Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur jag Àn försöker sÄ grejar jag tydligen inte att fixa ett akustiskt ljud frÄn gitarren som inte har fula reflektioner frÄn rummet. Verkar stört omöjligt.

Jag har tidigare skrivit i denna trÄd om mina problem.

Nu efter nĂ„gra mĂ„nader sĂ„ har jag byggt 3 st skĂ€rmar (vardera med mĂ„tten 80 cm x 150 cm) och dessutom skaffat en smĂ„membranig mikrofon (TSM MT184) för att avhjĂ€lpa mina problem. Det kĂ€nns som att hur jag Ă€n placerar skĂ€rmarna sĂ„ lĂ„ter det lika illa Ă€ndĂ„ 🙂 . Problemet Ă€r alltsĂ„ inte sjĂ€lva ljudet frĂ„n gitarren utan de störande reflektionerna som bidrar till ett slags ofokuserat och burkigt ljud. Oerhört pĂ„frestande för psyket kan jag tillĂ€gga! Hela intresset för inspelning drabbas kĂ€nns det som 🙂 .

Hur gör ni andra för att lyckas? Eller Àr det helt enkelt sÄ att det Àr kört för oss vanliga dödliga (som spelar in hemma) att fÄ akustiska ljud som Àr anvÀndbara?

Jag Àr oÀndligt tacksam för tips!

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

det gÄr alltid att fixa.

DÀmpa rummet bÀttre, helt enkelt. En bokhylla eller fler Àr ett hett tips.

och vill du inte ( eller kan inte ) dÀmpa rummet mer, anvÀnd en mer riktad mikrofon.

EDIT: Ser ju att du har en SM-57:a - anvÀnd den?

Redigerat av maxmaxmax
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Tjock matta pÄ golvet Àr ocksÄ rÀtt bra.

Postat
och vill du inte ( eller kan inte ) dÀmpa rummet mer, anvÀnd en mer riktad mikrofon.

Jo SM-57:an kan jag ju förvisso anvÀnda, dÄ kanske reflektionerna skÀrmas av lite bÀttre men det Àr ju pÄ bekostnad av sjÀlva ljudet. En kondensatormikrofon Àr ju sÄ mycket bÀttre lÀmpad för gitarr.

Lösningen mĂ„ste ju ligga i att dĂ€mpa rummet mer som du sĂ€ger. Att inte behöva genomföra en permanent ommöblering av rummet Ă€r ju att föredra. Jag misstĂ€nker bl. a. att min utplacering av skĂ€rmarna inte Ă€r sĂ€rskilt effektiv helt enkelt. 😄

Och ja, jag har provat att placera ett duntÀcke under mig/runt mig, men det verkar inte ge sÄ mycket bÀttre resultat.

Postat

Jo SM-57:an kan jag ju förvisso anvÀnda, dÄ kanske reflektionerna skÀrmas av lite bÀttre men det Àr ju pÄ bekostnad av sjÀlva ljudet. En kondensatormikrofon Àr ju sÄ mycket bÀttre lÀmpad för gitarr.

Lösningen mĂ„ste ju ligga i att dĂ€mpa rummet mer som du sĂ€ger. Att inte behöva genomföra en permanent ommöblering av rummet Ă€r ju att föredra. Jag misstĂ€nker bl. a. att min utplacering av skĂ€rmarna inte Ă€r sĂ€rskilt effektiv helt enkelt. 😄

Och ja, jag har provat att placera ett duntÀcke under mig/runt mig, men det verkar inte ge sÄ mycket bÀttre resultat.

Det beror pĂ„ vilken stil du spelar in. Ska du köra lite rockigare komp eller solo pĂ„ ackegura har jag oftast fĂ„tt bĂ€ttre resultat med SM57:an Ă€n den kondingen jag hade dĂ„ ... nu harj ag iof en nyinköpt ADK Vienna som slĂ„r allt jag tidigare testa 😆

Postat

Jag kan tillÀgga att det bÀsta resultatet har jag fÄtt nÀr jag gör sÄ hÀr :

screen.gif

Jag sitter med gitarren inom den blÄ cirkeln och riktar mot mikrofonen (den röda pilen). Soffan Àr en tjock tygsoffa som jag inbillar mig dÀmpar en aning.

