Jump to content
Annons

"dovt" ljud


resolve

Recommended Posts

Hej!

När jag spelar in gitarr kör jag en SM57a mot högtalaren, ofta lite riktad från sidan. Först ställer jag in ett ljud jag verkligen gillar(ganska mycket mid, lite bas, ganska mycket diskant, så det är inte det gamla vanliga felet), och sedan placerar jag miken efter det. Disten drar jag alltid ner rejält jämfört med repen, så där bör inte problemet ligga heller. Jag dubbar sedan gitarren oftast fyra gånger.

Jag blir oftast ganska nöjd med ljudet, men det är ett problem som jag gärna vill få bukt med nu. I diskanten och övre mellanregistret någonstans ligger det en svårbeskrivlig "ihålighet". Det låter liksom lite sprött och tunt. Jag tror att själva ljudet låter lite grann som fasfel, det är åtminstone den uppfattningen jag fått av fasfel. Men grejen är att jag bara använder en mik, och vad jag förstått så kan det inte bli fasfel då? Eller har jag fel? Kan inte hitta en lösning, hur mycket jag än skruvar. Jag byter strängar ofta, det är en gibson SG, jag kör genom en Vox valvetronics, så jag har svårt att tänka mig att det är utrustningen som spökar.

Hjälp är varmt välkommet, tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bumlar guran mycket? Har du ett sådär bra rum som du spelar in i så kan du testa att sänka lite runt 200-300 Hz med ett Q-värde runt 0,8-1,0 så kanske det försvinner...?

Mer vet jag inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag spelar in gitarr kör jag en SM57a mot högtalaren, ofta lite riktad från sidan. Först ställer jag in ett ljud jag verkligen gillar(ganska mycket mid, lite bas, ganska mycket diskant, så det är inte det gamla vanliga felet), och sedan placerar jag miken efter det. Disten drar jag alltid ner rejält jämfört med repen, så där bör inte problemet ligga heller. Jag dubbar sedan gitarren oftast fyra gånger.

Jag blir oftast ganska nöjd med ljudet, men det är ett problem som jag gärna vill få bukt med nu. I diskanten och övre mellanregistret någonstans ligger det en svårbeskrivlig "ihålighet". Det låter liksom lite sprött och tunt. Jag tror att själva ljudet låter lite grann som fasfel, det är åtminstone den uppfattningen jag fått av fasfel. Men grejen är att jag bara använder en mik, och vad jag förstått så kan det inte bli fasfel då? Eller har jag fel? Kan inte hitta en lösning, hur mycket jag än skruvar. Jag byter strängar ofta, det är en gibson SG, jag kör genom en Vox valvetronics, så jag har svårt att tänka mig att det är utrustningen som spökar.

Hjälp är varmt välkommet, tack på förhand!

Hej

Jag har också en valvetronix som jag spelat in själv med men även i en professionell studio. När jag kör själv så tycker jag alltid att det funkar bra, med telecaster och med lite crisp. När jag spelade in med yrkesteknikern senast så påpekade han att stärkaren brummade lite, nästan så att jag skulle vara tvungen att byta men vi körde på ändå, han är ju väldigt petig. Jag hör inget fel men det är ju jag det.

/Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

mitt tips är att du tar på dig hörlurar medan du placerar micken. en centimeter hit och dit gör jätteskillnad. Om du inte hör ihåligheten när du lyssnar på förstärkaren så lägger jag mina fem öre på micklaceringen. Om du hör det även ur förstärkaren så är det ju så¨den låter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är inte världens roligaste mic heller - och om du kör alla dubbningar med en och samma mic, så kommer du att förstärka effekten av färgningen som micen har.

Det skulle kunna vara idé att använda en kondensatormic på någon eller ett par av tagningarna, så att du får med hela registret på vissa spår, kanske en Line Audio Design CM3...?

För att variera ytterligare lite, så kan du också ta någon dubbning med micen placerad på någon meters avstånd i stället för att närmicka alla tagningarna (om inte rummet låter illa, förstås...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra när du lyssnar med enbart en tagning men inte när du lyssnar på alla fyra? I så fall så är det nog fasfel du har. När du använder en mik så kan du inte få fasfel på den tagningen men när du har flera tagningar så kan du få problem. Zooma in så långt det bara går i ljudfilerna och jämför hur kurvorna ser ut och flytta dubbarna så att de ser ut att alla ser ut att ligga likadant.

