Jump to content
Annons

Kompression enbart för dynamik och inte som effekt


Renfield

Recommended Posts

Annons

All komprimering "förstör", så det är bara att köra med lagom låg Ratio och helt enkelt prova sig fram tills det låter bra. Det går nog inte att säga några speciella standardinställningar, eftersom det ju också beror på grundmaterialet som ska komprimeras och på egen smak angående vad som är lagom, så man måste skruva och lyssna, skruva och lyssna etc... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Om det vore så enkelt skulle alla köra med det och allt skulle låta samma sak. Inget att sträva efter. Det tar lång tid lära sig hantera kompressor bra. Och att mixa är en konstform och alla konstformer tar åratal lära sig plus att man aldrig kan bli fullärd. Och det finns ju som sagt var inget enkelt knep för att lära sig lira gura eller hur? Jag instämmer i vad någon skrev, här eller någon annanstans, att folk verkar ha tålamod med lära sig spela sina instrument men väldigt otåliga när det gäller mixa. Det bästa du kan göra är skaffa litteratur och videos som tar upp kompression och andra mixprylar för att lära dig bli bättre. Det är enda sättet, tillsammans med övande, som kan skynda på din skicklighet.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det vore så enkelt skulle alla köra med det och allt skulle låta samma sak. Inget att sträva efter. Det tar lång tid lära sig hantera kompressor bra. Och att mixa är en konstform och alla konstformer tar åratal lära sig plus att man aldrig kan bli fullärd. Och det finns ju som sagt var inget enkelt knep för att lära sig lira gura eller hur? Jag instämmer i vad någon skrev, här eller någon annanstans, att folk verkar ha tålamod med lära sig spela sina instrument men väldigt otåliga när det gäller mixa. Det bästa du kan göra är skaffa litteratur och videos som tar upp kompression och andra mixprylar för att lära dig bli bättre. Det är enda sättet, tillsammans med övande, som kan skynda på din skicklighet.

Jag läste nyligen någonstans att det hade forskats fram att man behöver öva totalt ca 10000 timmar för att bli riktigt duktig, vad det än gäller; instrument, idrott eller annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag har lagt ned mycket tid på att förstå mig på kompressorn men jag får ändå inte rikigt grepp om den.

10.000 timmar tror jag var om man ska bli typ Michael Jackson-duktig på att dansa. Paul McCartney har berättat att de började skriva bra sånger efter ungefär 20 kassa. Där låg inga 10.000 timmar bakom men han och Lennon är/var å andra sidan låtgenier.

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)
Finns det några standardinställningar om man enbart vill använda kompressor för att jämna ut dynamiken men utan att förstöra den? Mycket av dagens musik känns sönderkomprimerad och helt död på dynamik.

Beror på vad du vill göra... Vilken genre (glesa/täta arrangemang)? Är det en färdig mix du vill "jämna ut"

(typ "mastring") eller kommer du åt enskilda instrument? Är det något som ska "räddas" eller är det mer

finjustering? Vad har du för verktyg till ditt förfogande? Vad har du för krav på slutresultatet (kul/demo/ge ut)?

De flesta limiters kan plocka enstaka toppar på ett ganska transparent sätt, och med träning kan man få till

de flesta kompressorer att "jämna till det" hyfsat snyggt...

Vaga svar på en vag fråga 🙂 men återkom gärna med mer detaljer!

Som redan sagts, det finns inga genvägar om du är ute efter ett kvalitetsmässsigt bra resultat - klassiska

sanningen "skit in - skit ut" gäller.

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en massa låtar som jag spelat in som någon slags skiss som jag tänkte göra färdigt. Jag är alltså i början. Mina soundideeal är 1970-tal med många instrument, som t.ex. Gene Clarks No Other, George Harrisons All Things Must Pass (men utan allt eko) och det Paul McCartney gjorde med Wings.

Programmen jag använder är Sonar och Reason med pluggar som PSP eq och kompressor men jag är på väg att köpa en Joemeek eq med kompressor för att dels spara datorkraft men också för att lära mig kompression bättre.

Typ så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en SPL Dynamaxx.

Den låter jättebra och har en fantastisk automatik, man behöver

inte skruva själv, bara å välja hur mycket kompression man vill ha.

Bra priser både nytt (ca 8000 kr) och begagnat, kanske 3500-4500 för en välvårdad enhet.

Myggan

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några standardinställningar om man enbart vill använda kompressor för att jämna ut dynamiken men utan att förstöra den? Mycket av dagens musik känns sönderkomprimerad och helt död på dynamik.

att inte låta kompressorn jobba för hårt

2:1 å en reduktion på kanske 3-6 dB

en låg tröskel med låg kompressionsgrad

exaktare än så blir det inte - lyssna dig fram

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste nyligen någonstans att det hade forskats fram att man behöver öva totalt ca 10000 timmar för att bli riktigt duktig, vad det än gäller; instrument, idrott eller annat...