Postat

De hÀr skÀrmarna Du byggt, vad för material Àr de byggda i? Det Àr ju bra om de. Ätminstone till viss del, Àr byggda i ett ljudabsorberande material. Jag kan inte se att det hÀr Àr ett stort problem. Placera filtar över skÀrmarna och lÀgg nÄgra mattor pÄ golven. Efter lite experimenterande sÄ kommer Du att fÄ bort de oönskade reflektionerna. Om sen det Àr sÄ att rummet i sig lÄter dÄligt sÄ prova med nÄt annat rum. Sovrum brukar vara bra dÄ sÀngen och andra mjuka material brukar dÀmpa en hel del. Gamla stora Àggkartonger kan funka att sÀtta pÄ skÀrmarna men gör inte missen att bara sÀtta ett lager, sÀtt tvÄ. GÀrna med nÄgot slags distans emellan. DÄ Àts oönskade reflektioner upp effektivt. Ta ocksÄ fasta pÄ tipset med att rikta micken lite mer bort frÄn hÄlet. Hoppas att detta kan funka för Dig.

Postat

SkÀrmarna Àr en ram runt en tjock gullfiber-skiva. Allt inklÀtt i mjukt tyg. Se Àven lÀnken i första posten för mer info.

Kom gÀrna med konkreta tips pÄ placering av skÀrmarna, dÄ kan jag direkt svara pÄ om jag provat den specifika metoden.

Postat

Det Àr inte sÄ enkelt, att mikrofonen Àr riktad rakt emot hÄlet...?

BÀsta sÀttet brukar vara att rikta micen lite snett uppifrÄn mot 12:e bandet, pÄ ca 20-30cm avstÄnd. Det Àr sÄ alla gitarrinspelningar pÄ min testsite Àr gjorda - och de gjorda i ett litet rum som inte har nÄgon speciell akustikbehandling...

Postat
Det Àr inte sÄ enkelt, att mikrofonen Àr riktad rakt emot hÄlet...?

BÀsta sÀttet brukar vara att rikta micen lite snett uppifrÄn mot 12:e bandet, pÄ ca 20-30cm avstÄnd. Det Àr sÄ alla gitarrinspelningar pÄ min testsite Àr gjorda - och de gjorda i ett litet rum som inte har nÄgon speciell akustikbehandling...

JodĂ„, jag har hört mĂ„nga av dina testexempel pĂ„ din site Claes, och jag kan sĂ€ga sĂ„ hĂ€r : hade jag lyckats fĂ„ ett sĂ„pass reflektionsfritt ljud som du har fĂ„tt i dessa tester sĂ„ hade jag nog gjort en baklĂ€ngessaltomortal av lycka, tror jag... 😄

Men menar du att det kan skapas reflektioner om mikrofonen skulle rÄka vara riktad (för mycket) Ät ljudhÄlet? Kan vara vÀrt att detaljstudera för mig del i sÄ fall!

Postat

Du ska inte alls ha micen riktad mot ljudhÄlet, eftersom det kan förstÀrka problem i rummet. Sikta rakt mot 12:e bandet, med lite svag lutning uppifrÄn, sÄ borde det Ätminstone kunna bli lite bÀttre...

Du kanske behöver ha nÄgon form av dÀmpning ÀndÄ - men att köra med rÀtt micteknik Àr ett första steg som underlÀttar att reda ut resten.

Postat (redigerat)
En kondensatormikrofon Àr ju sÄ mycket bÀttre lÀmpad för gitarr.

Har du testat att spela in gitarren i det rummet med andra mickar? Det kan ju faktiskt vara micken som Àr den felande lÀnken.

Jag lyssnade precis igenom testerna av stereomickningar i senaste numret av Studio och dÀr lÀt TSM MT184 riktigt burkig, framförallt pÄ akustisk gitarr. JÀmförde ocksÄ micken med flera andra i Claes miktest. Den lÄter burkigt Àven dÀr.

Testa din SM57'a, den kanske funkar bÀttre.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Postat

I ett dĂ„ligt rum lĂ„ter nog SM-57:an bĂ€ttre Ă€n kondensatormicken hur eller hur och dĂ„ blir det vĂ€l inte "pĂ„ bekostnad av ljudet"? 😄

Postat
Har du testat att spela in gitarren i det rummet med andra mickar? Det kan ju faktiskt vara micken som Àr den felande lÀnken.

JodÄ, jag har testat Àven med ADK:an och jag mÀrker inte nÄgon direkt skillnad i kvalitet mikrofonerna emellan (förutom att TSM:en kÀnns bÀttre lÀmpad dÄ den hanterar basregistret bÀttre sÄ man slipper boomig bas). Reflektionerna Àr snarare större med ADK:an p.g.a. det större membranet.

