Jump to content
Annons

IK Multimedia ARC


Kokanin

Recommended Posts

Jag har en liten productionslokal som skulle behöva akustikbehandlas. Delar dock lokalen med en sångpedagog som inte vill ha en massa diffusorer i rummet, och som vill behålla rummets naturliga klang så gott som möjligt.

Börjat kika lite på IK Multimedia ARC (Advanced Room Correction system). Kan detta vara en lösning? Någon som testat detta? Hört att det ska fungera bra.

Jag kommer sätta upp absorbenter men tänkte att detta kanske är ett bra komplement?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sådana system är att betrakta som något man kör med för att putsa till det sista efter att man har akustikbehandlat så att det nästan är ända framme. Det går inte att se som en ersättning för akustikbehandling, utan bara ett komplement.

Det har förekommit ganska omfattande diskussioner om det tidigare, men tyvärr går det inte att söka efter ARC, eftersom det måste finnas minst 4 tecken för att forumets sökfunktion ska fungera... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana system är att betrakta som något man kör med för att putsa till det sista efter att man har akustikbehandlat så att det nästan är ända framme. Det går inte att se som en ersättning för akustikbehandling, utan bara ett komplement.

Det har förekommit ganska omfattande diskussioner om det tidigare, men tyvärr går det inte att söka efter ARC, eftersom det måste finnas minst 4 tecken för att forumets sökfunktion ska fungera... 🙂

Kanske va denna du tänkte på 🙂

Sökte bara på Gilbert 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske va denna du tänkte på 🙂

Sökte bara på Gilbert 🙂

MVH

Anders

Bra idé. 🙂

Jag hade glömt att det egentligen var KRK's Ergo som var ursprunget till tråden - och då hade det förstås gått bra att söka efter Ergo också... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana system är att betrakta som något man kör med för att putsa till det sista efter att man har akustikbehandlat så att det nästan är ända framme. Det går inte att se som en ersättning för akustikbehandling, utan bara ett komplement.

Det har förekommit ganska omfattande diskussioner om det tidigare, men tyvärr går det inte att söka efter ARC, eftersom det måste finnas minst 4 tecken för att forumets sökfunktion ska fungera... 🙁

Ah, det förklarade varför jag inte hittade någon tidigare tråd hur mycket jag än sökte. 🙂

Tack för svaret! Får se hur långt man kommer med akustikbehandligen och om detta kan behövas som komplement. Får smöra lite för personen jag delar lokalen med, så kanske man får ha basfällor och andra "byggen". 🙂 Ska läsa en massa akustikbehandling först bara. 🙂

Kanske va denna du tänkte på 🙂

Sökte bara på Gilbert 🙂

MVH

Anders

Tack för länken! Mycket intressant, och sjukt spännande. Ska nog ligga lite lågt med att diskutera sådana här program. Hoppas man inte drar igång cirkusen igen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt ARC ett bra tag och jag tycker att det fungerar bra. 😕

Men precis som Claes med flera så tycker jag att det är ett komplement till vanlig akustikhantering.

Jag har använt det tidigare utan någon akustikhantering och det är svårt att få en bra ljudbild om man inte hela tiden sitter med huvudet på exakt rätt plats. Med viss akustikhantering så blir det mycket bättre och lättare.

Så jag rekommenderar ARC men med viss försiktighet om man inte har behandlat rummet innan.

--- Just my cup of tea ---

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt ARC ett bra tag och jag tycker att det fungerar bra. 🥰

Men precis som Claes med flera så tycker jag att det är ett komplement till vanlig akustikhantering.

Jag har använt det tidigare utan någon akustikhantering och det är svårt att få en bra ljudbild om man inte hela tiden sitter med huvudet på exakt rätt plats. Med viss akustikhantering så blir det mycket bättre och lättare.

Så jag rekommenderar ARC men med viss försiktighet om man inte har behandlat rummet innan.

--- Just my cup of tea ---

Peter

Okej, tack för svaret! Låter lite intressant ändå.

Det jag är mest orolig för är att stereobilden är lite skev. Jag kan tyvärr inte sitta i mitten mellan sidoväggarna. Kan ARC rätta till en eventuellt sned stereobild, tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...