Jump to content
Annons

Ta bort slidning.


devilmaycry (oregistrerad)

Recommended Posts

devilmaycry (oregistrerad)

Hur gör man för att få bort ljudet som kommer ibland när man byter ackord, när man "slidar" utan att egentligen vilja det och det kommer ett pip-aktigt ljud!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur gör man för att få bort ljudet som kommer ibland när man byter ackord, när man "slidar" utan att egentligen vilja det och det kommer ett pip-aktigt ljud!?

Det enda botemedlet mot det är att lyfta på fingrarna när du spelar. Det krävs en hel del för att en närmickad gitarr ska låta bra, inte minst från den som håller i den. Nåt annat har jag aldrig hört talas om tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du riktig ihärdig kan du nog klippa ut de där oljuden...

Har gjort det manuellt på 1/4" tape så det går nog utan problem med något redigeringsprogram.

Kan inte låta bli att säga att jag tycker att de där glidningarna kan låta rätt charmiga på inspelningar ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Elixirsträngar är ju behandlade med något teflonliknande ämne som gör dem lite halare. De kostar visserligen 3 ggr mer än andra strängar men håller å andra sidan sin fräschör åtminstone fem gånger så lång tid, så det är väl använda pengar, emrm. Jag tror Daddario gör strängar med nån liknande teknik. Ökad stränghalka = mindre fnissel.

Annars kunde du ju kanske testa med att gnida in dina strängar med lite silikonspray? Jag har dock inte testat det själv så jag tar inget ansvar för eventuella skador eller andra följdverkningar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det speltekniken framförallt som gäller. Att ta bort det med t.ex EQ kommer ju även ta död på klangen, så du bör ju snarare lösa det innan inspelning än efter. Kan påpeka att Elixir hjälper måttligt, men det är ingen dunderhonungsburk som fixar din teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyft fingrarna.

Elixir är det vidrigaste som tillverkats, ett hån mot gitarrister. Det finns inget värre än att se ut väggens finaste gitarr, plocka ner den, för att sedan upptäcka att den befläckats med ett sexpack av detta djävulens påfund; elixir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått hyfsat resultat på nylonsträngad när jag zoomat in, markerat "gnisseltoppen" och sänkt gain ca 8-9 db. Dock funkar nog inte detta om det inte är i en mix med andra instrument...

Nu märkte jag detta efter att ha lånat en gitarr, spelat in och lämnat tillbaka. Annars hade det nog varit lättare att spela in det igen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det speltekniken framförallt som gäller. Att ta bort det med t.ex EQ kommer ju även ta död på klangen, så du bör ju snarare lösa det innan inspelning än efter. Kan påpeka att Elixir hjälper måttligt, men det är ingen dunderhonungsburk som fixar din teknik.

han kan ju automatisera en eq att bara åka på när dem ljuden kommer? isf förstörs inte klangen, sant att klippa upp är ju rätt bra metod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elixir är det vidrigaste som tillverkats ...

Om jag får komma med ett litet tips så skulle du förmodligen möta större framgång med att driva en egen agenda, och kanske till och med bidra med info till OP, om du i stället för att imponera på omgivningen med en svada av kategoriskt nonsens använde dig av yttranden på formen "Själv skulle jag hellre springa ett helt maraton på häftstift än att använda Elixir, därför att ..." 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får komma med ett litet tips så skulle du förmodligen möta större framgång med att driva en egen agenda, och kanske till och med bidra med info till OP, om du i stället för att imponera på omgivningen med en svada av kategoriskt nonsens använde dig av yttranden på formen "Själv skulle jag hellre springa ett helt maraton på häftstift än att använda Elixir, därför att ..." 😄

Du har rätt. En blamage från min sida, ett övertramp. Jag ber om tillgift. Elixir samt detta forum förtjänar bättre. Förlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...