Det brukar hjälpa mig när jag spelar in bas och använder en mikrofon på stärkaren och en linesignal. Om det kommer hjälpa dig vet jag inte men det är iaf värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är inte världens roligaste mic heller - och om du kör alla dubbningar med en och samma mic, så kommer du att förstärka effekten av färgningen som micen har.

Det skulle kunna vara idé att använda en kondensatormic på någon eller ett par av tagningarna, så att du får med hela registret på vissa spår, kanske en Line Audio Design CM3...?

För att variera ytterligare lite, så kan du också ta någon dubbning med micen placerad på någon meters avstånd i stället för att närmicka alla tagningarna (om inte rummet låter illa, förstås...).

Helt rätt. Jag tror att CM3 har en puckel i diskanten och det kan vara väldigt fördelaktigt i ditt fall. Det har de flest lågbudget kondensatormikrofonerna så prova även om du inte har just en CM3

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är inte världens roligaste mic heller - och om du kör alla dubbningar med en och samma mic, så kommer du att förstärka effekten av färgningen som micen har.

Det skulle kunna vara idé att använda en kondensatormic på någon eller ett par av tagningarna, så att du får med hela registret på vissa spår, kanske en Line Audio Design CM3...?

För att variera ytterligare lite, så kan du också ta någon dubbning med micen placerad på någon meters avstånd i stället för att närmicka alla tagningarna (om inte rummet låter illa, förstås...).

Helt rätt. Jag tror att CM3 har en puckel i diskanten och det kan vara väldigt fördelaktigt i ditt fall. Det har de flest lågbudget kondensatormikrofonerna så prova även om du inte har just en CM3

Det med två olika mikar låter vettigt, inget jag har provat heller så det skulle kunna funka. Den enda kondensatormiken är dock de tunna röda som är med i jj-labs set med trummikar. post-17133-1254395089.jpg

Funkar det, eller måste det vara någon form av stormembranig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med två olika mikar låter vettigt, inget jag har provat heller så det skulle kunna funka. Den enda kondensatormiken är dock de tunna röda som är med i jj-labs set med trummikar. post-17133-1254395089.jpg

Funkar det, eller måste det vara någon form av stormembranig?

Det finns inga "måste", utan det beror helt på om du tycker att ljudet blir ok med dem. Testa, helt enkelt.

CM3, som jag föreslog, är en småmembranare som har en ganska neutral frekvensgång (ingen nämnvärd diskanthöjning alltså): http://www.lineaudio.se/linemicdata.htm .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig lite, men är det verkligen rätt att rekommendera nya mickar osv när man har problemet att det låter ihåligt och som fasfel?? Har spelat in antal gitarrinspelningar med 57:an utan att det låtit ihåligt eller låtit som fasfel. Jag VET att du kan få bra inspelningar med en 57:a, sedan när du får till det så skulle jag tycka det är läge att kanske införskaffa något nytt att experimentera med. Men om du inte får till det med en 57:a så brister det någon annan stans i min bok. Antingen hos förstärkaren, placeringen eller kunskaperna.

Men det är bara min åsikt.

MVH

Anders

Elgitarr inspelad med SM57:a, dubbad en gång (två spår), Laney TF400 http://www.speedyshare.com/943924676.html

Inte bästa gitarrljudet, men tycker inte det låter ihåligt eller som fasfel iaf 🥰

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig lite, men är det verkligen rätt att rekommendera nya mickar osv när man har problemet att det låter ihåligt och som fasfel?? Har spelat in antal gitarrinspelningar med 57:an utan att det låtit ihåligt eller låtit som fasfel. Jag VET att du kan få bra inspelningar med en 57:a, sedan när du får till det så skulle jag tycka det är läge att kanske införskaffa något nytt att experimentera med. Men om du inte får till det med en 57:a så brister det någon annan stans i min bok. Antingen hos förstärkaren, placeringen eller kunskaperna.

Men det är bara min åsikt.

