Jump to content
Annons

Spela in akustisk gitarr


Chris

Recommended Posts

Hur jag än försöker så grejar jag tydligen inte att fixa ett akustiskt ljud från gitarren som inte har fula reflektioner från rummet. Verkar stört omöjligt.

Jag har tidigare skrivit i denna tråd om mina problem.

Nu efter några månader så har jag byggt 3 st skärmar (vardera med måtten 80 cm x 150 cm) och dessutom skaffat en småmembranig mikrofon (TSM MT184) för att avhjälpa mina problem. Det känns som att hur jag än placerar skärmarna så låter det lika illa ändå 🙂 . Problemet är alltså inte själva ljudet från gitarren utan de störande reflektionerna som bidrar till ett slags ofokuserat och burkigt ljud. Oerhört påfrestande för psyket kan jag tillägga! Hela intresset för inspelning drabbas känns det som 🙂 .

Hur gör ni andra för att lyckas? Eller är det helt enkelt så att det är kört för oss vanliga dödliga (som spelar in hemma) att få akustiska ljud som är användbara?

Jag är oändligt tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

det går alltid att fixa.

Dämpa rummet bättre, helt enkelt. En bokhylla eller fler är ett hett tips.

och vill du inte ( eller kan inte ) dämpa rummet mer, använd en mer riktad mikrofon.

EDIT: Ser ju att du har en SM-57:a - använd den?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

och vill du inte ( eller kan inte ) dämpa rummet mer, använd en mer riktad mikrofon.

EDIT: Ser ju att du har en SM-57:a - använd den?

Jo SM-57:an kan jag ju förvisso använda, då kanske reflektionerna skärmas av lite bättre men det är ju på bekostnad av själva ljudet. En kondensatormikrofon är ju så mycket bättre lämpad för gitarr.

Lösningen måste ju ligga i att dämpa rummet mer som du säger. Att inte behöva genomföra en permanent ommöblering av rummet är ju att föredra. Jag misstänker bl. a. att min utplacering av skärmarna inte är särskilt effektiv helt enkelt. 😄

Och ja, jag har provat att placera ett duntäcke under mig/runt mig, men det verkar inte ge så mycket bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

och vill du inte ( eller kan inte ) dämpa rummet mer, använd en mer riktad mikrofon.

EDIT: Ser ju att du har en SM-57:a - använd den?

Jo SM-57:an kan jag ju förvisso använda, då kanske reflektionerna skärmas av lite bättre men det är ju på bekostnad av själva ljudet. En kondensatormikrofon är ju så mycket bättre lämpad för gitarr.

Lösningen måste ju ligga i att dämpa rummet mer som du säger. Att inte behöva genomföra en permanent ommöblering av rummet är ju att föredra. Jag misstänker bl. a. att min utplacering av skärmarna inte är särskilt effektiv helt enkelt. 😄

Och ja, jag har provat att placera ett duntäcke under mig/runt mig, men det verkar inte ge så mycket bättre resultat.

Det beror på vilken stil du spelar in. Ska du köra lite rockigare komp eller solo på ackegura har jag oftast fått bättre resultat med SM57:an än den kondingen jag hade då ... nu harj ag iof en nyinköpt ADK Vienna som slår allt jag tidigare testa 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att det bästa resultatet har jag fått när jag gör så här :

screen.gif

Jag sitter med gitarren inom den blå cirkeln och riktar mot mikrofonen (den röda pilen). Soffan är en tjock tygsoffa som jag inbillar mig dämpar en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

De här skärmarna Du byggt, vad för material är de byggda i? Det är ju bra om de. åtminstone till viss del, är byggda i ett ljudabsorberande material. Jag kan inte se att det här är ett stort problem. Placera filtar över skärmarna och lägg några mattor på golven. Efter lite experimenterande så kommer Du att få bort de oönskade reflektionerna. Om sen det är så att rummet i sig låter dåligt så prova med nåt annat rum. Sovrum brukar vara bra då sängen och andra mjuka material brukar dämpa en hel del. Gamla stora äggkartonger kan funka att sätta på skärmarna men gör inte missen att bara sätta ett lager, sätt två. Gärna med något slags distans emellan. Då äts oönskade reflektioner upp effektivt. Ta också fasta på tipset med att rikta micken lite mer bort från hålet. Hoppas att detta kan funka för Dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärmarna är en ram runt en tjock gullfiber-skiva. Allt inklätt i mjukt tyg. Se även länken i första posten för mer info.

Kom gärna med konkreta tips på placering av skärmarna, då kan jag direkt svara på om jag provat den specifika metoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så enkelt, att mikrofonen är riktad rakt emot hålet...?

Bästa sättet brukar vara att rikta micen lite snett uppifrån mot 12:e bandet, på ca 20-30cm avstånd. Det är så alla gitarrinspelningar på min testsite är gjorda - och de gjorda i ett litet rum som inte har någon speciell akustikbehandling...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så enkelt, att mikrofonen är riktad rakt emot hålet...?

