Jump to content
Annons

13" MacBook Pro


Paste

Recommended Posts

Hey folks!

Hade tänkt att gå över ifrån PC till Mac när det gäller musikproduktion. Men eftersom Apples datorer är rätt så dyra så hade jag tänkt mig en 13" MacBook Pro. Det är en bärbar dator jag är ute efter.

Jag använder Ableton Live tillsammans med några VST-syntar, men kommer det gå att producera musik med en så liten skärm? jag har iofs bara en 19" TFT nu, och det är inte så stort heller.

Så, vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hey folks!

Hade tänkt att gå över ifrån PC till Mac när det gäller musikproduktion. Men eftersom Apples datorer är rätt så dyra så hade jag tänkt mig en 13" MacBook Pro. Det är en bärbar dator jag är ute efter.

Jag använder Ableton Live tillsammans med några VST-syntar, men kommer det gå att producera musik med en så liten skärm? jag har iofs bara en 19" TFT nu, och det är inte så stort heller.

Så, vad säger ni?

13" är litet, Mac(Book [Pro]) är överlägset. Det är min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20.078kr får jag en MacBook Pro 15" med VGA-adapter så jag kan koppla in min nuvarande TFT-skärm om det inte skulle räcka. Det är också Apple Care inräknat. Eftersom jag studerar blev det lite billigare.

Men fan, 20 papp för en bärbar dator .. och 15" skärm! ough .. det är riktigt svårt för mig!

Redigerat av Magnus Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Live så GÅR det ju att jobba med en 13" vilket det inte gör med andra program.. men ändå så hade jag valt en större skärm. Jag har en 17" hi res Macbookpro och det kanske är lite väl overkill skärm-mässigt.. en 15" hade jag nog köpt om jag vore dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja jag håller med bärbara macar är ännu mera orealistiskt pris satta än stationära. Måste du ha en bärbar? Man får ju ganska mycket mer expansionsmöjligheter med en stationär. Ja typ lite mera bang for the buck på nåt sätt. Jag menar ska man ändå betala runt 20 000 och till och med mer så har jag svårt att inse att det skulle vara en bra deal med en bärbar. Dvs om man inte ska bära runt på studion förstås, men dom andra grejorna man behöver blir ju ändå "normalstora".

En bärbar har ju oxå sina begränsningar när det gäller att bygga ut och byta saker i den och då blir det ännu mera orealistiskt med från 20 000 och uppåt för en med normalstor skärm. Köper man den lilla så kanske man kan koppla på en extra skärm men då är man ju lite på ruta ett igen iom att skärmen tar plats. Och så kanske man blir trött på att sitta och peta på den där lilla rutan och kopplar på en mus. Sen kanske det rent ergonomiskt blir lite jobbigt och skriva på tangentbordet och då åker det dit ett tangentbord oxå.....

Kort sagt, som studiodator skulle aldrig en liten 13 tums bärbar mac komma på fråga för mig i alla fall. Nya mac minin i så fall om det ska vara litet och billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Synd att apple är så usla på skärmar. Men det går att koppla in extern skärm och den kan driva 2560x1680 skärmar så du klarar dig nog ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser de två senaste inläggen och inser att många säkert tjatat om skärmen... och det tänker jag också göra.

1. Jag kör Ableton Live på en 13" vit MacBook på jobbet. Det är alltså inget fel att köra Live på 13" storlek, men skärmen som sitter i 13-tummaren är inte i närheten av den som sitter i 15- eller 17-tummaren. Det är natt och dag.

Extern skärm i all ära, men om du ska jobba på fält (vilket är poängen med bärbar) vill du nog ha 15".

2. Alla Macs fungerar bra till musikproduktion - men jag föreslår ändå 15" och modell med dedikerat grafikminne.

3. Eftersom du studerar och därmed får billigare dator med Apple on Campus, köp så kraftfull maskin du kan så du får ut något av rabatten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att apple är så usla på skärmar. Men det går att koppla in extern skärm och den kan driva 2560x1680 skärmar så du klarar dig nog ett tag.

I de nya sitter det samma skärm. I både 13, 15 samt 17 modellen. LED.

Och de är långt ifrån dåliga.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller absolut med! Skärmen i min MBP 17" är den bästa skärm jag suttit framför. långt bättre än alla "vanliga" externa.

Och det är samma som sitter i 15 samt 13. Dock finns 17 med tillval för extra högupplösning. Vilket ger en extremt bra detaljerad bild, djup mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Nu kan du även välja mat skärm. Dock bara på 15 samt 17 modellen.

Själv gillar jag glansig flera ggr om.

Tja, glassigheten har sina fördelar. Jag är dock mer skeptisk till pixeltätheten. Min privata skrutt Dell 14" har 1440x900 på jobbet

har vi 15" med 1600x1200. Det är en ganska lagom pixeltähet för en 13":are. Tyvärr finns det bara en tillverkare och den tillverkaren

har aldrig varit speciellt bra på valfrihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock finns 17 med tillval för extra högupplösning. Vilket ger en extremt bra detaljerad bild, djup mm.

Japp det valde jag till min. typ 800kr för "Hi-Rez" uppgradering vilket innebar LED-display med 1920x1200 i upplösning. rätt galet för en 17"😄

idag har 17"-modellen "Hi-Rez" som standard dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

A. Det har jag missat 😄

Föresten. Det är lika mycket som en iMac 24" har.

Jepp! samma som de flesta 24" och passar riktigt bra till Logic. Det blir rätt litet på skärmen om man sitter en liten bit ifrån den men om man är ute på vift så är det perfekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte har synfel så är väl inte storleken på skärmen så mycket att krångla om? 😄

Klart! det handlar om upplösningen på skärmen. Jag klarar inte av att jobba med Logic på en 13-tummare. Live fungerar dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

CPU: 2.53GHz Dual core

RAM: 4Gb

HDD: 250Gb 5200RPM

Hej!

Kan inte mycket om MAC i sig, men en långsam HDD kan vara lite dumt om du tänker dig att jobba med många spår och/eller samples alternativt mjukvarusynthar som använder samplingar. Hårddisken kan få svårt att hinna med helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga såhär med.

Jag har själv snart en ny macbook pro 13. Kommer nästa vecka. Den kommer jag använda till att spela in, och göra enklare justeringar. Har den till den mobila studion. Göra enklare inspelningar. Sedan kommer jag göra allt jobb och arbeta på en mac pro hemma. Tillsvidare är det en 24extern (apples LED) som får stå hemma. Vilket funkar lika bra det, till mindre produktioner.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Japp det valde jag till min. typ 800kr för "Hi-Rez" uppgradering vilket innebar LED-display med 1920x1200 i upplösning. rätt galet för en 17"🙂

idag har 17"-modellen "Hi-Rez" som standard dock.

Canon har visat upp en 3" skärm med full HD upplösning. (Dock inte i någon produkt ännu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...