Jump to content
Annons

Problem med bussar i Cubase 5


ramoand

Recommended Posts

Har problem med bussarna i mitt Cubase 5.. jag vet inte om jag gör 100% rätt men nåt e de som blir fel iaf..

Om jag t ex. lägger ett dualfilter på 3 kanaler via en buss (skapar en fx channel med en dual-filter effekt o sen aktivera den på send1 på de tre spåren)

Men när jag sen ändrar filtrets position så blir det inte samma sak som om jag skulle lägga ett filter på varje spår. Samma sak gäller om jag drar ner volymen, då blir den inte 0 även om det står 0 på buss-kanalen så att säga. Det verkar som den bara jobbar på en viss procent av ljudet liksom.

Är det jag som gör fel eller är det nåt annat som e knas? För man ska ju kunna höja o sänka t ex. alla trumspår med en regel om man gjort rätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag tror problemet är att du lägger en effekt som send där du vill att hela ljudet ska påverkas....då ska du istället lägga filtret som en insert....skapa en gruppkanal som du skickar dina tre spår till och lägg filtret som insert på gruppkanalen

Mm, men då måste jag ju skapa en effekt för varje spår. Jag ville ju kunna använda en effekt till alla spår.. de går ju inte om jag väljer insert istället.. inte vad jag kan se iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Mm, men då måste jag ju skapa en effekt för varje spår. Jag ville ju kunna använda en effekt till alla spår.. de går ju inte om jag väljer insert istället.. inte vad jag kan se iaf.

Det är skillnad på grupp kanal och fx bus. När du skapat en grupp kanal ser du den som en output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tillåtet att prova utan forumets medgivande.

Mjo.. har gjort det, men de funkar inte. det blir bara ännu sämre än FX Channel track. Typ som att den jobbar på ännu färre % av ljudet 😑 För om jag rattar dramtiskt i EQ:n t ex. så hörs bara en ytterst liten skillnad... men det kanske är jag som gör fel då?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Mjo.. har gjort det, men de funkar inte. det blir bara ännu sämre än FX Channel track. Typ som att den jobbar på ännu färre % av ljudet 😑 För om jag rattar dramtiskt i EQ:n t ex. så hörs bara en ytterst liten skillnad... men det kanske är jag som gör fel då?

Du ser att det kommer in signal till gruppspåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser att det kommer in signal till gruppspåret?

Ja det kommer signal. Det liksom som att den spelar upp hela den "torra" signalen så att säga o sen lägger till en "blöt" signal ovanpå det. T ex. om jag lägger på chorus så spelar den upp hela originalljudet utan effekt o sen spelar den även upp lite av ljudet med choruseffekt på.. som jag sagt innan, den verkar bara på en viss % av ljudsignalen.... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...