Bästa sättet brukar vara att rikta micen lite snett uppifrån mot 12:e bandet, på ca 20-30cm avstånd. Det är så alla gitarrinspelningar på min testsite är gjorda - och de gjorda i ett litet rum som inte har någon speciell akustikbehandling...

Jodå, jag har hört många av dina testexempel på din site Claes, och jag kan säga så här : hade jag lyckats få ett såpass reflektionsfritt ljud som du har fått i dessa tester så hade jag nog gjort en baklängessaltomortal av lycka, tror jag... 😄

Men menar du att det kan skapas reflektioner om mikrofonen skulle råka vara riktad (för mycket) åt ljudhålet? Kan vara värt att detaljstudera för mig del i så fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte alls ha micen riktad mot ljudhålet, eftersom det kan förstärka problem i rummet. Sikta rakt mot 12:e bandet, med lite svag lutning uppifrån, så borde det åtminstone kunna bli lite bättre...

Du kanske behöver ha någon form av dämpning ändå - men att köra med rätt micteknik är ett första steg som underlättar att reda ut resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kondensatormikrofon är ju så mycket bättre lämpad för gitarr.

Har du testat att spela in gitarren i det rummet med andra mickar? Det kan ju faktiskt vara micken som är den felande länken.

Jag lyssnade precis igenom testerna av stereomickningar i senaste numret av Studio och där lät TSM MT184 riktigt burkig, framförallt på akustisk gitarr. Jämförde också micken med flera andra i Claes miktest. Den låter burkigt även där.

Testa din SM57'a, den kanske funkar bättre.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo SM-57:an kan jag ju förvisso använda, då kanske reflektionerna skärmas av lite bättre men det är ju på bekostnad av själva ljudet. En kondensatormikrofon är ju så mycket bättre lämpad för gitarr.

I ett dåligt rum låter nog SM-57:an bättre än kondensatormicken hur eller hur och då blir det väl inte "på bekostnad av ljudet"? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att spela in gitarren i det rummet med andra mickar? Det kan ju faktiskt vara micken som är den felande länken.

Jodå, jag har testat även med ADK:an och jag märker inte någon direkt skillnad i kvalitet mikrofonerna emellan (förutom att TSM:en känns bättre lämpad då den hanterar basregistret bättre så man slipper boomig bas). Reflektionerna är snarare större med ADK:an p.g.a. det större membranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett dåligt rum låter nog SM-57:an bättre än kondensatormicken hur eller hur och då blir det väl inte "på bekostnad av ljudet"? 😄

Visst kan det vara så att nettoresultatet faktiskt blir att SM-57:an blir bättre i slutändan fastän en kondensatormikrofon i grund och botten är bättre lämpad för ändamålet. Absolut. Ska prova under morgondagen.

Dock måste jag tillägga att jag är nöjd med gitarrljudet i sig; det är rummet som är lite för mycket närvarande tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

E de ja som e beng eller riktar du mikrofonen ut mot rummet? 😏

Jag brukar rikta micket in mot det dämpade hörnet (och sätta dig med ryggen mot hörnet så klart).

På så vis passerar ju det oönskade reflekterade ljudet micken, utan att den tar upp så mycket av det, och absorberas sedan i dämpningsplattorna.

Redigerat av onosoul
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite nu och har sparat ett ljudklipp för lyssning. Detta är uppmickat enligt bilden som jag postade ovan. Mikrofonen är riktad mot 12:e bandet med vinkel uppifrån som Claes beskrev.

Själva gitarrljudet har jag inga problem med; tyvärr så hjälpte det föga mot reflektionerna. Hur låter det tycker ni? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lite nu och har sparat ett ljudklipp för lyssning. Detta är uppmickat enligt bilden som jag postade ovan. Mikrofonen är riktad mot 12:e bandet med vinkel uppifrån som Claes beskrev.

Själva gitarrljudet har jag inga problem med; tyvärr så hjälpte det föga mot reflektionerna. Hur låter det tycker ni? 😆

Det låter hyffsat tycker jag. Väldigt bumligt men det fixar du med en eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså som det ser ut nu så är ju micen riktad ut mot rummet? Eller? (Om den är riktad som den röda pilen visar). Då fångar den ju upp alla reflektioner som rummet ger. Inte så konstigt att du får problem. Om inte jag och onosoul fattat allting fel, och då får du ursäkta, vänd micen MOT isoleringen istället, på så sätt kommer det inte finnas några reflektioner den kan fånga upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - placeringen ser lite skum ut. Har inte reflekterat över det tidigare...

När Sven har spelat in hos mig, så har han suttit i soffan på vanlig sätt (fast på framkanten av sitsen - hade varit jobbigt att spela om man satt bak mot ryggstödet... 😆 ) och micen har varit riktad mot soffan och hans gitarr där...

Förresten - du har inte lyckats med det klassiska misstaget, att vända micen på fel håll, så att du spelar mot baksidan av den...? Visserligen borde det nog låta dovare än på klippet då, men du har kanske gjort något med ljudfilen...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Har inte reflekterat över det tidigare... [...]

