Jump to content
Annons

Focusrite Saffire fråga


hooolmen

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
Jag skulle tyvärr avråda dig från Focusrite helt och hållet. Har haft ett Saffire pro 26 och det var det sämsta ljudkort jag haft. Det tappade synk helatiden. Hatade att behöva starta om det då och då. Fast ljudet var helt ok i det så länge det inte jittrade och peakade. Focusrites suport var mycket dålig med. De lade mer energi på att svara samma saker än att läsa det man skrev. Dessutom så tog det ibland månader innan de svarade. De påstid iofs att deras tekniker hade problem med Internet leverantören, men tycker att en eller två månader är för lång tid. Testade alla drivers de vile att man skulle ladda ner. Både deras egan och nya för windows. Köpte ett nytt firewire kort till datorn för att se om det var det firewire porten på moderbordet som var problemet och det hjälpte inte alls. Har läst att många haft samma problem som mig.

Jag känner folk som varit tok nöjda med sina Focusrite fast att många av dem måste starta om ljudkortet då och då. Men jag kommer nog aldrig mera att köpa ett Focusrite.

Tror du fick med allt som jag skulle skrivit, mitt saffire pro 26 är på reparation för att den tappar kontakten hela tiden.... Fixar dom inte till detta under reparationen så slänger jag det för gott.

Kortet låter jävligt bra annars, så funkar det bra så är det ett kanon kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Focusrite gör mycket bra ljudkort men har du en dålig dator så kan det gå som för de ovan, för problemen sitter inte i ljudkortet eller drivrutinerna utan i dåligt konfigurerade datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite gör mycket bra ljudkort men har du en dålig dator så kan det gå som för de ovan, för problemen sitter inte i ljudkortet eller drivrutinerna utan i dåligt konfigurerade datorer.

Dålig dator? nee du, har testat ljudkortet på 3 datorer.

Äger själv ett Gigabyte Ex58 med Socket:1366 (I7) med Texas Instrument Chipset som ska fungera hur bra som helst, dom andra datorerna jag testat kortet på har också varit med TI chipset. Alla processorer ifrån Intel dessutom, samma resultat för alla.

I detta fall är det solklart skitkvalité ifrån England tyvärr.

Focusrite är väl inte direkt kända för att göra bra drivisar?, såvitt jag vet så är det väl RME som är ledande inom detta område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Dålig dator? nee du, har testat ljudkortet på 3 datorer.

Äger själv ett Gigabyte Ex58 med Socket:1366 (I7) med Texas Instrument Chipset som ska fungera hur bra som helst, dom andra datorerna jag testat kortet på har också varit med TI chipset. Alla processorer ifrån Intel dessutom, samma resultat för alla.

Allvarligt ditt moderkort verkar inte vara det bästa googlesök på Gigabyte Ex 58 problem så får du väldigt många träffar och kanske några svar på varför det strular för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Focusrite är väl inte direkt kända för att göra bra drivisar?, såvitt jag vet så är det väl RME som är ledande inom detta område.

Då vet du fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt ditt moderkort verkar inte vara det bästa googlesök på Gigabyte Ex 58 problem så får du väldigt många träffar och kanske några svar på varför det strular för dig.

Det där säger ju inget om detta?

Kortet har väldigt mycket features som många användare inte har en aning om hur dom fungerar eller vad dom är till för.

du kanske skall kolla så du inte har ett defekt ljudkort..

alla jag känner som har focusrite har aldrig haft problem.

Å Focusrite har bra support iaf de gånger jag hafft jontakt med dem om fråger och föslag.

Skickade det på service för en vecka sedan.

Första gången jag köpte ett saffire kort var ett Pro 10, fick lämna tillbaks det direkt då det var helt galet kortet, bara 2st portar som funkade samt att hårdvarustyrningen inte funkade, alla inställningar bara försvann ifrån mjukvaran. fick då mig ett 26 pro som visade sig funka mycket bättre, fast VÄLDIGT känsligt vid 2ms i buffer för firewire.

Reparatörerna för dessa kort säger att byggkvalitén är SKIT, fast ett bra kort ifall allt fungerar som det ska. Dom har ganska mycket med dessa kort att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det där säger ju inget om detta?

Kortet har väldigt mycket features som många användare inte har en aning om hur dom fungerar eller vad dom är till för.

Ju mer features desto mer problem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Reparatörerna för dessa kort säger att byggkvalitén är SKIT, fast ett bra kort ifall allt fungerar som det ska. Dom har ganska mycket med dessa kort att göra.

Struntprat att byggkvaliten skulle vara skit. Focusrite gör bra kort, synd bara att datorer och Windows inte håller lika bra kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Då säger vi så!

Bra då skaffar du alltså en bättre dator (och bättre OS) så slipper vi höra mer gnäll från dig...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag hade förut en Octopre som ofta tappade syncen via wordclock mot mixerbordet. Alla andra enheter hade stabil sync och det var bara Octopren som hade problem.

Så det är inte bara datorer som får instabil sync tillsammans med Focusrite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Bra då skaffar du alltså en bättre dator (och bättre OS) så slipper vi höra mer gnäll från dig...

Skulle inte du kunna jobba med supportfrågor? Du lägger upp saker på ett så professionellt och ödmjukt sätt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tror inte att det beror på att datorn varit felkonfigurerad eller dålig. Även jag har testat på flera datorer. En Frost musik pc, en pc som jag byggde då Studio hade sin första variant på självbygge i tidningen och sist men inte minst på min Forrs pc som jag använder nu.

Verkar som om det mest är datorer som kör Windows som får problem, vilket inte är så konstigt med tanke på vilket lapptäcke det är.

http://www.99.se/datorer-kringutrustning/2...e-pro-40-a.html

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fast de andra ljudkorten jag har haft på "Studio datorn" har ju finkat klockrent. Det var INGET krångel innan jag skaffade Focusrite kortet. Skaffade det för att få mera kanaler in/ut.
"

Fler kanaler in/ut betyder ju också att datorn belastas mer, så det är kanske inte så konstigt att de andra korten funkade till dina "sunk-PCs"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hahaha, hade älskat att få se glaskatten jobba på en telefonsupport och få höra samtalen...

-Vadsomhelst

-Bra då skaffar du alltså en bättre dator (och bättre OS) så slipper vi höra mer gnäll från dig...

De flesta tål tyvärr inte att höra sanningen, no more soup for you....

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag kör också på ett Saffire och det funkar väl jävligt bra förutom att man behöver starta om det ibland eller till och med Avaktivera/aktivera om firewireporten, men det är väl antagligen firewireporten i min laptop som är sugig...

Nästa gång blir det en stationär PC med en TI-port.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan supporten varit klockrena mot dig om du aldrig haft något krångel..? 😆

Enkelt..

Om jag skall omformulera det..

Aldrig haft nå krångel på mac eller i windows xp.. men med vista hadde jag..

å då hjälpte dom mig å det löste sig direkt..

sen at vista inte alls funka e en anan sak..

men har nu haft min mac i över 1 år..

aldrig någe krångel med mitt safire LE

å jag e nöjd

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...