Jump to content
Annons

SH201 i FL studio


base10

Recommended Posts

Annons

Du har antagligen bara kopplat in midi-kabeln då, eller...?

Midi innehåller bara kontrollsignaler, men inget ljud, så om du vill spela in syntens eget ljud, måste du också koppla audiokablar från syntens utgångar till ljudkortets ingångar och alltså spela in ljudet på audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har antagligen bara kopplat in midi-kabeln då, eller...?

Midi innehåller bara kontrollsignaler, men inget ljud, så om du vill spela in syntens eget ljud, måste du också koppla audiokablar från syntens utgångar till ljudkortets ingångar och alltså spela in ljudet på audiospår.

Nej det ska räcka med bara USB 🥰

Ingen midi, ingen audio.

Eller har jag fått det om bakfoten? Behöver jag 2 st 1/4 stereokablar?

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det ska räcka med bara USB 😛

Ingen midi, ingen audio.

Eller har jag fått det om bakfoten? Behöver jag 2 st 1/4 stereokablar?

Kollade lite snabbt och det verkar som om det ska funka enbart med USB. 🙂 Problemet du får då, är att den fungerar som ett ljudkort, så antagligen måste du välja i programmet att synt-ljudkortets audio-ingångar ska användas. Nu vet jag varken hur FL Studio eller den specifika synten funkar, så längre än dit kommer inte jag, utan någon som kan programmet får nog ta över... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite snabbt och det verkar som om det ska funka enbart med USB. 😛 Problemet du får då, är att den fungerar som ett ljudkort, så antagligen måste du välja i programmet att synt-ljudkortets audio-ingångar ska användas. Nu vet jag varken hur FL Studio eller den specifika synten funkar, så längre än dit kommer inte jag, utan någon som kan programmet får nog ta över... ☺️

Tack ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bifogar en fil.

Säger att jag ska bli klokare av detta, men det blir jag inte.

"7. If the Display Indicates "Unable to read/write data."

In cases such as the following, the display may indicate "Unable to read/write data."

When the SH-201 and the computer are not connected properly

When a large number of notes are being sounded

When playbacking/recording with the recorder

When SH-201 Editor and SH-201 Librarian simultaneously attempt to read (or write) data"

Den är rätt kopplad

Inte är det många noter

?

?

post-12733-1250783388_thumb.jpg

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Hejsan idag köpte jag en Roland SH201.

Den går att använda som midi keyboard men synthens egna ljud kommer inte in i musikprogrammet.

Någon som vet hur jag ordnar detta?

har du fått någon fason på problemet?

sitter ju på samma problem.

sh-201ans ljud kommer endast ur synthen och inte in i logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du måste välja den via "input" på mixern.

ingfo.jpg

gör jag så går det enbart att spela in på ett spår med den.

lägger jag en bas slinga och sedan gör ett nytt spår för att lägga lead kommer bas spåret ändras till lead ljudet.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

lägger jag en bas slinga och sedan gör ett nytt spår för att lägga lead kommer bas spåret ändras till lead ljudet.
SH-201 är väl inte multi timbral, så det är som det är med analogsyntarna förr. Du får lägga ett spår åt gången. Bounca till audio. Spela in nästa spår.
Link to comment
Dela på andra sajter

SH-201 är väl inte multi timbral, så det är som det är med analogsyntarna förr. Du får lägga ett spår åt gången. Bounca till audio. Spela in nästa spår.

okok jag får göra ett försök med med.

tack för ett snabbt svar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...