Jump to content
Annons

Akustik-behandling av hemmastudio


Steven Persson

Recommended Posts

Jag har min lilla hemstudio i ett ganska litet rum i en lägenhet med gipsväggar. Akustiken är inte så bra och det vill jag försöka åtgärda med enkla medel då har en ganska strikt budget i dagens läge.

De väldigt tunna filtarna som hänger på väggarna är väll tämligen värdelöst (men det kanske hjälper lite?) och det som blir det största problemet vid inspelningar är väll sången då.

Tanken är bygga ett sånghörn i rummet där gitarrerna står nu. Där hade jag en idé om att spika upp 2st madrasser och sen sjunga ut mot rummet. Men är det helt befängt tänkt och/eller duger det eller bör jag dämpa ytterligare t.ex längs väggen som det är nu fast med nått bättre? Taket då? Bör man göra något åt det generellt?

Gjort idel sökningar här på forumet som givit mig en hum om hur det funkar då jag är total novis i ämnet. Vad tros? Funkar madrasserna? Ska jag slänga upp något tjockare på väggarna också även fast jag monterat dit madrasser?

Bifogar 2 bilder som visar mitt studiorum.

Bild 1

Bild 2

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Madrasserna kommer förmodligen inte påverka specielt mycket i det nedre registret. Mest diskant och högt mellanregister.

Jag rekommenderar att du köper en kopia av den senaste studio tidningen och läser igenom akustik skolan. Den tar upp detta om porösa absorbenter.

Ju tjockare absorbent desto djupare frekvens. Ju högre densitet på materialet, desto mer absorberar panelen.

Ps. Du skickade samma bild två gånger i länken!

Lycka till!

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra ett sånghörn, så kan madrasserna duga om de inte är för tunna. Enbart tunt tyg stjäl bara diskant, men gör ingenting med varken mellanregister eller bas, så det blir inte alls roligt.

Om du sedan behöver fixa till akustiken för att det ska bli ett rum som funkar bra för mixning, så är det lite annat som behövs...

Du kan läsa lite grundläggande om akustikbehandling HÄR, så kanske du kan få lite mer hum om hur det fungerar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden för en fråga. Skulle man inte kunna sätta upp en diffusor och sjunga emot. Så den slår i sönder alla kurvor.

goldenhorn.jpg

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden för en fråga. Skulle man inte kunna sätta upp en diffusor och sjunga emot. Så den slår i sönder alla kurvor.

goldenhorn.jpg

Ja - det kan delvis fungera - men du har kvar problemet med att reflexer letar sig in bakom micen och då kommer från rätt håll - något man vill undvika. Det är det som gör att man vill ha absorbenter bakom ryggen - för då reduceras de reflexer som kommer in i micen från rätt håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det kan delvis fungera - men du har kvar problemet med att reflexer letar sig in bakom micen och då kommer från rätt håll - något man vill undvika. Det är det som gör att man vill ha absorbenter bakom ryggen - för då reduceras de reflexer som kommer in i micen från rätt håll.

Då skulle man alltså kunna sätta en bredbands diffosur framför sedan bakom en porös absorbent. Samt en vanlig för att få bort både de lägre samt högre frekvenserna. Låter bra 😛

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tænkt bestælla lite akustikplattor från ett norskt føretag som heter Acoustic Tuning (eftersom jag bor i Norge).

Funderar på antingen Wedge-panels eller F.A.T men gør formen och utseendet på plattorna nån direkt skillnad? Och hur monterar man upp sådana hær? Knappast spik och hammare va? 😛

Acoustic Tuning - Foam Series

Eller funkar det helt sonika næstan lika bra att klæ in sånt hær i vanligt tyg?

Maxbo Paroc

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tænkt bestælla lite akustikplattor från ett norskt føretag som heter Acoustic Tuning (eftersom jag bor i Norge).

Funderar på antingen Wedge-panels eller F.A.T men gør formen och utseendet på plattorna nån direkt skillnad? Och hur monterar man upp sådana hær? Knappast spik och hammare va? :rolleyes:

Acoustic Tuning - Foam Series

Om det är den enda behandling du har planerat, så är de för tunna och kommer att orsaka att du gör mixar som är väldigt överdrivna i diskanten, eftersom mycket diskant och högt mellanregister kommer att dämpas, medan resten lämnas opåverkat. Jag skulle nog välja något som är omkring 70-100mm för att få bättre dämpning i lågt mellanregister och hög bas - men glöm inte heller hörnen, som också behöver behandlas. Sedan är frågan om du har några stående vågor - för sådana dämpas bara marginellt av porösa absorbenter och det kan bli nödvändigt med avstämda basfällor.

Visst kan du sätta fast skumpaneler med spik. Annars kan du använda vattenbaserat lim (lösningsmedelsbaserat lim smälter materialet), men det räcker att sätta klickar i hörnen och mitten av panelerna.

Eller funkar det helt sonika næstan lika bra att klæ in sånt hær i vanligt tyg?