Postat
I ett dĂ„ligt rum lĂ„ter nog SM-57:an bĂ€ttre Ă€n kondensatormicken hur eller hur och dĂ„ blir det vĂ€l inte "pĂ„ bekostnad av ljudet"? 😄

Visst kan det vara sÄ att nettoresultatet faktiskt blir att SM-57:an blir bÀttre i slutÀndan fastÀn en kondensatormikrofon i grund och botten Àr bÀttre lÀmpad för ÀndamÄlet. Absolut. Ska prova under morgondagen.

Dock mÄste jag tillÀgga att jag Àr nöjd med gitarrljudet i sig; det Àr rummet som Àr lite för mycket nÀrvarande tyvÀrr.

Postat

Har du försökt ratta bort rummets resonansfrekvenser? Brukar gÄ att fÄ bort det vÀrsta med en parametrisk EQ.

Postat (redigerat)

E de ja som e beng eller riktar du mikrofonen ut mot rummet? 😏

Jag brukar rikta micket in mot det dÀmpade hörnet (och sÀtta dig med ryggen mot hörnet sÄ klart).

PÄ sÄ vis passerar ju det oönskade reflekterade ljudet micken, utan att den tar upp sÄ mycket av det, och absorberas sedan i dÀmpningsplattorna.

Redigerat av onosoul
Postat

Har testat lite nu och har sparat ett

för lyssning. Detta Àr uppmickat enligt bilden som jag postade ovan. Mikrofonen Àr riktad mot 12:e bandet med vinkel uppifrÄn som Claes beskrev.

SjĂ€lva gitarrljudet har jag inga problem med; tyvĂ€rr sĂ„ hjĂ€lpte det föga mot reflektionerna. Hur lĂ„ter det tycker ni? 😆

Postat
Har testat lite nu och har sparat ett
för lyssning. Detta Àr uppmickat enligt bilden som jag postade ovan. Mikrofonen Àr riktad mot 12:e bandet med vinkel uppifrÄn som Claes beskrev.

SjĂ€lva gitarrljudet har jag inga problem med; tyvĂ€rr sĂ„ hjĂ€lpte det föga mot reflektionerna. Hur lĂ„ter det tycker ni? 😆

Det lÄter hyffsat tycker jag. VÀldigt bumligt men det fixar du med en eq.

Postat

Ja alltsÄ som det ser ut nu sÄ Àr ju micen riktad ut mot rummet? Eller? (Om den Àr riktad som den röda pilen visar). DÄ fÄngar den ju upp alla reflektioner som rummet ger. Inte sÄ konstigt att du fÄr problem. Om inte jag och onosoul fattat allting fel, och dÄ fÄr du ursÀkta, vÀnd micen MOT isoleringen istÀllet, pÄ sÄ sÀtt kommer det inte finnas nÄgra reflektioner den kan fÄnga upp.

Postat (redigerat)

Ja - placeringen ser lite skum ut. Har inte reflekterat över det tidigare...

NĂ€r Sven har spelat in hos mig, sĂ„ har han suttit i soffan pĂ„ vanlig sĂ€tt (fast pĂ„ framkanten av sitsen - hade varit jobbigt att spela om man satt bak mot ryggstödet... 😆 ) och micen har varit riktad mot soffan och hans gitarr dĂ€r...

Förresten - du har inte lyckats med det klassiska misstaget, att vÀnda micen pÄ fel hÄll, sÄ att du spelar mot baksidan av den...? Visserligen borde det nog lÄta dovare Àn pÄ klippet dÄ, men du har kanske gjort nÄgot med ljudfilen...?

Redigerat av Claes
Postat
[...] Har inte reflekterat över det tidigare... [...]

Haha, du Ă€r dĂ„ en ordvitsarnas man Claes! 😆

Postat

dbd och onosoul : Ja, micken Ă€r riktad som pilen visar, det Ă€r korrekt. Grejen Ă€r att nĂ€r jag gör tvĂ€rtom, alltsĂ„ sitter med ryggen mot syffryggen och riktar micken mot mig, sĂ„ lĂ„ter det vĂ€ldigt mycket frĂ„n rummet, fast micken kanske Ă„ andra sidan inte tar upp lika mycket frĂ„n rummet? hmm. 😆 Har för mig att jag har testat liknande men jag fĂ„r försöka igen helt enkelt. Men jag Ă€r helt med pĂ„ hur ni tĂ€nker.