Jag vet av egen erfarenhet att det tar c.a en timma för kids som aldrig sysslat med musik att göra sin första låt och fatta varför det är skitkul.

Något som många glömmer bort efter 10000 timmar. Och låter därefter.

Till ämnet: Jag tycker man ska lära sig kompressor, men att det är fel utgångspunkt att man ska grinda sig till kunskap på det viset. Låter så jävla tråkigt och fattigt och kantigt.

70talskompression på trummor a la all things must pass: Lägg en kagge och cymbal tillsammans, slå på kaggen och cymbalen samtidigt och anpassa release och attack så att den stryper anslaget på cymbalen men sväller upp allteftersom. Ringos trumstil på de senare beatlesalbumen också.

Rösten är svårast - den har 90db i dynamiskt svängrum när man sjunger. De flesta popplattor från sjuttiotalet hade 10 db svängrum. Och det fanns överkompression redan då - lyssna på the byrds tolvsträngade gitarrer. 00-talet har inte ensamrätt på huvudvärksljudet.

Själv nöjer jag mig oftast med en rätt snäll psp vintagewarmer på mastern om det mesta är inspelat akustiskt. Och anpassar sångdynamiken med mickteknik. Det får bli några omtagningar ibland men det är det värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag läste nyligen någonstans att det hade forskats fram att man behöver öva totalt ca 10000 timmar för att bli riktigt duktig, vad det än gäller; instrument, idrott eller annat...

Ja det där stämmer nog riktigt väl det. För de allra flesta av oss har kanske ingen naturlig talang. Men talang kan ju å andra sidan aldrig ersätta hårt arbete. Många riktigt duktiga anses vara genier. Själva hävdar de istället att det inte är talang som har tagit dem dit där dem är utan just hårt arbete. Och givetvis har de haft goda guider med bra kunskap som de har lärt sig av. Därför är det så viktigt ta del av vad dem kan, de som har gått före. Och de brukar ju uppmuntra att det de lär ut är deras arbetssätt och ska ses som en mall för hur man kan arbeta och bygga vidare på det och hitta sitt. Det gäller ju allt, musik eller något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag har lagt ned mycket tid på att förstå mig på kompressorn men jag får ändå inte rikigt grepp om den.

10.000 timmar tror jag var om man ska bli typ Michael Jackson-duktig på att dansa. Paul McCartney har berättat att de började skriva bra sånger efter ungefär 20 kassa. Där låg inga 10.000 timmar bakom men han och Lennon är/var å andra sidan låtgenier.

Tja, de hade hållit på med musik mer eller mindre intensivt i 10 års tid innan de slog igenom.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra tips!

Laxlaxlax, har du lyssnat dig till soundet på All Things Must Pass eller läst om det? I vilket fall är ditt inlägg oerhört intressant!

Det stämmer att Roger McGuinns Rickenbacker var hårt komprimerad men inte så mycket hela låtarna, väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå igenom. Vilken sjukt tråkig anledning att göra musik.

Att "slå igenom" är knappast anledningen till att man börjar spela utan något som kommer med tiden. Det finns många som börjar spela bara för att ha kul - men efter att ha spelat länge och därmed blivit allt duktigare och hittat sin egen stil, så märker de att det faktiskt finns andra som gillar vad de gör - och tanken föds, att man kanske kan tjäna några kronor på att göra det man älskar att göra - och alltså inte bara ha utgifter hela tiden. Då är det fortfarande skaparglädjen som är drivkraften, men som lök på laxen, kan det komma in en liten slant i ersättnng för allt slit också. Hur kan det vara fel...?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Slå igenom. Vilken sjukt tråkig anledning att göra musik.

Ja eller hur? Tänk om alla hade haft samma åsikt som dig. Då hade inte ens det här forumet existerat och du hade inte heller fått njuta av all bra musik som har gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eller hur? Tänk om alla hade haft samma åsikt som dig. Då hade inte ens det här forumet existerat och du hade inte heller fått njuta av all bra musik som har gjorts.

Tvärtom! Vi hade njutit av bra musik, allt hade varit gratis, ingen hade behövt jobba och hamburgare var gratis.

( Vegetariska, såklart. )

Link to comment
Dela på andra sajter

All komprimering "förstör"

Du menar nog förändrar... förstör den så har man gjort helt galet eller så har man riktigt kassa grejjer. Det finns kompressorer som förbättrar grundljudet, som ger en varmare och mer balanserad signal med en bättre ton i, det tycker inte jag att man kan kalla förstöra. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Du menar nog förändrar... förstör den så har man gjort helt galet eller så har man riktigt kassa grejjer.

Finns inga kompressorer som är kassa. Däremot användare som är det. Men som sagt var det är alltid lättare skylla på verktygen än en sig själv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...