Maxbo Paroc

Det är tjockare, så det fungerar bättre. Spraylimma ytorna så att skivorna inte släpper fibrer ifrån sig - och sätt fast ett tyg som är tillräckligt genomsläppligt så att du kan andas genom det. Även här är det samma problem om du har stående vågor, så hur du ska göra, beror på hur noga du tycker att du vill vara med behandlingen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mæter man stående vågor?

Det beror på rummets mått - och en stående våg uppstår när ett rumsmått stämmer överens med halva våglängden på frekvensen - och multiplar av våglängden. Med små rum kommer stående vågor att uppstå högre upp i musik-frekvenser, medan större rum ger stående vågor vid lägre frekvens - och i bästa fall så pass låga frekvenser att man inte behöver fundera på det - men då får det vara ganska stort...

Läs gärna min lilla artikel om akustikbehandling HÄR, så får du lite grundinformation att utgå från. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Claes, nu har jag ilat igenom din guide och fått lite mer insikt!

Grejjen är ju dock att eftersom jag inte mixar i monitorer, hur mycket behöver jag "bry" mig om det du tar upp i guiden? Det jag vill åt just nu är just rumsklangen som är lite framstående när jag sjunger och klappar-händerna, det är det primära jag, om inte få bort, så i alla fall minska ner på.

Om jag säger så här: Där min bokhylla står nu, i det hörnet hade jag tänkt göra sånghörnet. Om jag applicerar två madrasser där i hörnet och sätter 2st absorbenter på vardera långvägg med sådan där Paroc-isolering...är jag ute och cyklar då eller låter det, grovt uppskattat, rätt rimligt?

Är det någon konkret skillnad på stenull jämte glasull? Är glasull bättre eller sämre?

Detta är skivor av glasull från Maxbo..

GLAVA - Maxbo

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Claes, nu har jag ilat igenom din guide och fått lite mer insikt!

Grejjen är ju dock att eftersom jag inte mixar i monitorer, hur mycket behöver jag "bry" mig om det du tar upp i guiden? Det jag vill åt just nu är just rumsklangen som är lite framstående när jag sjunger och klappar-händerna, det är det primära jag, om inte få bort, så i alla fall minska ner på.

Om jag säger så här: Där min bokhylla står nu, i det hörnet hade jag tänkt göra sånghörnet. Om jag applicerar två madrasser där i hörnet och sätter 2st absorbenter på vardera långvägg med sådan där Paroc-isolering...är jag ute och cyklar då eller låter det, grovt uppskattat, rätt rimligt?

Är det någon konkret skillnad på stenull jämte glasull? Är glasull bättre eller sämre?

Detta är skivor av glasull från Maxbo..

GLAVA - Maxbo

ja det där lär ju va bra. glasfiber isolering är bland det vanligaste till ljudabsorbenter.

sedan är det bätte att spela in i ett mix rum än att mixa i ett inpeningsrum. så om du mixar i samma rum som du spelar in i är det bättre att gräja "kontrollrums akustik".

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, näe jag mixar i hörlurar för tillfället och innan jag skaffat monitorer har jag nog hunnit flytta.. 😆

Anses det vara en god idé att sätta fast nån form av plywood eller annat hårdare material på baksidan av absorbenten av glasull?

Kan man göra någon slags hänganordning för montering på vägg? Eller ska man rätt och slätt spika fast dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara ska sjunga och inte mixa i rummet, så behöver du nog egentligen inte lägga så mycket jobb på det, utan det räcker med sånghörnet och om det skulle behövas, komplettering med någon absorbent i taket där man sjunger - och om det inte räcker, någon akustikskärm som man sätter bakom micen (som sE Reflexion Filter, SM Pro Audio MicThing, Vicoustic FlexiScreen eller liknande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm okej, gick lite i dom tankarna jag också, men eftersom jag inte kan så mycket om det, så blir man ju osäker. Men låter vettigt det..läre bara skaffa en rejälare matta också. Lite klen den jag har nu.

Jaja, gör slag i saken så får ja se hur det blir sen. Skickar upp någon bild sen när jag donat klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara ska sjunga och inte mixa i rummet, så behöver du nog egentligen inte lägga så mycket jobb på det, utan det räcker med sånghörnet och om det skulle behövas, komplettering med någon absorbent i taket där man sjunger - och om det inte räcker, någon akustikskärm som man sätter bakom micen (som sE Reflexion Filter, SM Pro Audio MicThing, Vicoustic FlexiScreen eller liknande).

Tanken är nu ett jag ska bygga två absorbenter i ena hörnet där bokhyllan står nu; Här

Tänkte bygga 2st som går nästan från golvet och i höjd med dörrlisten. Är det överflödigt eller för lite?

I tillägg till e.v en absorbent i taket, så tror du inte jag behöver e.v placera en mindre absorbent på VÄGGEN där gitarrerna står också? 2st på vardera sida av de långa väggarna?

Köpte i alla fall dessa glasulls-plattor från Glava på 100mm tjocklek. Dom var inte direkt styga så snickra en ram är nog en god idé och jag tänkte kanske följa DrHans exempel (fast i lite större formant då) som man kan se i denna tråd: DrHans

Sen tänkte jag hänga upp dom i krokar med distans till väggen i tankarna då.