Claes : NĂ€r du sĂ€ger "Ă„t fel hĂ„ll", hur menar du dĂ„? Hade det varit frĂ„gan om en stormembranare sĂ„ hade jag förstĂ„tt dig (dĂ„ ska man ju sjunga mot loggan), men nu Ă€r det en pennmikrofon, och den tar vĂ€l upp ljudet uppifrĂ„n? SĂ„ har jag gjort : riktat den precis som man riktar en SM-57:a. Är det Ă„t pipan?

Det enda jag gjort med klippet Àr en aning kompression och EQ (LP vid 100 Hz och sÀnkt lite runt 700 Hz).

Jag kan ocksÄ tillÀgga att det rör sig om en tygsoffa, sÄ den borde vÀl kunna utnyttjas bÀttre för att absorbera reflektioner, tillsammans med skÀrmarna kan man ju tycka.

Postat
dbd och onosoul : Ja, micken Ă€r riktad som pilen visar, det Ă€r korrekt. Grejen Ă€r att nĂ€r jag gör tvĂ€rtom, alltsĂ„ sitter med ryggen mot syffryggen och riktar micken mot mig, sĂ„ lĂ„ter det vĂ€ldigt mycket frĂ„n rummet, fast micken kanske Ă„ andra sidan inte tar upp lika mycket frĂ„n rummet? hmm. 😆 Har för mig att jag har testat liknande men jag fĂ„r försöka igen helt enkelt. Men jag Ă€r helt med pĂ„ hur ni tĂ€nker.

Claes : NĂ€r du sĂ€ger "Ă„t fel hĂ„ll", hur menar du dĂ„? Hade det varit frĂ„gan om en stormembranare sĂ„ hade jag förstĂ„tt dig (dĂ„ ska man ju sjunga mot loggan), men nu Ă€r det en pennmikrofon, och den tar vĂ€l upp ljudet uppifrĂ„n? SĂ„ har jag gjort : riktat den precis som man riktar en SM-57:a. Är det Ă„t pipan?

Det enda jag gjort med klippet Àr en aning kompression och EQ (LP vid 100 Hz och sÀnkt lite runt 700 Hz).

Jag kan ocksÄ tillÀgga att det rör sig om en tygsoffa, sÄ den borde vÀl kunna utnyttjas bÀttre för att absorbera reflektioner, tillsammans med skÀrmarna kan man ju tycka.

Ok - jag trodde att det var stormembranaren...

Du gör rĂ€tt eftersom det bara finns ett sĂ€tt att vĂ€nda en sĂ„dan mic, men det verkar skumt att du fĂ„r sĂ€mre ljud nĂ€r du sitter normalt i soffan. Micen tar ju upp huvudsakligen framifrĂ„n. Om du tĂ€cker över hĂ„len bakom "huvudet" pĂ„ micen, sĂ„ fĂ„r du en omni-mic och dĂ€rmed betydligt mer rumsljud. Hoppas att du inte har gjort nĂ„got sĂ„dant...? 😄

Postat

tycker bumligheten borde ligga nÄnstans runt 150hz om jag ska vÄga lita pÄ mina öron idag.

Postat

Om det inte funkar, testa den böjda madrassen som MusicGene visade.

Postat
Du gör rĂ€tt eftersom det bara finns ett sĂ€tt att vĂ€nda en sĂ„dan mic, men det verkar skumt att du fĂ„r sĂ€mre ljud nĂ€r du sitter normalt i soffan. Micen tar ju upp huvudsakligen framifrĂ„n. Om du tĂ€cker över hĂ„len bakom "huvudet" pĂ„ micen, sĂ„ fĂ„r du en omni-mic och dĂ€rmed betydligt mer rumsljud. Hoppas att du inte har gjort nĂ„got sĂ„dant...? 😄

Jag ska inte svĂ€ra pĂ„ att jag fĂ„r sĂ€mre ljud nĂ€r jag sitter normalt. Jag ska utvĂ€rdera detta 😛

Nej jag har inte tĂ€ckt över dom hĂ„len. Tanken har faktiskt slagit mig, det kĂ€nns som att dĂ„ borde micken ta upp ljud endast framifrĂ„n? (och inte frĂ„n dessa sidohĂ„l) 😆 Men det har alltid kĂ€nts som ett fulhack 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.