MVH

Anders

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra när du lyssnar med enbart en tagning men inte när du lyssnar på alla fyra? I så fall så är det nog fasfel du har. När du använder en mik så kan du inte få fasfel på den tagningen men när du har flera tagningar så kan du få problem. Zooma in så långt det bara går i ljudfilerna och jämför hur kurvorna ser ut och flytta dubbarna så att de ser ut att alla ser ut att ligga likadant.

Det brukar hjälpa mig när jag spelar in bas och använder en mikrofon på stärkaren och en linesignal. Om det kommer hjälpa dig vet jag inte men det är iaf värt ett försök.

Ja, zooma in på ljudfilerna för att se att dom inte ligger "ur fas". T ex två ljudfiler som ligger 180 grader ur fas, jag tror det är upp till 270 grader, kan det bilda en destruktiv fas som gör att amplituden minskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig lite, men är det verkligen rätt att rekommendera nya mickar osv när man har problemet att det låter ihåligt och som fasfel?? Har spelat in antal gitarrinspelningar med 57:an utan att det låtit ihåligt eller låtit som fasfel. Jag VET att du kan få bra inspelningar med en 57:a, sedan när du får till det så skulle jag tycka det är läge att kanske införskaffa något nytt att experimentera med. Men om du inte får till det med en 57:a så brister det någon annan stans i min bok. Antingen hos förstärkaren, placeringen eller kunskaperna.

Men det är bara min åsikt.

MVH

Anders

Elgitarr inspelad med SM57:a, dubbad en gång (två spår), Laney TF400 http://www.speedyshare.com/943924676.html

Inte bästa gitarrljudet, men tycker inte det låter ihåligt eller som fasfel iaf 🙂

Bra virvel, vad använder du till den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, zooma in på ljudfilerna för att se att dom inte ligger "ur fas". T ex två ljudfiler som ligger 180 grader ur fas, jag tror det är upp till 270 grader, kan det bilda en destruktiv fas som gör att amplituden minskar.

Men hela poängen med att dubba är ju att man ska få fasfel i viss utsträckning.

Med två olika tagningar får man vara bra djävla tajt om man ska spela i fas. Fast då e det ju inte nån vits med att göra en dub, du får bara större amplitud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men hela poängen med att dubba är ju att man ska få fasfel i viss utsträckning.

Med två olika tagningar får man vara bra djävla tajt om man ska spela i fas. Fast då e det ju inte nån vits med att göra en dub, du får bara större amplitud.

Oavsett du tajt du spelar så kan du inte göra en dubb som inte resulterar i utsläckningar. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga jag funderat på som inte riktigt hör till den ursprungliga, men tar den ändå:

PÅ min vox är det ju ett metallgaller framför högtalaren, och inte ett av tyg som det brukar. Kan det vara till fördel att ta bort gallret under inspelningen? Om det på något sätt blockerar ljudet från att gå rakt in i miken menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, zooma in på ljudfilerna för att se att dom inte ligger "ur fas". T ex två ljudfiler som ligger 180 grader ur fas, jag tror det är upp till 270 grader, kan det bilda en destruktiv fas som gör att amplituden minskar.

Det där funkar inte så bra eftersom spåren ligger stundom i fas, stundom inte. Det varierar hela tiden eftersom det är en människa som spelar.

Mitt tips är att testa byta placering på förstärkaren i rummet. Kan vara ett fasfel i rummets akustik. Testa olika placeringar. Nära väggar för tyngre botten. Gör förändringar om 1 meter i taget och behåll micken likadant relativt förstärkaren så tror jag du kommer höra skillnader.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att fasvända ett eller några av gitarrspåren mot varandra med en plug eller fasknappen på mixern (OBS du måste lyssna i mono). Blir ljudet fetare/tjockare så e det "fasfel". Låt fasvändarpluggen ligga kvar då.

Rekommenderar starkt att panorera ut de olika gitarrtagningarna från varandra. Då e det ev. fasfelet inget som förstör utan lägger till en wide och chorusliknande effekt istället.

Jag känner en sångerska som kan fasa ut sin egen röst när hon lägger kör. Tog ett tag innan vi fattade vad som var "felet"när rösterna kom och gick. Att vända på fasen gjorde susen. Hon sjunger så jäkla tight med sigsjälv.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...