Jump to content
Annons

Quest for a bass trail - Baskomp, hur skapa?


RCK (oregistrerad)

Recommended Posts

RCK (oregistrerad)

Hola

I min ambition att skapa den ultimata låten - den är ännu inte skapad, är helt säker - så fastnar jag ideligen på baskompet som jag inte får till.

Spelar gitarr för hemmabruk, kan med piano/keyboard på lagom nivå samt hyfsat bevandrad i midi-världen (Cubase mm),

så jag brukar ofta börja med att ta fram en ackord-följd på gitarr eller pianot och sedan fylla på med melodi, trummor och bas - men det är här skon klämmer. Hur skapar man ett baskomp annat än det som börjar på grundtonen i aktuellt ackord, och vandrar upp och ner på ett dansbandsmässigt sätt?

Kan man hoppa hur som helst mellan de toner som ingår i ett ackord, eller finns det någon tumregel när det gäller baskomp/basslinga? Förutom att man ska låta fantasin flöda och öppna gränser så känner jag att jag behöver någon form av inledande basal kunskap om hur man lägger till en basslinga, oavsett musikstil. När det gäller utformningen, t ex rytm och intensitet så är det en annan fråga som kommer senare, jag måste först hitta tonerna och dess möljiga följd i kompet

Tack på förhand

/Mr Baslös

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna lite på Mr Jamerson (de flesta motown-låtar som är något att ha har han spelat på) så kanske du får lite inspiration. Han följde nog inte så många regler, men jäklar vad bra det är.

Edit: kolla in "I was made to love her" med Stevie Wonder för ett bra exempel...

Personligen brukar jag känna mig fram tills jag hittar något som passar men inte låter alltför vardagligt, är lite allergisk mot "standardkomp". Oftast håller jag mig till skalan för det aktuella ackordet, men då och då piggar det upp med lite "skeva" toner här och där. Det var nån som sa (minns inte vem) att det inte spelar så stor roll vilken ton man tar, det viktiga är vilken ton som kommer efter. Det ligger något i det... 🙂

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu...

Någon tumregel tror jag inte det finns... Som basist försöker jag alltid spela det låten kräver, varken mer eller mindre. Är du lite bevandrad på gitarr/piano kanske du har koll på ters, kvint, oktav och sånna grejer?

Utgå alltid ifrån grundtonen. Fortsätt därifrån med att spela kvinter och oktaver på vissa ställen. Då blir det mer "levande". Rythmen kan följa baskaggen, till exempel.

Vill du fylla ut med lite mer walking bass eller nåt bandsbandsliknande tjofräs kan du spela i tex "C-dur" som leder till "F-dur" och lägga tonerna "C-D-E-F" mellan.

Gäller det sen att göra coola basångar (typ Billy Jean med Michael Jackson) där basarret har en betydande roll, ja... Då kanske du har nån figur du spelat på gitarren som kanske kan fungera på basen istället?

Men underskatta aldrig the power of pumpa grundton i åttondelar. Har tagit mig över hela Europa i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Tackar så mycket för era tips, ska ta till mig dom och leka lite med gitarren samt lyssna lite så ska det nog lösa sig...

Någon som har tips om en websajt med lite bas-relaterad info?

En annan fråga, som egentligen kanske borde ligga i en annan tråd, men jag tänkte att jag kunde vara miljövänlig och återanvända denna tråd till att börja med. Önskar även tips på bra plugins (VST) till Cubase, och då gärna för både trummor och bas (då det enda jag kan, rent tekniskt och kunskapsmässigt, spela in aukustiskt, är gitarrstämman) .

Gärna budgetvarianter med förhållandevis bra ljud.

Tack i efterhand igen och på förhand för kommande tips

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hade samma problem som du att hitta en vettig plugg i Cubase. Sökte på KVR sida med pluggar och hittade bass pluggen 4Front Bass. Har mycket bra ljud. Helt klart en intressant plugg då den är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
RCK (oregistrerad)

Tack för tipset, ska kolla på den. Men är man bekväm men ändå vill ha ett baskomp som låter riktigt bra så har jag testat demon för Steinbergs egna Virtual Bassist. Tycker att det låter MKT bra, finns även Virtual Guitarist, också riktigt bra samplingar. Men nackdelen med dom är väl att dom är rätt låsta till vissa fördefinierade patterns, åtminstone gitarr.varianten. I Virtual Bassist tror jag att man kan slå på Single Note-läge...

/R

PS

När man väl börjar söka efter Plugins inser man att det finns alldeles för många egentligen, har t ex testat demon för Guitar Rig 3 (otroligt många gitarrer/Stärkare/fx mm och Kore 2 - en riktig samlingslåda för MÅNGA bra instrument och effekter, dessutom lättanvänt när man väl förstått hur det funkar

DS

Redigerat av RCK
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan självspelande bas, som är både billigare och roligare än Virtual Bassist, är Broomstick Bass från Sven Bornemark (som är mannen bakom Virtual Guitarist och Groove Agent, men inte var inblandad i Virtual Bassist...).

Om du vill ha VSTi som inte är självspelande, så kan jag varmt rekommendera Scarbee's olika basar.

I Virtual Guitarist 2 går det att redigera kompfigurerna, så där är man inte lika låst till befintliga komp som i de tidigare versionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Hmm, ska nog ta en titt på dom, sen undrar jag vad man ska kolla på angående trumkompet, är väl inte den mest prominenta när det kommer till fantasi - blir oftast Bass och Snare om vartannat blandat med någon HH, men o mdu eller ngn annan har tips på ngn bra trum-VST vore jag tacksam. Har läst om t ex Battery och EzDrummer men inte testat ngn av dom (tror jag iaf)...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många bra trumpluggar. Jag använder själv Scarbee Imperial Drums, FXpansion BFD2 och GrooveAgent3. Eftersom Imperial Drums inte finns längre (och dessutom inte är självspelande), så får rekommendationerna från min sida gå till BFD2 och GA3, som båda är mycket trevliga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Tack igen -alltid trevligt med folk som hjälper till. Känns som om listan börjar bli komplett - någon sångplugin som sjunger åt en lär bli svårt att hitta, så jag får väl ta frun till hjälp där

Ha en bra dag...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen -alltid trevligt med folk som hjälper till. Känns som om listan börjar bli komplett - någon sångplugin som sjunger åt en lär bli svårt att hitta, så jag får väl ta frun till hjälp där

Vocaloid, kanske? 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...