Synpunkter, idéer?

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Aight! Seg som man är så tog det ett tag innan jag orkade sparka upp bilder på hur projektet blev.

Så här såg det ut först..rätt trist och tråkigt...

post-21869-1254586275_thumb.jpg

post-21869-1254586285_thumb.jpeg

Började med att skruva ihop ramar. Vanlig träskruv, 2stk i vardera ände.

post-21869-1254586339_thumb.jpeg

Efter att ha lagt i isoleringsplattorna, så drog jag ett lager med polyestervadd runt för att hålla tillbaka fiber/dam. Häftes fast i ramen med lämpligt verktyg

post-21869-1254586348_thumb.jpeg

Min flickvän var med på två hörn också!

post-21869-1254586396_thumb.jpeg

Sen på med tyget med samma princip som polyestervadden.

post-21869-1254586406_thumb.jpeg

2st Newcastle FC-absorbenter klara! (Är absolut ingen sympatisör av Newcastle...det bara blev så..coolt tyg......och inget personligt ont om Newcastle!)

post-21869-1254586418_thumb.jpeg

Fäst anordningen var simpel och bra. En plastvinkel i vardera hörn av absorbenten gör att konstruktionen sitter stabilt.

post-21869-1254586427_thumb.jpeg

Givetvis ska de svarta absorbenterrna ha svarta plastvinklar. Målad med Edding 500 tuschpenna.

post-21869-1254586438_thumb.jpeg

Efter lite mätning och hjärngymnastik så var jag färdig. Blev riktigt nice IMHO! Så nu har jag ett sångbås och en micscreen på detta så känner jag att jag är hemma.

post-21869-1254586445_thumb.jpeg

Nästa projekt blir ett nytt skrivbord. Är på tok för litet det jag har nu, så nästa vecka är det av till IKEA och handla saker. Sen ska det pysslas, skruvas, jävlas och donas! SKOJ!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

@iGnu: Tackar tackar! Åfan, gitarrbygge..det är ju ett ganska rejält projekt det! Man kan väll nästan räkna med en tråd + massa bilder av förloppet..? 😄

@G-Nilsson: Thanks! BTW..lite off topic..du är från Ljusne va..? Söderhamns-trakten? Själv är jag från Huuudik 🙂

@Analogfreak: Det är en kanin, och den är grå den rackaren samt att de har ett strängt förbud över sig att besvista mitt rum pga alla godsaker (läs kablar)..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är jag som i en annan del av mig själv kalar mig för Ljusne-Håkan. Haha!

Nu när båtsäsongen är över ska jag ladda på med musiken i stället för att trimma segel och öla. Och nu är jag på gång med att få dela en studiolokal med ett par andra snubbar som nästan aldrig är där, lokalen används bara sporadiskt som replokal, fast det är ett riktigt studiobygge från början, med högt i tak, bra nog stort. Vi har spelat in där för en 15 år sen, och jag har aldrig spelat in, eller live, någonstans med så underbar akustik. Uffe Petterson som hade studion byggde efter en bok skriven av nån känd studiobyggarproffs. I ena änden av lokalen är det fin stor klang, i andra änden typ snusstorrt, så man kan hitta det trumljud man vill om man bara flyttar runt trummorna lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej... Om man bygger såna där skärmar som du visar på bilderna, och bygger dem i rätt storlek kan man köpa påslakan på Ikea, billigare än samma tyg på löpmeter, och dra över. Då slipper man sy, och ha sönder symaskinen eftersom man inte kan sy med symaskin. Eller sy. 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej... Om man bygger såna där skärmar som du visar på bilderna, och bygger dem i rätt storlek kan man köpa påslakan på Ikea, billigare än samma tyg på löpmeter, och dra över. Då slipper man sy, och ha sönder symaskinen eftersom man inte kan sy med symaskin. Eller sy. 😎

...eller så kan man fixera det med spraylim, så binder man de ytliga fibrerna i glasullskivorna, så att de inte kan lossna - och så trycker man bara fast tyget i limmet, så sitter det utan att man behöver försöka sig på syslöjd med obligatoriska blodprov som "bonus"... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så kan man fixera det med spraylim, så binder man de ytliga fibrerna i glasullskivorna, så att de inte kan lossna - och så trycker man bara fast tyget i limmet, så sitter det utan att man behöver försöka sig på syslöjd med obligatoriska blodprov som "bonus"... 😉

eller så häftar man fast det i ramen, det är det änklaste. vill man få luft bakom isoleringen så bygger man ramen av plank som är bredare än isoleringstjockleken. typ 8" bräda till 4"(95) isolering osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kom på en grej... Om man bygger såna där skärmar som du visar på bilderna, och bygger dem i rätt storlek kan man köpa påslakan på Ikea, billigare än samma tyg på löpmeter, och dra över. Då slipper man sy, och ha sönder symaskinen eftersom man inte kan sy med symaskin. Eller sy. 😏

Skulle funka..men det skulle bli rætt rejæla absorbenter då! 🙂 Å andra sidan ær sy ingen alls nødvændighet..utan en lite rejælare stiftmaskin håller vældigt bra!

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...