Jump to content
Annons

Elektronisk jul.


  

7 röster

  1. 1. Elektronisk jul.

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      1
    • 4
      3
    • 5
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Christmas winds

ARTIST/GRUPP: the[PHL]sound

GENRE: ?

LÅTLÄNGD: 3:32

KOMPOSITÖR: Per-Henrik Lind

PRODUCENT:Per-Henrik Lind

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: mp3@192

STORLEK: 4,8mb

STATUS: 80% färdig demo som vill bedömas.

LÅTLÄNK: LÅTEN

En liten "julig" låt som jag inte ritkigt fått klar, men ändå vill ha lite kommentarer på ljudbild, komposition mm mm

Fick lite julfeeling när jag gjorde den så det blev lite mer julinput till slut 😄

Enjoy

//

Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

0:01 Jingle Bells? Jag hade läst ordet trance och förväntar mig att snart kommer ett enkelt julmedley med ordentlig bastrumma 😄

0:17 Ahh! HÄR ska låten börja. Härligt djup i arpeggio/delay och melodiskt. Vindbruset skapar mer feeling av en engelsk housevinyl än sitt syfte som en ljudeffekt av en vind. En väldigt lätt och smal overdrive-distorsion vid några av frekvenserna och lite knaster så är du hemma 😮

0:32 Den häs baslead-slingan har en aning för mycket delay men passar väldigt bra in i låten!

0:49 Nu kommer trummorna in och de sitter som ett smäck!

Basljudet känns dock som om det "soundmässigt" krockar med baslead-slingan du just introducerat. Sätt ett lågpassfilter på basen så du får kvar mörka tonen men får bort den ljusa resonanta attacken.

1:02 Röstsamplingen känns rätt!!

1:19 Skulle blivit bättre utan Merry Christmas-viskningen. Antingen låter du det bara klinga ut, eller kanske ett fill på percussionspåret eller nåt?

1:46 Det där resonanta basljudet igen... Jag tar det en gång till: filtrera ner den 🙂 Sedan byggs låten upp fint.

2:01 Nu kickar vi igång igen! Yes!!

2:17 Ett break igen? Redan?

Man väntade sig att låten skulle gå igång ännu mer nu, men tvärtom.

Här skulle nog många på dansgolvet fundera på att gå ut och ta en nypa luft eller sätta sig i baren... 🙁

2:24 Orgelljudet känns så jättetorrt jämfört med det stora reverberade arpeggiot som funnits där tidigare.

2:40 Där gick några till från golvet... Känns som en "variation" som gick fel.

2:55 JA!!

3:11 Redan slut?

3:30 Det där skulle inte vara med va?

Slutligt omdöme: Istället för den där orgelbiten, fortsätt på det du redan byggt upp! Lägg på ett lager syntar till eller nåt...

Filtrera basljudet! Annars bra sväng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...