Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hey folks!

Hade tÀnkt att gÄ över ifrÄn PC till Mac nÀr det gÀller musikproduktion. Men eftersom Apples datorer Àr rÀtt sÄ dyra sÄ hade jag tÀnkt mig en 13" MacBook Pro. Det Àr en bÀrbar dator jag Àr ute efter.

Jag anvÀnder Ableton Live tillsammans med nÄgra VST-syntar, men kommer det gÄ att producera musik med en sÄ liten skÀrm? jag har iofs bara en 19" TFT nu, och det Àr inte sÄ stort heller.

SÄ, vad sÀger ni?

Annons
Postat
Hey folks!

Hade tÀnkt att gÄ över ifrÄn PC till Mac nÀr det gÀller musikproduktion. Men eftersom Apples datorer Àr rÀtt sÄ dyra sÄ hade jag tÀnkt mig en 13" MacBook Pro. Det Àr en bÀrbar dator jag Àr ute efter.

Jag anvÀnder Ableton Live tillsammans med nÄgra VST-syntar, men kommer det gÄ att producera musik med en sÄ liten skÀrm? jag har iofs bara en 19" TFT nu, och det Àr inte sÄ stort heller.

SÄ, vad sÀger ni?

13" Àr litet, Mac(Book [Pro]) Àr överlÀgset. Det Àr min Äsikt.

Postat (redigerat)

För 20.078kr fÄr jag en MacBook Pro 15" med VGA-adapter sÄ jag kan koppla in min nuvarande TFT-skÀrm om det inte skulle rÀcka. Det Àr ocksÄ Apple Care inrÀknat. Eftersom jag studerar blev det lite billigare.

Men fan, 20 papp för en bÀrbar dator .. och 15" skÀrm! ough .. det Àr riktigt svÄrt för mig!

Redigerat av Magnus Mollin
Postat

Om du vill köra med extern skÀrm sÄ lÀr ju 13 tum rÀcka. För som bÀrbar Àr den mindre och nÀttare.

.björn. - som kör 15-tummaren men utan extern skÀrm

Postat

Med Live sĂ„ GÅR det ju att jobba med en 13" vilket det inte gör med andra program.. men Ă€ndĂ„ sĂ„ hade jag valt en större skĂ€rm. Jag har en 17" hi res Macbookpro och det kanske Ă€r lite vĂ€l overkill skĂ€rm-mĂ€ssigt.. en 15" hade jag nog köpt om jag vore dig.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Ja jag hÄller med bÀrbara macar Àr Ànnu mera orealistiskt pris satta Àn stationÀra. MÄste du ha en bÀrbar? Man fÄr ju ganska mycket mer expansionsmöjligheter med en stationÀr. Ja typ lite mera bang for the buck pÄ nÄt sÀtt. Jag menar ska man ÀndÄ betala runt 20 000 och till och med mer sÄ har jag svÄrt att inse att det skulle vara en bra deal med en bÀrbar. Dvs om man inte ska bÀra runt pÄ studion förstÄs, men dom andra grejorna man behöver blir ju ÀndÄ "normalstora".

En bÀrbar har ju oxÄ sina begrÀnsningar nÀr det gÀller att bygga ut och byta saker i den och dÄ blir det Ànnu mera orealistiskt med frÄn 20 000 och uppÄt för en med normalstor skÀrm. Köper man den lilla sÄ kanske man kan koppla pÄ en extra skÀrm men dÄ Àr man ju lite pÄ ruta ett igen iom att skÀrmen tar plats. Och sÄ kanske man blir trött pÄ att sitta och peta pÄ den dÀr lilla rutan och kopplar pÄ en mus. Sen kanske det rent ergonomiskt blir lite jobbigt och skriva pÄ tangentbordet och dÄ Äker det dit ett tangentbord oxÄ.....

Kort sagt, som studiodator skulle aldrig en liten 13 tums bÀrbar mac komma pÄ frÄga för mig i alla fall. Nya mac minin i sÄ fall om det ska vara litet och billigt.

pme (oregistrerad)
Postat

Synd att apple Àr sÄ usla pÄ skÀrmar. Men det gÄr att koppla in extern skÀrm och den kan driva 2560x1680 skÀrmar sÄ du klarar dig nog ett tag.

Postat

Jag ser de tvÄ senaste inlÀggen och inser att mÄnga sÀkert tjatat om skÀrmen... och det tÀnker jag ocksÄ göra.

1. Jag kör Ableton Live pÄ en 13" vit MacBook pÄ jobbet. Det Àr alltsÄ inget fel att köra Live pÄ 13" storlek, men skÀrmen som sitter i 13-tummaren Àr inte i nÀrheten av den som sitter i 15- eller 17-tummaren. Det Àr natt och dag.

Extern skÀrm i all Àra, men om du ska jobba pÄ fÀlt (vilket Àr poÀngen med bÀrbar) vill du nog ha 15".