Haha, du är då en ordvitsarnas man Claes! 😆

...och utan att ens reflektera över ordvalet själv, för en gångs skull... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

dbd och onosoul : Ja, micken är riktad som pilen visar, det är korrekt. Grejen är att när jag gör tvärtom, alltså sitter med ryggen mot syffryggen och riktar micken mot mig, så låter det väldigt mycket från rummet, fast micken kanske å andra sidan inte tar upp lika mycket från rummet? hmm. 😆 Har för mig att jag har testat liknande men jag får försöka igen helt enkelt. Men jag är helt med på hur ni tänker.

Claes : När du säger "åt fel håll", hur menar du då? Hade det varit frågan om en stormembranare så hade jag förstått dig (då ska man ju sjunga mot loggan), men nu är det en pennmikrofon, och den tar väl upp ljudet uppifrån? Så har jag gjort : riktat den precis som man riktar en SM-57:a. Är det åt pipan?

Det enda jag gjort med klippet är en aning kompression och EQ (LP vid 100 Hz och sänkt lite runt 700 Hz).

Jag kan också tillägga att det rör sig om en tygsoffa, så den borde väl kunna utnyttjas bättre för att absorbera reflektioner, tillsammans med skärmarna kan man ju tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

dbd och onosoul : Ja, micken är riktad som pilen visar, det är korrekt. Grejen är att när jag gör tvärtom, alltså sitter med ryggen mot syffryggen och riktar micken mot mig, så låter det väldigt mycket från rummet, fast micken kanske å andra sidan inte tar upp lika mycket från rummet? hmm. 😆 Har för mig att jag har testat liknande men jag får försöka igen helt enkelt. Men jag är helt med på hur ni tänker.

Claes : När du säger "åt fel håll", hur menar du då? Hade det varit frågan om en stormembranare så hade jag förstått dig (då ska man ju sjunga mot loggan), men nu är det en pennmikrofon, och den tar väl upp ljudet uppifrån? Så har jag gjort : riktat den precis som man riktar en SM-57:a. Är det åt pipan?

Det enda jag gjort med klippet är en aning kompression och EQ (LP vid 100 Hz och sänkt lite runt 700 Hz).

Jag kan också tillägga att det rör sig om en tygsoffa, så den borde väl kunna utnyttjas bättre för att absorbera reflektioner, tillsammans med skärmarna kan man ju tycka.

Ok - jag trodde att det var stormembranaren...

Du gör rätt eftersom det bara finns ett sätt att vända en sådan mic, men det verkar skumt att du får sämre ljud när du sitter normalt i soffan. Micen tar ju upp huvudsakligen framifrån. Om du täcker över hålen bakom "huvudet" på micen, så får du en omni-mic och därmed betydligt mer rumsljud. Hoppas att du inte har gjort något sådant...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

dbd och onosoul : Ja, micken är riktad som pilen visar, det är korrekt. Grejen är att när jag gör tvärtom, alltså sitter med ryggen mot syffryggen och riktar micken mot mig, så låter det väldigt mycket från rummet, fast micken kanske å andra sidan inte tar upp lika mycket från rummet? hmm. 😆 Har för mig att jag har testat liknande men jag får försöka igen helt enkelt. Men jag är helt med på hur ni tänker.

Claes : När du säger "åt fel håll", hur menar du då? Hade det varit frågan om en stormembranare så hade jag förstått dig (då ska man ju sjunga mot loggan), men nu är det en pennmikrofon, och den tar väl upp ljudet uppifrån? Så har jag gjort : riktat den precis som man riktar en SM-57:a. Är det åt pipan?

Det enda jag gjort med klippet är en aning kompression och EQ (LP vid 100 Hz och sänkt lite runt 700 Hz).

Jag kan också tillägga att det rör sig om en tygsoffa, så den borde väl kunna utnyttjas bättre för att absorbera reflektioner, tillsammans med skärmarna kan man ju tycka.

tycker bumligheten borde ligga nånstans runt 150hz om jag ska våga lita på mina öron idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

dbd och onosoul : Ja, micken är riktad som pilen visar, det är korrekt. Grejen är att när jag gör tvärtom, alltså sitter med ryggen mot syffryggen och riktar micken mot mig, så låter det väldigt mycket från rummet, fast micken kanske å andra sidan inte tar upp lika mycket från rummet? hmm. 😆 Har för mig att jag har testat liknande men jag får försöka igen helt enkelt. Men jag är helt med på hur ni tänker.

Om det inte funkar, testa den böjda madrassen som MusicGene visade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör rätt eftersom det bara finns ett sätt att vända en sådan mic, men det verkar skumt att du får sämre ljud när du sitter normalt i soffan. Micen tar ju upp huvudsakligen framifrån. Om du täcker över hålen bakom "huvudet" på micen, så får du en omni-mic och därmed betydligt mer rumsljud. Hoppas att du inte har gjort något sådant...? 😄

Jag ska inte svära på att jag får sämre ljud när jag sitter normalt. Jag ska utvärdera detta 😛

Nej jag har inte täckt över dom hålen. Tanken har faktiskt slagit mig, det känns som att då borde micken ta upp ljud endast framifrån? (och inte från dessa sidohål) 😆 Men det har alltid känts som ett fulhack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...