Jump to content
Annons

Dags att fatta ett viktigt beslut...


ralleman

Recommended Posts

Tjena!

Har blivit dags att införskaffa ny dator för att kunna klara av allt mina studier kräver. Pluggar nämligen musikproduktion och behöver därför en vettig dator att spela in/mixa på. Har redan en mbox 2 som funkar mycket bra.

Jag sitter på 8000 spänn, morsan ska till USA och har möjlighet att införskaffa en macbook 2.13 ghz processor och 4 gb ram för dom pengar jag har.

Men om jag beställer ett ihopplock av delar till en pc, så får jag betydligt bättre grejer (iaf på pappret) för samma pengar.

Och nu till mitt dilemma. Skolans studio's kör mac. Så kommer lära mig allt i mac.

Så.. Hur långt skulle en sådan macbook hålla ? Klarar den stora projekt?

Vill bara ha någon att bolla mina idéer med, säg gärna vad ni tycker om mac respektive pc's prestanda. Är datorerna så bra som det står att dom är?

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Har blivit dags att införskaffa ny dator för att kunna klara av allt mina studier kräver. Pluggar nämligen musikproduktion och behöver därför en vettig dator att spela in/mixa på. Har redan en mbox 2 som funkar mycket bra.

Jag sitter på 8000 spänn, morsan ska till USA och har möjlighet att införskaffa en macbook 2.13 ghz processor och 4 gb ram för dom pengar jag har.

Men om jag beställer ett ihopplock av delar till en pc, så får jag betydligt bättre grejer (iaf på pappret) för samma pengar.

Och nu till mitt dilemma. Skolans studio's kör mac. Så kommer lära mig allt i mac.

Så.. Hur långt skulle en sådan macbook hålla ? Klarar den stora projekt?

Vill bara ha någon att bolla mina idéer med, säg gärna vad ni tycker om mac respektive pc's prestanda. Är datorerna så bra som det står att dom är?

MVH Rasmus

Prestandan kan du jämföra rakt av då det inte är skillnad på komponenter som CPU, RAM, HD etc, en C2D är en C2D både i en Mac och en PC...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac eller PC är ju skit samma. Frågan är ju vad din skola kommer att köra på för daw? Är det Logic så ska du slå till på Mac. Kör dom Cubase eller annat så kvittar det var du kör på, så länge det finns till båda plattformarna.

Men det du vinner på att köpa mac är osx, apples operativsystem. MS kommer inte i närheten av osx.

Dessutom så kan du köra windows på din mac om du känner för det.

Om du väljer att köra PC så se till för tusan att det INTE är Vista installerat på den. Se till att det är Windows 7 (som är nog det största plåstret i ms historia) eller XP som idag på musikdatorer verkar funka bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kör Pro Tools i skolan precis som jag har hemma, så det är alltid ett plus.

Windows 7 släpps i slutet av oktober va?

Hur bra funkar det egentligen med XP? Man kan väl få ut max 3 GB minne? Men det kanske räcker till ganska stora projekt? Kör XP nu och det fungerar ju underbart, trots min dåliga dator! 😛

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ska man tänka framåt tror jag att andelen macar kommer öka inom musikbranschen framöver. Detta på grund av att Logic (som är ett av de mest etablerade inspelningsprogrammen i Sverige) bara finns för Mac, att priskillnaderna mellan Apple och andra datortillverkare minskat på senare år, att OSX piskat Windows bakdel som musik-OS under Vista-eran - ett misslyckande som kommer ta Microsoft åtskilliga år att reparera.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag förstår inte riktigt varför så många klankar ner så på Vista. Det kanske krånglade i början, det vet jag inte. Har kört det på min laptop sen midsommar ungefär och har inte haft några problem med det, om man lär sig stänga av vissa funktioner och 'tweaka' det rätt. jag kör Home Premium 32-bitars. Tycker det går stabilt och har inga problem med drivrutiner eller inkompatiblitet. Precis som XP. Det är möjligt att OSX är bättre nu för tiden men när jag försökte lära mig köra mac på min förrförra skola (hösten-06 till våren-07) trivdes jag inte alls i den miljön. Dessutom var dom datorerna otroligt slöa.

Vill inte att detta ska bli ett Mac vs. Pc-inlägg utan menar bara att det allra viktigaste är att man trivs med, och förstår sitt OS.

Edit: stava...

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Och ska man tänka framåt tror jag att andelen macar kommer öka inom musikbranschen framöver. Detta på grund av att Logic (som är ett av de mest etablerade inspelningsprogrammen i Sverige) bara finns för Mac, att priskillnaderna mellan Apple och andra datortillverkare minskat på senare år, att OSX piskat Windows bakdel som musik-OS under Vista-eran - ett misslyckande som kommer ta Microsoft åtskilliga år att reparera.

Önsketänkande? Är knappast så många som kommer gå över till mac bara för att få använda Logic. Det är ju inte bättre eller sämre än någon annan DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kör Pro Tools i skolan precis som jag har hemma, så det är alltid ett plus.

Windows 7 släpps i slutet av oktober va?

Hur bra funkar det egentligen med XP? Man kan väl få ut max 3 GB minne? Men det kanske räcker till ganska stora projekt? Kör XP nu och det fungerar ju underbart, trots min dåliga dator! 😆

MVH Rasmus

Hej Rasmus

När det gäller pro tools så är plattformen identiskt på MAC som PC. Det som skiljer är ju vissa tangentbordskommandon som man kan bli nojig på ibland 😛

Det viktiga om du vill ha en PC är dock att kolla upp alla delar i den och se så den är 100% kompatibel med pro tools. Kompatibilitetslista finns på digidesigns hemsida.

Lycka till i nya skolan nu!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Önsketänkande? Är knappast så många som kommer gå över till mac bara för att få använda Logic. Det är ju inte bättre eller sämre än någon annan DAW.

Inte alls. Jag önskar att det finns åtminstone två jämlika operativsystem som hela tiden tävlar om att ligga steget före de andra. Jag hoppas att Windows 7 blir en värdig motspelare till Snow Leopard.

Om man kollar runt i medelstora till stora studios i Sverige idag ser man att de använder Logic och/eller Pro Tools. Jag tror att många mindre studios (och mindre etablerade tekniker) just därför kommer att välja OSX som plattform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime har helt rätt.

Logic och Pro Tools är störst i Sverige.

Men man bör tänka på att det finns många Logictalibaner i detta land.

Logic är inte lika populärt i många andra länder.

Mac OSX är klart bättre än allt från Windows men Logic är fortfarande nerlusat

av buggar och div. stabilitetsproblem. Apples support och uppdateringsfrekvens är ett skämt.

Man kan inte räkna med att allt kommer att fungera på Mac bara för att OSX är bra.

Säger jag som gillar Mac.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...