Jump to content
Annons

Isoleringsskivor.. hoptryckta eller lösa?


Tophe

Recommended Posts

Jag ska äntligen göra det sista i min lilla studio. Den är ungefär lika stor som en liten burk och jag har behandlat den med ett gäng glasfiberplattor som är 10 cm tjocka.

Det är vanliga glasfiberskivor från Byggmax. Alltså hyfsat fasta, men man kan lätt pressa ihop dem så att de blir 2 cm tjocka.

De gör jobbet rätt bra därinne och det börjar låta schyst. Has beställt lite deutche schaum från den gode Thomann för att få bort lite

av de höga snabba reflektionerna, de stör en del. Men i övrigt låter det ganska ok nu.

Det jag undrar är om de kommer prestera sämre om de blir en aning hoptryckta... Jag ska klä dem i tyg (den vanliga isoleringsskive-modellen).

Men ska jag se till att de håller sig runt ca 10 cm eller kan jag trycka ihop dem en aning? Kommer de absorbera lika bra då?

Massan blir ju den samma, men ljudet färdas väl genom materialet under en kortare tid?

Nån som har en aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skälet till att tjocka absorbenter asorberar lägre frekvenser är att ljudvågens rörerlse blir mindre och mindre desto närmare väggen man kommer, och ersätts med tryckskillnader. Tryckskillnader absorberas inte, eftersom de står stilla. Därför kommer komprimerade absorbenter att absorbera sämre i lägre frekvenser. Att densiteten ökar kommer ge en smått förbättrad absorbtion på de frekvenser som redan absorberas, men det överväger inte fördelarna med att låta den vara utsläppt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Men om man kollar på alla youtube-videos på folk som bygger absorbenter så verkar de flesta använda skivor som är mer stabila.

Även här på forumet rekommenderas att man använder markskivor istället för de lösare skivor man brukar isolera väggar med.

Många akustikplattor har ju även högre densitet än vanlig isolering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja det kanske andra kan svara på bættre æn mig. Men i mitt rum så anvænde jag vanliga glasullsplattor i mina absorbenter och dom gør ett bra jobb. Får ett tillræckligt skønt och dæmpat rum med dom.

Det beror på kanske lite vart du vill lægga nivån också..ær det inget vældigt ambitiøst bygge så kanske det ær saksamma om det nu blir någon vesæntlig skillnad med fastare plattor..? Någon annan får bidra med den kunskapen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Högre densitet är ju självklart också bra till en viss gräns, men inte om det konkurrerar med djupet. Ska man välja en tung skiva på 5 cm och en lätt skiva på 5 cm kommer absorbtionen bli bättre med den tjocka.

Att trycka ihop en skiva av ett visst mått däremot kommer sänka absorbtionen av flera skäl. Höga frekvenser kommer inte påverkas så långe deras väglängd är mindre än fyra gånger tjockleken, eftersom det innebär att en vågtopp alltid kommer befinna sig i skivan och därmed absorberas helt. För lägre frekvenser däremot kommer prestandan försämras, eftersom en mindre del av vågen befinner sig i absorbenten. Slutligen så finns en reflektionsfaktor som ökar vid höga infallsvinklar, och denna faktor ökar om materialet är kompakt. Detta är skälet till att absorbenter ofta har guppiga mönster, för att reflektera in ljudet i absorbenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...