Jump to content
Annons

datorns nätdel gör att säkringen går


sixties

Recommended Posts

startade om datorn efter att jag installerat en uppdatering och då gick säkringen till rummet, skruvade i en ny men den gick direkt. kopplade ur kontakter mm innan jag satte i en ny säkring och då funkade allt bra.

skruvade sen ur nätdelen i datorn (en zalman 600 watt) och testade att bara kopla in den, säkringen rök direkt jag slog på den.

nu är det 3 års garanti står det på lådan från zalman (köpte datorn i delar) och det är drygt 2,5 år sedan jag köpte grejerna från dustin och satte ihop dem.

Är det dustin som står för garantin eller ska man vända sig direkt till Zalman?

eller är det bara att glömma att jag kan få en ny nätdel? skitsegt att inte kunna spela in, så jag är rätt sugen på att åka och köpa en ny nätdel. eller går det att laga den? vill inte öppna den ifall det sabbar en ev. garanti.

nån som har nått tips på en bra (gärna billigare) och tyst nätdel som räcker för en dator med asus p5w dh deluxe moderkort, 3 hårddiskar mm.

har för mig att det hade räcket med en 500watts nätdel men att de inte hade någon när jag beställde så då tog jag en 600 istället för 400 watt. det är ju några år sedan så jag minns inte riktigt hur jag tänkte, fick en del tips här på forumet innan jag köpte datorn i allafall.

länk till tråden med alla delarna i min dator, som jag skrev innan jag köpte delarna

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antal watt är inte lika viktigt som hur mycket ström den levererar...lägg lite pengar på en 450W istället för en billig 550 eller 600...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

har lika mycket grejer som jag haft de 2 senaste åren utan problem.

så det måste vara nått med nätdelen i datorn.

såg en nätdel på 500watt av mäket deltaco, nån som känner till det? kostade bara 399:-

Link to comment
Dela på andra sajter

VA ??? Vad snackar du om? Har du hört talas om Ohms lag?pie.gif

Antal watt är inte lika viktigt som hur mycket ström den levererar...lägg lite pengar på en 450W istället för en billig 550 eller 600...
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå...jag kan ohms lag...

Jag kan även säga att ett nätagg som det står "Super multi Duper Extra Effektsaggregat med 700 watt!" på för 399 inte nödvändigtvis behöver vara bättre än ett Zalman eller liknande märkesagg SÅ LÄNGE SOM det totala wattantalet givetvis inte överskrids.

Men jag har ju hellre ett agg som lämnar 22A på 12-voltslinan stabilt än nåt som svajar hela tiden och inte lämnar mer än kanske 15A?

Som exempel köpte jag en serverlåda med tillhörande agg på 450 watt tror jag och man hörde hur fläktarna gick ner i varv när man öppnade internet explorer?

Antagligen pga att processorn jobbar och då drar mer ström, inte vidare stabilt...men vad förväntar man sig när man får både låda och agg för under tusenlappen?

Sen köpte jag ett 430 watts agg som bara det kostade 1050 spänn och det är tyst och stabilt och spänningen fluktuerar inte nämnvärt om man tittar.

Vilket inte var fallet med det jag hade innan.

Man får det man betalar för...

Men köp annars ett på 1000 watt så är du på säkra sidan? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...