill göra en finare demo eller nåt mindre projekt och som har väldigt liten, eller ingen, budget.

Det låter riktigt bra om grejerna och jag mixar med UAD.

Vad kan vara en ok taxa för att spela in och prodda en låt med gitarr, bas och några sångspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som att du inte planerar att göra det till en kommersiell verksamhet.

Kanske räcker det då att ta betalt för den tid du lägger ned.

Utgå från vad du tjänar på vanligt arbete och lägg på ungefär 40 % för sociala avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du inte planerar att göra det till en kommersiell verksamhet.

Kanske räcker det då att ta betalt för den tid du lägger ned.

Utgå från vad du tjänar på vanligt arbete och lägg på ungefär 40 % för sociala avgifter.

Funderade på det... men samtidigt så går ju jag ofta igång och lägger på flöjter och orglar och grejer, så sticker det iväg.

Det handlar ju mest om att det ska kännas hyfsat värt att min fru får stångas med ungarna en eftermiddag och att det kanske

blir nån peng att köpa nån sladd för.

Ska ta ditt tips och räkna lite.. Är ju alltid lite rädd att ta för mycket.

När jag undervisar i gitarr så tar jag rätt bra betalt, men där ligger det ju många år av utbildning och studielån bakom, så det känns lättare.

SPL'en jag köpte från dig gör mirakel... grymt nöjd med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

@creel

Jag har ett E-MU 1820 som jag kört på i ganska många år nu. Är jättenöjd med det.

den preamp jag använder mest är en SPL Gold Mike (9844). Köpte den av joachime.

Den är helt suverän... solid state med 6dB rör ovanpå. Rekommenderas varmt.

@Martin

Solidariteten ligger nog snarast hos familjen när det gäller studiojobben... Men det är klart att man kan vara flexibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iaf du ska ta betalt för det hantverksmässiga jobbet du utför. Det är inget fel med det, speciellt inte på en lärarlön!

Du kanske kan fråga om dom har det gott ställt ekonomiskt och därifrån välja din taxa... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan fråga om dom har det gott ställt ekonomiskt och därifrån välja din taxa... ?

Jag tycker det är ett dåligt förslag!

"Tophe" är värd sitt timpris oavsett köparens ekonomi.

"Tophe", jag tycker att du ska sätta ett marknadsmässigt pris! Jämför din utrustning, dina meriter och din skicklighet med konkurrenterna och bestäm dig för en rimlig taxa. Kom ihåg att kunden inte väljer att spela in hos just dig på grund av priset, det är vad du erbjuder, nyttan, som är det viktiga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Producenten jag använder kör också UAD och har i övrigt en ganska billig men väl fungerande studio. Han spelade in en EP åt oss på fyra låtar, lade till en del instrument själv, mixade och mastrade med gott resultat. Detta kostade oss 2500 kronor. Tidigare har jag gjort en låt hos honom och då tog han 1000 kronor för den. Han är lite för billig, egentligen. Det tycker jag, iallafall. EP:n har nog tagit honom minst 50 timmar. Han själv säger att det är lugnt eftersom det är bra träning för honom (han utbildar sig just nu).

Lite svammel här och inga raka besked men jag känner att du kanske kan få ut någonting av min berättelse. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ar i samma situation, ungefar.

Jag later folk komma upp med en "donation" som dom sjalv valjer - om du da kanner att det ar kul att jobba med just den personen, och deras donation ar passande, da blir det enkelt att jobba vidare med dom.

Ett sjalv-reglerande system, liksom.

Jobbiga typer som ocksa ar snala - da blir det val att du i framtiden "har annat att gora" nar dom vill komma over...

S

Link to comment
Dela på andra sajter

@Svencanz:

Ja, det är ju ett väldigt tilltalande system faktiskt.

Det var rätt vanligt i kyrkan på 70-talet att kringresande musiker fick ett "kärleksoffer" om de spelade i nån församling.

Alltså, folk gav så mycket de ville för att att försörja sina musiker och konstnärer.

En del kunde leva på det och ganska stora artister gav bort sina skivor gratis eftersom det hela gick runt än då.

De med stora tillgångar gav mycket och de som inte hade något behövde inte ge nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Svencanz:

Ja, det är ju ett väldigt tilltalande system faktiskt.

Det var rätt vanligt i kyrkan på 70-talet att kringresande musiker fick ett "kärleksoffer" om de spelade i nån församling.

Alltså, folk gav så mycket de ville för att att försörja sina musiker och konstnärer.

En del kunde leva på det och ganska stora artister gav bort sina skivor gratis eftersom det hela gick runt än då.

De med stora tillgångar gav mycket och de som inte hade något behövde inte ge nåt...

Jag förstår nu att din frågeställning så att säga kommer ur ett annat perspektiv! Jag respekterar verkligen ditt synsätt "Tophe", lycka till med din Studio!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj... missade en del av de tidigare inläggen...

@Göran

Tack för uppmuntran och jag tror nog att om det blir en mer genomströmning av människor som jag kanske inte känner så väl så kommer det nog blir mer aktuellt att börja jämföra med "konkurrenter". Just nu är det ju folk som jag känner, tycker om och gärna vill spela in ändå. Men det är viktigt att inte nedvärdera det arbete man lägger ner! På sikt känns det ju också kul att dra in lite pengar till hemmet eller studion... det är ju som sagt familjens tid som används så min fru och mina barn är ju i allra högsta grad inblandade, genom att de håller sig borta.

@sisältää

Tack för ett konkret exempel... Låter lite som en taxa i närheten av vad jag kan tänka mig. Inte för dyrt om det är ett litet gäng, men ändå tillräckligt med pengar för att det ska göra nån skillnad för vår ekonomi. De som jag spelar in är ju mest folk som tjänar lite eller ingenting just på sin musik, utan finansierar den med annat arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket hade varit vettigt betalt ifall du varit snickare, målare eller fönsterputsare?

Det känns annorlunda... Tror inte det är så många som har fönsterputsning som sin stora hobby, kärlek och kreativa utflöde. Däremot har jag många gånger putsat vänners fönster gratis när de behövt hjälp med flyttstädning eller liknande. Om jag skulle pyssla med studion som arbete eller ha det just för att tjäna pengar så skulle jag nog tänka mer i de banorna. Det gör jag när jag undervisar i gitarr, eftersom det är mitt yrke.

Nu menar jag inte att man ska få mindre betalt bara för att man gillar det man gör, men detta är ju på lite andra premisser än en stor studio med professionella band som har en budget osv.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...