2. Alla Macs fungerar bra till musikproduktion - men jag föreslÄr ÀndÄ 15" och modell med dedikerat grafikminne.

3. Eftersom du studerar och dĂ€rmed fĂ„r billigare dator med Apple on Campus, köp sĂ„ kraftfull maskin du kan sĂ„ du fĂ„r ut nĂ„got av rabatten. 🙂

Postat (redigerat)
Synd att apple Àr sÄ usla pÄ skÀrmar. Men det gÄr att koppla in extern skÀrm och den kan driva 2560x1680 skÀrmar sÄ du klarar dig nog ett tag.

I de nya sitter det samma skÀrm. I bÄde 13, 15 samt 17 modellen. LED.

Och de Àr lÄngt ifrÄn dÄliga.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Nu kan du Àven vÀlja mat skÀrm. Dock bara pÄ 15 samt 17 modellen.

SjÀlv gillar jag glansig flera ggr om.

Postat
Och de Àr lÄngt ifrÄn dÄliga.

HÄller absolut med! SkÀrmen i min MBP 17" Àr den bÀsta skÀrm jag suttit framför. lÄngt bÀttre Àn alla "vanliga" externa.

Postat
HÄller absolut med! SkÀrmen i min MBP 17" Àr den bÀsta skÀrm jag suttit framför. lÄngt bÀttre Àn alla "vanliga" externa.

Och det Àr samma som sitter i 15 samt 13. Dock finns 17 med tillval för extra högupplösning. Vilket ger en extremt bra detaljerad bild, djup mm.

pme (oregistrerad)
Postat
Nu kan du Àven vÀlja mat skÀrm. Dock bara pÄ 15 samt 17 modellen.

SjÀlv gillar jag glansig flera ggr om.

Tja, glassigheten har sina fördelar. Jag Àr dock mer skeptisk till pixeltÀtheten. Min privata skrutt Dell 14" har 1440x900 pÄ jobbet

har vi 15" med 1600x1200. Det Àr en ganska lagom pixeltÀhet för en 13":are. TyvÀrr finns det bara en tillverkare och den tillverkaren

har aldrig varit speciellt bra pÄ valfrihet.

Postat
Dock finns 17 med tillval för extra högupplösning. Vilket ger en extremt bra detaljerad bild, djup mm.

Japp det valde jag till min. typ 800kr för "Hi-Rez" uppgradering vilket innebar LED-display med 1920x1200 i upplösning. rĂ€tt galet för en 17"😄

idag har 17"-modellen "Hi-Rez" som standard dock.

Postat (redigerat)

A. Det har jag missat 😄

Föresten. Det Àr lika mycket som en iMac 24" har.

Redigerat av GĂ€st
Postat

SĂ„ lĂ€nge du inte har synfel sĂ„ Ă€r vĂ€l inte storleken pĂ„ skĂ€rmen sĂ„ mycket att krĂ„ngla om? 😄

Postat
A. Det har jag missat 😄

Föresten. Det Àr lika mycket som en iMac 24" har.

Jepp! samma som de flesta 24" och passar riktigt bra till Logic. Det blir rÀtt litet pÄ skÀrmen om man sitter en liten bit ifrÄn den men om man Àr ute pÄ vift sÄ Àr det perfekt!

Postat
SĂ„ lĂ€nge du inte har synfel sĂ„ Ă€r vĂ€l inte storleken pĂ„ skĂ€rmen sĂ„ mycket att krĂ„ngla om? 😄

Klart! det handlar om upplösningen pÄ skÀrmen. Jag klarar inte av att jobba med Logic pÄ en 13-tummare. Live fungerar dock.

Postat
Klart! det handlar om upplösningen pÄ skÀrmen. Jag klarar inte av att jobba med Logic pÄ en 13-tummare. Live fungerar dock.

Aha. NÀ, det kanske Àr ganska smÄtt iofs. 15" Àr vÀl minimum skulle jag sÀga

Postat

CPU: 2.53GHz Dual core

RAM: 4Gb

HDD: 250Gb 5200RPM

Hej!

Kan inte mycket om MAC i sig, men en lÄngsam HDD kan vara lite dumt om du tÀnker dig att jobba med mÄnga spÄr och/eller samples alternativt mjukvarusynthar som anvÀnder samplingar. HÄrddisken kan fÄ svÄrt att hinna med helt enkelt.

Postat (redigerat)

Jag kan sÀga sÄhÀr med.

Jag har sjÀlv snart en ny macbook pro 13. Kommer nÀsta vecka. Den kommer jag anvÀnda till att spela in, och göra enklare justeringar. Har den till den mobila studion. Göra enklare inspelningar. Sedan kommer jag göra allt jobb och arbeta pÄ en mac pro hemma. Tillsvidare Àr det en 24extern (apples LED) som fÄr stÄ hemma. Vilket funkar lika bra det, till mindre produktioner.

Redigerat av GĂ€st
pme (oregistrerad)
Postat
Japp det valde jag till min. typ 800kr för "Hi-Rez" uppgradering vilket innebar LED-display med 1920x1200 i upplösning. rĂ€tt galet för en 17"🙂

idag har 17"-modellen "Hi-Rez" som standard dock.

Canon har visat upp en 3" skÀrm med full HD upplösning. (Dock inte i nÄgon produkt Ànnu)

Postat
Canon har visat upp en 3" skÀrm med full HD upplösning. (Dock inte i nÄgon produkt Ànnu)

Årets jĂ€mförelse.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.